[COMPLETED] Suamiku Mr Jutawan

By verreror

1.2M 35.8K 701

'Perempuan ini menyusahkan'-Tengku Arian 'Lelaki ini menjengkelkan'-Alisya Qaisara Adakah mereka akan terus m... More

Prolog
Bab 01
Bab 02
Bab 03
Bab 04
Bab 05
Bab 06
Bab 07
Bab 08
Bab 09
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Epilogue
NEW BOOK!

Bab 39

16.9K 445 7
By verreror

Happy birthday dearself 

-

"ANGAAAH!!!"

Alyessa tidak menjawab panggilan abangnya dari ruang makan yang sedang menunggu Alisya untuk turun makan.

ISSHH! Budak bertuah ni

Aiman bergegas mendaki tangga dan mengetuk pintu  bilik Alisya berberapa kali sambil mengajaknya untuk turun makan.

"Angah! Dah lah merajuk tu, jom turun makan. Tadi kau dah tak makan tengah hari then takkan malam pun kau nak skip. Kau tu karang kena gastrik baru tahu" 

Bebelan Aiman tidak mendapat sambutan dari Alisya yang masih berdiam diri dalam bilik sejak kejadian tadi.

"Angah?!" 

Aiman mencuba nasibnya sekali lagi dengan mengetuk pintu bilik adiknya tapi masih sepi tanpa suara dari dalam.

Apa budak ni buat? Senyap je kat dalam tu. Patut ke aku masuk?

Aiman berdolak-dalih sama ada dia patut masuk ataupun tidak. Takut adiknya itu akan marah kerana masuk pada waktu yang salah.

AISH! Patut ke atau tak ni?! Apa-apa jelah, baik aku masuk kalau ada apa-apa berlaku kat adik aku karang aku yang susah.

"Angah! Along masuk ni!"

Selepas tidak mendengar sebarang sahutan, Aiman memulas pemegang pintu dan memusingkannya sehingga pintu itu terbuka. Aiman menjenguk kedalam dahulu untuk menghormati privacy adiknya sebelum melangkah masuk.

Gelapnya

Aiman terkial-kial mencari suis lampu sebelum menekan dan bilik itu menjadi cerah serta merta.

"Mana dia ni?"kata Aiman dalam nada berbisik sambil mencari Alisya di dalam biliknya namun tiada satu jejak Alisya pun dijumpai. Aiman mulai panik dan mencari Alisya ditempat seperti bilik air, almari, bawah katil namun tidak juga nampak kelibat Alisya.


Namun, sehelai sticky note ditampal pada kulit buku depan novel kesayangan Alisya yang diletakkan di atas meja disebelah katil. Dengan pantas Aiman mendapatkan dan membaca nota yang ditinggalkan Alisya.

Jangan risau angah tak lari dari rumah pun, angah cuma keluar nak cari ketenangan. Nanti angah balik kalau angah dah okay

ikhlas, Alisya

Aiman mencapai telefon bimbitnya dari dalam poket dan menghubungi Alisya tetapi malangnya hanya mesin operator yang menjawab."Jawab lah angah!"

Aiman mencuba nasibnya dan menelefon adiknya tapi dengan jawapan sama operator sahaja yang menjawab. Aiman keluar dari bilik Alisya dan terus menuju ke pintu utama rumah mereka."Along nak keluar kejap"kata Aiman sambil mengambil kunci keretanya dan memakai kasut sebelum kelibat puan Anis berdiri disebelah Aiman hingga memeranjatkan lelaki itu.


"Ya Allah! Bila ibu berdiri kat sini, buat terkejut Along je lah ibu ni"


Puan Anis hanya tersenyum sebelum menjawab,"asal along terkejut pulak macam along buat salah pulak, ni nak pergi mana pulak malam-malam ni?"

"Along nak cari ang--, anggur,ha betul tu along nak cari anggur kat pasaraya jap. Tetiba along teringin nak makan"jawab Aiman menggelabah.


'Sikit lagi nak keluar, nasib baik sempat cover. Haish mulut aku ni'

Aiman menampar mulutnya dari dalam hati.Puan Anis memandangnya pelik dan membiarkan sahaja perkara itu berlalu."Balik awal, jangan nak merayap pulak"


Aiman mengangguk dan keluar menuju ke keretanya dan sebelum dia sempat masuk, soalan puan Anis memberhentikan sistem-sistem saraf Aiman untuk seketika.


"Angah mana?"

'Apa patut aku jawab ni?'

"Erm angah tengah tidur kat dalam bilik dia. Penat rasanya, along pergi dulu takut pasaraya tu tutup pula"jawab Aiman pantas untuk mengelak daripada ditangkap berbohong. Walaupun puan Anis tahu yang Aiman berbohong tetapi dia cuba untuk tidak mengambil kisah tentang hal itu.

'Apa yang along cuba sembunyikan daripada ibu?'

-

Aiman masih cuba menelefon Alisya tetapi masih tiada jawapan daripadanya. Aiman mencari di tempat yang dia rasakan adiknya itu akan pergi bila dia ada masa terluang atau untuk melepaskan tekanan.

"Sini pun dia takde, mana pulak dia pergi malam-malam buta ni?"keluh Aiman dengan geram sambil mengusap rambutnya dengan kasar.

'Fikir Aiman fikir' kata hati Aiman memujuknya supaya dia tidak cepat mengalah.

Tiba-tiba satu idea muncul dalam otaknya, restoran

"Haish! Kenapalah aku tak fikir restoran daripada tadi"kata Aiman geram dan memandu menuju ke tempat di mana Alisya bekerja.

-

Alisya memotong dengan ganas sehingga merosakkan sayur-sayurannya yang sedang dipotongnya untuk dimasak.

"Kesian kau sayur, kau tak buat salah kat aku pon tapi kau pulak yang jadi mangsa melepaskan kemarahan"kata Alisya sendiri sambil melihat sayur yang dipotongnya sebentar tadi sudah menjadi lumai.

"Apa yang aku nak masak ni?"Alisya menjadi tidak tentu arah dengan apa yang dia ingin lakukan. Nasib baik pada waktu itu restoran sudah pun tutup dan dengan bantuan kunci spare yang disimpannya dia terus masuk,mencari bahan dan terus memasak.

Itula cara Alisya menghilangkan stress, dengan memasak tetapi pada akhirnya makanan itu dibuang sahaja ke dalam tong sampah.

Sedang Alisya sibuk memasak kedengaran bunyi tapak kaki menghampiri belakangnya dan tanpa menoleh Alisya menyiku orang itu sehingga terjatuh dan mengadu kesakitan.

"ADUH!!"

'Eh! Asal suara dia familiar sangat'

Alisya tidak dapat melihat wajah orang itu kerana dia sedang duduk membongkok sambil memegang pinggangnya yang disiku oleh Alisya sebentar tadi.Alisya membongkokkan badannya sedikit dan apabila matanya bertembumg dengan orang itu, matanya membesar bagai bola golf dan dengan pantas dia menolong orang itu bangun.

"Apa yang along buat kat sini? Macam mana along tahu angah kat sini?"tanya Alisya bertubi-tubi setelah menolong abangnya berdiri.

"Along agak je, lepas pergi bukit sana tu, along terfikirkan restoran pulak"jawab Aiman dan bersandar di kaunter memasak untuk menampung beratnya sementara pinggangnya masih sakit."Asal keluar rumah tak bagitahu kitorang,risau along bila pergi bilik then tak nampak angah tadi. Cepat-cepat along keluar supaya ibu tak syak apa-apa"sambung Aiman.

"Dari duduk dalam bilik tak buat apa-apa,baik aku datang sini lagi baik dapat masak lagi"

"Maaflah kalau along tanya tapi kenapa angah tak nak kahwin dengan anak uncle Iskandar?"tanya Aiman berhati-hati tak nak menambahkan minyak pada api.

Alisya tidak menjawab tetapi hanya mengeluh panjang dengan soalan Aiman,"Angah tak nak kahwin lagi, nanti kalau dah kahwin tiada kebebasan. Yang paling penting, angah tak kenal pun lelaki yang angah nak kahwin. Angah tak suka orang atur hidup angah"

Aiman memandang adiknya rasa serba salah hendak cakap,"Apa kata angah bagi lelaki tu peluang? Ntah-ntah dia baik ke penyayang ke? Nanti angah menyesal pulak. Walaupun along benci perkahwinan yang diatur tapi mesti ada hikmah disebaliknya"pujuk Aiman.

"Along takkan faham sebab bukan along yang kena kahwin tapi angah. Apa-apa pun angah tetap dengan keputusan angah untuk tidak berkahwinan dengan bukan pilihan angah"Alisya nekad tapi dengan soalan Aiman seterusnya membuatkan dia rasa apa yang dia buat ni salah.

"walaupun terpaksa menderhaka dekat ibu dan ayah?"

Aiman menantikkan jawapan Alisya yang masih tidak tahu dengan apa yang patut dia buat. Tiba-tiba hidung Aiman terbau benda hangit dan cepat-cepat dia memusingkan kepalanya dan melihat dapur di belakangnya sedang terbakar.

Tindakan pantas Aiman dengan menutup api dapur gas sebelum mengambil sebesen air dan menyimbahnya ke arah kuali yang sedang terbakar bersama-sama dengan ayam yang sedang digoreng Alisya sebelum abangnya datang.

Alisya yang  baru tersedar dengan bunyi air disimbah,"Apa yang terjadi ni dengan dapur aku long?"tanya Alisya terkejut dengan dapur yang penuh dengan asap dan bau hangit.

Setelah beberapa saat berlalu, baru dia teringat yang sebentar tadi dia menggunakan dapur dan terlupa untuk menutup api.

Aiman hanya menggeleng memandang Alisya manakala Alisya hanya tersengih malu.

vote + komen = thankyou

Minhyukie-











Continue Reading

You'll Also Like

1.4M 66.2K 70
"Wei, tiga ekor kambing dah masuklah. Patut bau busuk semacam"- Syafiq "Aku rasa hidung kau ada sampahlah. Sebabtu semua orang kau kata busuk"- Ayna ...
97.8K 9.3K 47
Dua pekerjaan yang sangat mencabar. Jika lalai seminit, banyak nyawa yang terkorban. "Tuan ingat muka Tuan kacak sangat?" Gaduh. Gaduh. Gaduh. Ada...
564K 20.6K 72
MEGAT HARITH × AULIA HUMAIRA Megat Harith dan Aulia Humaira disatukan tanpa dirancang semuanya bermula apabila kedua dua insan ini ditinggalkan oleh...
235K 11.3K 89
Kepulangannya langsung tak di duga, hampir 8 tahun menyepikan diri kini dia kembali melunaskan dendam lama serta janji yang termeterai demi keluarga...