MATEOFMYSOUL ( 12 )

4.1K 127 1
                                    


Mikha

" Siapa ko? Mana uncle sam? " terus tu dia tulak sa.

" dear, sa mikha.... girlfriend ko... " sa pegang tu tangan dia... sa letak tu tangan di pipi sa. Dia kasi lepas tu tangan dia.

" arrrhhh! Uncle.... uncle! Panggil uncle sam sekarang..." dia pegang kepala dia... sa keluar sa panggil tu uncle sam. Uncle sam datang sama doktor Andrew.

" Darren... apa jadi nie bah? Cool down darren... " uncle kasi tenangkan dia.

" kalian berdua sila keluar... sa akan check Darren dulu " tu doktor suruh kami keluar. Sa sama uncle keluar.

" Doc... macam mana dengan keadan Darren.?" doc tepuk bahu uncle. Dia bilang.

" Darren mengalami Amnesia. Amnesia adalah sebuah kondisi di mana anda akan kehilangan memori alias daya ingat yang bisa hilang akibat usia yang bertambah tua atau bisa juga karena mengalami kemalangan apabila ada hentakkan yang keras di bahagian kepala. Ketika otak tak mampu lagi untuk menyimpan informasi, maka amnesialah yang terjadi... Amnesia mempunyai 9 jenis Amnesia. Amnesia Darren ini tergolong dalam retrograde amnesia. Jenis penyakit amnesia yang akan membuat penderitanya merasa kesulitan untuk mendapatkan kembali ingatan yang sudah terjadi di masa lalu. Hal ini disebablan kecederaan otak traumatis atau bahkan amnesia pasca trauma. Jenis penyakit amnesia satu ini memiliki dua jenis , yaitu kehilangan ingatan masa lalu secara permanen atau hanya secara sementara yang akan ditentukan dari seberapa parah dan serius penyebabnya. Jenis informasi yang dilupakan dapat sangat spesifik, seperti tanggal sebuah peristiwa, atau juga bisa jenis informasi yang umum. Kalau amnesia anterograde penderita akan kesulitan membentuk kenangan-kenangan baru yang terjadi setelah cedera atau suatu penyakit yang menyerangnya, pada khususnya ini, penderita justeru tak bisa mengembalikan kenangan-kenangan lama... Percaya atau tidak, untuk penyakit amnesia retrograde, pemulihan akan berlangsung secara spontan alias tanpa dipaksa maupun direncanakan. Pengembalian ingatan masa lalu tidak sesederhana itu hanya dengan memberi tahu penderita akan identitas mereka dan pengalaman pribadi di masa dulu. Pemulihan memori tak dapat bergantung pada informasi-informasi tersebut, tapi malah justru lebih ke spontanitas di mana memori akan kembali sewaktu-waktu tanpa orang-orang sekitarnya duga..." panjang lebar tu doktor Andrew explain.

" Tapi kenapa dia teda kenal sama sa doktor ? ... tapi dia kenal sama tu uncle sam... " sa tanya dia.

" Itu sa belum dapat pastikan, dari temu bual sa sama dia tadi. Dia bilang umur dia masih 24 tahun, umur Darren sekarang 30 tahun. Kiranya ingatan 6 tahun seterusnya telah hilang. Sa rasa masa itu, Mikha belum lagi hadir dalam kehidupan Darren kan...? " Doc tu explain sama sa.

" ya... but doc bagaimana bah sa bulih tulung kembalikan ingatan dia bah? " sa tanya dia lagi.

" itu bergantung sama Darren. Seperti apa yang sa bilang tadi... sama ada ingatan dia akan pulih secara spontan atau terus lupa... Doakan sahaja, teda apa2 yang kita bulih lakukan. Biar Tuhan yang berkerja memulihkan Darren.." Doc Andrew bilang.

" kalo ndak silap sa, masa umur Darren 24 tahun... dia di Italy... dia sambung study di sana. Kiranya semua kenangan dia sebelum di Italy masih ingat bah kan doc? " Uncle sam minta kepastian.

" Ya... kalo teda apa2 sa ke sana dulu... sa masih ada pesakit yang perlu dirawat..." Doc Andrew bilang sama kami dua. Kami dua masuk semula ke dalam bilik Darren.

Dia lagi tidur. Raut wajah dia, suci ja sa lihat. Tanpa sa sedar air mata sa menitis melihat penderitaan yang dia alami. Sa teda tahu apa mahu buat suda. Sa rasa patah semangat... sa dekat tu sama dia, sa tenung tu muka dia. Sampai2 sa terlelap sebelah dia. Sa terjaga bila tangan dia bergerak. Sa kasi lap2 tu mata sa terus nie muka dia nampak lain. Dia kasi lepas tu tangan dia.

" siapa bah ko? Kenapa bah ko ada disini?!... sa mahu jumpa tu uncle sam... mana uncle? Uncle...! Sa teda mahu tingguk muka ko... keluar... keluar dari sini! " sa teda tahu mahu bilang apa2... terus tu air mata sa jatuh... baru ja sa mahu panggil uncle sam...sa nampak suda tu uncle masuk.

" kenapa Darren?! " tu uncle pegang tangan dia.

" sa mahu jumpa daddy... daddy mana? Sa mahu jumpa dia... " dia bilang sama uncle
.
" Anak... daddy sini..." ada seseorang dari belakang sa... dia berjalan menuju ke arah Darren... sa pun berundur ke belakang sikit memandangkan Darren teda mahu tinguk sa.

" daddy ... mana si Liz? Kenapa si Liz teda lawat sa.... sa rindu sama dia... " what? Siapa si Liz? Kenapa dia bilang dia rindu sama si liz? Ex dia ka? Kenapa sa ndak tahu nie? Kenapa banyak rahsia antara kita Darren? Kenapa ko bikin sa begini?

" adaa... ada... sudala nak... " tu daddy dia pujuk dia. Then pintu bilik tu terbuka, sa tinguk ada satu perempuan yang masuk. Muda tu rupa dia .... tapi sa belum nie pernah tinguk dia... dia mendekat kepada Darren, dia peluk tu Darren... sa dapat lihat wajah dia tenang bila dia peluk tu perempuan. Siapa bah dia tu...?

" Sayang, sa di sini... sa teda pergi mana - mana bah... don't worry... dah2 tenang ya...." tu perempua bilang sama dia.

Pelbagai tanda tanya dalam otak sa... kenapa perempuan tu bilang sayang sama Darren.. setahu sa Darren anak tunggal. Teda saudara mara... cuma ada mereka mama flora ja. Tapi dia orang mama flora sa kenal bah... teda tu mama flora anak lain... bah siapa bah perempuan tu...

MateOfMySoul (18+) Completed Where stories live. Discover now