Chapter 3

2.8K 179 9
                                    

Kenapa aku, aku perlahan-lahan merebahkan badan aku ke tilam, sejuk. Hanya ada bantal dan tilam je. Kat mane aku ni? Apa salah aku ? Mama abah tolong Sarah. Aku menangis lalu terlena dalam tangisan aku sendiri.
*
"Eh, bangun. Awak tolong bangun, kejap lagi diorang datang". Badan aku digoncang. Apa ni pagi-pagi kacau orang.

"SEMUA BANGUN!" Jerit suara nyaring seorang perempuan. Terkejut aku, baru aku perasan dekat mana aku. Semalam gelap, hari ni aku nampak dengan jelas. Aku dekat bilik bawah tanah yang penuh dengan budak seumur dengan aku. Aku 17 tahun. Mungkin ada yang lebih muda. Banyak tilam dan batal, lebih dari 20 orang lelaki dan perempuan.

"Aku kata bangun! " perempuan tadi berdiri betul-betul dekat depan aku. Aku cepat-cepat berdiri di hadapan dia. Dia tumbuk perut aku. Semalam punya sakit tak hilang lagi, sekarang tambah lagi tapi tak sekuat Niq.

"Lain kali, kalau orang kata bangun, bangun. Faham?"Dia bisik dekat telinga aku. Aku mengangguk.

"Takda mulut ke nak cakap?" Satu tamparan hinggap ke muka aku. Apa masalah perempuan ni.

"F-Faham." Jawab aku perlahan, bagi dia puas hati.

"Bagus! Semua gerak ke tuan masing-masing!" Jerit perempuan gila ni betul-betul kat depan muka aku, rasa macam dalam kem askar.

Aku berdiri je. Aku tak tahu apa nak buat. Tuan? Tuan apa? Apa benda semua ni?

"Kau tercegat apa ?" Jerit perempuan gila tadi.

"A-ak"

"Ape a-ak" dia datang dekat dengan aku. Shit.

"Vina, dia budak baru. Bagi aku ambik alih" Aku kenal suara tu. Niq.

"Okay." Jawab Vina si gila tu perlahan. Perlahan pulak ingat tak reti nak cakap slow-slow.

"Kau ikut aku." Arah Niq.

"Pergi mana?" Tanya aku berani.
Niq, berjalan ke arah aku. Aku kebelakang.

"Kat sini, kau boleh cakap bila kau ada kebenaran bercakap," . Aku diam. Kenapa? Semua manusia ada hak untuk bercakap kan?.

"Jom" dia tarik lengan aku. Aku dengan terpaksa ikut. 
Matahari perlahan-lahan membakar mata dan kulit aku, berpinar mata aku. Niq menarik aku. Bila mata aku clear balik, baru aku dapat lihat keadaan sekeliling. Ada banyak gudang besar dan kecil, macam kilang. Ramai budak kat dalam ni, semua tengah buat kerja dan semua pakai kolar. Pelik? Setiap seorang ada yang jaga.

Kawasan ni luas, banyak pengawal sana sini. Aku rasa aku kat dalam hutan. Ada pagar tinggi mengelilingi kawasan ni. Aku tak tahu berapa besar kawasan ni.

Niq bawak aku ke salah satu gudang. Banyak pintu dalam gudang ni. Niq bukak salah satu pintu.

"Masuk". Arah Niq. Dalam gudang ni kosong cuma ada kerusi macam kerusi doktor gigi. Tapi ada tempat letak tangan. Creepy.

"Duduk." Aku hanya mengikut apa yang disuruh. Aku takut aku kena tumbuk lagi, sakit yang tadi pun tak hilang lagi, mesti bengkak.

Aku duduk dengan tenang. Niq datang menghampiri aku. Dia ambik tangan kanan aku dan ikat di pergelangan kerusi. Tak cukup ke dah ikat semalam? Tanya aku dalam hati. Dia mengikat kedua-dua tangan dan kaki aku.

"K-kau nak buat apa?" Dia tersenyum sinis. Semalam bukan main baik, hari ni macam setan pulak.

Niq keluarkan lighter dari poketnya, dia nyalakan dapur kecil yang ada berhampiran. Aku tak perasan yang ade macam-macam alatan bahaya dan tajam berhampiranku. Apa dia nak buat ni? Nak bunuh aku ke?

"K-kau nak bu-buat apa" jerit aku separuh kuat.

Niq diam. Apa ni? Dia mengambil besi dan kat depan besi tu ada satu benda bulat sederhana besar.

"Kat mana nak letak ye?"
Dia pusing keliling  aku. Letak apa? Apa kena mengena dengan Api ?. Menggigil seluruh tubuh badan aku.

"Ha? Peha kau macam menarik je? Dia tarik seluar aku sampai ke paras peha. Aku cuba bergerak tetapi tak de hasil, aku terikat rapi kat atas kerusi puaka ni.

"Kau duduk diam-diam kalau tak buruk nanti" aku tak faham apa yang buruk? Dia nak buat apa. Niq ambil satu lagi tali, dia ikat peha aku supaya tak bergerak.

"Duduk diam-diam". Dia ambik semula besi tadi, dia cucuh ke arah dapur yang sedang menyala. Aku dah tahu, aku harap dia bukan nak buat apa yang aku tengah fikir. Niq cucuh besi tu, sampai merah keliling bulatan pada hujung besi tersebut. Shit.

Dia pandang aku, kali ni ada pandangan simpati tapi Kemudian berubah kepada pandangan garang semula. Apa ni?

"Jangan bergerak". Arah Niq. Memang tak boleh gerak. Dia angkat  besi tadi.

"Niq, tolong, jangan Niq! Arghhhhhh!!!!" Jerit aku bila besi tadi betul-betul melekat di peha kiri aku, aku boleh bau kulit aku terbakar. Aku jerit sekuat hati menahan kesakitan yang cuma aku je rasa. Lama Niq mencucuh besi itu ke peha aku, dia angkat besi tadi. Aku dapat rasa kulit aku tercabut bila Niq angkat besi tadi. Makin kuat jeritan aku. Air mata tak dapat lagi aku simpan, mencurah-curah air mata aku jatuh. Kenapa ?

Niq jatuhkan besi tadi ke lantai, then lari tinggalkan aku dalam kesakitan. Walaupun besi tadi tak melekat lagi, tapi sakit dan panas peha aku tak dapat dinafikan dan yang paling menyakitkan lagi bila aku tak boleh buat apa-apa. Cuma boleh meraung dan menangis.

Aku boleh rasa darah yang mengalir menitik ke lantai. Pintu terbukak, Niq datang balik, dengan something dekat tangan dia.

Ais.

"Ni sakit sikit" Niq dengan berhati-hati letak plastik yang penuh dengan ais dekat peha aku, aku menjerit sekuat yang boleh. Tapi lama kelamaan sakit itu hilang, perlahan lahan rasa pedih terbakar tadi tukar jadi sejuk. Aku dan Niq duduk dalam keadaan senyap.

Aku tak ada tenaga nak bercakap, suara aku hilang. Jeritan tadi jeritan paling kuat pernah aku keluarkan. Ais tadi cair di peha aku. Niq angkat  plastik ais yang dah jadi air. Sakit tadi datang balik tapi tak sesakit yang tadi , darah aku dah beku. Aku tak tahu apa tulisan yang ada disekeliling bulatan tu sebab penuh dengan darah.

"Aku tak sepatutnya bagi kau ais, tapi-" dia terdiam, Niq pandang mata aku lama. Dia bangun lepas tu pergi ke arah pintu.

"K-kau nak pegi mana?" Tanya aku dengan suara yang serak. Tetiba aku rasa selamat dengan Niq, daripada orang lain dekat sini.

"Kejap lagi ada orang datang ambik kau, kau tidur je. Dapat hilangkan rasa sakit." Jawab Niq lembut. Aku tak faham sekejap dia baik, sekejap macam setan. Pelik. Bipolar mungkin.

Aku rehatkan badan aku. Peha aku masih pedih. Tangan aku lenguh sebab tali-tali ni. Macam mana dia ingat aku nak tido? Ingat selesa ke ? Aku menangis bila tengok  keadaan sendiri. Baju kotor, kaki aku luka kat lutut. Belum tengok perut lagi. Apa malang nasib aku. Aku terlena dalam kesakitan. Aku harap ni semua mimpi, bila aku bangun semua ni hilang.


Editor- nrlsyqrh

Play House Where stories live. Discover now