ROSE'S [PREKUEL DHEO'S]

By AnjellHomosapien

1.4M 62.8K 16.4K

Sebuah prekuel novel Dheo's by Anjell Dheo Han X Nurissa Rose More

PROLOG
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
TEASER 1
TEASER 2

BAB 11

50K 2.3K 635
By AnjellHomosapien

~not edited~

BAB 11

Persekitaran taman rekreasi itu dipandang. Kelihatan hampir kesemua daun pokok kini bertukar keemasan. Dan bila angin bertiup kuat, ada saja yang berterbangan jatuh ke bumi. Entah kenapa, aku rasa sangat cantik. Dalam hatiku memuji kebesaran Allah. Bagaimana dedaun yang dulunya semua menghijau kini perlahan-lahan bertukar layu gara-gara perubahan musim.

Aku duduk di atas sebuah bangku kayu yang terletak di laluan yang dipenuhi pokok-pokok itu. Taman itu meriah dengan suara dan jeritan dari pelbagai pihak. Ada kanak-kanak sedang berkejaran-kejaran. Ada juga yang sedang membawa anjing berjalan. Wajah masing-masing penuh kegembiraan.

Jam di tangan dikerling. Geleng kepala beberapa kali sebelum tangan kembali menggenggam pensil. Kembali fokus dengan setelah berehat sekejap tadi. Perlahan-lahan tangan dilayangkan di atas kertas lukisan bersaiz A3 itu. Sejukkan hati untuk menunggu Shahril yang tak kunjung tiba.

Nasib baik boleh melukis. Tapi bila tengok lukisan aku ni, jadi sakit hati balik. Sebab apa? Sebab makin sempurna lukisan aku, maksudnya makin lama masa aku menunggu. Dan kalau Shahril tak muncul-muncul juga lepas aku siapkan lukisan ni, memang dia kena berdoa banyak-banyaklah! Memang aku merajuk sebulan.

Sedang aku khusyuk melukis, tiba-tiba muncul satu tangan yang sedang memegang bunga di depan mukaku. Tergamam aku seketika. Namun, bila melihat jam yang sangat familiar pada pergelangan tangan itu, aku tarik nafas lega.

Terus aku dongak kepala untuk melihat tuan tangan itu. Dia kini beralih untuk duduk di sebelahku. Bila aku pusingkan kepala ke arahnya, dia sedang tersengih-sengih menampakkan giginya yang cantik berbaris itu.

Shahril hari ini tampil segak dengan baju turtle neck berwarna army green dan jaket kulit berwarna coklat gelap yang dipadankan bersama seluar jeans biru.

"Sorry, sayang. Saya lambat sebab ada discussion tadi. Lepas habis tadi, saya terus ke sini." Shahril beralasan.

Kemudian bunga di tangan kembali disua ke arahku.

"Untuk kesayangan saya. Ambillah," kata Shahril lagi.

Aku pandang bunga itu lagi. Ada tiga kuntum bunga daisi berwarna merah yang digubah cantik. Teragak-agak aku mengambilnya. Lembut jariku menguis kelopak bunga itu. Mana dia dapat bunga di tengah-tengah musim luruh ni?

"Kenapa tiba-tiba bagi bunga?" Berkerut sedikit dahiku ketika bertanya. Kepala cuba mengingat. Hari ini ada sempena apa-apakah? Hari jadi aku dah lepas. Hari ulang tahun perkenalan kami juga dah lepas.

"Laa.. nak bagi bunga untuk orang yang saya sayang, tak boleh ke?" Dia tanya aku balik.

Shahril hulurkan pula satu cawan kertas yang berlambangkan kafe kegemaranku itu kepadaku. Dia beli dua. Satu untuk aku, satu untuknya. Memang sedap kalau pekena tengah-tengah sejuk ni. Shahril ni tahu-tahu aje macam mana nak sejukkan hati aku ni.

"Bukan tak boleh. Tapi, pelik," jawabku seraya menyambut hulurannya. Sedut baunya.

Hmm.. cappuccino!

"Biasanya kalau lelaki tiba-tiba bagi sesuatu mesti dia ada buat salah. To compensate his wrongdoings. Awak ada buat hal belakang saya ke?" tembakku. Saja nak test teori yang selalu aku dengar itu.

Kena pula Shahril tengah teguk kopinya. Terus tersedak dia. Terbatuk-batuk sampai merah mukanya. Risau juga aku. Sempat aku membebel supaya berhati-hati bila minum sambil hulurkan tisu kepadanya.

"Well.. technically you're not wrong. Saya mengaku. Saya bagi bunga sebab saya rasa bersalah. Saya selalu buat awak tertunggu-tunggu. Tak salah rasanya saya rasuah pakai bunga dan cappuccino kegemaran awak tu. Sesekali apa salahnya saya nak romantik dengan awak, kan?" hujah Shahril. Kemudian sengih lagi.

Aku mencebik. Tapi bibir tetap senyum. Yay.. dapat bunga! Perempuan mana tak suka bunga? Aku memang suka bunga. Kecuali bunga ros! Dua sebab kenapa aku tak suka bunga rose. Pertama, sebab nama aku Rose. Dia macam.. pelik. Rose suka ros? Sebab kedua adalah bunga ros selalu disimbolikkan dengan perempuan. Feminin. Lemah-lembut. So cliché! Entahlah, aku tak suka!

"Terima kasih untuk bunga dan kopi ni." Aku tetap hargai usahanya itu.

Kami sama-sama hirup cawan kertas itu. Sementara masih hangat.

"Awak lukis apa?" Shahril jeling lukisanku yang separuh siap itu.

Aku tak menjawab. Hanya tunjuk lukisanku itu kepadanya. Lukisanku tiada apa-apa yang istimewa. Hanya pemandangan musim luruh di depanku.

"Cantik. Awak memang berbakat, Rissa," puji Shahril. Gaya macam pakar penganalisis seni.

Aku julingkan mata ke atas.

"Tak siap lagi. Tak payah nak menipu," cebikku.

Shahril lepaskan tawa perlahan.

"Saya tahu memang akan jadi cantik. Sebab awak yang lukis." Shahril saja nak kembangkan ego aku.

Aku cebik bibir lagi. Selalu cakap macam tu. Dah basi la!

Terus lipat kembali buku lukisanku itu. Tamat sesi lukisanku untuk hari ini. Masaku kini harus diberikan khas untuk Shahril pula. Lukisan itu boleh disiapkan nanti bila aku punya masa lapang.

"Awak macam mana? Dah jumpa tempat intern?" Aku bertanya Shahril. Sejak akhir-akhir ni dia selalu sibuk dengan keluar interviu sana sini. Itulah salah satu sebab kami jarang berjumpa walaupun duduk dekat. Aku selalu berdoa supaya urusannya dipermudahkan.

Wajah kacak Shahril terus bercahaya sebaik sahaja mendengar soalanku itu.

"Dah. Saya diterima di syarikat Everything Everywhere." Penuh teruja suaranya.

Alhamdulillah. Gembira aku mendengarnya.

"Everything Everywhere? Syarikat apa tu?" soalku sambil hirup cappuccino. Tak pernah dengar.

"New telecom company. Di bawah BT Group tapi masih baru lagi," cerita Shahril lagi.

BT Group? Siapa tak kenal BT Group di sini? Salah satu syarikat gergasi yang menguasai bahagian telekomunikasi di United Kingdom. Maksudnya syarikat yang dinyatakan Shahril itu berpeluang sangat besar untuk berjaya pada masa akan datang. Untung Shahril dapat menimba pengalaman di syarikat baru itu.

Alhamdulillah, rezeki dia.

"Wah, tahniah! Saya bersyukur untuk awak," ujarku ikhlas.

Shahril hanya senyum.

"Tapi, itulah. Syarikat tu di Hatfield. Saya terpaksa pindah ke sana nanti." Dia jeling aku dari hujung mata. Menanti reaksiku.

Aku terdiam. Maksudnya, kami bakal berpisah jauh. Aku tak pernah pergi ke Hatfield tapi aku tahu jarak dari sini ke Hatfield boleh tahan jauh juga. Memakan masa dua jam lebih. Tapi, apa boleh buat kalau dah Shahril memilih untuk membuat internship di situ, siapa aku untuk menghalang?

Mungkin sedih juga untuk berpisah dengannya nanti. Tapi, lama-kelamaan, mesti dah biasa. Lagipun, bukannya jauh sangat. Intership pun beberapa bulan saja. Walaupun aku tahu, kemungkinan besar kalau Shahril suka kerjanya itu dan syarikat itu pula berpuas hati untuk menarik Shahril menjadi staf tetap, Sharil takkan teragak-agak untuk terus menetap di sana.

"Kalau itu yang terbaik untuk awak, saya cuma sokong," jawabku pula.

"Terima kasih, sayang. Untung saya sebab dapat awak yang memahami saya."

Ya ke? Dah tu nak buat macam mana? Takkan nak ugut putus pula semata-mata nak berkepit dengan dia? Tak matang langsung! Shahril punya tanggungjawab besar yang lain. Dan aku harus biarkan dia membuat keputusan untuk hidupnya sendiri.

Tapi, tak pula aku cakap macam tu. Aku hanya senyum kepadanya.

"Awak pulak, macam mana? Jadi ke pergi London?" soal Shahril. Topik kini bertukar. Pasal aku pula.

Hari Jumaat nanti aku akan ke London untuk kelas seni. Nasib baik pihak universiti dah sediakan pengangkutan untuk ke sana. Tapi, satu jelah masalahnya. Kena bangun awal-awal pagi untuk menaiki bas. Entah-entah sebelum subuh dah kena bertolak.

"Jadi. Seharianlah di London nanti," jawabku. Teruja nak pergi, tapi malas nak menghadap perjalanan yang panjang. Dan aku tahu memang aku membuta sepanjang perjalanan nanti. Haraplah tak berdengkur.

"Dah dapat partner?" soal Shahril lagi.

"Dah. Ingat tak lelaki Itali yang selamatkan saya dulu? Dialah partner saya," jawabku. Kisah macam mana Dheo boleh jadi partner aku tu, tak pula aku ceritakan kepada Shahril. Takpelah, bukannya penting pun.

"Oh.. what's his name again?" Shahril berminat untuk tahu.

Aku pernah bagitahu nama Dheo ke? Rasanya tak pernah. Takpelah.. aku bagitahu kali ni.

"Dheo. Dheo Han."

Aku melihat tangan Shahril yang sedang menggoncang-goncang sisa lattenya itu terkaku. Kepalanya ditolehkan ke arahku.

"Dheo Han?"

Aku angguk mengiakan. Tapi panahan mata Shahril ketika itu, tak dapat aku rungkaikan maksudnya. Nama Dheo itu bagaikan memetik sesuatu dalam diri Shahril.

"Awak kenal?" Aku mahu tahu.

"Siapa tak kenal dia? He's famous. Dia senior saya. Sepatutnya dah lama grad. Tapi tiap tahun kena re-sit paper," cerita Shahril.

Aku agak terkejut mendengarnya. Maksudnya, mungkin usia Dheo adalah sebaya Shahril atau lebih tua. Kalau senior Shahril, maksudnya Dheo juga adalah pelajar jurusan Finance Accounting And Management.

"Tak guna handsome tapi malas nak belajar. Bayangkan dia dah dua kali repeat setiap tahun. Ini kalau lagi sekali repeat, memang dah kena tendang keluar. Padah banyak sangat main, itu yang jadi bengap." Sesedap anak tekak dia je mengutuk.

"Awak.. tak baik cakap macam tu!" tegurku. Tak suka dia kutuk Dheo.

Pada masa yang sama, aku rasa tak percaya. Dheo dah banyak kali gagal? Tapi, kenapa? Tengokkan gayanya, aku dapat rasakan dia seorang yang bijak. Malah, untuk masuk ke universiti pun memerlukan kelulusan tertentu. Takkanlah dia gunakan pengaruh keluarganya untuk masuk? Tak mungkinlah!

Adakah sebab macam yang Shahril cakap itu? Sebab banyak main? Terlalu ikutkan sangat keseronokan dunia?

Shahril mencebik.

"I'm talking about facts. Tengok yang short course. Ini dah kali kedua dia repeat, awak tahu?" cerita Shahril lagi.

Oh, ya ke? Aku tak tahu. Patutlah Mrs. Hartson dulu pun dah macam familiar sangat dengannya.

Dan si Shahril ni pula, banyak betul dia tahu pasal Dheo. Nampaknya Dheo memang seorang yang terkenal.

"Takpelah.. janji dia tak kacau hidup kita!" jawabku mudah.

Betul apa? Dia belajar pun takde susahkan kerajaan Malaysia. Malah, kalau dia kena repeat paper pun aku rasa takde bagi kesan pun pada harga minyak dunia. Jadi, hidup dia, suka hati dia. Kalau dia nak habiskan duit pun, duit keluarga dia. Entah-entah tak pernah luak pun.

"Kacaulah. Sebab nanti dia jadi partner awak. Saya tak suka awak partner dengan dia!" rengek Shahril dengan muka masam.

"Laa.. sebab jealous rupanya," usikku.

"Mestilah. Semua orang nak dia kut!" Macam budak-budak dia berkata.

Buatkan aku ketawa perlahan. Kelakar.

"Awak jangan risau. Dia dah ada girlfriend. Dia cakap awak tak perlu cemburu," kataku lagi. Meyakinkan Shahril. Lagipun, aku tak menipu. Hanya sampaikan pesan.

Shahril kelihatan sedikit terkejut.

"Dia tahu pasal saya?"

"Of course. Dia tahu saya dah ada boyfriend. Dan dia pun dah ada girlfriend."

Shahril mendengus perlahan selepas mendengar kata-kataku itu.

"Girlfriend my foot!" gumam Shahril perlahan. Tapi aku tetap dapat tangkap.

"Jadi awak tak perlu cemburu. Kami hanya jadi partner untuk final project je. Hanya rakan sekelas. Mustahil akan jadi apa-apa." Aku cuba yakinkan dia lagi. Buat tak dengar dengan sesi mengutuk dia tadi.

Walaupun Dheo punya aura yang mampu menarik perhatian semua, tapi tak bermaksud aku akan punya perasaan padanya. Aku hanya kagum macam seorang perempuan yang lepas tengok lelaki kacak dan hebat. Biasalah.. akukan perempuan normal. Tapi, hanya setakat itu. Tak lebih pun.

Kena sedar diri. Dheo tak pandang aku sebelah mata pun. Aku ni memang jauh langit dari bumi kalau nak dibandingkan dengan perempuan-perempuan yang bersama Dheo. Aku tak punya rambut blonde dan mata biru. Memang kontra seratus lapan puluh darjah. Lagipun, hidup kami berdua sangat berbeza. Shahril pun dah cukup bagus untuk aku.

"Cakap saya je. Awak tu nanti nak pergi jauh. Entah-entah dah tak ingat saya," Aku jeling dia. Kenakan dia balik.

Shahril ketawa pendek.

"Don't worry. Saya setia. Jasad saya mungkin jauh, tapi hati saya tetap di sini." Dia cuba meyakinkan aku.

Aku mencebik. Yalah tu!


Selamat membaca dan maaf atas segala kekurangan.

1/3/2020

Continue Reading

You'll Also Like

117K 7.3K 68
IRFAN DANIAL, jejaka tampan yang mempunyai rupa paras yang kacak dan tampan, Irfan sentiasa menjadi perhatian para gadis. Seorang juruterbang yang be...
8.1M 550K 72
Pemenang The Diamond Awward [The best storyline2020🏆, The top hero2020🏆,The best romance2020🏆,The top author2020🏆 AIN SURAYA, dia seorang isteri...
1.1K 181 10
andai ada kehidupan kedua, adakah peluang untuk kita hidup bahagia?
359 56 9
{ KARYA ZERO } Assalamulaikum wbt my dear i Will tell you all aboutthis Wattpad mengisahkan tentang benci tetiba eh fall in love haha bila dah nama n...