maaf

194 27 0
                                    

"Don't holding so tight, cause at the end you should return what not yours "__________

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Don't holding so tight, cause at the end you should return what not yours "
__________


  Sedang Ailana mengemas beg untuk pulang ke asrama, telefonnya berdering. Tertera nama ummi di screen telefonnya.

   "Sape? " Luqman yang sedang tolong memegang beg galas Ailana menyoal.

   "Ummi"

   "Angkat la, oii" Ailana yang masih hairan menjawab juga telefon itu.

   "Assalamualaikum lana" suara di corong telefon kedengaran lemah tak bermaya diiringi tangisan yang ditahan.

   "Waalaikumsalam, ya ummi??"

   "Abah dah tak de" sejurus ayat itu dilafaz, tangisan yang tadi ditahan kini keluar tanpa henti. Ailana terduduk di kerusinya.

   "Lana kenapa?" Soalan Luqman dibiar sepi sebelum Luqman sendiri mengambil telefon Ailana dan berbicara dengan ibu Ailana.

   "Jom pergi hospital, Aku hantar " Ailana hanya diam, mengikut semua yang diperintahkan Luqman. Di hospital, ibunya berterima kasih banyak pada Luqman. Ailana masih terdiam membisu. Ibunya memeluk Ailana dengan tangisan dikuti adiknya, Afifah.

   "Abah, Afifah minta maaf. Abah maafkan Afifah yaa? Afifah janji Afifah belajar rajin-rajin dan jadi macam kakak. Abah jangan la pergi" suara tangisan memenuhi ruang rumah itu, Sayu melihat seorang yang dulunya menjadi tulang keluarga kini terbujur kaku.

   "Assalamualaikum suamiku, maafkan saya ada terkasar bahasa dengan awak ya? sekarang awak dah dijemput illahi. Cemburu saya, penat awak sekarang dah boleh berehat. " ciuman dahi disertakan. Tanpa sepatah kata, Ailana mencium dahi Abahnya.

   Ke esokan harinya tahlil diaakan bagi menghormati si mati. Dari semalam Luqman bersama kelurga Ailana tetapi Ailana tidak meneteskan air mata langsung.  Hari ini satu batch datang untuk menbacakan Yasin untuk ayah Ailana

   "Ailana hang okay ke? "

   "Okay la kenape? " wajah Ailana pucat tapi masih berseri.

   "Kehilangan sosok ayah bukan sesuatu yang mudah."

   "Tahu, tapi yang kehilangan tu aku. Hang jangan risau ya? " Luqman mengangguk.

__________

    "Ummi, Ailana balik asrama dulu ya? " Ailana menhulurkan tangan untuk bersalam dengan ibunya, ibunya hanya mengangguk. Sudah seminggu sejak kehilangan ayahnya tapi dia masih tidak menangis.

   "Hang jadi ke pegi sabtu ni? " Luqman membantu Ailana membawa barangnya masuk ke kereta abang Luqman.

   "Jadi la. kenape tak jadi pulak?"

   "Tanye je. Jangan la marah"
  
   "Tak marah pun laaaa "

   "Nak makan?"

   "Boleh jom. Along jom makan? " Firash yang sedang membantu ibu Ailana membuang sampah terkejut dengan panggilan along.

   "Lana nak makan ape? Along belanja"

   "Cantik" ucap Ailana sambil menunjukkan bagus dengan tangannya. Firash hanya  tersenyum.

   Di sekolah, Ailana hanya senyap. Ditanya sepatah, dijawab sepatah. Tiada lagi jeritan pergaduhan, tiada lagi gelak tawa, tiada lagi orang yang memarahi mereka ketika prep malam seperti yang Ailana selalu buat. Dia berubah.

   "Farez, aku nak minta tolong hang bole tak? " Luqman melakukan sesuatu yang tidak pernah dibuatnya, meminta tolong orang lain.

   "Tibe tibe je? Minta tolong ape? " Farez yang tadi sedang bersiap ke makmal kini kembali duduk di tempatnya.

   "Tolong bersembang dengan Ailana"

   "Ha? "

   "Tolong la, mana tau dia okay balik ke kalau sembang dengan hang? Dah masuk sebulan dia macam tu. "

   "Kalau dengan hang pun dia macam tu, hang ingat dia okay ke dengan aku? "

   "Hang nak tolong ke? "

   "Tak. Aku nak hang dulu sebelum cakap. " Dia berlalu pergi.

   __________


  "Okay semua duduk berdua ya? Lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan. Jangan nak mengatal okay? " Suara Ustaz Hairil selaku guru pebimbing, didengar sampai ke belakang barisan. Suara riuh mereka terdengar ceria, semua excited dengan kem kali ni.

   "Wey korang duduk sebaris tau" Luqman menghampiri Ailana dan Liana.

   "Yee, wey tak nampak dia pun? "

   "Entah la, dia kata dia pergi hari tu. Chat la dia"

   "Memang dia pernah balas chat aku pun"

   "Lupa pulak, HAHAHAHA" Ailana menjeling Luqman tajam. Liana hanya ketawa melihat mereka, mengharap sedikit sebanyak kem ni dapat mengembalikan Ailana yang dia kenal.

   Di dalam bus , kerusi di sebelah Luqman kosong. Ailana mengusiknya dengan berkata nak bagi kawan ghaib duduk.

   "Maaf cikgu saya lambat " suara yang dikenali Ailana membuatkan dia memandangnya. Farez.

   "Ha tu duduk sebelah Luqman tu. Tu je yang kosong. " kerusi di sebelah Luqman, kosong, di sebelah kirinya Ailana, dijarakkan oleh hanya laluan yang kecil. Mau tidak mau, Farez tetap duduk disitu.

 Mau tidak mau, Farez tetap duduk disitu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
awan dan langitWhere stories live. Discover now