PROLOG

10K 167 20
                                    

JAM di dinding menunjukkan pukul 6.15 pagi. Aku menggosok mata yang tidak gatal itu lalu bangun dari katil dan terus masuk ke dalam bilik mandi.

15 minit kemudian, aku terus keluar dari bilik mandi. Aku membuka pintu almari dan mengambil baju sekolah yang elok saja digantung. Setelah memakai baju tersebut, aku mengambil tali pinggang berwarna hitam dan tali leher sekolah yang berwarna biru gelap itu lalu memakainya. Aku terus menyikat rambutku dengan kemas.

"Nizam! Cepat Turun! Sarapan sudah siap!" Kedengaran suara Puan Neraida dari bawah. Aku terus turun bawah untuk bersarapan.

Di meja makan terhidang mangkuk yang berisi nasi goreng, pinggan yang penuh dengan kuih karipap dan air oren jus disediakan. Aku duduk bersebelah dengan Puan Neraida. Manakala Encik Nahmar duduk di depan isterinya. Kami makan bersama dengan adanya perbualan kosong.

"Nizam, minggu depan ayah dan ibu nak pergi honeymoon dekat Pulau Langkawi. Ayah malas nak bawak kamu sebab.. Alah, honeymoon! Siapa nak bawak anak dia kan." Encik Nahmar cuba melakukan gurauan kepada aku.

"Jadi, ayah ingatkan nak suruh kamu jaga rumah ni. Boleh tak?" Encik Nahmar mulakan perbicaraan di atas meja.

"Ala.. Baru nak ikut. Tapi, takpelah. Nak honeymoon kan? Taknaklah kacau." Aku gelak kecil.

"Ada-ada jelah kamu ni, Nizam." Puan Neraida tersengih memandangku lalu menyambung balik makan dengan tiada lagi perbualan kosong.

...BERSAMBUNG...

M.N.N (#1)Where stories live. Discover now