דיאלוג

1K 79 71
                                    

אוקיי! אז עכשיו אנחנו נכנסים לחלק היותר מעניין!

הנה טיפים שלי לכתיבת דיאלוג. אני לא יכולה להכתיב לכם מה לכתוב בדיאלוג, כי כל דיאלוג הוא שונה, אבל הנה טיפים שאני חושבת שהם חשובים, ויכולים לעזור לכם.

1. תקשיבו לאיך שאנשים במציאות מדברים ותקחו מזה השראה. תשימו לב שאף אחד ואני מתכוונת, אף אחד לא מדבר כמו שמדברים בסרטים וספרים. אך אחד לא בא לבן אדם שהוא אוהב ומתחיל נאום גדול כגון: "אני אוהב את הדרך שאת מסתכלת עליי ואיך שאת מחייכת ואת הריח שלך, והחלטתי... אני רוצה להתחתן איתך." דברים כאלה פשוט לא קורים.

2. אל תעשו נאומים. די מתקשר למספר 1, אבל אנשים במציאות אמוד מקצרים את מה שהם מדברים, בסיטואציות שונות. אבל עדיף להימנע לרוב מסצנות כאלו: "הלכתי לחברתי הטובה ביותר והתחלתי לספר לה את הסיפור של חיי. "אז יום אחד התעוררתי ואז קרו מלא דברים, לא משנה, ואז מצאתי את עצמי עם החבר הראשון שלי במיטה תוך חודשיים!" סיפרתי לה בהתרגשות." - אני מתכוונת לכך שתמצאו את האיזון בין מידע שצריך לספר, לבין מידע שלא. בדוגמה הנ"ל, הדמות הראשית מספרת לחברה את כל הסיפור, אבל אנחנו רואים רק את הסוף. חשוב לציין כי יש מקרים שבהם זה בדיוק מה שצריך לעשות, נגיד בדוגמה הזאת, שאתם רק רוצים להעביר את העובדה שהדמות הראשית סיפרה לחברה הכי טובה שלה מה שקרה.

3. אל תספרו יותר מדי בפעם אחת. בדיאלוג יש שני אנשים, נכון? אז נניח אתם כותבים שדמות אחת מספרת לשנייה משהו, מדי פעם תכניסו את הדמות השנייה וזה די מסכם את כל מה שדיברתי עליו עד עכשיו. נניח לדוגמה, משפט שהדמות מספרת, והדמות השנייה עוצרת אותה בשוק: "רגע, מה?!" וזה יכניס הרבה יותר פלפל והקורא יבין את החשיבות של הסיפור.

3. תקטעו דיאלוגים לפעמים. לא כל דיאלוג חייב להסתיים ב"ביי"! ולא כל דיאלוג חייב להצליח, מבחינת הדמויות! יש דברים חיצוניים שיכולים לקטוע דיאלוג; הסוללה נגמרת, תאונת דרכים (די נפוץ למען האמת!), דמות אחרת נכנסת לשיחה... ועוד. יש דברים פנימיים שיכולים להפריע ל"מטרה" של הדיאלוג; אחת הדמויות נרדמת\ משהו לא בסדר איתה, השיחה דועכת, אחת הדמויות לא משתפת פעולה, וכ'ו. אל תתנו לכל דיאלוג להסתיים לאחר שהכל כבר נאמר וסודר. זה לא תמיד ככה, וגם, זה יוביל לכך שכל הבעיות יפתרו בקלות - וזה לא משהו שאתם רוצים. בנוסף, לעתים במקרים שהדמות לא מצליחה לנהל דיאלוג עם הדמות השנייה, זה יכול להוביל למצבים קיצוניים! תחשבו על זה. נגיד שג'ני רוצה לספר לג'ייס שהיא עוזבת את העיר, אבל הוא כועס עליה בגלל משהו קודם ולא משתף פעולה. אז בגלל זה, היא עלולה לעשות מעשה קיצוני; לא לספר לו. 

4. יש עוד מילים פרט ל"אמר". אחת הבעיות הכי גדולות אצל כותבים לפי דעתי. (!) דוגמה: "בלה בלה בלה..." אמר ג'ייס. "בלה בלה בלה בלה..." אמרה ג'ני. זה כל כך מתסכל ה"אמר\אמרה\אמרתי\אמרנו" הזה. יש עוד מילים! יש את: שאל, ביקש, התחנן, הסביר, פירט, סינן, צעק, לחש... ועוד כל כך הרבה. למעשה, יש לי רשימה של איזה 200 מילים אלטרנטיביות ל"אמר" שהכנתי. (אם אתם רוצים שאפרסם אותה תגידו לי!)

5. תתארו! אז אחרי שדיברנו על בעיית ה"אמר" הנצחית, נמשיך לבעיה הבאה: אין תיאורים. אוקיי, התקדמנו מ"ג'ני אמרה" ל"ג'ני בישרה" - אבל זה לא מספיק (לפעמים זה כן). אז ג'ני בישרה. מה עוד? ראו את הדוגמה הבאה: "בלה בלה בלה...." ג'ני השפילה את מבטה בזמן שבישרה לג'ייס את הבשורות, לא מסוגלת להביט בפניו. אתם רואים כמה הבדל ענק יש? זה נותן המון פלפל ועניין לכתיבה, וגם מסביר את הסצנה יותר טוב.

5. האישיות, הגיל והמצב משפיעים על מה שהדמות אומרת. נניח דמות שיכורה, לא תדבר כראוי. הם עלולים לגרור מילים, להתעלף, להתנהג שונה! זאת רק דוגמה אחת. ואל תשכחו סלנג! למרות שהמטרה שלנו היא להשתמש בשפה טובה ועשירה, זה לא אומר שכולם עכשיו ידברו כמו מלכת אנגליה! בתוך ציטוטים ודיאלוגים, אתם חייבים לכלול את האופי של הדמות. ולא רק האופי! מה לגבי נניח... ילד קטן? יכול להיות שהוא יתחיל לבכות, או שדעתו תוסח! תחשבו על זה וככה גם תוכלו להבין את הדמויות שלכם יותר טוב, ולבטא אותן גם דרך השפה שלהן ואוצר המילים שלהן. 

6. אל תתנו יותר מדי מידע בדיאלוג אחד. יצא לכם פעם לשחק 21 שאלות? סביר להניח שכן. אבל בכנות, כמה מהפרטים שגיליתם על האדם השני זכרתם מהמשחק הזה? אל תתנו מידע בכמויות גדולות. תנו לשיחות בין הדמויות להיבנות ולאט לאט תתנו לקוראים לגלות דברים על הדמויות. לא בהכרח גם דיאלוגים, אלא גם מונולוגים. הנה הדוגמה הכי נפוצה ובין הכי נוראיות בעיניי לספר מידע ולהתחיל ספר: "קוראים לי ג'ני ואני בת 17. יש לי עיניים ירוקות ושיער שחור..." תנו לקוראים לגלות איך הדמות נראית בעלילה! היא יכולה פעם להביט במראה ולציין את השיער שלה, ועל הדרך לתאר אותו, או בדיאלוג! מישהו יכול להחמיא לה על הצבע עיניים - והנה עכשיו הקוראים יודעים. 

7. לפעמים השתיקה עדיפה. גם כשאתם כותבים דיאלוג, אל תשכחו את קיומה של השתיקה. היא יכולה להיות משמעותית מאוד, להעיד על משהו, או לסיים\להתחיל את הדיאלוג. אל תשכחו שתיקה, עצירה, שקט, דממה ואת החשיבות שלהם! 

8. שפת גוף. אל תשכחו - זה כל כך חשוב! שפת הגוף של הדמות יכולה להעיד על הרגש שלה גם בלי שהיא תספר זאת, או תדבר בטון שמשקיף מה היא מרגישה. אני בהחלט אכתוב חלק על שפת גוף בהמשך.

9. תקראו את הדיאלוג שלכם. בגלל שדיאלוג הוא משהו שאנחנו כל כך רגילים לשמוע בחיי היום יום שלנו, לקרוא את הדיאלוג בדרך כלל יעזור לכם לעלות על טעויות\נקודות שאפשר לשפר.

10. תכניסו את שם המדבר מדי פעם. כי לפעמים הקורא יכול להתבלבל ולא להבין מי אומר מה, אז מדי פעם מומלץ להכניס "ג'ני דיברה" וכדומה.

11. עריכה נכונה. יש דרך מסוימת לכתיבת דיאלוג. כל פעם שדמות חדשה מדברת, אתם יורדים שורה. אם אותה דמות מדברת שוב, אין צורך לרדת שורה. לדוגמה:

"בלה בלה בלה," סיפרה ג'ני, משפילה את ראשה בבושה. "בלה בלה." היא הוסיפה.

"בלה בלה?" שאל ג'ייס.

"בלה." ענתה לו ג'ני.

~~~

אלו כל הטיפים שאני יכולה לחשוב עליהם כרגע! מה אתם אומרים? יש לכם עוד טיפים שאתם חושבים שיכולים לעזור? שתפו, ואולי אכניס אותם! 

מה אתם חושבים על החלק הזה? הוא עזר לכם? מקווה שכן!

כתיבה 101Where stories live. Discover now