3. Minah Kilang

1.2K 18 0
                                    

Aku sedang menunggu Minah bawakan bungkusan mee goreng yang aku kirim dari restoran mamak Super Maju. Hari ni rasa terlebih penat dari biasa sebab stok baru sampai dan bahagian aku kena kerja lebih masa. Minah balik seperti biasa petang tadi. Jarak rumah aku dari kilang elektronik tu agak jauh, jadi dah nak Maghrib ni baru sampai rumah. Sebab Minah balik awal, aku kirimkan makan malam aku dengan dia. Tak penat agaknya perempuan tu. Balik kerja boleh lagi pergi dating dengan boyfriend dari seberang dia tu. Nasib la aku single. Balik boleh buat apa yang patut, makan, tengok drama petang-petang, lepas tu tidur pun awal - lara hati seorang gadis kilang yang sebenarnya sunyi. Haih..

Dari dalam bilik aku dengar bunyi pintu rumah dibuka dan bunyi tapak kaki Minah berjalan melintasi bilik aku untuk ke dapur. Minah dah balik! Dengan pantas aku bangun dan keluar dari bilik untuk merampas bungkusan mee goreng mamak kegemaranku! Namun, aku rasa hampa. Pintu masih tertutup dan tiada sesiapa di ruang tamu mahupun dapur. Aku garu-garu kepala yang tidak gatal ni. Rasanya aku dengar betul dah bunyi pintu dan tapak kaki tu dari rumah aku, bukan dari rumah Pak Yunus tingkat atas. Aku pun biarkan saja dan masuk semula ke bilik. Aku fikir otak aku sudah biol sebab kepenatan.

Selesai solat Maghrib aku pun berbaring di atas katil serupa dugong tua. Lambat betul Minah ni balik. Apa dia tak solat... oh, Minah bulan mengambang hari ni. Ah, sudah. Jangan dia buat bodoh dan biarkan aku mati kelaparan di sini. Menunggu Minah pulang ibarat menunggu anak pulang untuk berhari raya. Tiba-tiba lagu raya Aishah bermain di fikiran. Seronoknya kalau dapat makan rendang sekarang. Mana kau ni, Minah?!

"Ros, bangunlah! Aku dah balik ni!" jeritan suara serak garau Minah dari luar pintu bilik menyedarkan aku dari mimpi indah berhari raya di kampung. Tanpa lengah aku berlari seperti zombie menuju ke meja makan. Wah, punyalah sweet Minah ni, sampai hidangkan mee goreng dalam pinggan dan buatkan aku air teh o suam. Dah macam suami yang bangun tidur, isteri dah siapkan makanan. Syurga~

Aku makan dengan lahapnya. Minah pandang aku dengan dahi berkerut. Alah, apa aku kisah! Bukan ada orang lain pun sampai makan nak cover cun. Minah je pun. Sedang aku asyik melahap mee goreng mamak tu, Minah bangun dan beralih ke ruang tamu. Tak jauh mana pun ruang tamu tu dari meja makan di dapur ni. Lima lagkah pun sudah sampai. Al maklum, kami kerja kilang. Untung la dapat menyewa sebuah rumah untuk kami berdua. Ini pun ihsan daripada makcik Minah. Rumah flat lama, 15 tingkat, keluasannya pun kecil saja. Tapi itulah, kalau dalam drama petang-petang, kerja kilang pun boleh duduk rumah apartment segala. Haih..

"Beb, berita apa best hari ni?" tanya aku kepada Minah yang khusyuk menonton siaran berita di televisyen tu.

"Biasalah, mula-mula ni politik. Sat gi baru ada cerita rakyat." balas Minah. Aku pun mengangguk sajalah kan.

"Esok kau shift pagi kan, Minah? Kau kejut aku tau. Aku nak pergi awal. Stok baru sampai tadi weh."

"Yelah. Gila betul sekarang kan? Setiap bulan ada je stok sampai. Kau la kesian. Aku bahagian wrapping je."

"Benda penat, tapi bagus la. Kilang ada bisnes, kita ada kerja. Wah, tokoh pekerja contoh aku ni." kata aku dengan muka perasan. Minah langsung tak layan.

"Esok aku kejut, jangan liat nak bangun pulak. Kau hari ni letih semacam je aku tengok."

"Letih la. Lebih masa kot. Eh, Minah. Tadi sebelum Maghrib aku dengar bunyi dekat luar bilik. Aku ingat kau balik, alih-alih takde orang weh." aku pun menceritakan kejadian tadi kepada Minah. Rasa seram tu elok dikongsi bersama, barulah seronok. Haha.

"Eeee.. Seram tak, beb?" Minah menggedik sedikit dan datang terus kepada aku di meja makan sambil memeluk bantal Hello Kitty masam dia.

"Tak sempat seram sebab aku penat sangat. Perasaan je rasanya. Entah-entah bunyi dari rumah Pak Yunus. Family dia kan ramai."

Apabila MalamWhere stories live. Discover now