Bab 1

20.4K 205 5
                                    

Prolog

"ENCIK..." Aku panggil dia.

"Ya..."

"Encik ada bulu dada tak?" Ah! Sudah, Azian.

"Kenapa tiba-tiba tanya pasal bulu dada ni?" Senyuman Encik Hazrul jadi selebar-lebarnya.

Aku sudah malu gila. Macam mana boleh terlepas soalan ni sedangkan aku dah tak ingat langsung pasal bulu dada. Adoi, mulut ni memang kurang ajar betul. Tak tahu malu langsung!

"Nak cari calon suami yang ada bulu dada?" soal Encik Hazrul lagi. Kali ni dia memang senyum tak sudah.

"Bukan, tadi Kak Ha dan Kak Huda cerita pasal lelaki ada bulu dada."

"Kenapa?"

Aku geleng.

"Takkan tak tahu."

"Mereka tak sebut pula!"

"Tak sebut atau awak tak berani nak sebut kat saya?"

Orang kata, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.

"Hmmm, setahu saya lelaki ada bulu dada ni punya anak ramai. Lebih daripada lima orang."

"Encik ada ke?" Cepat-cepat aku tanya.

"Sebab ada la saya cerita!"

Bab 1

HARI-HARI yang aku lalui adalah hari-hari yang sangat indah. Sukar untuk aku huraikan dengan kata-kata betapa bahagianya aku. Melewati hari-hari bersama suami tercinta dan buah hati kami terasa seperti tercampak ke dunia paling indah. Dunia yang hanya ada aku, Encik Hazrul dan Humairah. Besar benarkah permintaanku andai aku hanya mahukan kami bertiga saja di dalam dunia ini? Aku tidak perlukan sesiapa lagi. Sungguh, aku memang tidak perlu sesiapa pun juga.

Tapi, mana mungkin kerana kehidupan ini ibarat rantaian biologi yang memerlukan antara satu sama lain. Hendak atau tidak, kehadiran pihak lain sama penting. Hidup seharusnya begitu. Saling memerlukan. Ibarat aur dengan tebing. Tidak terlalu pentingkan diri sendiri dan tidak terlalu mengambil tahu hal orang lain.

Bagi aku, cukup kalau namanya kehidupan yang baik-baik saja, yang biasa-biasa saja tapi bersama limpahan kasih sayang yang tidak terhingga. Tiada lain yang aku minta. Bukan kemewahan yang aku dambakan. Hanya yang biasa-biasa saja.

Cinta. Selain hidup yang biasa-biasa, aku juga memerlukan cinta. Sangat memerlukannya kerana aku juga manusia biasa yang ingin dikasihi. Tak salahkan kalau manusia biasa seperti aku mahukan kebahagiaan? Siapa yang tidak mahu hidup bahagia? Kalau diberi pilihan antara wang ringgit, aku tetap pilih untuk hidup bahagia walau sekadar jadi isteri seorang penternak lembu.

Aku mengenal erti cinta melalui dia. Cinta yang aku kira mustahil untuk insan seperti aku miliki. Namun kata Encik Hazrul, cinta itu sifatnya sangat luar biasa. Tak pernah kenal sesiapa. Tak pernah dibezakan antara jelak dan yang memiliki kesempurnaan. Siapa saja di luar sana, pasti akan temui cinta agung masing-masing. Dan sesungguhnya aku ialah insan yang terpilih untuk memiliki cinta agung itu. Cinta daripada seorang lelaki yang sangat hebat.

Ah! Manisnya percintaan ini.

Humairah mengekek. Sekaligus mematikan semua lamunanku yang indah-indah belaka. Sejak pandai ketawa, senang saja dia mengekek. Pantang diacah sedikit. Kadang-kadang melihat wajah kami berdua saja dia boleh ketawa. Macamlah muka papa dan mama ni muka badut. Mungkin ada sebab yang membuatkan dia ketawa. Dia ada ibu bapa yang sangat menyayangi dirinya. Jadi, dia berusaha untuk menyenangkan hati kedua-dua ibu bapanya.

Sayang Humairah.

Humairah sudah enam bulan. Badannya berisi seperti kebanyakan bayi seusia dengannya. Kulitnya putih gebu. Wajahnya? Saling tak tumpah seperti wajah papanya. Sangat comel. Kata orang kalau anak perempuan mengikut wajah ayah, sejuk, penyabar, tak keras kepala dan tak pentingkan diri sendiri. Harap begitulah.

Suami Edisi TerhadWhere stories live. Discover now