Part 14

477 9 4
                                    

Sebaik saja Adam masuk ke pejabatnya, dia menuju ke kerusi kerjanya. Sebaik saja dia duduk, badan mula bersandar di kerusi dan wajah yang sugul mendongak ke atas memandang siling bilik. Ada sesuatu mengetuk buah fikiran.

"Encik Adam..."

"Just call me, Adam."

Cinta tersenyum dan mengangguk perlahan.

"Saya nak tanya Adam sikit, boleh?"

"Cinta nak tanya apa?"

"Resort Adam okay? Maksud saya perkembangan perniagaan resort ni. Ramai atau tak orang yang datang. Orang datang sini disebabkan apa? Ada event atau hendak bercuti?"

Adam tersenyum lalu memperbetulkan kedudukannya. Kedua-dua tangannya mula diletakkan di atas meja. Baru mengenali beberapa jam, dia berasa selesa dengan Cinta Maisarah. Mungkinkah disebabkan perempuan itu seorang yang peramah atau suka berkawan?

"Alhamdulillah. Resort saya okay. Orang sentiasa datang walaupun bukan pada hari cuti umum. Kalau cuti umum tu, target seperti yang saya sasarkan. Ramai yang datang ke sini untuk bercuti dengan keluarga dan ada yang buat event untuk syarikat. By the way, kenapa Cinta tanya saya macam tu?"

"Kalau macam tu, Adam sedar tak kenapa resort ni boleh maju?"

"Hah?"

Cinta masih tersenyum. "Mesti ada sebab kenapa resort ni boleh maju. Mungkin disebabkan usaha Adam yang ohsem? Kalau Adam perasan sekitar tempat ni, memang strategik. Sudahlah sekitar sini ada ramai penduduk, resort ni pula berdepan dengan pantai. Dekat pantai tu macam-macam boleh buat. Siapa yang tak suka dengan pantai kan?"

Adam terdiam dan masih terkejut. Dia masih memikir kenapa perempuan itu bercakap pasal hal itu pula. Motif? Takkan perempuan itu hendak caras perniagaannya pula? Tak sanggup pula kalau perempuan sebaik dan secantik Cinta Maisarah hendak mencaras perniagaannya. Apa pun dia kena berfikiran positif.

"Lagi pun dekat sini hanya ada resort Adam aje. Sestilah orang akan datang ke sini. Sudahlah cantik, menarik pula tu. Orang mesti suka tempat yang cantik. Kalau tak cantik, orang takkan datang. Kalau Adam ada pesaing sekalipun di sekitar sini, Adam kena melihat dari sudut positif dan berusaha untuk menghasilkan perkhidmatan yang lebih baik daripada pesaing terutama dari segi kos dan kualiti. Adam juga kena mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pesaing untuk merancang perancangan yang strategik untuk mengatasinya."

"Cinta..."

"Ya, saya."

"Kenapa awak cakap semua tu dekat saya?"

Cinta terketawa kecil.

"Salah ke saya cakap macam tu?"

"Tak salah tapi saya pelik."

"Kenapa pulak nak pelik?"

"Cinta nak caras perniagaan saya ke?"

Cinta tergelak kembali dan hanya menggeleng. Boleh pula lelaki itu membuat anggapan seperti itu. Kenapalah anggapan itu boleh muncul di benak fikiran lelaki itu. Haih... rasa macam tak boleh nak henti ketawa aje.

Adam tayang muka blur.

"Cinta..."

"Be positive, Adam."

"Saya tak faham."

"Saya cuma nak tolong Adam aje. Manalah tahu dengan apa yang saya cakap tu boleh mengingatkan atau memberitahu Adam supaya boleh memajukan lagi resort Adam ni. Takkan Adam nak resort ni mati? Mesti nak berkekalan lama kan? Maybe anak-anak Adam mewarisi resort Adam ni. Boleh faham maksud saya?"

Cinta Roller Coaster -Ery AierilWhere stories live. Discover now