BAB 69

6.7K 174 8
                                    

Resepsi di antara Mia dan Danial serta Megat dan Juliana di sambut di Hotel Diamond dengan gahnya. Tetamu jemputan terdiri dari sanak saudara belah lelaki, rakan-rakan sepejabat dan dihadiri ahli koprat yang lain. Majlis di sambut di belah malam. Majlis yang menjadi impian Juliana dan Mia ditunaikan. Bertemakan snow and garden seperti yang diimpikan Mia dan Juliana.

Semua persiapannya ditanggung habis oleh seseorang yang mereka tidak kenali. "Bie, sayang nampak ok tak pakai macam ni." Juliana menanya pada suaminya, Megat. "You pakai apa pun cantik." Megat mengucup dahi isterinya.

"Bro dah siap lom." Pintu bilik pengantin yang didiami Juliana dan Megat dirempuh oleh Danial dan Mia. "Dah. Aku baru nak pergi bilik kau tadi." Megat menyahut pertanyaan Danial. "Bro kotak kecik tu jangan lupa bawak." Danial mengingatkan sahabatnya. Mia dan Juliana tahu apa yang dimaksudkan suami mereka.

****

Ketika jejaka-jejaka tersebut leka berbual, mereka akhirnya ditegur seseorang yang tidak dikenali. "Mr Megat and Mr Danial." Danial dan Megat memandang pada si pemanggil.

"Yes, what do you want from us." Dingin suara Megat. Lelaki tersebut tersenyum sinis. "Tahniah atas pernikahan kalian." Kata lelaki itu. "Kau siapa, jangan cari pasal dengan kitorang." Kata Danial.

Lelaki tersebut hanya gelengkan kepala. "Saya diarahkan ketua saya untuk berjumpa kalian." Kata lelaki itu. "Sape ketua kau. Dia nak apa dari kitorang hah." Semakin dingin suara Megat.

"Kalian dah dapat kotak kecil tu kan. Korang akan jumpa ketua malam karang. Tapi sebelum tu, dia arahkan kalian membawa kotak kecil tersebut pada majlis malam ni. Kalau tak, kalian bersiap sedia kehilangan sesuatu yang berharga." Kata lelaki itu.

Megat dan Danial tergamam dengan kata lelaki tersebut. Lelaki tersebut terus meninggalkan mereka. Hanya senyuman sinis yang terlakar di wajahanya.

****

"Meriah sungguh majlis perkahwinan kawan Eryka kan bang." Datin Suraya memuji kemewahan majlis tersebut. Dato Firdaus mengiakan kata isterinya. Keluarga Dato Firdaus dan Tan Sri Effendi turut diundang.

Mereka semua dijemput hadir ke majlis rakan Eryka atas jemputan Mia dan Juliana. Mereka menganggap dengan adanya kehadiran keluarga sahabat mereka, dapat lah mereka merasai bahawa sahabat ada bersama mereka.

****

"All of you ready. Kita nak buat kerja gila ni. Semua ada tau, Dangerous Evil, Shadow Evil, Dark Knight dan Black devils ada tu. So hati-hati sikit." Orang suruhannya hanya mengangguk kepala tanda ok.

Wajahnya penuh dengan senyuman. Senyuman yang membawa seribu makna. "Lets start the game." Katanya.

****

"Ladys and gentelment, I hari ni jadi pengacara majlis tau. Demi kawan kami, saya Emril Lee dan ni sahabat saya Darwish James akan menjadi pengacara anda pada malam ini." Kata Lee dengan lenggok nya.

"Yup, hari ni kami jadi pengacara tak berbayar. So kita mulaka majlis kita.... jeng jeng jeng. Marilah kita menyambut raja sehari kita pada malam ini! Bukan sepasang tau pengantinnya, tapi dua pasangan pengantinya." Laung James.

"Para pengantin jemputlah masuk." Kata Lee membuatkan seisi dewan tertawa.

Pasangan pengantin memasuki dewan. Didahului Megat dan Juliana. Kemudian diikuti pasangan pengatin yang kedua iaitu Mia dan Danial. Mereka menuju ke pelamin mereka. Adat majlis dijalankan sehinggalah makan beradap.

"Sweet dorhh pasangan pengantin hari ni." Sahut Lee dengan memegang mikrofon nya. "Betul tu sape setuju hah tepuk lah." James bersuara. Dewan dimeriahkan dengan tepukan para tetamu. "Baiklah para pengangtin sila naik ke pelamin kembali. Dah makan kan. So tolong naik balik ke pelamin. Ada kejutan sikit." Lee bersuara.

Mia, Danial, Juliana dan Megat hanya menurut kata pengacara majlis. "Kejutan apa." Pertanyaan Mia hanya diberi jawapan angkat bahu oleh mereka bertiga. "Ok, para suami yang tampan. Korang ada dapat kotak kecik tak." Pertanyaan James mendapat angguk mereka berempat. "Bukak lah kotak tu."

Kotak di buka. Megat dan Danial terkejut dengan hadiah tersebut. "Kunci kereta." Sahut mereka berempat. "Bie ni kunci kereta Ferari kan. Kereta yang you pernah mintak kat Eryka sempena hadiah perkahwinan kita." Megat angguk.

Mia turut tercengang dengan hadiah yang suaminya dapat. "Awak ni kunci kereta Porche kan. Kereta untuk hadiah perkahwinan kita." Danial mengangguk kepala mengiakan kata isterinya.

Mereka ingat lagi, itulah permintaan mereka bila dapat melihat wajah sebenar ES dan ERE di sebalik topeng.

"Mesti all of you terkejutkan. Meh kami tunjukkan. Guys, tarik langsir yang menutupi pemandangan malam kita ni." Arahan Lee dilaksanakan oleh staf nya. Terdapat dua biji kereta sport di laman utama dewan.

"Tu hadiah yang ditunaikan oleh kawan you guys. Harap you guys terima ya." Suara James memecahkan kekeliruan para pengantin. Tiba-tiba dewan menjadi gelap. Skrin putih diturunkan. Terlayar lah pelbagai gambar. Dimana gambar tersebut merupakan gambar mereka bersama Eryka.

Di setiap sudut dewan memaparkan kenangan mereka bersama. Tidak ada satu pun yang tertinggal. Kenangan yang penuh gelak tawa mereka. Disitu lah mereka bersama-sama mengaharungi setiap cabaran bersama.

Mia dan Juliana menitiskan air mata mereka di sisi suami tercinta. "Bie I rindukan Ery. Dia tetap tunaikan janji dia walaupun dia dah tiada lagi." Megat memujuk Juliana. "Awak, saya rindu Eryka." Mia menangis di bahu Danial. Tanyangan video tersebut sudah tamat.

Bang

Bang

Bang

Para tetamu terkejut dengan bunyi tembakan tersebut. Mereka semua menjerit.

"Shadow Evil dan Dangerous Evil jaga posisi masing-masing." Arahan dikeluarakan oleh Ali dan Haziq serentak. Semua ahli melindungi para tetamu. "Black devil lindungi pengantin." Ezril mengeluarkan arahannya kepada ahlinya. "Dark Knight, amik posis. Pastikan tiada tetamu yang cedera."

Terdapat 6 orang memasuki dewan dengan senjata mereka di tangan mereka. Mereka memakai topeng muka. Para tetamu memandang gerun dengan kehadiran mereka. "Apa korang nak hah!" Jerit Ezril bagi mewakili mereka semua. "Aku nak darah korang semua." Sahutnya dengan warna matanya yang merah bagai dahagakan darah bunyinya.

Seisi dewan tergamam mendengar kata tetamu yang cuba merosakkan majlis yang dijalankan. Arahan yang diberikan oleh ketua mereka melalui alat pendengaran yang sudah dipakai di telinga mereka. Para tetamu semakin gerun melihat kumpulan yang datang secara tiba-tiba itu. Senyuman sinis terlakar diwajah mereka berenam.

WUJUDKAH SAYANG, TERHAPUSKAH DENDAMWhere stories live. Discover now