crystal.

By cypeofy

29.3K 6.2K 13.1K

Tujuh kristal, satu peluang. Dua nama, satu jurang. Bala daripada hujan meteor yang diturunkan daripada dew... More

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62

c r y s t a l

2.3K 237 293
By cypeofy



c r y s t a l


CERITA INI TERHASIL DARIPADA IDEA PENULIS SENDIRI, TIADA SEBARANG PLAGIAT YANG DILAKUKAN.

OLEH ITU, PEMBACA SAMA SEKALI DINASIHATKAN UNTUK TIDAK MEMPLAGIAT KARYA INI.

HARAP MAKLUM.

— c r y s t al


0
THE NOTHERN REALMS


NOTHERN REALMS merupakan sebuah alam di mana mahluk-mahluk mistik dan halus tinggal. Ia merupakan alam di mana manusia di larang sama sekali berada. Terutama sekali yang jenis pure human. Hal ini demikian kerana mahluk di sana merupakan sejenis mahluk pemakan daging manusia— majoritinya.

Lama-lama dahulu, terdapat sebuah meteor yang sangat besar menghancurkan sebahagian besar daripada kawasan muka bumi. Separuh daripada muka bumi hancur kerananya— manusia, juga pupus. Tidak semua.

Eksiden Hujan meteor yang menghancurkan bumi itu membuatkan sebahagian besar daripada golongan manusia dan juga mahluk di muka bumi cacat.

Ianya bukan sebarang kecacatan.

Ia boleh dikatakan sebagai anugerah— yang luar biasa. Lebih kepada sumpahan.

Ada di antara mahluk di muka bumi seperti binatang, menjadi manusia. Manusia separuh binatang. Manusia mempunyai kuasa yang luarbiasa akibat kimia yang datangnya daripada meteor yang hancur. Namun ada juga manusia yang biasa, tidak terkena dengan sumpahan meteor tersebut.

Tiada lagi dunia yang berparlimen. Tiada lagi dunia yang kaya dengan teknologi. Semua teknologi hancur— manusia yang terselamat semuanya sudah tiada.

Ia kembali pada zaman dahulu kala, zaman di mana tiada teknologi langsung yang tercipta.

Mereka juga percaya bahawa ini merupakan balasan yang dewa dewi berikan pada kaum manusia kerana seringkali ingkar dan menghancurkan dunia.

Untuk menghentikan perbuatan mereka, dewa dewi menurunkan bala yang besar iaitu meteor maut.

Nothern Realms merupakan satu bahagian di ceruk bumi yang masih lagi tidak hancur, ianya kira kawasan yang bertuah kerana Meteor maut yang terhempas tidak terkena pada ceruk bumi tersebut.

Tetapi itu tak bermakna mahluk yang tinggal itu tidak kena dengan kesan kimia meteor itu.

Di Nothern Realms, terdapat banyak jenis mahluk. Ada yang mempunyai kuasa, ada yang merupakan shapeshifter. Tetapi antara ke semua mahluk ini, ada sejenis mahluk yang paling berkuasa di Nothern Realms.

Ianya terhasil daripada batu permata, kristal. Mereka berasal daripada batu permata yang terkena dengan sumpahan meteor tersebut. Batu-batu permata yang berharga. Masing-masing mempunyai kekuatan dan maksud yang tersendiri.

Oleh kerana meteor maut tersebut menghancurkan sebahagian besar bumi, kebanyakkan kristal hancur dan tiada lagi di dunia ini. Tetapi ada yang mengatakan hanya tujuh sahaja daripada permata di dunia itu yang masih wujud. Dan mereka diberikan kelebihan.

Ada Citrine,

Sepanjang sejarah, citrine telah dihargai untuk kecantikan dan kesempurnaan mereka. Mereka mengingatkan kita tentang matahari yang keadaannya terang. Warna kuning mereka dan bersinar jelas selalu mewakili minda yang sihat dan tubuh serta kebahagiaan dan kejayaan.

Kemudian Lapis Lazuli,

Lapis Lazuli adalah salah satu yang paling dicari setelah batu yang digunakan sejak sejarah manusia bermula. Biru yang mendalam, kekal simbol kerabat diraja dan kehormatan, dewa, kekuatan, semangat dan penglihatan. Ia adalah simbol sejagat kebijaksanaan dan kebenaran.

Seterusnya Snowflake Obsidian,

Snowflake Obsidian adalah kebenaran. Sebuah batu yang sangat perlindungan, ia membentuk perisai terhadap negatif. Ia menyekat serangan psikik dan menyerap tenaga negatif dari alam sekitar. Obsidian mengeluarkan tekanan mental dan ketegangan. Ia merangsang pertumbuhan di seluruh tahap, mendesak penerokaan daripada yang tidak diketahui dan membuka ufuk baru.

Di samping itu, ada Sapphire,

Sapphire yang indah dan suci, dalam semua warna cakerawala, adalah batu keajaiban dan kerabat, ramalan dan Tuhan. Ia selamanya dikaitkan dengan perkara-perkara suci dan dianggap permata permata, yang curam dalam sejarah.

Selain itu, amethyst,

Amethyst adalah batu perlindungan rohani dan pembersihan; membersihkan medan tenaga seseorang daripada pengaruh negatif dan penyakit. Ia menghasilkan perisai resonant cahaya rohaniah di seluruh badan. Tambahan, ia bertindak sebagai penghalang terhadap tenaga yang lebih rendah, serangan psikik, tekanan geopati dan persekitaran yang tidak sihat.

Juga, Emerald,

Emerald merupakan tenaga yang menenangkan membekalkan kepada semua tahap makhluk, membawa kesesuaian dan keutamaan kepada semangat. Sebuah batu inspirasi dan kesabaran yang tidak terhingga, ia memeluk kesabaran, kasih sayang yang tidak terhingga.

Akhir sekali, aquamarine,

Aquamarin membangkitkan air kristal, dan kesenangan dan menenangkan laut. Ia menenangkan, menenangkan, menyucikan, dan inspirasi kebenaran, percaya dan melepaskan diri. Nama Aquamarin datang dari marinus Latin, bermakna "air laut," dan merujuk kepada warna lautan yang berkilauan.

Ke semua permata ini diburu oleh mahluk-mahluk yang digelarkan ' people of the skyfall '. Hal ini demikian kerana permata ini dianggap kunci untuk menghancurkan dunia dan kembalikan ia seperti sedia kala. Dunia yang sedia kala sebelum terjadinya hujan meteor maut. Dewa dewi juga ada mengatakan bahawa jika ketujuh-tujuh permata ini dihancurkan, semua sumpahan akan ditarik semula.

Itu yang people of skyfall mahukan.

Tetapi ianya dianggap mustahil kerana kewujudan ketujuh-tujuh permata ini dianggap mustahil kerana tiada seorang pun pernah melihat mereka atau jumpa mereka. Mereka seakan tidak wujud.

Tambahan lagi, dengan kuasa luarbiasa yang permata-permata kristal ini ada, mereka dianggap mustahil untuk hancurkan mereka.

— c r y s t a l

SKYFALL

Skyfall merupakan sebuah ceruk bumi yang terapung pada permukaan langit hasil daripada kecacatan graviti kesan daripada hujan meteor.

Kawasan skyfall itu luas, dan dipenuhi dengan manusia yang biasa— yang bertuah tidak terkena dengan sumpahan meteor. Apabila tidak terkena dengan sumpahan meteor, itu bermakna mereka ini hanya manusia biasa yang lemah dan tidak mempunyai sebarang kekuatan yang luar biasa seperti mahluk di Nothern Realms.

Namun kepandaian dan kebijaksanaan mereka membuatkan Skyfall lebih maju daripada Nothern Realms.

Orang Skyfall merupakan satu-satunya kaum yang dengki dengan sumpahan yang dianugerahkan oleh mahluk Nothern Realms. Mereka juga mahu berkuasa. Mahu memerintah.

Oleh itu, mereka berancang untuk menghancurkan dunia Nothern Realms untuk dunia yang sedia kala. Dunia di mana semua mahluk adalah sama dan mereka boleh berlaku adil.

Kerana itulah, Skyfall merupakan kaum yang dimusuhi oleh mahluk Nothern Realms. Mereka membunuh mahluk Nothern Realms kerana hasad dengki.

Satu hari, ketua rakyat di Skyfall menyeru salah seorang daripada dewa dewi yang berkuasa, mereka tuntut mahukan keadilan.

Oleh itu, dewa dewi telah pun utuskan dengan mewujudkan 7 permata berharga yang ada di Nothern Realms untuk mereka cari. Andai mereka berjaya menghancurkan ketujuh-tujuh permata itu, dunia akan kembali seperti sedia kala.

Dan mereka menyahut cabaran itu.

— c r y s t a l

Apakah yang akan terjadi kepada Nothern Realms?

Adakah people of skyfall akan berjaya menghancurkan ketujuh permata yang ajaib itu?

Ataupun tidak?

Nantikan di buku crystal.

c r y s t a l



Hello its fy!
Apa pandangan korang? Fy actually dah lama nak ceburi dan cuba tulis cerita fantasy tetapi oleh kerana fy tak boleh go daripada sci-fi, fy terpaksa masukkan sedikit unsur sci-fi. hehehe

Oh ya, ff crystal ini sempena fy dapat 9k !! Thank you so much for 9k! Maaflah kalau ianya membosankan :(

Fy akan sambung chapter ff ini setelah 17 July ditamatkan! Tak apa, dah nak habis dah pun heheh

Dan ya, fy is back with many gif hehehheheehehe

Continue Reading

You'll Also Like

37.4K 147 4
kisah ni menceritakan tentang kehidupan janda dan anak perempuan nya yang tinggal di kg
4.9K 24 6
kisah dendam darwish ke ustazahnya kerana darwish kkna gantung sekolah akibat rokok
28.2K 137 5
kisah menceritakan tentang kehidupan aku yang pertama kali kena batang orang lain