Exam Dibatalkan -- [✓]

By Nixs_A-zy

66.4K 7.8K 847

⚠️ RUN N FIGHT ⚠️ --Wattys 2020 Award Winner: Science Fiction-- Negara Malaysia. Remaja berumur 17 tahun. Be... More

-- Intro
D-Day
Day 1
Encounter 1
Encounter 2
Encounter 3
Encounter 4
Encounter 5
Encounter 6
Encounter 7
Encounter 8
Encounter 9
Encounter 10
Encounter 11
Day 2
Encounter 12
Encounter 13
Encounter 14
Encounter 15
Encounter 16
Day 3
Encounter 17
Encounter 18
Encounter 19
Encounter 20
Encounter 21
Day 4
Encounter 22
Encounter 23
Encounter 24
Encounter 25
Encounter 26
Encounter 27
Encounter 28
Encounter 29
Encounter 30
Day 5
Characters Development (i)
Characters Development (ii)
Encounter 31
Encounter 32
Encounter 33
Encounter 34
Encounter 35
Encounter 37
Encounter 38
Encounter 39
Encounter 40
Encounter 41
Encounter 42
Encounter 43
Encounter 44
Encounter 45
Encounter 46
Encounter 47
Encounter 48
Encounter 49
Encounter 50
Encounter 51
Encounter 52
Encounter 53
Encounter 54
Encounter 55
Encounter 56
Encounter 57
Encounter 58
Encounter 59
Encounter 60
Encounter 61
Day 6
Encounter 62
Encounter 63
Encounter 64
Encounter 65
Encounter 66
Encounter 67
Encounter 68
Encounter 69
Encounter 70
Day 7
Encounter 71
Encounter 72
Encounter 73
Encounter 74
Encounter 75
Day 8
Encounter 76
Encounter 77
Encounter 78
Encounter 79
Encounter 80
Day 9
Encounter 81
Encounter 82
Encounter 83
Day 10
Encounter 84
Encounter 85
Encounter 86
Day 12
Encounter 87
Encounter 88
Day 19
Encounter 89
Epilogue - Day 366
Bonus 1.0
Bonus 2.0
Bonus 3.0
Bonus 4.0
Bonus 5.0
Character Development (iii)
Short Notice ! ☣️

Encounter 36

424 65 2
By Nixs_A-zy

Lagu dalam kdrama Goblin...cuz' author kebosanan dan tak tahu lagu apa yang sesuai untuk chapter ini.. kalau ada.. sila suggest!

♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️

"Tak ke patut kitorang semua ada some sorta weapon..at least untuk pertahankan diri sendiri bila pape berlaku nanti.." Anis menyuarakan kata hatinya. Dia memandang Az'am dengan pandangan yang jelas menunjukkan dia actually sedang keliru. Keliru terhadap apa.. aku pun tak pastilah. Mungkin keliru dengan apa sebenarnya misi Az'am.

Az'am mengangkat keningnya perlahan. "Heck no. Y'all shouldn't.. especially 'you'." dia berkata dan menekankan perkataan 'you' sambil memandang tepat ke arah Anis.

"Ak-aku ada buat salah ke??" Anis menyiku bahu Farra yang berada di sebelahnya.

Mereka semua kini sedang berada di dalam sebuah lori askar. Fizikal luarnya tampak berbeza daripada lori askar yang biasanya bertemakan corak askar (warna hijau lumut) lah. So, boleh dikatakan another level sedikit.

"Ehhemm.." Fatin yang memerhati perangai Anis dan Az'am yang tetiba jadi rapat semacam itu pun menyelit. "Yea. Saya rasa memang patut kitorang at least diberi senjata atau apa punlah.. setakat penumbuk je tak cukup." kata-kata Fatin yang nadanya sangat lembut itu disokong dengan anggukan Jihah.

Az'am menoleh ke arah Fatin. Dipandangnya buat beberapa saat wajah gadih itu sebelum akhirnya mengangguk tanda dia mengalah; mengiyakan sahaja kehendak mereka semua.

"Heheh..nak tunggu aweks suruh baru setuju ehh??" Anis menyakat si Az'am. Az'am menoleh untuk memandangnya tajam. Fikirnya tah apa-apa jelah budak zaman sekarang nih..

"Just shut up, alright?" Ternampaklah warna merah+merah jambu merona di pipi Az'am. Dia pantas meraup wajahnya lalu menutup pintu lori bahagian belakang tersebut. YeAa~ wE ALl diD nOt SurE WhEtheR tHAt wAs sUppOsEd tO meAn Az'am bLusHinG atau dia just marah.. Ahahahah~

Anis dan Farra hanya tertawa besar melihat respons Az'am. Fatin dan Jihah pula sudah terdiam; malu.

"Bwoya (what~)?? Dia kata nak bagi senjata.." senyuman Anis mati selepas beberapa saat. Ya, sebab dia baru perasan Az'am main bla saja. Matanya dikerdipkan beberapa kali. "Hmph."

"It's with me.." Tiba-tiba figura Izyan di sebelah Anis mengejutkan dia yang sedang cuba menenangkan kekalutan mindanya itu setelah mencari kelibat Az'am yang tetiba menghilang.

Enjin kenderaan pun dihidupkan. Selepas beberapa saat kemudian, lori itu bergerak.

"Another level..?" Anis bertanya kepada Farra.

"Another level." balas Farra sekali dengan anggukan.

"Okay..Sir, thanks for the info. Beg saya ada tak?" tanya Anis lagi.

"Ada." Anis tersentak dan menyimpulkan suatu senyuman.

Tah kenapa hatinya seperti berbunga apabila mendengar Izyan speaks Malay.

"Ufairah?" Jihah memanggil Anis.

Anis-again- tersentak dan memandang Jihah sambil kening sebelahnya terangkat. "Awak..okay tak?" Jihah bertanya. Mukanya serius sahaja walhal dalam fikiran dia dah macam-macam fikir fasal kawan dia yang seorang nih.

Anis mengangguk nak-tak-nak. Fikirnya, soalan apa Jihah tanya dia nih..of course dia okay, kalau tak pun sebab apa pula, kan. "Ok je..kenapa?"

"Takdelah..kita tengok awak ni lain macam—"

"Ehhem..takdelah. Kita biasa je. Dahlah tidur..tidur. Ini merupakan perjalanan yang memakan masa yang agak lama. So, appreciate this valuable 'napping' times." Anis memotong dan sempat ber-speaking di akhir ayat.

Mereka yang lain memandang diirnya pelik tetapi mengangguk sahaja kerana malas nak berbalah.

Farra sudah melentokkan kepalanya di atas bahu Anis sambil menutupkan kedua-dua matanya. Jihah dan Fatin pula memasing telah menyandarkan kepala. Mata dipejam dan menunggu masa nak terlelap sahaja. Meanwhile.. Anis?

 'Kenapalah aku habiskan battery phone aku..' kekesalan sahaja yang tinggal.

⚠️⚠️⚠️

"Huaahh.." Alya mengangkat kepalanya dari atas stereng kereta itu. Dia menggerakkan sedikit tubuhnya dan membuat regangan. Kaki juga diangkat menjauhi brek dan tempat tekan minyak. "Umphh.." dia mendesah sakit perlahan.

Setelah itu, perkara yang kini asyik merunsingkan mindanya dia baru teringat; tentang semalam kesakitan di bawah sebelah kakinya menyerangnya lagi.

Alya pusing ke kirinya dan mendapati Zayne masih tidur nyenyak. Dia menarik ke tepi pintu kecil berbentuk kotak di belakangnya juga dan mendapati semua orang masih tidur.

"Ehhem.." dia memegang tekaknya. Sedikit tudungnya diangkat lalu dia meletakkan jari-jarinya di bawah dagu kemudian leher. Humph, dia cuma rasa tak sedap badan. Tiba-tiba sahaja badannya mengeluarkan peluh yang banyak dan tak semena-mena rasa panas yang bukan panas bebiasa macam kena pancaran matahari, just macam panas apabila seseorang demam.

Alya pantas mencapai beg plastik di bawah kaki tempat duduk Zayne dan membukanya dengan rakus. Jumpa sahaja sebotol air mineral dia buka dengan laju dan terus meneguk airnya macam orang yang baru jalan satu batu di kawasan gurun yang tidak mempunyai bekalan minuman.

"You're awake—"

"Hukk! Uhuk-uhuk.." hampir tercekik dibuatnya akibat terkejut dengan suara maskulin milik Zayne yang tetiba menyapa telinganya.

"Kita kat mana dah?"

"Dah sampai JB. Tinggal nak exit highway ni je.." sebut sahaja perkataan highway, Zayne terus memandang hadapannya.

"Urmm." Zayne men-gulp. Tak sangka pula dia jalan highway sini banyak kereta terbiar. Jangan cakap terbiar je, terbalik pun ada.

Alya yang nampak Zayne merenung hadapannya lama semacam pun berkata, "ouhh..sokay lah, aku rasa jalan depan nanti dah takdek dah kereta-kereta nih.." Zayne masih merenung kosong pandangan di hadapannya dan tidak membalas apa-apa.

"Err..nah." Alya menghulurkan Zayne sebotol air mineral dan snacks yang diambil oleh Zayne semalam semasa mereka isi minyak kenderaan yang dinaiki. Zayne pun pantas mengambilnya tanpa memandang Alya mahupun berterima kasih kepadanya.

Well, Alya tidak kisah, so dia hanya sambung meneguk air dan membuka plastik makanan yang diambil untuk dirinya. Not to mention, makanan-makanan tupun dia makan dengan laju but bukan kategori gelojoh lagi.. bukan apa.. somehow, dia berasa sangat lapar dan dahaga sedari tadi selepas menyedari badannya mengeluarkan peluh yang banyak. Mungkin juga memang disebabkan dia tidak makan buat suatu tempoh yang lama.

Usai makan, Alya membuka pintu kenderaan itu dan melangkah keluar. Tatkala kaki Alya mendarat di atas jalan raya tar itu, dia menjerit kecil dek refleks. Dia menggigit kuat bibirnya dan memarahi dirinya sendiri. 

'Macam mana aku boleh lupa pasal kaki nih.. Haish!'

"Kau okay??" Zayne kembali ke alam realiti selepas menikmati makanan dan terdengar bunyi jeritan Alya. Dia turut keluar dari lori itu. Laju sahaja dia berlari mengelilingi lori itu untuk pergi ke tempat Alya berada.

Alya mengangguk laju. Jelas kakinya terhinjut-hinjut sedikit apabila dia berjalan menjauhi Zayne yang tercegat berhampiran dengan kedudukannya.

"Nak aku tengokkan tak nih?" Zayne kembali jalan mendekati Alya. Dia lantas menggelengkan kepalanya dengan laju sambil mengangkat tangannya tanda sungguh dia tidak mahu dan tidak mengizinkannya. 

Untuk mengelak daripada membesarkan masalah, Alya berjalan ke arah tempat duduk Zayne yang kosong, "It's okay..Aku ok je. Turn kau pulak drive."

"You sure?" suara Zayne ditinggikan sedikit kerana Alya yang berada on the other side of the lorry itu. Apabila dia melihat Alya ni macam keras kepala juga rupanya, dia mengendahkan situasi itu dan bergerak ke seat pemandu.

Zayne menaiki lori itu dan duduk di seat pemandu, serentak dengan Alya. 

"Sure--of what?" kata Alya tercungap sikit macam orang tak cukup nafas. Jelas dia sedang menanggung kesakitan tu all by herself tetapi di luarannya jelas tengok macam tiada apa sedang berlaku pada dirinya ketika ini. Dah memang kalau boleh dia tak mahu sesiapa pun tahu mengenai hal ini.

"Sure you are 'okay'?"

"Yea..yea." Alya berkata. Dia mencapai plastik beg itu dan ingin mengpas-nya ke bahagian belakang lori tetapi terhenti sejenak. "You've done?"

Zayne mengangguk sekali. Dia perhati sahaja Alya nih. Alya membalas anggukannya dan menghulurkan plastik beg itu ke belakang. Bunyi hentakan yang terhasil membangkitkan mereka yang sedang lena diulit mimpi atau mungkin tiada langsung mimpi. Who knows.

"Why don't we gerak? Dah nak dekat 6.30 dah nih.." katanya selamba sambil membetulkan pakaiannya. Dia memandang hadapan semula dan cuba mengambil nafas dan mencari aura positif itu untuk memulakan suatu hari yang baharu.

Zayne berdehem dan menghidupkan enjin. Ini membuatkan mereka yang berada di belakang terus jadi segar dan tidak lagi mamai. Masing-masing mula bercakap dan berbual sambil memakan makanan yang diberi sebagai alas perut. At least, for a second..segala masalah dan kejadian yang sedang berlaku di luar lori itu mereka boleh lah lupakan seketika.

Beberapa minit kemudian, lori yang dinaiki mereka mula bergerak menuruni highway dan tiba di lokasi umum. Lokasi spesifik belum sampai lagi.

⚠️⚠️⚠️

"Arh!" Husna memegang bahunya dek refleks. Dia mengerling tajam orang yang menyentuh bahunya yang sakit itu.

"Tulah yang kali aku suruh jalan cepat sikit tu, jalan jelah cepat!" kata lelaki yang lengannya dipulas oleh Husna di chap sebelum ini. Jelas lelaki tu mempunyai dendam terhadap gadis berumur 17 tahun ini.

"Kau ni tak payahlahh nak sakitkan dia. Dia tu perempuan..!" kata Ariq, deep. Kakinya juga dibawa laju ke hadapan lelaki itu tanda hendak menyepak/menendang/front kick lelaki tak dikenali itu.

Tinggi mereka tidaklah beza mana pun. Fizikal badan, kepala serta panjang-pendek rambut plus muka sahaja membezakan mereka.

Aulhaq hanya diam dan memerhati situasi/keadaan -as usual- manakala si Daffa ikut berjalan di belakang Aulhaq.

"Okay..korang diri sini." dengan ini, lelaki tadi itu dengan sekelip mata je hilang berlari meninggalkan mereka berempat.

Mereka berempat kini berada di luar pagar. Betul-betul luar pagar rumah yang sengaja ditutup rapat membuatkan mereka berempat tidak boleh lari masuk, jika nak masuk..panjat sahaja pilihannya. 

Hati memasing pula sudah berdebar. Walau bagaimanapun, Aulhaq yang punca mereka sebegini tidak langsung rasa menyesal atau bersalah. Itu semuanya kerana dia fikir ini sahaja jalan terbaik. Cold macam mana pun dia..dia still care terhadap rakan-rakannya dan Husna. Dia tak kejam...macam aku. Jk.

"Apa yang kita tengah buat actually sekarang??" Daffa tetiba bersuara dan menayangkan blank face-nya. Aulhaq baru nak buka mulut tetiba matanya tertangkap kelibat satu zombie yang berada tidak jauh dari kedudukan mereka. "Korang!!"

Ponn!! Pon!! Pon!

Kepala mereka berempat beralih serentak memandang lori Hilux mereka dan sebuah lagi kenderaan yang dipacu  menjauhi kawasan mereka berdiri.

Orang-orang di dalamnya sempat membuka tingkap. Ada yang melambai ke arah mereka dan ada yang menjerit, "Korang dah boleh lari dahh!!" which was Aulhaq fikir itu memang pesanan khas buat diorang daripada lelaki tua tak guna tu kerana memang tiada siapa lagi yang cukup gila untuk berdiri di tengah jalan raya di sebuah taman perumahan yang dah tentu for god only knows berapa puluh or perhaps ratus zombies tah yang tersorok di sini.

"Lari!" Aulhaq mengangguk sekali dan membuka langlah seribu. Mereka bertiga yang lain mengikuti langkah Aulhaq yang meng-lead arah mereka.

Dia sempat mencuri-curi pandang ke belakang semasa berlari dan tidak disangkanya sudah banyak-teknikalnya berbelas- zombies yang sedang mengejar mereka semua.

"Pergi mana nihh?!" jerit Daffa semasa berlari. Wuuh, memang makan banyak energy..tak cukup dengan itu, it's almost like a party song untuk mereka yang digelar zombies.

Tenaga yang digunakan untuk menjerit; bertanyakan soalan itu sia-sia sahaja. Tiada yang respons soalannya. Ini membuatkan Daffa rasa nak sepak-sepak je muka mereka bertiga nih. Sungguh dia lost tatkala itu. Apa yang dia takut kini cumalah jika mereka akhirnya terpisah.

Aulhaq terus mematikan langkahnya apabila terlihat tiga zombies yang berada beberapa meter di hadapannya. Zombies yang elok-elok tiada orang kacau sekarang seperti terjaga secara mengejut daripada tidur yang cukup lena. Zombies itu terus berlari ke arah mereka berempat bagai tak cukup tanah.

"Woiii!! Ke mana kau bawa kita nihh!!" Daffa yang baru tiba di belakang Aulhaq terus berpatah balik tetapi turut berhenti. Langkah ini diikuti oleh Husna dan Ariq yang sedang tercungap-cungap mengambil nafas.

And.. now, mereka semua stuck. Depan dan belakang, arah masing-masing ada makhluk yang digelar sebagai zombies itu. Kiri dan kanan? Kiri dan kanan hanya tembok-tembok rumah sepanjang jalan yang mereka berada ini.

"Now what?" Husna menyoal. Ariq dan Husna memandang belakang manakala Aulhaq dan Daffa membelakangi mereka; memandang hadapan.

"Kita lawan."

♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️

Ce teka ayat 'kita lawan' tu ayat siapa yang kata.. Ariq ke Aulhaq ke Daffa ke or who..

Pfftt..Tbc. ⚠️

Continue Reading

You'll Also Like

312K 30K 120
[Villain's untold story] "Kalau tak tahu sangat guna kaki tu, baik kau guna tangan. At least, orang tak cakap kau buta tapi gila. "-Eldera Delwyn "Ja...
292K 20.4K 59
"Come to me, Cursed Katana." Aizel Neifelheim, seorang remaja yang mempunyai kuasa. Oleh kerana kuasa yang dimilikinya itu, dia digelar Cursed Guardi...
3.5K 294 41
Hidup sangat menyeramkan. Tetapi hidup seorang Naeva Camilla lebih menyeramkan. Hidupnya dipenuhi dengan roh-roh yang sentiasa berkeliaran di dunia m...
SELINDUNG✔ By Aîm

Mystery / Thriller

188K 20K 50
"Kalau kau boleh berselindung atas nama syaitan, aku akan berselindung atas nama Tuhan," - Hazrel Dalam tidak sedar dia menempah sekelumit dendam pad...