The Azuarium : Destiny Of Lig...

By nyhsnaa_

33.1K 2.4K 80

๐ŸŒบ Amazing cover by @azleyanaa_ Kau percaya dengan takdir? Kau manusia biasa, lemah, tapi ditakdir menjadi pa... More

Attention ๐Ÿ’ฅ
1 ๐ŸŒธ
2 ๐ŸŒธ
3 ๐ŸŒธ
4 ๐ŸŒธ
5 ๐ŸŒธ
6 ๐ŸŒธ
7 ๐ŸŒธ
8 ๐ŸŒธ
9 ๐ŸŒธ
10 ๐ŸŒธ
11 ๐ŸŒธ
12 ๐ŸŒธ
13 ๐ŸŒธ
14 ๐ŸŒธ
15 ๐ŸŒธ
16 ๐ŸŒธ
17 ๐ŸŒธ
18 ๐ŸŒธ
19 ๐ŸŒธ
20 ๐ŸŒธ
21 ๐ŸŒธ
22 ๐ŸŒธ
23 ๐ŸŒธ
24 ๐ŸŒธ
25 ๐ŸŒธ
26 ๐ŸŒธ
27 ๐ŸŒธ
28 ๐ŸŒธ
29 ๐ŸŒธ
30 ๐ŸŒธ
31 ๐ŸŒธ
32 ๐ŸŒธ
33 ๐ŸŒธ
34 ๐ŸŒธ
35 ๐ŸŒธ
36 ๐ŸŒธ
37 ๐ŸŒธ
38 ๐ŸŒธ
39 ๐ŸŒธ
40 ๐ŸŒธ
41 ๐ŸŒธ
42 ๐ŸŒธ
43 ๐ŸŒธ
44 ๐ŸŒธ
45 ๐ŸŒธ
46 ๐ŸŒธ
47 ๐ŸŒธ
48 ๐ŸŒธ
49 ๐ŸŒธ
50 ๐ŸŒธ
51 ๐ŸŒธ
52 ๐ŸŒธ
53 ๐ŸŒธ
54 ๐ŸŒธ
55 ๐ŸŒธ
56 ๐ŸŒธ
57 ๐ŸŒธ
58 ๐ŸŒธ
59 ๐ŸŒธ
60 ๐ŸŒธ
62 ๐ŸŒธ
63 ๐ŸŒธ
64 ๐ŸŒธ
65 ๐ŸŒธ
66 ๐ŸŒธ
67 ๐ŸŒธ
68๐ŸŒธ
69๐ŸŒธ
70๐ŸŒธ
71๐ŸŒธ
72๐ŸŒธ
73 ๐ŸŒธ
74๐ŸŒธ
75๐ŸŒธ
76๐ŸŒธ
77๐ŸŒธ
78๐ŸŒธ
79๐ŸŒธ
80๐ŸŒธ
81๐ŸŒธ
82๐ŸŒธ
83๐ŸŒธ
84 ๐ŸŒธ
85 ๐ŸŒธ
86 ๐ŸŒธ
87 ๐ŸŒธ
88 ๐ŸŒธ
89 ๐ŸŒธ
90 ๐ŸŒธ

61 ๐ŸŒธ

199 22 1
By nyhsnaa_

"Hey, Raz. Boleh saya nak tanya sesuatu?" Soal Alexa sambil tersenyum. Tangan kanannya kini bertaut rapat dalam genggaman tangan Raz.

Setelah selesai sesi meluahkan perasaan sebentar tadi, mereka kembali duduk di kerusi dan meja makan yang disediakan. Bukan apa, katanya mahu menghayati keindahan malam.

"Ofcourse, dear. Nak tanya apa je?" Soal Raz agak lembut. Kini dia merasa lega kerana Alexa juga menyukai dirinya. Senyuman tak lekang dari bibirnya.

"Dah lama dah saya pendam sebenarnya. Tengah tunggu masa je nak hamburkan ni."

Kata-kata Alexa menyebabkan mereka berdua ketawa. Lawak ke? 🙄

"Haha..err..sebenarnya kan, saya just nak tahu je.. macam mana awak, abang ,Kimi dan Aimin bole berkawan ya? Bukan apa ..saya just nak tahu je. Yalah kan, Aimin dan Kimi tu saya tahu memang sahabat abang dari sekolah menengah lagi even tak pernah jumpa dengan saya. Tapi awak abang kata.."

"Alex yang jumpa aku.."

"Eh, kejap. Abang dah pernah cerita haritu macam mana dia boleh terjumpa dengan awak. Tapi separuh jelaa.." ujar Alexa. "Dia kata dia terjumpa awak dekat belakang lorong lepastu dia bawak awak balik. Sampai situ je and then dia blah. Dia tu memang saja tak nak cerita dekat saya lebih-lebih. Entah apa masalah dia tak tahulah."

Raz tergelak kecil mendengar leteran Alexa. Pandangannya kini kelihatan sayu.

"Biar aku sambung cerita.."

****************

Flashback

Satu pintu cahaya tiba-tiba muncul di dinding apartment mereka menyebabkan Aimin dan Kimi yang sedang bermain dam haji terkejut. Nasib baik tidak terjerit kang malu tujuh keturunan.

Kelibat Alex muncul di sebalik pintu itu bersama dengan seorang lelaki yang didukungnya dibelakang. Sebaik sahaja Alex melepasi, pintu dimensi itu terus hilang.

Aimin yang seakan memahami Alex terus bangkit dari duduknya lalu memberikan Alex ruang untuk meletakkan lelaki yang didukungnya itu secara baring di sofa panjang.

"Siapa ni?" Soal Aimin seraya mendekati lelaki itu. Nadi dan deyutan jantung lelaki itu diperiksa nya. Habis satu tubuh itu ditelitinya.

"Kau belasah dia ke? Aku dapat rasa tubuh dia dipenuhi luka yang amat teruk. Tapi luka tu dah sembuh. Just tinggal darah." Ujar Aimin. Matanya menatap raut wajah lelaki itu.

Sebenarnya, kalau reader nak tahu, Aimin merupakan seorang doktor pakar jantung. Walaupun masih muda dia telah berjaya sehingga ke tahap itu. Disebabkan keistimewaan dia itulah, dia rapat bersama Alex yang juga istimewa itu. Namun dia takderlah ada kekuatan istimewa macam Alex tu. Dia just pandai .. 😌 lagipun dia telah mempunyai sebuah hospital miliknya sendiri.

"Aku jumpa dia." Ujar Alex lalu terus menceritakan dari A sehingga Z tentang apa yang berlaku sebentar tadi. Aimin dan Kimi sekadar menganggukkan kepala tanda faham. Bila Alex mengatakan bahawa lelaki itu telah mati, terus kepala Alex dicekup oleh Kimi.

"Kalau dia dah mati, jadi siapa yang tengah bernafas kat depan kita sekarang ni??!" Soal Kimi agak tinggi not nya.

Alex sekadar mendiamkan diri beberapa minit. Dia menundukkan kepalanya. Tiba-tiba setitis demi setitis air matanya mengalir membasahi pipinya.

Kimi dan Aimin yang melihat tercengang. Mereka berpandangan seketika. Bukan senang ingin melihat Alex menangis. Dulu, sewaktu ibu bapanya meninggal. Selepas itu sewaktu dia terlalu rindukan adiknya. Dan sekarang.. apa yang menyebabkan dia menangis???

"Alex..kau terasa ke sebab aku tertengking kau tadi? Aku bukan sengaja. Aku cuma terkejut.." ujar Kimi agak serba salah. Dia menggaru belakang kepalanya yang tidak gatal.

"Aku..aku tak sengaja.." ujar Alex agak sebak. Kepalanya masih menunduk memandang lantai marmar rumah mereka.

"Kau buat apa? Aku tahu kau yang sembuhkan luka dia kan? Tapi kenapa nak minta maaf pula. Jangan kata kau punca dia macam ni.. sebab aku tahu kau takkan buat macam.."

Tak sempat Kimi menghabiskan kata, Alex memotong percakapannya.

"Aku tak sembuhkan dia.. aku.."

Berkerut dahi Aimin dan Kimi apabila mendengar kata-kata Alex.

"Kau tak sembuhkan dia? Jadi, siapa yang sihat kan dia?" Soal Aimin yang sedari tadi sekadar mendiamkan diri.

"Kau jangan buat kitorang confius, Alex." Ujar Kimi pula.

"Aku..aku tak boleh sembuhkan dia sebab dia dah mati!" Kata Alex agak perlahan.

Aimin dan Kimi mati kata.

"Sebab dia dah mati!"

Kimi mendekati Alex lalu memeluknya bagi meredakan kesedihan nya. belakang Alex ditepuk-tepuk nya perlahan. Dia tahu Alex trauma dengan kematian. Namun dia tidak faham apa kaitannya dengan lelaki itu.

"Habis tu.. macam mana dia boleh hidup sekarang kalau dia dah mati?"

"I give him life. I gave half my life to him...i..i don't know..indeed he is not dead now but he will die as in the wars fought alongside me. son or not, he will also be involved in the arenas of life and the destiny of my family lifes. just because the life that I gave to him.." rintih Alex perlahan. Dia berasa bersalah teramat kerana telah membuat lelaki itu terlibat dalam peperangan kehidupannya. Dia sendiri pun tidak tahu dengan siapa dan mengapa dia perlu berperang tetapi itulah yang telah dikatakan oleh ibu bapanya sebelum mereka iaitu dia dan Alexa menjadi sesuatu yang istimewa.

"Alex..aku faham. But cuba kau fikir. Member of the we've increased. Him.. yes, he is lying that would be something. something that was destined. destined for your family. no, for our family." Ujar Kimi bernada gembira cuba untuk menenangkan Alex. Walaupun dia masih terkejut dengan perkara yang dikatakan Alex, dia cuba berfikiran positif. Mungkin itu lah takdir Alex dan lelaki itu.

"Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Nak atau tak kita tetap kena terima. And now, aku suka lelaki ni. Dia kacak even selekeh. Entah macam mana hidup dia selama ni. But. Apa yang aku tahu sekarang, dia sebahagian dari keluarga kita." Ujar Aimin sambil mendekati Lelaki yang terbaring itu. Matanya merenung dalam memerhatikan raut wajah lelaki itu.

Tiba-tiba mata lelaki itu terbuka. Menentang pandangan mata Aimin. Aimin yang tersentak sekadar membalas renungan itu. Entah mengapa, dia rasa pandangan lelaki itu terlalu..sayu?

Dia dah lama sedar atau baru tersedar?

*****************

"Ke..kenapa..korang selamatkan aku..?" Soal Raz perlahan dalam nada merintih. Air matanya mengalir mengenai pipinya.

Alex menutup wajahnya menggunakan kedua-dua telapak tangannya kerana sebak. Sebak selepas mendengar cerita hidup lelaki bernama Raz itu. Entah mengapa, terselit rasa kasihan terhadapnya. Sebagai manusia, Raz juga mempunyai perasaan. Perasaan untuk bahagia. Namun, dirinya langsung tidak pernah berpeluang untuk merasai bahagia itu sehingga kematian sendiri yang menjemputnya kemarin.

"Aku dah tak tahan untuk hidup. Atas segala kesengsaraan yang aku tanggung selama ini, aku patut mati.." tangisan Raz semakin deras. Dia menyeka air matanya perlahan. Bukan kali pertama dia menangis seperti itu namun telah berkali-kali kerana sedih dengan takdir hidupnya.

Tiba-tiba dia merasakan ada tangan yang berlingkar di lehernya. Dia mengangkat kepala untuk melihat. Kelihatan Aimin duduk di sebelahnya.

"Kau lelaki kan? Disebabkan kau lelaki, aku tak nak tengok lagi kau menangis macam ni." Ujar Aimin sambil menyekeh kepala Raz lembut. Sekadar ingin bergurau.

"Kau kata nasib kau sebelum ni menyedihkan? Tapi sekarang kitorang akan pastikan nasib kau akan berubah 360°. Dengan satu syarat, anggap kami sebagai family kau." Ujar Kimi pula. Walaupun baru 24 jam berkenalan namun dia tahu lelaki di hadapannya itu mempunyai budi dan hati yang baik. Dari wajah polosnya even kacak selepas dibersihkan dari sisa misai dan kumis yang tak pernah bercukur, ada keikhlasan yang tulus dari seraut wajahnya.

"Tapi.." Raz menundukkan kepalanya memandang lantai marmar yang bersinar bersih. Memorinya terimbas satu persatu jalan hidupnya selama ini. Saat ketika dia dihina, dicemuh kerana miskin..

"Aku yang hidupkan kau..jadi..aku tahu apa yang bakal kau jalani selepas ini..kau.." Alex memandang Raz lama sambil menunjukkan jari telunjuknya ke arah Raz. "Kau adalah takdir yang diberikan kepada aku dan keluarga aku. Takdir yang telah dihantar untuk membantu aku."

Raz meneguk air liurnya. Ya, dia tahu lelaki bernama Alex itu yang telah menghidupkan dia semula dari alam kematian. Tapi, siapa lelaki itu sehingga mampu menghidupkan nya semula?

"Nanti aku cerita.." bagai mengerti kebingungan yang melanda Raz, Aimin berbisik kepadanya untuk menenangkan nya. Yalah, takkan mahu merahsiakan perkara sepenting itu kepada sahabat baru mereka itu.

Raz yang mendengar sekadar menganggukkan kepalanya lemah.

"Mulai sekarang, kau Raz.. ialah sahabat dan keluarga kami!" Kata Kimi sambil memeluk bahu Raz yang kelihatan tersentak. Namun sebuah senyuman tergaris di bibirnya selepas itu.




































'mungkin ini takdir aku..'












































'takdir yang telah menukarkan kehidupan aku..'



















































'bertemu dengan mereka.. bagaikan satu sinar baru..'




























'berharap selepas ini hanya bahagia yang menghuni..'










































"Mulai sekarang aku ada dua adik." Ujar Alex yang sedang tersenyum. Bagai faham dengan bicara Alex, Raz tersenyum lebar. Entah mengapa, dia rasa bahagia dengan keluarga barunya. Walaupun baru sehari.. Moga kebahagiaan ini terus berpanjangan sehingga kematian menjemputnya.










































'semoga tiada lagi insan sedih seperti aku lahir di dunia ini..'




























































'semoga tiada lagi air mata yang mengalir'
















Continue Reading

You'll Also Like

3.5K 1.5K 45
Adventure | Fantasy | Reincarnation Dimensi Dunia yang mempunyai relung dimensi dimana pelbagai manusia yang terpilih rawak memasukinya selepas kema...
249K 19.3K 42
T.R Academy, Merupakan sekolah baru, yang tidak pernah memenangi apa-apa pertandingan sukan. Dan semuanya berubah selepas... Seorang perempuan yang m...
26K 2.5K 43
Kisah seorang gadis malang yang hidup dalam penuh penderitaan, kesakitan dan kekosongan. Tanpa kasih sayang, dia menerusi hidup selama 17 tahun. Tap...
58.7K 6.6K 69
Season 1 Energi shizen adalah kekuatan yang perlu dikeluarkan untuk menggunakan ability, energi itu dimiliki semua manusia di serata dunia sejak per...