Bab 12

11.9K 287 51
                                    

Rasa dalam sejam saja perjalanan kami tiba di sebuah tapak perkhemahan, pusat kokurikulum yg dengarnya selalu digunakan oleh sekolah di daerah sini untuk melakukan aktiviti.

Kami bas ke tiga bas terakhir yg tiba.

"Rian, toilet jum. Tak tahan dah ni" ajak Min dengan muka memelas.

Aku memang ada rasa nak terkencing pun mengiyakan. Kami berlari anak mencari toilet yg ada selepas meletak barangan kami, entah main letak saja.

Toilet ada tiga dan shower pun ada tiga juga. Yg paling best ada kolah di tengahnya. Kalau xcukup, boleh lah berenang dlm kolah ni nanti.

Aku dan Min jalan berlenggang sebelum kedengaran ada suara yg meneriaki kami dari jauh.

"Kamu berdua tu! Jalan lenggang2 pulak ye, sy kira dalam kiraan 3...2.."

Aku dengan Jasmin saling berpandangan dan terus pantas terkocoh-kocoh menghampiri dewan terbuka yg sudah didiami oleh semua pelajar tingkatan 4. Confirm semua mata tertuju pada kami masa ni. Malunya lahai.

"Dari mana?" tanyanya dengan suara garaunya. Seorang lelaki dalam lingkungan 40-an sedang berdiri di hadapan kami dengan muka tegasnya. Dia jugalah yg jerit2 tadi. Cuak aku.

Tergagap kami menjawab dari tandas.

"Berak batu ke?! Kenapa lama sgt. Baiklah, kamu kumpulan berapa? " soalnya lagi.

"Kumpulan 9" jawab Min.

Pakcik tadi terus kalih menghadap ke hadapan barisan pelajar lain.

"Mana grup 9?" barisan 9 yg mmg rasa nampak pendek dari yg lain pun mengangkat tangan.

"Malam ni kamu sentri mula pukul 1-3. Akibat kesalahan kawan kamu, korang kena jaga 2 jam manakala grup sterusnya cuma sejam2. Laki sentri kawasan laki dan yg perempuan jaga di sekitar khemah kamu. Paham?! " ujarnya panjang lebar dan kami menyahut serentak. Aku dah menghela nafas berat. Awal lagi dah buat masalah. Cisss betul.

****

Aktiviti petang tu cuma LDK latihan dalam kumpulan. Aku tak banyak ambil part sebab member yg lain dah semangat brkobar2 bagi idea bernas, buat logo dan bendera kumpulan. Macam biasalah lepas tu kena bentang. Tu la aktiviti awal camping sebenarnya.

Usai saja aktiviti tu, kami diarahkan utk memasangkan khemah dan berkumpul semula utk menunaikan solat asar berjemaah.

Dalam grup kami ada 4 lelaki dan 6 perempuan. Dan sememangnya aku, Min dan Balqis sekhemah sperti dalam senarai sebelumnya. Manakala Aisyah, Fiqah dan Bibi pula sekhemah. Kami memasang khemah berdekatan supaya senang lah kan, kalau ada apa2.

Suasana awkward sangat lah memenuhi kami bertiga bila masing2 tak bercakap sepatah haram. Kami memasang khemah dalam kebisuan manakala disekeliling kami, budak2 dari grup lain sambil pasang khemah sambil menyembang dan bergosip apantah.

Awal lagi Min dan Balqis dah cop tepi dan aku akur saja mengambil posisi tengah.

Selesai menunaikan solat, kami berkumpul semula di dataran yg tidak berbumbung pula utk next aktiviti. Entah lah apa.

"Oke, sperti yg sudah dimaklumkan, korang akan memasak sendiri. Barang2 keperluan sudah disediakan. Jadi silakan hantar wakil chef kumpulan kamu. Chef2 akan dikecualikan dari aktiviti petang utk memasak mkn malam. Paham? " arah Zakri ketua program kami.

Kami serentak mengiyakan.

"Kalau macam tu, setiap kumpulan cuma perlu hntar 3 org, seorang lelaki dan 2 perempuan. Sy bg 3 min utk bincang. Lepas tu dah boleh gerak ke kwasan memasak, oke? "

Hai SENiOR!Where stories live. Discover now