WGM?! Part 31

1.9K 163 6
                                    

Yeolji berjengket masuk ke dalam bilik Chunji. Hyung dah bangun ke? Perlahan tombol pintu dipulas. "Masuklah." Si adik ketawa. "Macam mana hyung tahu Yeol datang?" soal Yeolji bila dia tengok Chunji langsung tak menoleh ke arah dia. Sejak bila hyung jadi magician?

"Siapa lagi yang nak jadi 'penghendap' dalam rumah ni? Takkan appa pula."

Kepala yang sedikit gatal digaru. Kotak susu yang dari tadi dia pegang dihulurkan pada Chunji. "Hyung." Chunji berhenti menulis. Dia pusing menghadap Yeolji yang dah terbaring atas katil.

"Hmm?"

"Hari ini birthday kita dengan appa. Tapi dah empat kali omma tak ada waktu kita buat birthday party, kan? Kawan Yeol yang lain semua sambut dengan omma diorang. Kita sambut dengan appa je."

"Aunty Seul, Aunty Eun, Uncle Hun, Uncle Baek semua ada dengan kita kan? Aunty Yoora yang duduk jauh pun ada setiap kali birthday kita. Tengok malam tadi, kan semua ada waktu party hari jadi kita? Siap bagi hadiah besar punyaaa. Okay lah tu."

Yeolji diam. Bangs dia digulung-gulung dengan jari. Tipulah kalau dia kata dia tak cemburu tiap kali tengok kawan-kawan mereka. Habis je sekolah, mesti omma mereka dah tunggu depan pagar. Diorang? Appa yang jemput lepas sekolah. Tak pun, kawan-kawan omma appa yang jemput. Uncle Hun, Uncle Fanfan, Uncle Joonmyeonnie.

"Itu kawan omma. Bukan omma."

Suasana bilik Chunji bertukar suram.

"Hyung tahu tak-"

"Tak tahu."

"Yah! Haihh, orang tak habis cakap lagi."

Chunji ketawa.

"Tiap kali Yeol teringat dekat omma, Yeol selalu berdoa supaya bila kita jumpa omma, omma akan sedar. Lepas tu kita bolehlah pergi makan takoyaki hyung dengan sushi Yeol. Kita makan banyak-banyak dengan omma lepas tu suruh appa bayar." Chunji diam. Cuba bayangkan situasi yng cuba digambarkan Yeolji.

Mereka berdua ketawa.

"Yeol rindu omma ye?"

Chunji tutup buku latihan pemberian halmeoni dia dan baring di sebelah Yeolji. Kepala adik dia digosok.

"Hari ni kan sabtu? Kejap lagi kita pergi jumpa omma. Okay?"

Mereka terlompat bila Chanyeol terjah masuk bilik Chunji. "Ppali! Omma. Hospital. Haish! Ppali!" Chanyeol tarik lengan kedua anak lelaki dia. Yeolji dan Chunji masing-masing pegang hujung telinga Chanyeol. "Cuba cakap slow-slow appa. Apa yang omma, hospital semua tu?" Soal Chunji.

"Awalnya appa mandi?" Soal Yeolji bila dia tengok appa dia dah siap pakai sweatshirt putih dan snapback. Chanyeol dukung kedua anak dia dan berlari keluar. Pintu kereta dibuka dan si kembar disumbat ke tempat duduk belakang. Bila Chanyeol dah masuk tempat duduk pemandu, Chunji turun dari kereta dan tutup pintu rumah. Appa tak pernah berubah -,-

Suasana dalam kereta yang biasanya meriah kalah pasar, sunyi sepi. Radio pun tak ada yang gatal tangan nak bukak. Masuk je di petak tempat letak kereta, Yeolji dan Chunji duduk diam-diam.

Tett. Tett. Tetttttttt.

"Whoah!"

Si kembar terjerit bila Chanyeol break mengejut. Bila tengok muka cemberut anak-anak dia, Chanyeol tersengih. "Ok, jom!" Chanyeol keluar dari kereta dan bukakan pintu untuk Chunji dan Yeolji. Mereka berlari masuk ke dalam hospital.

"Omma! Eommonie!"

"Halmeoni! Halmeoni!"

Puan Park dan Puan Song menoleh. Tersenyum gembira bila nampak cucu mereka. "Kenapa ramai sangat orang dekat bilik omma ni? Selalu tak ada orang pun?" Soal Yeolji. Kepala kanak-kanak itu digosok Sehun.

"Yeolji dengan Chunji selalu cakap dengan uncle yang korang nak jumpa omma kan?"

Mereka berdua angguk kepala. Chanyeol ambik anak-anak dia dan pegang tangan mereka.

"Omma mesti nak jumpa Chunji dengan Yeolji. Pergilah jumpa omma."

Chunji dan Yeolji berpandangan antara satu sama lain. "Kita jumpa omma, okay?" Chunji genggam tangan kembar dia dan masuk ke dalam bilik Jira. Wanita yang selama ini tidur lena dah mampu duduk bersandar di kepala katil.

"Omma.."

Jira menoleh. Dua orang kanak-kanak lelaki perlahan masuk ke dalam bilik dia sambil berpegangan tangan. Automatik Jira tersenyum. "Annyeong. Cari siapa?" Soal Jira. Dahi dia berkerut bila salah seorang dari budak lelaki itu tertunduk ke lantai. Yeolji pandang hyung dia. Dia tak boleh biarkan Chunji sedih.

"Omma."

Tangan Jira dipegang.

"Omma?"

"Omma. I'm your son. Don't you remember us?"

"Wait. Hari ini berapa hari bulan?"

Chanyeol masuk ke dalam bilik Jira. Chunji didukung. "Don't you remember me? Remember our sons?" Jira terkebil-kebil. Chanyeol mengeluh.

"Hari ini 27 November."

"27 november?"

"Yup."

Jira senyap. Dia tenung muka Chanyeol. Kemudian dia senyum.

"Are you one of my friend?"

Sehun ternganga. Dia mendekati Jira lalu kedua pipi Jira dipegang. "Hun, mana Jae Jin oppa?"

"Jae Jin? Hey! Wake up! He is your past! Ni husband and your kids!"

Jira pandang Yeolji kemudian Chanyeol dan Chunji. "My husband and kids?"

"Yes. Kau koma hampir- eh no, dah 4 years after lahirkan kembar ni." Jira diam. "Aku.. sakit kepala. Give me some space boleh?" Yeolji pegang tangan Jira. "Omma, I miss you." Baru Chanyeol nak melangkah keluar, Jira rentap tangan Chunji.

"Omma rindukan korang juga! Neomu neomu neomu bogoshippeo."

Chunji dan Yeolji melompat ke atas katil Jira. Tubuh kurus omma mereka dipeluk erat. "Kenapa omma takutkan kami macam tu! Sampai hati omma." Air mata Jira dah mengalir. "Mianhae. Omma cuma nak tahu reaction anak-anak omma." Chunji menangis semahunya di dalam dakapan Jira. Begitu juga dengan Yeolji.

"Oppa, I'm sorry."

"For what?"

"Yelah, oppa kena besarkan our aegi sorang diri. I'm so sorry."

Dahi Jira dicium. "It's okay. As long as Jira tak tinggalkan kami, I'm fine." Jira ketawa bila air mata dia dikesat Yeolji. "Omma, don't cry." pujuk Chunji. Chanyeol mencebik bila tengok anak-anak dia yang selama ni tak reti duduk diam, tiba-tiba bertukar jadi koala bila dengan Jira. Dari tadi langsung diorang tak bagi peluang dia peluk isteri dia.

Sehun berdiri di sebelah Chanyeol. Bila ternampak mata Chanyeol berair, Sehun peluk hyung dia sambil tepuk perlahan kepala lelaki kepada dua orang anak itu. "Sabar hyung. Lepas habis Jira peluk anak korang, nanti sure Jira peluk dodoikan hyung pula." Chanyeol pandang Sehun. Kepala lelaki itu dipukul.

"Oppa and kids, happy birthday."




We Got Married?!Where stories live. Discover now