Bab 1

11.5K 159 2
                                    

Prolog I

Kusangka hidupku selamanya kelam.

Terbelenggu ikatan tanpa manisnya cinta.

Memaksa diriku, menapaki jalan.

Arah yang tak pernah kumahu dalam hatiku.

Kini Engkau pun hadir memberi cahaya.

Membangunkan aku dari suramnya mimpi ngeri.

Menuntun hatiku ke jalan yang benar

Seakanku hidup kembali dari matiku.


Prolog II

DIA tahu renungan mummynya hangat membara. Dia juga tahu dia memang akan dimarahi. Memang! "Don't look at me like I'm a snickers bar, mummy." Payed buat muka tak puas hati di depan mummynya. "You scared me..."

"Tahu pun takut!" bentak Puan Huda, marah. Berketup-ketup giginya dikacip kemas. "Kalau Payed kata takut bila mummy renung macam ni, Payed tak pernah takut dengan pandangan Tuhan kepada Payed?" Ikutkan hati, memang dia nak tampar aje anak sulung dia ni. Perangai semakin menjadi-jadi. Semalam terkejut dia sewaktu mengutip baju kotor milik Payed. Dia melihat terdapat kesan gincu pada baju dan juga ada resit Hotel Istana. Mahu tak sakit hati.

"Sejak bila Payed pandai usung perempuan masuk hotel? Sejak bila?!" jerkah Puan Huda masih tak puas hati. Birai matanya sudah basah. Sedih tak terkira.

"Mummy... Kita orang masuk tak buat apa pun. Lepak-lepak, makan-makan..." Sebenarnya lain yang terjadi. Bukan seperti apa yang dia gambarkan.

"Lepak makan atas katil?" Hati Puan Huda tak mampu menahan sabar lagi. "Apa? Dah tak ada restoran untuk kamu bawa perempuan tu lepak makan? Hah, Payed?!" jerkah Puan Huda mencantas garang.

Payed garu kepala. Salah dia sebab terkantoi dengan mummynya. Dia hela nafas panjang. Butang baju yang terkancing sampai leher dibuka sampai ke tengah dada. Sesak.

"Habis tu, mummy nak Yed buat apa ni?" Senada. Datar dan tiada tanda penyesalan sewaktu soalan itu diungkapkan.

"Kalau macam inilah perangai kamu, kahwin ajelah. Kamu ada tempat untuk lepaskan nafsu kamu tu!" putus Puan Huda lantas dia berpaling hendak masuk ke dalam bilik. Biarlah air mata dia jatuh dan disaksikan oleh Allah. Dia sudah tewas dalam mendidik Payed. Dia kalah.

Mendengarkan perkataan kahwin itu buat Payed gelak sendiri. Kahwin? Aku ke? Dengan siapa? Tapi... Akalnya buat gila. "Kahwin boleh, mummy..."

Langkah Puan Huda terhenti. Dia pandang anaknya seraya mengesat tubir mata. Tak percaya. "Sungguh?"

Payed angguk. Yakin! "Janji calonnya cantik macam bidadari..." Dia sengih jahat. Dia tahu yang mummynya tahu cita rasa dia terhadap perempuan. Dan dia yakin, kemahuan dia tak mungkin akan terlestari.

"I keep your promise, Fareed Al-Fattah." Amaran keras daripada Puan Huda.

Bibir Payed mekar dengan senyuman. Nampak mummynya dah tak berapa nak marah, dia angkat ibu jari dan mengangguk laju. Pastikan cantik, mummy... Pastikan!

Prolog III

DIA hanya mampu ketap bibir melihat kakaknya yang terlompat gembira saat mengkhabarkan berita itu. Sungguh dia tumpang bahagia. Melihatkan air wajah mama dan ayahnya yang tersenyum penuh makna, tiada kata lagi untuk Luth ucapkan melainkan syukur.

Dia... Cinta Yang KucariWhere stories live. Discover now