Bab 9

12.3K 282 51
                                    

Rian memandang lama pada Kak Hana yg sudah memasuki kelasnya sedangkan dia masih tersenyum menghantar seniornya yg sorang tu dengan pandangan.

Dia sedang di luar kelasnya, prep pagi sabtu sebentar lagi mula namun kelas berderetan milik tingkatan 4 masih lagi riuh.

Datang Rizal menghampiri Rian yg kini sudah duduk di mejanya, lebih tepat mengambil kerusi lalu duduk berhadapan dengan Rian. Kening diangkat sebelah melihat mimik wajah Rizal yg dah tersenyum2, ada makna.

"Kau tersenyum awal pagi dekat aku ni dah kenapa? Ingat aku leleh ke tengok muka kau ni?" tanya Rian malas dan yg ditanya masih senyum lagi. Dapat dia agak apa yg Rizal cuba katakan.

"Lah, aku nak buat pahala ni. Senyum itu sedekah kan" balas Rizal.

"Yelah, kalau nak senyum pun. Jangan lah senyum gatal sangat. Geli aku tengok" ujar Rian yg membuat Rizal pecah tawa.

"Mana ada gatal, hensem apa ni. rian.. Riann.. Rian" diserunya lagi bila tak mendapat respon dari perempuan di hadapannya.

"Hilmie kirimsalam." Rian tau siapa yg dimaksudkan. Siapa lagi kalau bukan Zulhilmie kelas 4A. Sejujurnya Rian kurang suka dengan lelaki tu yg kadang2 membuat dia rasa rimas.

"Tak jawab dosa tau"

"Wa'alaikumsalam.... " sengaja di panjangkan dan Rizal lagi tersenyum.

"Btw Rian, hurmm. Sampaikan salam aku dekat Kak Hana. Aku tengok kau macam dekat je dgn dia, sampaikan eh" pinta Rizal dengan muka yg sulit Rian paham. Dia suka Kak Hana ka? Terbit rasa tidak suka dalam hatinya. Apa pun itu amanah yg perlu disampaikan. Ada jugak alasan dia nak berjumpa dengan kak Hana lagi.

Dia cuma mengangguk berdehem saja dan mula menyuruh Rizal pergi tempat mejanya. Alasannya rimas tengok muka tak hensem Rizal. Sedangkan dalam hati dia mengakui Rizal punya tarikan tersendiri. Rasa geli pulak memuji Rizal dalam diam.

"Apa kau borakkan tadi dengan Kak Hana? Macam rancak je sampai aku dok lambai2 pun kau buat tak nampak je" sapa Jasmin yg baru masuk kelas entah dari mana.

Rian hanya menoleh Jasmin dan tersenyum saja bila teringat balik masa dia jalan dengan Kak Hana tadi.

"Kau senyum apasal? Aku tanya ni" kata Jasmin melihat pelik pada rakannya yg satu ni. Dia syak Rian ni lain macam aje kalau bersangkut dengan kakak sepupunya. Dia menepis jauh sangkaan itu walau dia semakin yakin bila Rian selalu bersemangat bila topik Cousinnya yg dibahaskan.

"Tak delah, cakap pasal benda semalam je" balas Rian remeh, sedangkan Min bingung. Rian tersenyum melihat muka kebingungan Jasmin. Kak Hana cuma memesan Rian supaya tidak mengikuti cara Ainul.

Rian sempat terkejut dan juga merasa senang sekaligus bila Kak Hana ambil berat pasal dia. Kak Hana tahu yg kak Ainul baru habis merokok semalam. Dan dia tidak menuduh Rian ikut sekali smoke.

"Dah lah, jom siapkan add math semalam. Bnyk lg tak buat ni" Rian sudah beranjak mendekati Azie untuk mengajarkan dia subjek killer baginya. Dia sememangnya lemah bab2 nombor. Function bab satu pun sudah membuatnya pening.

Jasmin pun mengeluarkan bukunya dari laci dan mereka mula mengerjakan latihan masing2. Cuma bertahan sejam dan setelah itu, Rian yg sudah mula buntu meletakkan kepalanya. Begitu juga dengan Min yg sudah lama dibuai mimpi.

Masa prep tinggal berapa minit nak habis dan mereka masing2 sudah bersembang.

"Petang ni aku latihan bola jaring lah."beritahu Azie bila Mirza mengajak mereka menonton drama korea di bilik TV. Rian dan Min juga malas, lebih baik tidur.

Budak berempat tu keluar dari kelas dan Rizal sempat mengingatkan Rian tentang salamnya. Suara riuh dari kelas 4B menarik perhatian budak form4 yg lain. Kelihatan Zulfitrie memainkan gitar di tangannya. Yg lain pula sudah bising bersiul dan bersorak sana sini.

Dia sambil bernyanyi lagu cinta menuju seorang budak perempuan yg berdiri tak jauh darinya. Makin ramai yg bersorak bila lelaki tu semakin menghampiri.

"Balqis, sy dah lama suka dekat awk. Dan berapa kali juga awk reject sy. Tapi kali ni, bagi sy peluang sekali ni je. Jadi girlfriend sy?" pinta Zulfitrie sambil menyerahkan coklat yg sudah terikat reben merah jambu. Yg lain makin bersorak menyuruh Balqis terima. Semua sedia maklum yg Zulfitrie dah lama menyimpan perasaan dekat Balqis cuma Balqis saja yg selalu mengelak.

Rian memandang Jasmin disebelahnya. Riak wajah Min sukar dibaca. Beg sandang di bahunya di genggam erat dan kemudian bergegas pergi dari kerumunan. Rian menatap bingung rakannya. Dia mengejar Min dan sempat menoleh pada Balqis yg sudah menerima ajakan Zulfitrie.

Puas mengejar Min yg menuju toilet perempuan di tingkat bawah. Dia masuk perlahan dan melihat Min yg tengah membasuh muka. Rian berdiri disebelah Min dan hanya diam menatap rakannya dari pantulan cermin.

Min kenapa sebenarnya?

"Kau okey? " tanya Rian perlahan tapi Min masih dapat mendengarnya. Dia tersenyum hambar sambil mengusap wajahnya yg basah dan membalas tatapan Rian.

Rian melihat mata Min yg memerah dan juga hidungnya. Min menangis ke?

Langkah Min diekori tanpa banyak soal. Dia juga bingung ingin bercakap tentang apa.

"Kau nak gi kantin ke Min?" tanyanya dan Min cuma mengangguk. Mereka berjalan beriringan dan mula terserempak dengan Kak Ainul.

"Riannn" sapa Ainul girang.

"Petang ni ikut sy tau. Lepas zohor kita pegi bilik muzik" ujarnya lagi dan Rian semakin bingung.

"Kenapa bilik muzik? Buat apa dekat sana?" soalnya dan buat Ainul mendengus lalu melingkarkan lengannya di leher Rian dan membuat Rian tertunduk menerima perlakuan kakak seniornya itu.

"Nak tidur2 dalam tu.. Laa lupa ke apa yg sy beritahu semalam? Rian join persembahan dgn sy" beritahu Ainul dan barulah Rian teringat. Tidak sengaja dia melihat kak Hana sedang turun dari tangga dengan Kak Iman. Dia lagi terpaku melihat senyuman yg diberikan oleh Hana untuknya.

"Ahh, kakak kesayangan. Patut diam membeku. Rupanya penangan pesona ketua aspuri" ujar Ainul selamba dan Min pula sudah tersenyum sumbing melihat Rian.

"Hoi Rian!" serentak Ainul dan Jasmin menjerit di telinga Rian.

"Aduhhh kenapa jerit2, kalau sy tiba2 tuli macam mana?" ujarnya sambil menekan telinganya. Menatap tajam kedua manusia yg sudah senyum lebar di hadapannya.

"Lah, dia yg tetiba jadi patung, orang panggil2 banyak kali dah. Tau lah kakak ksayangan lalu tadi"sindir Ainul lagi dan berlalu pergi sebelum sempat mengingatkan tentang perjumpaan petang ni di bilik muzik. Rian jadi malu tertangkap basah. Tapi gagal pula plan nak qada tidur nya.

Mereka menuju kantin dan sudah ada Azie dengan Mirza di sana. Sempat lagi Rian melihat ke meja Hana dan Iman beserta senior yg lain tengah makan sambil menyembang. Terdetik ingin tahu apa yg Kak Hana dan Kak Iman sembangkan sampai bergelak ketawa.

Kebetulan meja tempat Azie dan Mirza bersebelahan meja Zulfitrie dan Balqis.

"Hai Rian." sapa Zulhilmie ramah, dia pun ada sekali di sebelah abangnya. Juga kawan2 Balqis.

Rian dan Min pun duduk di tempat kosong depan Azie dgn Mirza. Rian perasan akan ketidakselesaan Min. Sepanjang makan dia memerhati Min yg sesekali melirik meja sebelah.

Dia mulai syak sesuatu, dan dia yakin itu penyebab Min melarikan diri dari melihat adegan sweet kononnya antara balqis dengan Zulfitrie.

Jasmin tak suka Balqis yg merupakan kawan baiknya dulu kapel dengan Zulfitrie. Sebab Min menaruh hati pada abang dari kembar bersaudara ni? Haihh kesiannya Min.

Bersambung...

This is my new writing style. Haha. Oke yg ni ke yg sebelum ni? mohon njoy je la. Hv a great weekend gaisss. 😜😊

See u next part. Kalau sy rajin. Haihh

Hai SENiOR!Where stories live. Discover now