WGM?! Part 30

1.8K 152 34
                                    

Bunyi tangisan bayi kejutkan Chanyeol dari tidur lenanya. "Mana datangnya bunyi baby ni?" Bila baby tak henti menangis, Chanyeol berguling atas katil. 

Eh, kejap! Baby?

"Ahhh! Mianhae! Appa penat sangat. Mianhae." 

Chanyeol bangun dari katil dan berlari ke babycourt. Park Chunji, anak pertama dia dan Jira didukung. "Chunji lapar ke? Anak appa lapar ke?" Soal Chanyeol. Air mata Chunji dikesat. Park Yeolji, anak kedua mereka diintai Chanyeol. Lega hati bila si adik tidak meragam. "Jom kita pergi buat susu, okay?" 

Dua botol susu kosong diletakkan di atas meja kemudian tin susu formula dikeluarkan dari beg bayi. "Satu skop. Dua skop. Tiga skop. Empat skop. Eh, berapa banyak skop eh? Aduhh appa lupa. Letak je lah satu lagi. Lima skop!" Chunji yang dah disumbat dengan punting bayi hanya perhati setiap tingkah laku Chanyeol. Botol susu digoncang setelah air panas dimasukkan. 

"Tak cukup air panas ke?" Botol susu tadi diletakkan di pipi Chunji. Bayi berusia sebulan itu ketawa. "Sejuk eh?" Chanyeol bangun dan berlalu ke dapur. Almari yang berisi botol susu dibuka. Chanyeol tersengih. Ini lah manfaatnya bila beli botol banyak-banyak. Tak payah cuci dulu  botol yang dah pakai tu. 

Chanyeol bancuhkan susu untuk anak-anaknya buat kali kedua. Selesai kemaskan sedikit apa yang patut, Chanyeol masuk semula ke dalam bilik tidur dan dodoikan Chunji. Satu lagi botol susu diletakkan di atas meja kerja. Untuk Yeolji. 

Baring je atas katil, Chanyeol cuba lelapkan mata namun gagal. Bila pusing ke kiri, dia ternampak gambar kahwin dia dan Jira. Masing-masing masam je muka. Macam minta penyepak. Bingkai gambar itu dipegang. 

"Kenapa awal sangat Jira? Diorang tak sempat pun jumpa omma diorang. Baby lain minum susu omma diorang, baby kita oppa sumbat susu formula je." 

Keluhan berat terlepas dari mulut Chanyeol. Dia bangun dan bawa keluar si kembar dari babycourt sebelum baringkan mereka di atas katil. Dia pula baring di tengah antara dua bayi lelaki itu.

"Chunji-ah, Yeolji-ah. Rindu omma tak? Appa rindu omma.."

Beberapa jam kemudian, Chanyeol siapkan si kembar. Tema hari ini hitam! Bila tengok kembar berguling atas katil lepas selesai dimandikan dan dipakaikan baju, Chanyeol ketawa seorang diri. Teringat waktu dia dan Jira bawa Sungjae berjalan di sekitar Hongdae. Semalam Xiumin dah telefon, rindu dengan si kembar katanya.

"Let's go twins!"




Chanyeol mengeluh dia terdengar bunyi kaca pecah. Cermin mata ditanggalkan. Apa benda pulak yang jadi kali ni? Dengan malas Chanyeol bangun dan keluar dari bilik kerja dia. Ini lah benda paling malas dia nak hadap tiap kali dia cuti. Lepas si kembar dah pandai merangkak, dia pindah masuk ke rumah permberian halabeoji. 

"Hyung! Bagilah Yeol main pula!" 

"Yeol main je lah robot Yeol tu. Barang hyung ni bukan mainan."

Yeolji gigit bibir. Chunji tak habis dengan pokok dia semua ni. Perlahan Yeolji bangun dan rampas bekas pokok cactus dari Chunji. "Yahh! Give me back!" Yeolji ketawa. Bersungguh-sungguh dia lari dari Chunji.

"Yeol saeng hyung ke pokok ni saeng hyung?"

"Mestilah Yeol saeng hyung. Park Yeolji!"

Tawa Yeolji mati apabila dia tersadung di depan pintu bilik. Baru dia nak bangun, badan dia dihempap Chunji. Pertengkaran mereka terhenti bila Chunji terpandang kaki seseorang. Siapa lagi kalau bukan appa mereka? Kepala Yeolji diketuk Chunji lalu perlahan mereka angkat kepala. Chanyeol bercekak pinggang. 

"What is your problem young man?"

"Appa.."

Chanyeol angkat anak-anak dia dengan kolar baju. Chunji dan Yeolji diam tak terkutik. "Tell me, what happened?" Yeolji pandang Chunji yang masih lagi tunduk ke lantai. Walaupun kembar, perangai mereka bagai langit dengan bumi. 

Chunji seorang yang pendiam. Dia lebih suka memerhati dari bertindak. Tapi tidak pada Yeolji yang suka bertindak dari berfikir. Yang abang suka berfikir ikut logik dan suka fikir benda yang berkaitan sains, ikut Jira mungkin? Yeolji pula buat suka hati dia je. Dia rasa dia nak, dia buat. Kalau tak nak, memang sampai bila-bila dia takkan buat.

"Yeol kacau hyung."

"And?"

"And pokok hyung jatuh?" Yeolji pandang tanah yang berterabur di kaki Chanyeol. Chunji terduduk. "Pokok tu.. Kyungsoo ahjushi yang bagi." Chanyeol dukung anak sulung dia. "It's okay, nanti kita tanam yang lain, ya?" Yeolji kuis karpet dengan kaki dia. Rasa bersalah bila tengok air mata hyung dia dah bertakung.

Walaupun dia nakal, dia tak pernah berniat nak sakitkan hyung dia atau appa dia. Dua orang ini jelah keluarga dia yang ada sekarang. Kaki kiri Chunji yang terjuntai dipegang Yeolji.

"Hyung, I'm sorry." 

Chanyeol turunkan Chunji. "It's okay. But you have to promise me. Tanam pokok baru sama-sama dengan hyung. Arasseo?" Yeolji angguk. Tubuh Chunji dipeluk erat. Chanyeol peluk anak-anak kesayangan mereka. 

"Jom, kita jumpa omma?"





Mereka bertiga melangkah masuk ke Samsung Medical Centre. "Chunji dengan Yeolji tunggu kat sini kejap, okay? Appa nak jumpa doktor kejap." Chunji angguk kepala. Yeolji tarik hyung dia dan duduk di salah sebuah bangku taman. 

"Hey budak baru!" Chunji tersentak bila kaki dia ditendang seorang budak lelaki yang lagi besar dari mereka. Yeolji pandang budak lelaki itu dengan pandangan kosong. "Jangan kacau hyung aku!" Yeolji turun dari bangku dia dan tolak budak 'debab' tadi. Chunji tarik Yeolji. "Jangan lah gaduh."

"Tapi dia usik hyung. Kalau hyung luka macam mana? Nanti appa juga susah."

"Eh, kau! Berani kau tolak aku?! Kau tak kenal aku lagi. Aku lagi tua dari kau!"

Yeolji senyum. "Memang aku berani. Appa aku ajar aku supaya aku berani. Memang aku tak kenal kau dan taknak kenal budak jahat macam kau!"

"Kau kata aku budak apa?!"

"Budak jahat!"

Belum sempat muka Yeolji nak ditumbuk budak debab tadi, Chanyeol berlari ke arah mereka. "Ni dari mana pula datang pakcik capang ni?" Chanyeol ternganga. Seorang wanita mendekati mereka dan pulas telinga budak debab tadi. "Omma dah kata, jangan cari gaduh dengan orang kan? Kenapa degil sangat ni? Maafkan saya, anak saya ni memang degil sikit." Chanyeol ketap gigi. Besar kecik je dia nampak budak tu.

"Tak pe ahjuma, saya pun nak minta maaf bagi adik saya," kata Chunji lalu tunduk hormat. "Aigoo aigoo. Baiknya anak awak. Saya minta diri dulu." Chanyeol angguk. Belum sempat budak tadi jauh dari mereka, Yeolji menjerit.

"Nama aku Park Yeolji. Hyung aku Park Chunji. Umur kami 4 tahun! Omma aku Song Jira! Yang kau kata capang ni, appa aku! Park Chanyeol!" pekik Yeolji. Sempat dia goyangkan punggung dia, tanda mengejek. Chanyeol jentik dahi Yeolji. "Appa tak ajar pun ejek orang macam tu," tegur Chanyeol. "Tapi dia mula dulu appa," adu Yeolji. Chunji diam seperti biasa.

"Lain kali, kalau nak ejek orang macam tu, buat je macam ni." Chanyeol kepakkan tangan dia. Pipi pula dikembungkan. Chunji mengeluh. Kepala digelengkan. Tahulah dia dari mana datangnya perangai tiga suku Yeolji. Chanyeol dan Yeolji ketawa. 

Chanyeol bawa mereka berdua masuk ke dalam bangunan utama. Bila pintu lif terbuka di tingkat 7, Yeolji dan Chunji terus berlari ke bilik paling hujung. Pintu dibuka perlahan. Bilik yang didekorasi dengan warna biru lembut dan beraroma lavendar buatkan si kembar tersenyum riang.

Beep.. Beep.. Beep..

Mereka berdiri di sisi katil sebelum tunduk hormat. Tangan si pesakit dipegang erat. Chanyeol yang baru sampai letakkan sejambak bunga daisy di meja tepi katil. 

"Annyeonghasaeyo, Omma.." 


We Got Married?!Where stories live. Discover now