PENGAJARAN

73 3 0
                                    

Pengajaran yang di perolehi adalah :

1- merapatkan jurang antara kaum. 

∆ Jurang yang ketara ini dapat dilihat apabila kaum melayu dan cina masing-masing membunuh akibat ketidakpuasan hati yang tlah berlaku

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

∆ Jurang yang ketara ini dapat dilihat apabila kaum melayu dan cina masing-masing membunuh akibat ketidakpuasan hati yang tlah berlaku. Oleh itu, kita seharusnya tidak menyentuh isu sensitif terutamanya isu perkauman agar keamanan yang kita kecapi akan bertahan selamanya dan tragedi seperti ini tidak akan berulang.

2- berfikir sebelum bertindak.

∆ Semua parti-parti politik membuat kempen dan perhimpunan sesama ahli politik, semua parti masing=masing mencari kesalahan serta menuduh antara satu sama lain untuk kepentingan parti politik masing-masing

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

∆ Semua parti-parti politik membuat kempen dan perhimpunan sesama ahli politik, semua parti masing=masing mencari kesalahan serta menuduh antara satu sama lain untuk kepentingan parti politik masing-masing.

3- Perintah berkurung

∆ Selepas berlakunya peristiwa 13 mei 1969, kerajaan terpaksa mengeluarkan perintah berkurung disebabkan oleh kekacauan dan pecahbelah antara kaum. tujuannya adalah untuk mengawal keselamatan rakyat dan membaik pulih kestabilan negara pada ketika itu. ini membawa kesan negatif terhadap persekitaran dan pergaulan yang tidak memuaskan antara kaum kerana ianya menyekat segala aktiviti bebas untuk mencari punca pendapatan seperti menjalankan perniagaan, susah berinteraksi dan saling berhubungan antara kaum. tidak lupa juga segala aktiviti harian masyarakat juga terganggu.

∆ Sebenarnya peristiwa 13 mei 1969 telah menguntungkan kepada musuh-musuh negara yang sentiasa mengambil kesempatan dan peluang untuk mewujudkan keadaan haru biru kepada rakyat bertujuan ingin menakluk Malaysia sebagai talukan dan jajahannya negarannya. Oleh itu, iktibar yang diperlu diteladani daripada tragedi ini adalah keadaan negara yang tidak menjadi kacau bilau,tidak aman, rakyat berpecah belah akibat daripada rasa tidak puas hati dengan isu isu yang sensitif terutamanya isu perkauman. Antara contoh yang boleh dijadikan panduan kepada negara ialah kejatuhan empayar Melayu Melaka ditangan penjajah portugis pada tahun 1511 begitu juga dengan pencerobohan dan penaklukan tanah kepunyaan negara Arab khususnya di semenanjung Gaza dan Tebing Barat Jordon oleh kuasa Israel dan penindasan secara kejam terhadap rakyat Palestin setelah berjaya mencorobohi bumi arab ini

4- Kehilangan nyawa dan harta benda 

∆ Perisitiwa ini sebenarnya tidak menghasilkan sebarang faedah kepada berlakunya perpecahan dan perbalahan antara kaum Melayu dan kaum Cina yang cuma mengakibatkan kerosakan harta benda yang besar malah paling mendukacitakan kerana angka nyawa yang terkorban adalah tinggi, kejadian seperti ini meninggalkan kesan dan pengajaran yang pahit dan getir kepada saudara mara dan keluarga yang terlibat kerana sesungguhnya nyawa itu tidak boleh berjual beli dan kita hanya hidup didunia ini hanyalah sekali.

6-  Keadilan ekonomi

∆ Tragedi 13 mei juga menunjukkan bahawa matlamat perpaaduan masyarakat sukar dicapai jika masyarakat malaysia dalam kemiskinan ianya menjadi lebih sukar jika majoriti kadar kemisikinan penduduk itu hanya pada satu kaum sahaja

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

∆ Tragedi 13 mei juga menunjukkan bahawa matlamat perpaaduan masyarakat sukar dicapai jika masyarakat malaysia dalam kemiskinan ianya menjadi lebih sukar jika majoriti kadar kemisikinan penduduk itu hanya pada satu kaum sahaja. keadaan ekonomi dan demografi penduduk malaysia menunjukkan bahawa majoriti penduduk bumiputera tinggal diluar bandar dan kebanyakkannya berpendapatan rendah dan miskin. kemiskinan ini akan menjadi isu dalam kalangan masyarakat khususnya, masyarakat bumiputera. Untuk mencapai keharmonian hidup bukannya mudah, oleh itu, selepas 13 mei, satu dasar programatik yang diberi nama Dasar Ekonomi Baru DEB, telah digubal oleh kerajaan. Dasar ini merupakan satu dasar jangka panjang 1970-1990.

∆ Dasar ini tidak bertujuan untuk merampas kekayaan atau hak sesuatu kaum dan memberikan kepada kaum yang lain

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

∆ Dasar ini tidak bertujuan untuk merampas kekayaan atau hak sesuatu kaum dan memberikan kepada kaum yang lain. sebaliknya dasar ini bertujuan untuk merapatkan jurang perbezaan antara golongan yang miskin dan golongan yang kaya.

Rukun NegaraWhere stories live. Discover now