Bab 12

4.2K 126 0
                                    

Shah memandang Reny dari jauh. Gadis itu sibuk mengelap kabinet kaca yang menempatkan beberapa jenis cupcakes pelbagai perisa. Wajahnya tenang dan harmoni, seperti langsung tiada masalah.

Shah menggigit bibir. Mengapa hanya dia yang berasa sakit hati dengan pertemuan semula mereka? Adakah Reny tidak mengenali dirinya? Tak... Tak mungkin gadis itu lupa akan wajahnya. Walaupun dahulu Shah kurus kering dan sekarang tubuhnya sado, wajahnya tidak banyak berubah. Ah, dia yakin Reny berpura-pura tidak mengenalinya!

"Kau gembiralah kan sebab dapat tarik perhatian Shah?"

Satu suara sumbang tiba-tiba muncul di belakang Reny. Syafa berdiri di hadapan bar minuman dengan senyuman sinis.

"Maksud kau?"

"Eh, kau jangan nak pura-pura tak perasanlah yang Shah tu selalu pandang kau?"

"Kalau aku perasan pun, apa masalahnya? Suka hati dialah dia nak pandang mana pun. Bukan mata aku, mata dia." Reny malas melayan mulut longkang Syafa. Dia meneruskan tugasannya.

"Alahai, kau tak payah nak poyo sangatlah. Tak payah nak budget hot. Aku tahu kau tu ada hati dekat Shah."

"Eh, apa masalah kau sebenarnya ni? Kau yang ada hati dekat dia, lepas tu kau nak kaitkan nama aku pula. Kalau kau rasa berkehendak sangat dekat dia, pergilah tackle dia. Tak payah nak libatkan aku!"

Reny yang panas telinga mula meninggikan suara. Dia bersemuka dengan Syafa yang terkulat-kulat dek gerun melihat wajah marahnya.

"Sorry, Reny. Aku gurau saja. Janganlah marah." Syafa cepat-cepat meminta maaf.

Bimbang Shah memandangnya serong jika dia bergaduh dengan Reny dalam kafe itu. Sejak awal lagi, Syafa perasan yang Shah selalu mencuri pandang ke arah Reny. Namun, tiada pula lelaki itu terang-terangan cuba mengayat Reny. Dia lebih suka memerhati dari jauh. Dan Syafa rasa cemburu dengan pandangan Shah terhadap Reny itu. Renungan matanya berbeza daripada kebiasaan.

"Maaf diterima. Kau ni melepak dekat sini, tak ada kerja ke dekat dapur?" soal Reny berbasa-basi. Reny malas membesarkan perkara remeh-temeh.

"Aku tengah tunggu pastri siap dibakar."

"Oh..."

"Tapi kan Reny, aku nak bagi kau satu nasihat."

"Nasihat apa?"

"Kau hati-hati sikit dengan Shah tu. Dia tu bad boy. Skandal keliling pinggang. Dia tu dah ada tujuh orang tunang. Kau tahu tak?"

Uhuk!

Jemah yang sedari tadi memasang telinga dari dapur tersedak air liur sendiri. Pantas saja dia mengayun langkah mendekati Syafa. Walaupun Jemah tidak berkenan dengan gadis itu, namun jika bab bergosip dia pasti join sekaki. Sebab itulah, dia dipanggil dengan nama Jemah!

"Tujuh orang tunang? Kau berlawak ke apa ni Syafa?" soal Jemah sambil membeliakkan biji matanya. Sementara Reny tidak terkesan dengan berita itu.

"Aku seriuslah. Aku dulu kan belajar dekat MSU, sama batch dengan Shah dan Jazz. Waktu dekat MSU dulu, dia dah ada lima orang tunang."

"Peliknya? Macam mana boleh ramai sangat tunang dia? Tunang putus, tunang putus ke apa?"

"Setahu aku, dia bertunang secara rasmi sebanyak tiga kali dan selebihnya tak rasmi."

"Tunang rasmi dan tak rasmi?"

Jemah sedikit bingung. Tidak pernah mendengar istilah pelik seperti itu.

"Tunang yang rasmi tu bila parents dia pergi sarung cincin dekat bakal menantu. Tunang tak rasmi pula, Shah cuma bagi cincin saja dekat perempuan tu tanpa pengetahuan keluarga." Petah sekali Syafa menerangkan hal itu.

TUNANG KE-9Where stories live. Discover now