HI, ENCIK PROFESSOR!

By Angel_k20

126K 13.7K 7.9K

G.O.L, sebuah agensi penyiasatan milik Aralyn Awliya selalu menerima kes terpencil yang tidak dapat diselesai... More

Bab 1
BAB 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10 [1]
Bab 10 [2]
Bab 11 [1]
Bab 11 [2]
Bab 11 [3]
Bab 12 [1]
Bab 12 [2]
Bab 12 [3]
Bab 13 [1]
Bab 13 [2]
Bab 13 [3]
Bab 14 [1]
Bab 14 [2]
Bab 14 [3]
Bab 15 [1]
Bab 15 [2]
Bab 15 [3]
BAB 16 [1]
BAB 16 [2]
Bab 16 [3]
PERHATIAN
Bab 17 (1)
Bab 17(2)
Bab 17 (3)
Bab 18 (1)
Bab 18 (2)
Bab 18(3)

Bab 10 [3]

3.1K 370 141
By Angel_k20

Qarizh terlorot ke lantai dan terlentang dengan nafas tercungap-cungap. Jejaka itu nampak sangat terseksa dan sakit sehinggakan boleh nampak urat timbul pada leher serta dahinya. Kulitnya yang cerah memerah setiap kali menahan kesakitan yang semakin menggigit rakus. Tenaganya sirna.

"Qarizh!" laung Aralyn lantas bangun dan segera berlari mendapatkan Qarizh.

"Qarizh!" panggil Aralyn dengan gementar.

Tipulah jika dia tidak gementar apabila Qarizh yang terbaring di lantai itu dilihat semakin hilang kesedaran. Panik menguasai diri dan air matanya mulai gugur berjejeran membasahi pipinya namun dalam situasi yang membahayakan ini, dia perlu bertenang.

"Qarizh..." panggil Aralyn lagi sambil menutup dan menekan kejap luka yang terhasil daripada tikaman pisau rambo Black dengan menggunakan sapu tangannya.

"I'm... okay, d... don't worry," sahut Qarizh dengan giginya dikacip kemas dan nafas terputus-putus.

Sakit terkena tikaman satu hal, sakit ditekan kejap oleh Aralyn bagi menghentikan pendarahan juga satu hal. Berkeringat hebat mukanya menahan sakit. Ya Rabbi... dirinya teramat sakit tetapi Black masih lagi menggila di luar sana. Buktinya, lelaki itu semakin berani menunjukkan rupanya yang sebenar.

"K... kau ok... key?" tanya Qarizh dengan helaan nafas yang semakin memberat.

Sesekali, dia terbatuk-batuk kecil dan setiap kali batukan, mukanya memerah. Wallahi, dia berasa semakin tidak dapat bertahan lama lagi dengan kesakitannya ini.

"Kau tak sepatutnya selamatkan aku tadi." Aralyn menyeka air matanya yang semakin laju menuruni pipi.

Ketika ini, dia cuba untuk tidak menangis di hadapan Qarizh tetapi apakan daya, dia tidak mampu. Perasaan bersalahnya menggunung, tetapi rasa takut jika terjadi sesuatu yang tidak diingini kepada Qarizh lebih menguasai diri. Qarizh sudah terlalu kehilangan banyak darah!

"Syh... ja... jangan mena... nangis," kata Qarizh dengan nada hampir berbisik.

Ketika ini, kantuk tiba-tiba menguasai diri dan kesedarannya mulai menipis. Renik keringat juga semakin banyak timbul di dahi dan lehernya selari dengan kesakitan maha hebat mencengkam diri. Dalam keadaan ini, hanya satu saja nama yang bermain di fikiran. Allah.

Ya Allah... adakah masih ada lagi sinar harapan untukku esok? Adakah aku akan dapat bernafas lagi di bumi-Mu selepas ini. Ya Allah... jika inilah pengakhiranku, kumohon ampunkanlah dosaku, ibu bapaku, adikku serta semua orang yang kusayang. Ya Allah... terimalah amalan kebaikan yang aku kerjakan selama ini... Allah...

Ya Allah... ampunkanlah semua dosa muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia. Kekalkanlah keamanan negaraku yang tercinta. Ya Allah, saksikanlah bahawa tiada Tuhan yang aku sembah selain Engkau, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad SAW itu pesuruh Engkau.

"Prof!" jerit satu suara.

Nyaring suara si penjerit seiring dengan terpaan kasar serta-merta menyentak pergi segala kantuknya. Amirul... akhirnya kau selamat, Amirul. Alhamdulillah. Perlahan-lahan, senyuman kelegaan terukir pada bibir pucatnya.

"Prof, Prof pandang Mirul. Cakap dengan Mirul, Prof." Amirul menepuk-nepuk pipi Qarizh. Tidak, Qarizh tidak boleh terlelap sekarang ini. Besar risikonya jika dia terlelap.

"Cik, tekan kuat-kuat lagi. Jangan bagi lagi banyak darah keluar," arah Amirul kepada Aralyn.

Matanya yang berair diseka kasar. Apa yang penting, profesornya mesti selamat. Dalam situasi ini, menunggu pasukan paramedik sampai adalah tidak mungkin. Qarizh takkan mampu bertahan sementara menunggu ambulan datang. Apa aku perlu buat? Fikir, fikir, fikir!

"Gamer..." tegur Awraq sambil menyeka peluh.

Tercungap-cungap Awraq melepaskan lelah dek menghambat langkah larian Amirul atau dalam team Satria Hitam Junior, dia dikenali sebagai Gamer. Fuh Amirul, kau berlari bagaikan lipas kudung dalam mengejar nyawa Qarizh daripada pergi. Baguslah, dalam situasi genting sebegini akhirnya berguna juga permainan game yang kau hadap sebelum ini.

"The Slayer," panggil Amirul kepada Awraq dengan wajah serius.

"Apa?" jawab Awraq sepatah.

Dia nampak sahaja keadaan Qarizh sekarang namun dia takkan mampu menolong jika beginilah teruknya keadaan profesor tersebut. Orang yang cedera teruk tidak boleh sewenang-wenangnya diangkat dan dibawa ke hospital.

"Tolong aku." Amirul menentang tajam mata Awraq.

Awraq menarik nafas panjang lalu tanpa sepatah kata, dia mengangguk perlahan. Apa nak jadi, jadilah. Semoga berjaya, Amirul. Kaulah harapan kami sekarang. Pengarah kesihatan universiti nak marah ke apa ke, by hook or by crook nyawa Qarizh lagi penting!

"Cik Aralyn, ke tepi. Biar aku yang uruskan The King," arah Awraq kepada Aralyn yang masih seperti tadi, tersedu-sedan tetapi dalam masa yang sama tetap berusaha keras menghentikan pendarahan.

Aralyn tanpa menjawab terus bertukar tempat dengan Awraq yang mengambil alih menekan kuat tempat luka. Namun, darah yang keluar terlalu banyak dan tidak dapat lagi ditampung dengan sapu tangan kecil.

"Baju aku." Aralyn menanggalkan baju kotnya lalu menghulurkan kepada Awraq.

"Guna ini," arahnya.

Tanpa sepatah kata juga, Awraq terus menyambar baju kot Aralyn lalu menekan lagi tempat luka. Sesekali, Awraq mengajar Qarizh mengucap. Kalimah syahadah itu perkataan mulia, tanda keimanan seseorang kepada Allah SWT dan rasul-Nya Nabi Muhammad SAW. Kembalinya seseorang hamba kepada pangkuan-Nya perlulah dengan sempat mengucap dua kalimah syahadah dan itulah sebaik-baik pengakhiran hidup.

"Bertahanlah Qarizh..." bisik Aralyn.

Risau hatinya menggunung di saat ini melihatkan Qarizh bagaikan nyawa-nyawa ikan mencari oksigen. Ya Allah, kalaulah dia halal bagi Qarizh, mahu sahaja dia menggenggam erat tangan lelaki itu bagi menyalurkan kekuatan ketika ini. Sekali lagi, air matanya melebat kembali. Dia takut!

Tit... tit...

Telefon dari poket seluar Qarizh bergetar. Dengan tangan terketar-ketar, Aralyn menyambut panggilan daripada Sarah lalu membuka loud speaker setelah disuruh oleh Sarah. Keadaan yang bising bagaikan lalat menghurung di situ sangat tidak memungkinkan mereka untuk berbicara seperti biasa.

"Kak Aralyn, arahkan semua orang yang mengelilingi abang supaya beredar. Amirul akan membawa masuk ambulan klinik universiti dalam masa dua minit dari sekarang," arah Sarah di talian.

"Kau orang semua bersurai. Bersurai! Ke tepi semuanya!" Mendengar sahaja arahan daripada Sarah, Aralyn tanpa mematikan talian terus menjerit dan melaung keras seiring dengan tangannya menguak angin agar semua orang yang mengelilingi mereka bertiga bersurai dan membuka laluan.

Vrom!

Stret!

Tidak sampai dua minit, sebuah ambulan milik klinik universiti tiba-tiba masuk dan berhenti mengejut di dalam dewan. Figura Amirul yang keluar dari tempat pemandu mengundang mata-mata yang terkejut dengan kehadiran ambulan tersebut.

"Budak PBSM mana?" jerkah Amirul.

"Stretcher!" Keras nada Amirul.

Mendengar jerkahan berbaur sergahan daripada Presiden Majlis Perwakilan Pelajar mereka, beberapa orang ahli Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) dengan bantuan Siswa Siswi Pertahanan Awam (SISPA) terkocoh-kocoh menghulurkan bantuan. Geng-geng PBSM menghidupkan peralatan medikal di dalam ambulan manakala SISPA pula menurunkan strecher.

Dengan penuh berhati-hati tetapi cekap, mereka mengangkat Qarizh ke atas strecher beroda lalu membawanya masuk ke dalam ambulan. Iv drip, topeng oksigen, mesin elektrokardiograf semuanya dipasang sempurna oleh Awraq kepada Qarizh bagi menyokong hayat.

"Kau yakin boleh memandu, Gamer?" soal Awraq.

Amirul yang berada di tempat pemandu ambulan dipandang dengan dahi berkerut melalui cermin kecil yang memisahkan ruangan pesakit dan pemandu.

"Aku boleh," jawab Amirul. Tangannya yang sejuk menggenggam kemas stering, hatinya yang gementar dipaksa keras. Kau boleh lakukannya, Amirul. Kau adalah Gamer!

"Okey, aku akan pantau The King," balas Awraq. Kau boleh memandu, Gamer. Bukan salah kau pun budak perempuan itu mati.

Amirul menarik nafas panjang dan dalam lalu dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim, Amirul terus menghalakan pemanduannya dengan kelajuan maksimum ke arah hospital KJP Healthcare sementara Awraq bertindak sebagai pemantau kondisi Qarizh.

Nasib baik saja namanya Dr. Awraq Nazran. Walaupun bergelar sebagai doktor veterinar yang bekerja di zoo, tetap sahaja dia belajar sedikit sebanyak anatomi badan manusia. Kau sangat bernasib baik, Profesor Dr. Qarizh Zahwan.

Done.
Sorry hambar huhu.

Semalam, ada yang bertanya pada saya fasal Black yang tiada saraf sakit. Penyakit itu memang wujud Dan dikenali sebagai Congenital Insensitivity to Pain with Anhidrosis (CIPA) atau dalam bahasa Melayunya Ketidakpekaan Kongenital terhadap Kesakitan dengan Anhidrosis (CIPA).

Ia mempunyai dua ciri khas iaitu ketidakupayaan untuk merasakan kesakitan dan suhu, dan penurunan atau tidak berpeluh (anhidrosis). Keadaan ini juga dikenali sebagai sensori keturunan dan neuropati autonomi jenis IV. Tanda-tanda dan gejala CIPA muncul lebih awal, biasanya semasa kelahiran atau semasa bayi. Tetapi dengan perhatian perubatan yang teliti, individu yang mengalami penyakit ini dapat hidup sehingga dewasa.


 Semoga bermanfaat!

Continue Reading

You'll Also Like

11.8K 1.3K 16
ASP HARRIS NUFAIL | RAISA AYANA Bab baru setiap hari Jumaat setiap minggu
315K 32K 53
2020. Firjani Adiratna akhirnya dapat menghembus nafas lega setelah melangkah keluar daripada Henry Gurney School. Aku bukan tipikal gadis ayu seper...
133K 4.5K 40
By: yanaablossom Take note! -Imaginasi semata-mata -asli dari otak saya -jangan lah tiru,karya saya mana lah hebat mana sampai orang nak tiru -baca j...
2.9K 148 14
becky baliklah aku perlukan kau,i'm sorry- freen maaf freen,aku ingkar janji aku-becky