Rintihan Melodi Rindu

By syafasuha

256K 9.2K 545

Seteguh manapun sesebuah cinta itu andainya salah seorangnya tidak memperjuangkannya maka tiada apalah erti c... More

RINTIHAN MELODI RINDU
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 53
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
BAB 61
NOTA

BAB 62 ( END)

6.1K 107 10
By syafasuha

Hari ini detik ini kami bahagia. Walaupun ada yang telah tiada. Tapi kami bersyukur masih diizinkan oleh Allah S.W.T kerana masih di beri peluang untuk bersama. Faiq memeluk erat pinggangku.

"Terima kasih sayang, sayang dan anak-anak penguat semangat Bie selama ini." Faiq berbisik di telinga.

"Berapa kali nak terima kasih." Aku mendongak memandang Faiq.

"Kalau boleh berjuta-juta kali Bie nak sebut."

"Tengoklah Ariz layan adik-adiknya. Pandai betul Abang Ariz ni." Aku melihat Ariz mengajar adik-adiknya membuat istana pasir.

"Macam perangai Bie kan?" Mulalah masuk bakul angkat sendiri.

"Perasan." Aku menjuihkan bibir.

"Abang Ariz, Airiena, Airisy dengan Aira mari sini. " Aku mula memanggil satu-satu persatu nama anakku. Berlari-lari anak mereka mendapatkanku.

Aku teringtkan bertapa sayangnya Faiq menamakan anak kembar tiganya sempena nama adiknya arwah Feiqah.

Airiena Afeiqah, Airisy Afeiqah dan paling bongsu buat masa ini Aira Afeiqah. Aku suka dengan nama itu. Bukan main suka arwah mama dulu apabila tahu yang Faiq menamakan anaknya sempena nama Feiqah. Sekarang segala itu tinggal kenangan. Mama meninggal dunia ketika sedang tidur.

"Jangan main tepi pantai tau, Abang Ariz jaga adik baik-baik tau. Main dengan kawan baik-baik." Mereka mengangguk faham lalu meninggalkan aku dan Faiq semula. Aku memandang anak Ryana, anak Kak Najla, anak Along dan anak Angah. Kali ini Angah dah berpindah ke sini. Seronok Mak bila tahu Angah dah pindah sini. Selama ini Mak menahan hati kerana rindukan anaknya. Gusar memikirkan keadaan anaknya yang jauh di negeri orang. Selepas ini dapatlah kerap berjumpa.

Aku teringatkan saat pertemuan aku dan Faiq. Nabihah! Desis hatiku.

"Bie, ingat tak Nabihah punca kita selalu berjumpa." Aku berkata.

"Mana tak ingatnya, anak buah kesayangan tu." Faiq tertawa kecil.

"Dah besar Nabihah sekarang." Aku merenung Nabihah dan Qayyum menjadi ketua mereka bermain.

"Sayang nak tahu tak, Bie sebenarnya memang tak cintakan sayang masa kahwin dulu." Faiq tiba-tiba berkata.

"Jadi kahwin kerana terpaksa ke?" Aku mengerutkan dahi.

"Tak, Bie rela sayang jadi isteri Bie. Cuma Bie terkilan dengan perangai Bie dulu. Dulu Bie pernah tanya arwah Hilman. Bie tanya kenapa dia tak pernah buka hati untuk mana-mana perempuan. Dia kata gadis yang ada dalam hati dia tu gadis yang istimewa. Bie suruh dia confess tapi dia tak nak, dia malu. Bie hairan apa yang bagus sangat perempuan itu. Bie tanya siapa gadis itu. Rupanya inilah gadis yang pernah salah letak nota lekat kat meja Bie dulu. Gadis yang pernah tergilakan Bie dulu..." Belum sempat Faiq menghabiskan kata-kata. Aku mencubit perutnya.

"Melampau! Mana kita tergilakan awak." Aku menjeling Faiq. Faiq dah berderai ketawanya.

"Bagilah Bie cerita habis dulu." Faiq memegang perutnya.

"Okey sambung."

"Kebetulan Bie tahu yang gadis itu kawan kepada tunang Shakeel. Itu yang Bie nekad nak tawan hati gadis itu tapi dia jual mahal. Kesudahannya Bie nekad, Bie plan dengan Ryana untuk kahwin dengan gadis itu walaupun ditentang hebat oleh arwah mama dulu.

Itu silapnya Bie kerana kahwin tak meminta restu seorang ibu. Paling epik sekali akhirnya Bie tersungkur dalam cintanya. Patutlah arwah Hilman susah nak lupakannya. Tapi Bie dah buat silap besar. Keputusan Bie buat arwah Hilman menjadi kecewa. Dia bawa diri jauh. Tapi, sekarang Bie tak terkilan sangat. Sekurang-kurangnya dia dapat jadi suami gadis itu walaupun sebentar." Luah Faiq sambil merembeskan air mata.

Hati aku dipagut sayu. Dalam hal ini Faiq agak bersalah. Tetapi dah tertulis jodoh milik kami berdua. Arwah Hilman sempat juga menjadi jodohku walaupun sebentar. Berat beban yang ditanggung oleh Hilman selama ini.

"Esha tak tahu di mana keistimewaan Esha dalam kisah hidup Bie mahupun arwah Hilman. Esha cuma nak ucap terima kasih kerana sudi terima segala kekurangan yang ada pada Esha."

"Bie akan cintakan Esha hingga akhir nafas Bie." Dia terus mengucup dahiku. Limpahan kasih yang tak terhingga meresap dalam hati ini.

"Ingat tak lagu Rintihan Merindu? Lagu yang pernah Bie ciptakan dan arwah Hilman nyanyikan." Faiq berkata lagi.

Aku mengangguk tanda sebagai tahu.

"Sebenarnya Bie buat untuk Esha masa itu. Saja aje tipu. Mana ada Bie cipta lagu tu masa zaman bujang. Masa zaman bujanglah Bie sibuk cari awek." Faiq seloroh.

Aku menjeling Faiq tajam.

"Lagu tu menzahirkan perasaan sakitnya hati bila melihat orang kita cintai bersama dengan orang lain. Sakit hati bila kita hidup dalam kepuraan. Sakit tau terpaksa berpura bencikan Esha masa itu. Sedangkan hati Bie ini menjerit rindu untuk Esha."

"Esha ada simpan lagi lagu tu." Aku membuka telefon lalu memainkan lagu itu.

Suara Hilman kedengaran menyanyikan lagu itu merdu suara yang di miliki oleh Hilman ala-ala penyanyi Zamani Slam pun ada. Kalau dia jadi penyanyi dulu pun okey juga.

Belum habis aku menutup lagu itu. Tak sanggup nak dengar sehingga habis. Inilah Rintihan melodi rindu yang Faiq persembahkan buatku. Rintihan yang tak dapat diungkapkan hanya dengan kata. Rintihan rindu yang tak tertanggung.

"Sudahlah berpeluk aje dari tadi. Tak reti nak makan?" Mendengar suara milik Ryana. Kami terus meleraikan pelukan.

"Kau ni potonglah Ryana." Aku mengesat air mata yang sedikit jatuh.

"Sebelum kau orang berdua melayan perasaan sampai terbang jauh ke London balik hari. Baik aku kacau dulu. Kang ada pulak menangis kat sini. Orang datang sini nak bercuti rehat. Tenangkan fikiran. Apalah korang ni." Ryana mula membebel.

"Iyalah." Aku akur.

"Budak-budak pun tahu nak makan. Kau orang berdua pun makan pun aku nak kena ajak." Ryana sudah melangkah pergi.

Aku dan Faiq saling berpandangan sambil tersengih.

"Jomlah sebelum kawan sayang mengamuk!" Ujar Faiq sambil berbisik di telingaku. Kami berdua hanya mengekori Ryana menghampiri kelompok manusia yang riuh bergelak tawa di tambah pula dengan suara budak-budak makin meriah.

Aku dan Faiq duduk di atas tikar yang dihamparkan. Sesekali mengambil karipap buatan Mak lalu dikunyah. Sengaja kami kami tempat di mana aku dan Faiq bertemu semula. Port Dickson. Saja nak mengimbau kenangan. Sekarang pun Faiq dan aku pun sudah menetap di Kuantan. Macam yang telah dijanjikan kami akan meneruskan apa yang Hilman tinggalkan iaitu perniagaannya.

Aku tatap satu persatu wajah bahagia mereka. Inilah kebahagiaan yang ku impikan sejak dulu. Sesungguhnya selepas hujan itu pasti ada pelangi. Orang-orang yang ku kenali sudah bahagia dengan keluarga sendiri. Aku pandang wajah anak-anakku. Merekalah jantung hatiku. Anugerah yang tak ternilai harganya. Syukur yang terucap kerana masih diberi peluang bersama. Kepergian insan seperti Feiqah, Ratna, Hilman dan Mama mengajarkanku erti hidup supaya lebih dewasa.

Ku lihat Faiq, Inilah cinta pertama dan inilah cinta terakhirku. Ku pohon agar kami terus bersama sehingga akhir hayat dan terus kuat dalam menempuh dugaan kerana anak-anak. Semoga hubungan kami yang terbina semula atas restu orang tua kali ini membawa berkat. Ya Allah, terima kasih tak terhingga buat-Mu kerana mempertemukan kami berdua. Ujian dari-Mu yang buat kami selalu berdoa menjadi orang yang kuat. Semoga kami terus berada dalam jagaan-Nya. Janganlah palingkan hati antara kami berdua. Limpahkan sakinah, mawaddah dan warahmah agar terus teguh hubungan ini biarpun di pukul badai dan ombak.

-TAMAT-

Continue Reading

You'll Also Like

231K 4.7K 25
#2018/2021 Coverby:@nurshaziera Version1-2018 Version2-(coming soon) Disebabkan satu insiden,mereka disatukan.Semuanya berpunca daripada Fatin Izayra...
824K 19.8K 90
[ C O M P L E T E. ] Hatinya remuk apabila mengetahui hubungan rahsia yang dijalinkan oleh si suami. Hatinya semakin bertambah remuk taktala si suami...
168K 10.1K 60
Kata orang, perempuan masuk bidang ketenteraan adalah manusia paling gila dan berani mati. Dianggap bersifat lemah dan semestinya tingkah laku femini...
160K 4.8K 55
Orang kata bila lelaki dan perempuan berkawan baik pasti salah seorang akan menaruh hati kan? Begitulah juga dengan situasi Nur Adeena dan Zaim Amsy...