Suami Aku Arkitek Cinta!!!

By CikMiraafiqah

227K 7.1K 182

Hope enjoy dgn crita sya yg tak sberapa ni❀ Terima kasih pada yang sudi support! Loveyou alls!! More

Suami Aku Arkitek Cinta!!!
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48 (πŸ’πŸ’•)

Bab 38

2.9K 99 5
By CikMiraafiqah

Mira lekas membuka pintu rumahnya apabila terdengar loceng ditekan betalu-talu.

'Hish, siapa pulak kacau pagi buta ni' Lantas dia mengenakan sweater serta tudung. Dibalik daun pintu yang telah dibuka itu, terjengul wajah ceria Marwan.

"Assalamualaikum Mira. Jom breakfast?" Ajak Marwan yang santai berbaju t-shirt hitam polos itu. Mira menggaru kepalanya yang tidak gatal. Kasihan kalau ditolak. Dia tersenyum sumbing kearah Marwan.

"Emm, okey. Kejap, saya siap dulu." Pinta Mira lalu pamit kedalam rumah untuk bersiap ala kadar. Baju long sleeve putih polos dicapainya. Seluar slack berwarna coklat yang rapi tersusun pula dipadankannya. Shawl hitam tidak perlu digosoknya lagi lalu dipakai sesedap rasa😂

Dia menelek penampilannya sebelum keluar. Marwan yang setia menanti di ruangan menunggu itu tersenyum kearah Mira yang masih kelihatan lesu.

'Penat agaknya,' Mirwan berasa agak serba salah untuk mengajak Mira sarapan pada pagi itu.

"Kita breakfast dekat cafè yang dekat-dekat je Mira. I tengok you macam penat sangat ni," Kata Marwan apabila Mira telah berjalan beriringan disampingnya.

"Ha ah, penat jugalah sebab semalaman saya tidur tepi katil patient." Jawab Mira sambil mengurut lembut tengkuknya.

Marwan membukakan Mira pintu cafè itu. Mira memberi senyuman tanda terima kasih.

"Baik sangat you ni jadi specialist. Kalau I jadi you as a specialist, I dah duduk rumah je biar doktor I yang banyak tu buat kerja." Kata Marwan sambil tangannya diangkat memanggil pelayan.

"Tapi patient I yang satu ni kes lain." Kata Mira. Cerita mereka diiklankan sebentar dengan kehadiram pelayam tersebut. Selesai memesan sarapan, mereka saling berpandangan.

"Kes apa pulak kali ni?" Kata Marwan lagi.

"Patient I tu, Wina." Singkat sahaja kata-kata Mira namun bisa membuntangkan mata Marwan.

"Wina? Kenapa dengan dia?" Soal Marwan ingin tahu.

"You tak tengok berita ke? Lagipun satu Malaysia dah tahu model kesayangan diorang tu accident last night." Kata Mira. Bingung dia dengan Marwan yang seolah-olah batu keluar gua.

"Laa, Wina tu rupanya. Mati-mati I ingatkan Wiena pelakon drama tu." Kata Marwan sambil menghirup air pesanannya. Bila pesanan mereka itu sampai? Entahlah, dia sendiri pun tidak perasan.

"Hish you ni. Itu Wiena Ali. Taulah dia tu favourite actress you." Kata Mira sambil tersenyum dalam gelengan kecil.

Marwan tertawa sbil menggaru kepalanya yang tidak gatal cuba menutup malunya.

Mereka menikmati sarapan pagi itu dengan santai dan tenang. Tanpa mereka sedari, terdapat sepasang mata sedang memerhati gelak tawa mereka yang sesekali meletus itu.

MIRA menutup rapat daun pintu balkoninya itu. Udara berubah sejuk serta awan juga bertukar gelap menandakan cuaca akan hujan membasahi bumi kering itu.

Airil menanggalkan beg sekolah yang disandangnya kemudian berbaring diatas lantai rumah itu.

"Anak umi penatkah ni?" Kata Mira sambil mengambil beg sekolah Airil lalu meletakkan di tepi meja. Airil mengangguk lemas.

"Dah, pegi mandi dulu. Busuklah anak umi ni," Kata Mira lalu mengambil alat kawalan jauh televisyen. Airil akur lalu menarik leas beg sekolahnya kedalam bilik.

Mira bersyukur dapat anak seakur Airil. Tidak pernah membantah apa yang disuruh. Kerana dia sudah memaklumkan kepada anaknya itu erti patuh kepada orang tuanya.

Mira menuju ke dapur bagi menyiapkan makan tengahari buat anak manjanya itu.

Selesai mandi dan bersiap, Airil terus menuju ke meja makan untuk menjamah makan tengahari seperti biasa. Mira memerhati anaknya yang sedang enak menjamah makanan itu. Terdetik dihatinya mengenai Shah. Perbualan diantara dia dan Marwan pagi tadi terngiang kembali di ingatannya.

"If one day Airil dah besar dan dia memilih untuk teruskan hidup tinggal dengan ex husband you, are you ready for it?" Kata Marwan sambil menatap wajah tanpa secalit mekap itu.

Mira menarik nafas panjang.

"Kalau Airil dah pilih untuk hidup dengan papanya, i takkan benarkan selagi i masih hidup. Sebab i masih mampu jaga dia biar sesusah mana pun." Kata Mira lagi.

"Okey. Andai kata you kalah dalam kes hak penjagaan anak, you kena serahkan Airil." Kata-kata Marwan itu berjaya menjatuhkan sudu yang dipegangnya.

"What do you mean?" Mira mengerutkan dahinya.

"Jangan salah faham. I cuma nak bagitau, hak penjagaan anak ni boleh dipindah tau. Maybe harini you jaga Airil tapi, if one day Shah teringin untuk menjaga Airil jugak.. tak mustahil dia akan bukak balik kes ni." Kata-kata Marwan itu memanah jantungnya.

"Umi, nak lagi," Pinta Airil mengembalikannya dari imbasan itu. Mira menambah lauk kedalam pinggan Airil.

"So, how was you day son?" Soal Mira cuba menutup gusar dihatinya.

"Good je umi. Cuma, Airil banyak sangat homework." Kata Airil sambil menggigit ayam goreng itu.

" Okey then. Lepas makan ni, Airil reha dulu lepastu kita buat homework sama-sama." Kata Mira kemudian mengusap kepala anaknya.

"Okey umi," Kata Airil ceria.

AIRIL mencium tangannya lalu bergerak masuk kedalam kawasan sekolah. Mira menghantar Airil dengan pandangan sayang sehingga kelibat kecil itu hilang dibalik dinding konkrit itu.

Dia kemudiannya masuk kedalam perut keretanya lalu bergerak tenang ke tempat kerjanya.

KOT putih yang berjemur pada tempatnya itu dicapai lalu disarung ke tubuh langsing itu. Tudung dirapikan sedikit kemudian keluar menemui para pesakitnya seperti rutinnya.

Dia berhenti tepat dibilik Wina. Dapat dilihat dengan jelas wajah bekas suaminya yang seakan kurang tidur disamping wanita yang sedang koma itu. Dia menghela nafas. Berat.

'Macam mana awak nak kembali keapda saya sedangkan awak masih punyai isteri yang sedang berjuang untuk meneruskan hidup' Gumam Mira didalam hati.

Kata-kata Shah yang dahulunya masih memerlukan dirinya serta ingin kembali itu bermain kembali diingatannya seakan lagu yang sering didengarnya.

Air matanya tumpah membasahi kot putihnya. Dia berlalu tanpa menoleh ke tempat lain. Risau kalau-kalau terserempak dengan stafnya yang lain.

KICAUAN burung pada petang itu mendamaikan fikirannya yang celaru sejak kejadian tadi. Dia mengambil duduk pada kerusi dibawah pohon itu.

Dia menutup matanya kemudian bersandar malas. Dia cuba mengosongkan fikirannya itu. Sepertinya cuba merungkai benang yang sedang berlilit antara satu dengan yang lain.

"Ehem," Dia membuka matanya apabila terdengar bunyi seseorang berdehem. Shah yang sedang duduk disebelahnya itu tersenyum manis.

'Jangan senyum macam tu depan aku. Tolonglah,' Pinta Mira didalam hati. Dia membetulkan duduknya.

"Macam kusut je specialist hospital ni. Ada something yang ganggu fikiran awak ke?" Soal Shah. Mira tersenyum kelat.

"Nope. Lately ni i selalu rasa penat." Kata Mira, berbasa-basi. Dia tidak begitu senang dengan pandangan Shah yang seperti mahu menerkamnya.

"Rehatlah, takpayah pergi kerja. Cuti. Tenangkan fikiran." Kata-kata Shah itu hanya dibalas senyuman. Tidak betah di duduk berdua dengan Shah tika itu, risau kalau-kalau ada wartawan tak berbayar menangkap gambar mereka.

"Emm, Shah. I kena gerak dulu. I baru ingat yang I kena check beberapa patient baru. Assalamualaikum." Pamit Mira. Shah hanya mengangguk kosong dengan perasaan hampa.

'Sebab aku ke?' Soalnya kepada diri sendiri kemudian menggeleng mengatur langkah ke bilik isterinya, Wina.

MIRA menghela nafas lega setelah berjauhan dengan Shah. Dia membetulkan kotnya lalu bergerak masuk mengatur langkah ke aras 3.

WAD IBU BERSALIN.

Mira menghampiri sebuah bilik kecil yang menempatkan berpuluh anak kecil yang baru lahir. Comel sangat bilik yang berwarna biru muda itu.

Dia masuk perlahan-lahan lalu berjalan menyusuri lorong kecil diantara katil bayi itu. Bermacam-macam ragam.

Teringat kembali sewaktu dia baru melahirkan anaknya, Airil. Segalanya dia lakukan sendiri tanpa suami. Hanya bantuan daripada pembantu rumahnya sahaja tika itu.

Dia duduk diatas kerusi yang tersedia di bilik itu. Memerhati tingkah para jururawat melakukan tugas mereka. Tiba-tiba, telefon bimbitnya berdering. Dengan pantas disambutnya lalu keluar dari bilik itu.

"Hello," Mira membuka bicara. Namun tiada sahutan dihujung talian. Hanya deruan nafas kencang yang kedengaran.

"Hello, saya tahu awak ada kat situ." Kata Mira, berani. Namun masih tiada sahutan. Baru sahaja dia berura-ura hendak mematikan talian tiba-tiba..

"It's me. Recognise me? Masih kenal suara ni?" Soal suara garau dihujung talian. Dia bungkam. Ya, dia kenal. Cukup kenal.

_________________________________________
JENG..JENG..JENGGG.. WHAT'S NEXT? WHO IS THAT? KORANG RASA? ISHH.. AUTHOR PULAK YANG RASA BERDEBAR. ADA JE BNDA YANG BUAT JNTUNG MIRA DUP DAP. ADOIHH.. BALA APA PULAK KALI NI?

KEEP VOTE AND COMMENT FOR THE NEXT CHAPTER DEAR READERRRSS 💕💋

Continue Reading

You'll Also Like

348K 17.4K 32
So, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertam...
998 69 10
Semua bermula kerana dendam & pengkhianatan. Dan dia balas dendam pada gadis yang tak bersalah.
886K 17.8K 31
Siti aisyah yang kini bergelar isteri kepada seorang lelaki yang sangat workaholic dan jarang menemaninya di rumah kadang2 terasa juga hati seorang...
18.1K 921 27
Status: Completed "Lepaskan aku! Kenapa korang gari aku?!" jerit Hazel Natasha. Kehidupan Hazel Natasha penuh misteri menjadi tanda tanya masyarakat...