Bab 5

2.1K 43 0
                                    

Pintu bilik Heidry diketuk perlahan sebelum Farha melangkah masuk bersama dulang yang berisi sepiring kek dan secawan kopi panas. Pandangan matanya terhala ke arah Heidry yang sedang menyemak sebuah fail. Senyuman nipis terukir di bibir.

"Hai..." tegur Farha.

Heidry mengalihkan tumpuannya ke arah Farha. Memandang gadis yang sedang menghampirinya. Dahi lelaki itu berkerut.

"Saya rasa saya tak ada oder apa-apa," kata Heidry.

"Yup! Tapi saya saja bawakan minum petang untuk awak," balas Farha, bersahaja.

Mata Heidry melirik ke arah kek yang dihidangkan di atas meja kerjanya. Riak wajah lelaki itu terus berubah. Keras. Kejung. Namun, perubahan itu tidak disedari Farha. Gadis itu selamba meneruskan bicara.

"Dan Victoria Sandwich Cake untuk awak since awak belum rasa lagi kek ni."

Sepi. Sunyi.

Farha melirikkan matanya ke arah Heidry yang diam seribu bahasa. Renungan mata lelaki itu terhala ke arah kek yang dibawanya. Merenung tanpa ada tanda-tanda untuk menyentuh kek tersebut. Gadis itu mula berdeham, ingin menarik perhatian Heidry.

"Hmmm... Saya keluar dulu. Jangan lupa makan tau."

Heidry pandang Farha dan hanya bunyi 'hmmm' keluar dari bibirnya. Itu pun perlahan dan hampir tidak kedengaran. Tangkai hati Farha dijentik rasa pelik.

Kenapa wajah lelaki itu berubah setiap kali dia hidangkan Victoria Sandwich Cake? Adakah Heidry membenci kek itu? Tapi setahu Farha, itu kek kegemaran Heidry.

Usai Farha meninggalkan bilik Heidry, mata lelaki itu kembali terlekat ke arah Victoria Sandwich Cake yang dihias dengan strawberi dan krim putar. Minda lelaki itu kembali mengimbau kenangan lama. Hatinya kembali terusik tiap kali melihat kek itu. Kek kegemaran yang sudah lima tahun tidak dijamah mahupun disentuh.

Tak ada siapa yang boleh buat kek ini sesedap mummy. Tak ada siapa, detik hati Heidry. Dia hanya memandang sepi kek itu. Seperti semalam, kek itu dibiarkan tidak bersentuh. Lelaki itu kembali menumpukan perhatian pada kerjanya.

"Hai, Heid!"

Tidak sampai lima minit Heidry kembali fokus, Naura muncul di ofisnya dengan wajah yang ceria. Gadis itu dengan selamba duduk di depan Heidry.

Heidry terkesima. Terkejut melihat kemunculan Naura di kafenya. Tidak menjangkakan kehadiran gadis itu.

"Wow! Ada kek. Ni baker baru yang buat, ya?"

"You buat apa kat sini?" soal Heidry tanpa menjawab soalan Naura.

Naura melemparkan pandangan ke arah Heidry.

"Jumpa you. I tahu you ada kat sini," balas Naura, kedengaran bersahaja. Seolah-olah tiada pertengkaran atau persengketaan yang berlaku di antara mereka sebelum ini.

Tapi kalau nak diikutkan, memang tiada sengketa di antara mereka. Cuma hubungan mereka terlalu rumit.

"You nak apa lagi, Naura?" tanya Heidry dengan nada malas.

Naura tarik muncung.

"Sombonglah you ni. Takkan I nak jumpa you pun tak boleh?"

"Sebab I tahu kalau you jumpa I mesti you akan cakap pasal benda yang I tak suka."

"Then, cubalah untuk suka apa yang I nak cakap ni."

Heidry hela nafas.

"Cakaplah apa you nak cakap."

Senyuman tersungging di bibir Naura. Tangan mula meraba beg tangan. Lalu dia keluarkan sesuatu dari beg tangan dan ditayangkan di depan Heidry.

"Surprise! Masih ingat lagi kunci kereta ni?" tanya Naura.

Yang Tertulis Untuk KitaWhere stories live. Discover now