(EDITING) HATI BEKU ENCIK POL...

By Reyshaaziz

551K 19.1K 1K

100% idea asal author! -NO PLAGIARISM- Benarlah kata yang diri dia itu umpama jatuh di timpa tangga. Kehilan... More

BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 28
Bab 29
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Sembang Author
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Sembang Author
Bab 59
SPECIAL CHAPTER

Bab 37

6.5K 271 15
By Reyshaaziz

"Apaaaaa!"

Angah menjerit kuat. Suara jantan dia bergema dalam rumah 2 tingkat milik keluarganya. Aku telan air liur. Tiba tiba terasa kesat semacam. Dah macam mamah batu dah. Berpasir.

Atalia di sebelah aku pandang dari hujung mata. Dia pun sama. Mungkin tak menyangka yang reaksi angah yang luar alam itu.

Maklang dan paklang hanya diam memerhati. Sudahnya makan pagi kami hari ini yang sepatutnya harmoni kini bagaikan di kerumuni segerombolan tentera.

Masing masing dengan pandangan yang membunuh. Maklang keluh nafas. Semua orang berkeluh. Aihh.

"Maira.. Maira tahu kan yang Ray tu pergi untuk kerja. Untuk Misi. Ni Maira nak pergi sana buat apa?"

Maklang pandang aku. Aku tertunduk memandang karipap gemuk gemuk buatan air tangan maklang tanpa selera.

"Ye Maira tahu. Tapi Maira bukan pergi untuk kacau dia. Maira pergi nak bercuti je. Dengan Atalia."

Aku pandang Atalia di sebelah. Dia hanya senyum tak iklas. Agaknya nak senyum pun dah tak reti. Sampai aku nampak sangat kesengetan senyuman dia macam tak iklas.

" But why Turki?"

Angah menyandar rapat ke kerusi. Mata dia tajam menikam muka. Sesekali mata dia larikan pada Atalia. Sempat lagi. Aku tersenyum sedikit.

"Yang senyum senyum kenapa?"

Terus terhapus senyuman comel aku dek teguran angah. Dah kenapa ada aura garang macam Ray jugak ni? Tahulah kawan baik tapi janganlah cilok aura dia. Aku tarik nafas dalam dalam.

"Angah, salah ke nak pergi sana. Maira dah lama teringin nak tengok belon udara panas. Lagipun kawan kami ada travel agency yang tawarkan pakej travel ke sana dengan harga yang murah. So tak salah kan support each others."

Aku senyum. Cuba memancing mood baik angah. Kalau tak jalan aku baca mantera seru mood, konpem mood baik dia akan datang balik.

Angah hempas tangan ke atas meja. Tak terlalu kuat tapi dapat menyentakkan kami semua yang dalam suasana sunyi sepi ini. Khaira tersedak. Cepat cepat aku hulurkan segelas air masak. Kan dah cakap. Terkejut sampai tersedak budak tu jadinya.

"Maira ingat angah tak tahu ke apa yang ada dalam otak ko tu haa? Maira jadikan alasan untuk pergi sana. Maira, kita tak tahu situasi Ray macam mana kat sana. And we never known where he is. How can we get to him."

Suaranya sudah kembali lembut. Tapi masih ada aura tegas di situ. Aku pandang angah lama.

" Tak, masalahnya sekarang ni asal angah tak nampak macam bimbang pun. Misi apa yang korang rahsiakan pada Maira sebenarnya? Angah ingat Maira tak tahu ke yang Ray mintak pelepasan cuti tanpa gaji hampir setahun? Apa.. Apaa.. Semua ni."

Aku membentak geram. Dah lama aku pendam rasa hati aku. Aku tunggu semua orang bagitahu benda yang sebetulnya. Tapi satu pun tak ada yang berani nak bagitahu. Dari ma Ray, angah dan kawan kawan terdekat mereka. Aku rasa macam aku ni bodoh sangat. Sebab senang je orang boleh mempermainkan aku sampai macam ni.

"Mana.. Maaanaa Maira tahu?"

Aku nampak angah panik semacam. Muka dia pucat tak berdarah. Tak menyangka yang aku tahu rahsia terbesar mereka itu kot. Aku senyum sinis.

"Macam mana tu Maira punya hal. Tapi sekarang Maira nak tanya angah. Dan please jujur kali ni. Apa yang Ray buat sebenarnya ni. Kalau angah masih anggap Maira ni keluarga angah."

"Maira.."

Maklang menegur lembut. Mungkin dia rasa aku agak melampau kot. Tapi itulah caranya nak bagi angah berterus terang. Petik je hal kekeluargaan. Buat sedih sikit ala ala jejak kasih. Walau aku hanya sepupu tapi hubungan kami lebih dari sepupu. Kami dah macam adik beradik. Kami nyawa. Kami adalah kasih sayang.

Halkum angah bergerak gerak. Tanda dia menelan air liur. Mungkin kesat. Tersepit antara aku dan amanah Ray.

"Mairaa.. Angah.. Angah tak boleh."

Angah kusut kusutkan rambut dia. Dia dongak ke atas. Memandang siling rumah. Yang pandang sana buat apa. Pandanglah aku.

"Angah.. Apa ni? Bagitahu kami. Papa tak faham."

Paklang menyampuk. Bila suasana dah semakin keruh macam ni ada bagusnya paklang masuk campur. Kuasa veto dari polis berpangkat besar dan garang itu mungkin sedikit sebanyak menggentarkan hati angah. Mata dia mencerun tajam.

"Papa. Janganlah keluarkan kuasa veto. Angah.."

"Cakap cepat.."

Maklang pulak yang memaksa. Yeahh! Semua orang berpihak pada aku. Senyuman kecil tersungging di bibir aku.

"Maaa.. Mama pun sama ke?"

Maklang diam. Tapi mata dia pun ikut sama macam paklang. Sama sama cerunkan pandangan. Hah, hambek kau angah. Sembunyikan sangat dari aku.

"Ok.. Ok.. Angah bagitahu. Tapi janji Maira bila dah tahu jangan buat benda yang bodoh."

Jari telunjuknya di luruskan ke arah aku. Aku jongket kedua bahu.

"Well.. Tak dapet nak janji. But Insyaallah. Tengok pada cerita angah macam mana."

"Maira.."

"Dari tadi dok Maira Maira.. Tahulah nama orang sedap di dengar. Cakaplah cepat cepat. Buang masa tahu."

Aku geram. Ikutkan rasa hati yang mendongkol macam ikan tongkol ni dah lama aku bukak mulut angah tu luas luas. Nak gali ke kerongkong, tengok ada emas, timah atau suasa yang tersekat sampaikan susah sangat nak cakap.

" Angah, kalau jadi apa apa kat Ray di sebabkan angah yang terlalu perahsia sangat ni. Maira takkan maafkan angah tau."

Maira.. Belum apa apa lagi kau dah bagi warning. Yeah! Padu. Angah nampak gelisah semacam. Takut ler tu. Aku senyum menang pada Atalia. Main main lagi dengan aku.

" Ok. Angah cakap."

Angah tarik nafas kuat kuat. Elok sangatlah tu. Lubang hidung tu kan sempit. Udara nak masuk pun sendat je gayanya. Sempat lagi mengata abang sepupu eh! Hehe.

Geram kot.

"Ray sebenarnya tak ada misi pun. Ini cuma misi peribadi."

Angah duduk tegak. Kedua tangan dia di bawa menyatu dan di gengam ke atas meja. Aku kerut kening. Misi peribadi? Apakah?

"Sebenarnya sebelum majlis korang di sebelah keluarga Ray, ada sorang lelaki ni cari Ray kat balai. Katanya dia informer dari Turki. Dari sepupu perempuan baba Ray. Katanya lagi baba Ray masih hidup. Berita pasal baba Ray dah meninggal tu semua tak betul pun. Sepupu baba dia, Farouk yang gilakan harta baba dia tu je sengaja reka cerita yang salah. Bagi tahu yang baba Ray dah meninggal. Tak nak bagi keluarga Ray di sini cari baba dia."

Angah diam. Mencuri nafas. Aku lagi diam. Benda ni. Sangat mengejutkan. Atalia dengar penuh khusyuk. Mungkin dia pun tak terjangka dengan semua ni.

" So makna kata paksu ke sana untuk cari baba dia lah ye?"

Angah angguk sedikit. Sebelum mata dia kembali fokus memandang kepada aku.

"Sepupu perempuan baba dia yang bernama Laila tu bagitahu, baba Ray ada bersamanya di satu tempat persembunyian. Di bawah jagaan dia. Dan dia juga dah palsukan kematian baba Ray pada abang dia si Farouk tu. Untuk pastikan yang Farouk takkan cari lagi baba Ray. Macam mana tu angah pun tak tahu. So, Laila tu hantar orang untuk jejak Ray dan mama dia. Nak bagitahu kebenaran dan urusan penghantaran pulang semula baba Ray."

Aku capai gelas air. Air aku teguk rakus. Kerongkong sendiri pulak yang terasa kosong. Benda ni sungguh tak dapat aku nak hadam.

" Angah yang dengar masa tu pun tak tahu nak buat apa. Bayangkan kalau Ray sendiri yang tahu? macam mana? Lama juga angah pendam informasi ni sampailah angah call bagitahu dia sendiri masa korang balik kampung hari itu. Lagipun benda ni dah melibatkan campur tangan ketua polis sendiri. Dia sendiri nak Ray pergi ke sana. Sertai operasi menyelamat baba nya dengan kerjasama polis Turki.

Angah diam sekejap. Dan mata dia di bawa memandang semua orang yang ada kat meja makan.

"Cuma yang tahu pasal penglibatan Ray dalam misi ni hanya angah, ketua polis dan beberapa anggota polis yang lain. Ray minta jadikan ia sebagai secrect and confidential. Angah mulanya nak ikut dia sama. Tapi dia tak bagi. Dia minta angah tengokkan Maira kat Malaysia."

Aku pandang angah dalam dalam.

" Maira... "

Angah panggil nama aku. Apa dia ingat aku berangan ke apa.

" Maira tetap nak pergi sana.. "

Aku nekad. Mata angah dan aku berlawan pandang.

" Maira.. Maira tahu tak tu semua bahaya. Angah... "

" Habis tu angah nak Maira tunggu khabar Ray yang dah 3 bulan senyap tanpa sebarang berita ni? Angah nak Maira duduk relaks je bila Maira dah tahu perkara sebenar. Please angah, Maira dah tak nak kehilangan lagi."

Angah diam. Tapi mata dia bagaikan memaksa aku untuk faham kata kata dia. Ye aku faham. Cuma kehendak hati aku yang tak faham faham.

"Maira.."

"No angah.. Selama ini Maira patuh pada kata kata angah. Maira tak pernah lawan apa yang angah cakap. Tapi kali ini Maira tak nak. Kalau angah sayangkan Maira angah patut lepaskan Maira pergi."

Aku dah tak peduli. Apa yang jadi pun jadilah. Mana mungkin aku duduk diam dan bersenang hati jika Ray aku dalam keadaan yang bahaya.

" Ok.. Angah akan biarkan Maira pergi. Tapi kita pergi bersama. Nanti angah minta pelepasan dari bos. Cuma angah nak ingatkan satu benda. Yang ini akan jadi benda yang sangat merbahaya. Mungkin nyawa kita yang terancam. Kita tak tahu musuh macam mana yang akan kita hadap nanti. Mungkin angah yang go dulu, takpun Maira atau mungkin Atalia sama. Maira bersedia ke untuk semua ni?"

Aku telan air liur. Jujur aku tak kisah pasal keadaan diri aku. Tapi bila melibatkan orang lain aku jadi teragak agak. Atalia tak biasa dengan benda benda macam ini.

" Atalia kau nak ikut ke? Biar angah dengan aku je lah yang pergi. Kauuu"

"Hishh.. Cakap kawan. Kau tu maksu aku. Aku on lah. Kita dah janji nak naik belon panas sama sama kat sana. Mana aci kau pergi sorang "

Sempat Atalia melawak. Aku hanya senyum.

"Ok, kalau angah dah setuju. Maira harap Kita akan gerak secepat yang mungkin."

Angah hanya mengangguk setuju.

"Tapi masalahnya yang memandai nak pergi ni ada escort ke? Korang tu perempuan. Benda ni bahaya sekurang kurangnya kena ada orang yang tahu, allert dengan keadaan sekeliling, boleh berlawan. Seseorang yang bernama lelaki.. Selain angah kita perlukan beberapa orang lagi tau untuk iringi kita ke sana.. Korr"

"Assalamualaikum.."

Suara memberi salam membantutkan kata kata angah. Aku senyum. Mata melirik ke pintu.

"Waalaikumsalam. Tunggu dulu tau."

Atalia bangun dan berjalan ke muka pintu. Aku senyum penuh makna. Angah kerut kening. Berfikir siapa yang datang tak kena masa.

"Hai.. Dah sampai. Jemput duduk."

Aku mempelawa dua orang lelaki yang baru sampai itu duduk di kerusi makan kami. Tangan mereka hulurkan pada angah dan paklang. Angah melopong. Reaksi angah yang satu ini memang aku dah jangka.

"Korang?"

Angah terkejut. Apa tak terkejutnya. Kawan lama dia dengan Ray kot. Inspektor Azam dengan Inspektor Zaid. Aku import jauh dari Sabah nun. Apa dia ingat aku nak pergi ke sana membuta tuli macam tu je ke? Tidak. Aku sentiasa penuh perancangan.

Misi kali ini dah jadi misi aku sama. Jadi aku plan semua ni sendiri. Sebab kalau angah tak cakap pun pasal hal sebenar, aku memang dah dapat agak yang Ray dalam keadaan yang merbahaya.

Dia pernah cakap, kalau dia tak hubungi aku lebih tempoh 3 bulan. Bersiap sedia untuk datang menyelamat. Cewah. Walau kata kata dia tu macam melawak. Tapi aku yakin sangat yang semua tu betul. Sebelum aku berazam nak ke sana pun aku dah terima satu pesanan ringkas dari nombor luar negara mengatakan Ray dalam bahaya.

Entah siapa dan di mana dia tahu nombor phone aku, aku tak pasti. Cuma Benda ini aku diamkan. Tunggu angah bagitahu je.

"Macam mana korang? Maira..."

Angah seru nama aku lagi. Aku senyum sejemput.

"Yeahh.. Maira yang jemput diaorang. Maira tahu yang Ray dalam keadaan bahaya. Maira sebenarnya nak cakap kat angah yang Maira ada dapat SMS yang mengatakan Ray dalam bahaya. Tapi di sebabkan angah tu berahsia sangat. Maira jadi tawar hati. So Maira plan senyap senyap. Atalia pun Maira tak bagitahu detail. Lepas dapat SMS tu Maira terus hubungi abang Azam dan Zaid. Kami berbincang dan buat keputusan untuk pergi sana."

Angah mengeluh berat. Benda ini pulak yang mengejutkan dia barangkali. Peduli? Tak...

" Korang tahu kan benda ni bahaya. Yang korang tak bincang dengan aku, ikutkan kepala budak ni kenapa?"

Angah pandang aku tajam. Aku buat derk saja. Atalia hanya senyum sejemput.

" Entahlah. Dia dah warning awal awal. Lagipun orang nak sponsor ke sana kot. Rugilah kalau tolak."

Inspektor Azam tersenyum sedikit. Inspektor Zaid di sebelahnya hanya terkekeh kekeh ketawa. Tengok muka tahi ayam angah tu siapa je tak gelak.

"Korang ni.. Aduh.. Kepala aku pulak yang pening."

Meletus ketawa dari mulut kami. Angah urut kening dia perlahan. Sah pening betul tu.

"Sebab Maira tahu abang Azam dan Abang Zaid pernah terlibat dalam misi menyelamat kes luar negara lah, Maira call diaorang. Lagi ngam bila abang Azam ni ada family kat sana. Ini dah jadi bonus yang berganda. Kita akan ada orang yang mahir kawasan dan keadaan di sana."

Aku senyum. Terasa berbangga dengan otak yang dapat berfikir secara betul. Bukannya panik semacam dan tahu menangis je. No, aku bukan jenis semacam itu. Aku dah puas menangis. Tiba masanya sekarang aku berjuang untuk orang yang aku sayang.

" Ok... Sep.. So apa plan kita sekarang. Tapi Maira, angah nak pesan jangan buat ikut kepala otak sendiri lagi. Tahulah awak tu ada ilmu mempertahankan diri, polis bantuan pulak tu. Tapi kat sini Kita works as a team."

Aku angguk angguk faham. Tahu tahu je dia kan. Makanya topik kami hari ini berkisar pasal misi yang akan kami hadapi satu minggu lagi.

Misi menyelamatkan Ray dan membawa pulang baba ke pangkuan kami.

Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kami.

" Ye tahu lah ada misi operasi semua. Tapi makan lah dulu. Jemput kawan tu angah. Apa yang jamu mata saja."

Maklang cuit bahu angah. Maklang memang pantang kalau orang cakap pasal kerja depan rezeki.

Angah tergaru kepala. Menyengih tanda serba salah.

"Sorry guys.. Jemput makan sama. Kaki kanan betul korang ari ni."

"Kaki kanan?"

Inspektor Zaid kerut kening. Dia pandang angah dengan penuh rasa hairan. Bukan dia je hairannya. Semua yang ada kat sini semua hairan sama. Apa yang kaki kanan?

"Yelah, yang kalau pergi rumah orang lepas tu orang dok makan ke apa tu. Kan rezeki. Bukan kaki kanan ke pepatah dia?"

Aku tepuk dahi. Atalia di sebelah ketawa lepas. Angah mencerun mata pada kesayangan dia. Kedua dua inspektor polis di tepi angah ketawa terbahak bahak. Maklang dan paklang hanya geleng kepala.

Angah.. Angah..

"Bukan kaki kanan lah angah. Langkah kanan. Adoiii, SPM dulu dapat apa?"

Khaira bersuara dengan tawa yang bersisa.

"Yeke? Tak apa lah. Kira sama lah tu. Asal bunyinya ada kanan."

Angah sengih lagi. Pinggang yang di hulur maklang di sambut sebelum di beri kepada inspektor berdua itu. Malu le tu.

Sebenarnya tak ada yang berubah sangat pun untuk bab ni dan bab bab seterusnya. Cuma Sha adjust untuk ayat sikit sikit. Harap harap korang tak jemu lag ye baca benda sama berulang kali.

Hik. Hik...

Continue Reading

You'll Also Like

20.4K 1.1K 37
GREY SERIES : NO.1 *.✧ Helena Dahlia Grey × Lorenzo Vitale | Lubaid Wathiq *.✧ ••••• [ one girl × seven brothers ] Helena Dahlia. Gadis kecil yang...
4.8M 196K 46
"I hate you!" - Aisya Zahra "But I love you." - Airil Iskandar Seorang wanita yang kena tangkap basah dengan anak bossnya sendiri? Dia, lelaki mafi...
1.5M 57.1K 43
1st Tengku the Series Cover: @Marleneith Berlakunya satu insiden yang melibatkan gadis bermulut murai iaitu Eirene Anfisa membuatkan Tengku Ferhad Ma...
1.1M 38.8K 40
Kisah tentang seorang jururawat yang berkahwin dengan seorang doktor. "apa abang buat dekat wad sayang?" "abang dapat transfer sini. Kena jaga wad ni...