Exam Dibatalkan -- [✓]

By Nixs_A-zy

66.4K 7.8K 847

⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Be... More

-- Intro
D-Day
Day 1
Encounter 1
Encounter 2
Encounter 3
Encounter 4
Encounter 5
Encounter 6
Encounter 7
Encounter 8
Encounter 9
Encounter 10
Encounter 11
Day 2
Encounter 12
Encounter 13
Encounter 14
Encounter 15
Encounter 16
Day 3
Encounter 17
Encounter 18
Encounter 19
Encounter 20
Encounter 21
Day 4
Encounter 22
Encounter 23
Encounter 24
Encounter 25
Encounter 26
Encounter 27
Encounter 28
Encounter 29
Encounter 30
Day 5
Characters Development (i)
Characters Development (ii)
Encounter 31
Encounter 32
Encounter 33
Encounter 34
Encounter 35
Encounter 36
Encounter 37
Encounter 38
Encounter 39
Encounter 40
Encounter 41
Encounter 42
Encounter 43
Encounter 44
Encounter 45
Encounter 46
Encounter 47
Encounter 48
Encounter 49
Encounter 50
Encounter 51
Encounter 52
Encounter 53
Encounter 54
Encounter 55
Encounter 56
Encounter 57
Encounter 58
Encounter 59
Encounter 60
Encounter 61
Day 6
Encounter 62
Encounter 63
Encounter 64
Encounter 65
Encounter 66
Encounter 67
Encounter 68
Encounter 69
Encounter 70
Day 7
Encounter 71
Encounter 72
Encounter 73
Encounter 74
Encounter 75
Day 8
Encounter 76
Encounter 77
Encounter 78
Encounter 79
Encounter 80
Day 9
Encounter 81
Encounter 83
Day 10
Encounter 84
Encounter 85
Encounter 86
Day 12
Encounter 87
Encounter 88
Day 19
Encounter 89
Epilogue - Day 366
Bonus 1.0
Bonus 2.0
Bonus 3.0
Bonus 4.0
Bonus 5.0
Character Development (iii)
Short Notice ! ☣️

Encounter 82

350 51 0
By Nixs_A-zy

Gif cast Anis~

Gif cast Ariq~

♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️

"Yow~" Mark mengangkat tangannya lalu melambai ke arah Anis.

Anis melambai semula sambil tersenyum mesra. Matanya mendarat pula pada wajah Zahran yang berada di sebelah Mark. Jantungnya hampir terlompat keluar apabila dia melihat Zahran yang juga sedang melihat ke arahnya. Dengan itu, mereka cepat-cepat menoleh memandang ke tempat lain.

Anis mengeluh perlahan. "Huh.."

"Dah kenapa?" Farra yang tadi terpandang kejadian itu tertawa kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Maigad.. hati aku." Anis acah bagai orang yang terkena lovesick dan meletakkan sebelah tangannya menyentuh dahi. Farra hanya menjeling ke atas dan meledakkan ketawanya lagi.

"Wae (why)? Jatuh hati lagi?" Anis memandang Farra atas-bawah dan mengerling ke tepi sambil acah flip tudungnya.

"Buang masa aku." HAHAH. Padahal.. dalam mindanya...

'Aku. Hampir. Hampiirr. Hah, sangat merbahaya.' hati Anis berkata. Dia sempat menghelakan nafas berat. Lol. Susah betul nak move daripada crush lama once dia muncul balik, cis.

"It's all in the past.. I'm not that kind of person." kata Anis kepada dirinya sendiri tetapi kata-katanya itu Farra pun dengar. So, Farra fikir bahawa actually Anis sedang bercakap dengan dirinya.

"Heh, yelah." Anis memandang Farra atas-bawah lagi dan mengendahkan dia.

Makanan terhidang di hadapan direnung oleh Anis buat beberapa saat sebelum hatinya membaca doa tatkala tangan ditadah. Selepas itu, makanlah apa lagi.

"Makanan kat sini lagi sikit dari—" terhenti kata-kata Anis. Hatinya berbelah bahagi sama ada hendak memberitahu kewujudan another ruang makan atau tidak.

Tatkala dia cuba nak tukar topik, dia mengangkat wajahnya memandang mereka untuk pastikan keadaan mereka. Well, semua tengah pandang dia dengan pandangan yang lain macam.. macam nak makan dia pun ada. "What were you saying?" tanya Hanisah mewakili mereka yang lain.

"Ah, err.." 'matiylahnak'. "Okay.. takdelah.. sepanjang me kena locked up tu ada ruang makan lain but I bet ianya khas untuk askar and other types of 'need' professions here. And the food.." ada yang mula mengangkat kening. "Erm, the food.. kuantiti dia tak se-sikit macam kat sini. Mungkin sebab bilangan dekat sini lebih ramai and they're trying untuk berjimat..or sumthing." makin lama makin perlahan suaranya. Dia pun menjatuhkan pandangannya ke bawah.

Hanisah tersenyum kecil dan menyambung makan makanannya. Begitu juga dengan yang lain. Fikir mereka, at least Anis tidak menipu mereka or something. Mereka semua kemudiannya menikmati makanan masing-masing sambil mengelamun dalam keriuhan tempat makanan tersebut.

Usai makan,

"Change of plans." Anis menyusunkan kelima-lima jari pada tangan kanannya di atas meja makan, tempat dia berada.

"Eh? Kenapa?" Ariq di sebelahnya bertanya sambil sebelah tangannya mencekak pinggang.

"Okay, wait.. sebelum tu.. let's vote." kata-kata Anis lagi membuatkan semua orang di situ confused. Anis yang memang jenis straight-forward dan selalu membuat tindakan tanpa menjelaskannya terlebih dahulu itu hanya tersengih.

"Angkat tangan untuk siapa yang vote untuk ikuti proses evacuation tu nanti.. and hands down kalau siapa yang tak nak ikut.. in three, two, one." majoriti perempuan mengangkat tangannya kecuali Farra, Jihah, Hanisah dan

Husna manakala bagi lelaki, hanya Ariq dan Daffa tidak mengangkat tangan mereka.

"Mind to give your opinions?" Anis memandang mereka semua seorang demi seorang. Sesekali matanya meliar ke sekeliling untuk pastikan tiada yang eavesdropping atau berpura-pura tidak mendengar perbualan aka perbincangan mereka ini. Hakikatnya, tidak ramai yang masih berada di kawasan itu sejak sesi makan tengah hari sudah tamat.

"Well, tak ke lagi selamat kalau kita ke safe house lain? I think this evacuation is a good thing sebab bila tengok kawasan luar, this place is truly a lifeboat that could sink in the sea anytime." kata Nadia sambil memeluk dirinya sendiri. Anis terangguk-angguk faham. Jauh di sudut hatinya, dia juga bersetuju dengan kata-kata rakan baiknya itu.

"Kita pun.. agreed dengan Nadia." kata Fatin tetapi tidak membuat eye-contact bersama Anis. Sebaliknya, dia menundukkan kepalanya. Matanya merenung kosong meja makan tempat mereka semua berkumpul ini.

"Y-Yea.." and there is Jihah yang ragu-ragu manakala Hanisah disebelahnya membisu dan hanya meneliti perbicaraan. Bellerina turut membuat perkara yang sama.

"Dayang?" Anis menyoal Dayang yang tampak macam sedang berfikir dengan penuh fokus which is rarely dia berbuat begitu.

Dayang tersentak lalu membuka mulutnya, "kita rasa.. Nadia betul." Rabiyatul memandang Dayang semacam sebelum kembali meneroka fikirannya. Sesungguhnya, dia juga tidak tahu dan berasa ragu-ragu dengan topik perbicaraan ini.

"Husna.. Ariq?" kini Anis beralih pula pada mereka yang tidak mengangkat tangan.

Mereka berdua tersentak dan memandang Anis serentak. Husna melentokkan kepalanya ke kiri dan membuka mulutnya. "Tak ke.. nyawa kita macam.. boleh lagi terancam jika berada dalam tempat yang ramai orang macam gini?"

Dan semua kepala yang jatuh diangkat secara perlahan-lahan dan badan masing-masing mula menegak. Ada juga yang menyandarkan belakang badan ke kerusi dan mengeluh perlahan.. because we all know what Husna's saying is right untuk sesetengah orang yang mempunyai pemikiran yang sama sepertinya..

"True. Besides, we don't even know where we're going to head to." kata Ariq dan turut memeluk dirinya. Note that there is psychology thingy here, HAHAH. Daffa tidak berkata apa-apa. Sebaliknya, dia masih mencerna kata-kata mereka semua malah tidak henti-henti daripada berfikir. We're talking about life and death matters here.

"Tak ke.. you feel a bit safer in this crowd where you know there are higher authorities that will keep you safe?" giliran Mark yang berada di belakang Ariq bersuara. Again, semua terangguk-angguk seperti acknowledged pertanyaan Mark yang sangat memberi point itu..or so that was they thought.

"Well, you'd been abandoned by them." jawab Farra. Semua mata kini menumpu ke arahnya. 

"Yet I'm still here, right." not exactly a question, balas Mark.

"I feel safer when I'm with my own squad, we have each others' backs. Mostly, we trust each other." lontar Ariq pula.. dan dayumn semua yang mengangkat tangan tadi terasa seperti hati masing-masing terkena panahan petir. Daffa di sebelahnya tersenyum kambing seolah-olah tahu 'my own squad' itu terdiri daripada siapa. "And if Aulhaq was here right now, he'd be agreed with me."

"There's a possibility he won't. Depends dengan tempat kita akan di-evacuate tuh. If that place is surely do like a safe haven for us, he'd raise his hand- if he thought that what's best for him and us." kata Anis sambil membuat eye-contact dengan Ariq. Ariq mengerutkan dahinya sambil menggelengkan kepalanya, seperti hendak menafikan kata-kata Anis. "Aku kenal dia." lagi bertambah kerut dahi Ariq. Daffa turut menjadi keliru dan memandang muka Anis dan Ariq bersilih ganti. Like..ada apa-apa yang dia tidak tahu ke apa.

"It's because we have the same mind." kata Anis lagi lalu memandang wajah mereka semua dan berakhir pada muka Farra.

Farra nampak macam sedang menghadam betul kata-kata Anis. Fikirnya tadi, that's why dia dan Aulhaq nampak serasi dan get along very well sewaktu sepanjang perjalanan ke safe house ini. 

Anis tersenyum melihat wajah berfikir si Farra. Bukan selalu nak nampak dia fokus sebegini, atau kawan-kawan dia yang lain juga.

"I choose, evacuate." Bellerina tiba-tiba bersuara.

Anis tersenyum mesra dan mengangkat sebelah tangannya. "We will vote again.. siapa nak evacuate angkat tangan.. siapa tak nak, stay put. Vote in three, two, one.."

Majoriti mengangkat tangannya termasuklah Daffa, tetapi bukan Husna, Ariq dan Farra.

"Farra?" air muka Anis berubah.

Farra tersentak dan memandang Anis. "Ah, err.. aku.. Aku just bersependapat dengan Husna..and Ariq." jantung Anis berdegup dua kali lajunya sebelum dia berjaya menenangkan dirinya semula. Anis akhirnya tersenyum tawar yang cuba ditambahkan gula lalu menganggukkan kepalanya perlahan tanda dia faham dengan keputusan mereka semua.

"Since, majoriti angkat tangan. We'll change the plan. And there will be plan B. Okay?" semua memandang Anis dan mula menganggukkan kepala masing-masing. Cuba percaya pada diri sendiri dan rakan yang seorang ini: Anis.

Anis pun duduk diikuti dengan Ariq dan lelaki lain yang tadi mostly berdiri.

"From the previous plan, empat orang akan act as distractors orang awam. I believe the evacuation will be around tomorrow before the sunrise.. or so.. it could  happen tonight when it's still dark." jelas Anis mengundang anggukan kepala dan konsentrasi sepenuhnya daripada mereka semua.

"In the meantime, of course kita tak tahu apa akan jadi in the future kan? So, I decided untuk ubah sikiit je plan nih.. and made the previous plan as Plan B."

"Plan B is where Ariq dengan Daffa supposed to find me in this one particular alley.. but now I'm here so I'm gonna change that first." Anis berkata lalu berdehem untuk membetulkan anak tekaknya. Walaupun ada sedikit getaran dalam suaranya, dia cuba untuk berasa yakin dengan diri sendiri dan rancangan yang difikir semalamannya.

Ariq yang mendengar terangguk-angguk, memikirkan ya-tak-ya Anis sudah berada di sini. Jadi, memang perlu pun pertukaran rancangan.

"Empat orang; Husna, Mark, Zahran dan Daffa akan still distract orang awam or you can say you'll help the authorities semasa the evacuation begins 'cuz people will probably go panic. And as for me, aku akan ikut Farra dan Fatin berkumpul dekat satu tempat nih. We.. we'll wait until semua berkumpul termasuklah the distractors dengan Izyan dan Aulhaq.. then baru kita evacuate sama. Ah, masa Ariq pick up Izyan dengan Aulhaq, terangkan jugak kat diorang the highlights of the plan." kata Anis sambil memandang ke arah Ariq yang sedang menganggukkan kepalanya, faham. "This is Plan A, and prolly will be used tomorrow at dawn, there is high chance akan jadi malam ni juga."

"So, starting from after this conversation.. Bellerina dan Jihah akan perhati keadaan dekat luar from inside this castle. Remember Plan B?" semua men-gulp dan menganggukkan kepala mereka perlahan.

"If anything happen and aku terpisah daripada korang..like again, we will use Plan B and aku akan try hard untuk berada dekat laluan lorong tu. Ariq dengan Daffa will find me within 2 minutes and if they don't get back whether with or without me in 9 minutes, you guys will be leaving this place whether through evacuation atau escape. This is Plan B."

"After you guys get back to each other, remember to stick together. Jangan lari dulu.." kata-kata ini khas ditujukan kepada Nadia dan Rabiyatul yang suka lari dulu. Mereka berdua hanya tersengih bagai kerang busuk. "If you can fight, fight." mata Anis mendarat pada Dayang membuatkan api semangat Dayang membara kerana dia rasa ayat itu adalah khas buatnya.

"Kita.. ramai.. tapi insya'Allah (if Allah wills it), if we have each others' backs like Ariq said, we will be safe." Anis sempat memandang Ariq sekilas dan terlihat Ariq sedang tersenyum ke arahnya. Kemudian, entah kenapa dia terasa hendak melihat wajah Farra dan dia pun berpaling ke arah insan yang sentiasa membuatnya bimbang dahulu ini.

Again, jantung Anis berdegup semacam dan fikirannya mula menerawang dan berfikir yang  bukan-bukan. Farra pula hanya membalas renungannya dengan suatu senyuman. "We got this." kata Farra perlahan dan melepaskan pandangannya daripada Anis tatkala dia rasa macam air matanya hampir nak keluar dari tubir mata.

Fatin mengangguk laju, mengiyakan kata-kata Farra dan menggenggam sebelah tangannya. "Yea!"

Jihah dan yang lain-lain membentukkan suatu senyuman pada raut wajah masing-masing. Mood serious tadi pun perlahan-lahan beransur hilang.

"We'll be alright."

Fikir Ariq, mungkin squad-nya dengan squad Anis bergabung atas sebab-sebab tertentu, sebab yang boleh dikategorikan sebagai takdir. Pandangan Ariq mendarat pada Husna yang sedang tersenyum riang. Segala aura positif yang ada pada Husna membuatkan Ariq berasa dirinya akan baik-baik sahaja. Dan dengan ini, dia berjanji takkan sia-sia kan otak Anis—eh rancangan ini.

♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️

Jujur lah, I'm gonna miss all these characters so bad later on //sob sob, lap air mata fakeu//

Tbc ⚠️

Continue Reading

You'll Also Like

67.7K 8.3K 67
Suhu badan dibawah 27 darjah. Degupan jantung perlahan ekoran suhu badan yang rendah. Mempunyai keistimewaan dimana tidak dapat merasai sebarang ob...
642K 35.5K 137
Di Alamria, semua orang mampu menggunakan magik. Namun malangnya ia tak berlaku pada Akid. Bagaimana dia akan survive dalam dunia yang penuh dengan...
65.7K 196 4
Perkongsian tentang perkara yang menjadi mitos dalam masyarakat.
465K 21.3K 27
Syafiera seorang gadis biasa. Pada suatu hari dia dikhianati oleh rakan baiknya. Dan kerana itu dia melancong untuk menenangkan fikiran. Di negara it...