Apabila Malam

By paradecomix

5.5K 174 26

Koleksi cerita pendek konon-konon seram yang ditulis ketika sedang baring-baring. Sentiasa baca sampai ha... More

1. Tangisan Tepi Tangga
2. ... Ke Dah Tahu?
3. Minah Kilang
4. Jenguk-jenguk, Tengok-tengok
6. Jangan Usik
7. New Follower
8. Awek Bustop
9. Cerita Hantu
10. Benda Timbul

5. Saka Mengurai

356 17 0
By paradecomix

Hari ini walaupun hari Sabtu, aku kena bangun awal pagi juga. Lemah longlai aku menuruni anak-anak tangga untuk menuju ke pintu rumah. Muka aku monyok je sebab hari ni ada kem motivasi dan aku kena bermalam di sekolah. Sebab UPSR sudah dekat, jadi aktiviti macam ni setiap tahun ada. Selalu aku dok gelakkan abang dan kakak darjah enam yang kena pergi, tapi tahun ini tibalah turn aku. Malas betul!

"Fatin, cepat sikit. Kejap lagi van sampai tu. Kang barulah nak terhegeh-hegeh. Ehhh budak ni." Mak sudah bercekak pinggang memandang aku yang meliang-lentok macam tiub angin depan stesen minyak tu.

"Malas la, Mak. Patutnya hari ni tak payah sekolah la. Apalah cikgu ni.." keluh aku. 

"Amboi.. Cikgu buat semua tu untuk kamu supaya kamu ada semangat nak belajar, jadi pandai. Kamu ingat cikgu tu tak perlu cuti ke? Cuba hargai sikit usaha orang lain." Mak ada mood membebel pagi ni. Memang aku mencari nahas.

Sambil aku duduk menunggu van Abang Don sampai, sepanjang itu jugalah Mak bising pada aku. Dari pasal kem motivasi sampailah hal aku yang sejenis pemalas, terus ke kisah ayam itik Atuk kat kampung tu. Aku bertabah sahaja. Memang salah sendiri pun, jadi dengarlah sahaja bebelan dengan pitching tinggi Mak pagi-pagi ni. Hilang juga separuh motivasi..

Pinn! Pinnn!

Van Abang Don dah sampai dan aku dengan cepat bangun untuk pergi. Entah macamana, Mak guna teknik gerakan bayangan, terus berdiri belakang aku sambil hulur tangan. Aku salam dan kucup tangan Mak yang berbau ikan bilis tu. Aku ucap selamat tinggal dan lihat Mak senyum saja melambai-lambai kepada aku. Itulah dia, Mak. Dia membebel sebab risaukan aku. Marah macamana pun, senyum dia tak pernah tinggal.

Aku menaiki van Abang Don melalui pintu penumpang sebelah kiri. Setahu aku, hari ini dari kawasan perumahan ni aku seorang je yang pergi sekolah. Abang Don senyum memandang aku dan mula memandu.  Mata aku terus fokus pada cermin pandang belakang van Abang Don tu.  Tiba-tiba hati aku rasa tak sedap. Berdebar-debar pula, tapi aku tak tahu kenapa. Aku pandang Abang Don, tapi dia fokus betul memandu. Aku pandang sekali lagi cermin tu. Aku tahu kenapa aku rasa tak selesa macam tu. Aku nampak seseorang sedang duduk di kerusi belakang! Ah, sudah. Siapa pula tu... Eh, ke apa pula tu?!

Aku terus alihkan pandangan dari memerhatikan susuk tu. Berpakaian putih, dengan rambut panjang mengurai yang ditiup angin dari cermin yang dibuka kecil tu, buat aku rasa seram walaupun sekarang dah siang! Aku pandang Abang Don sekali lagi, kali ini dengan harapan dia pandang aku. Fokus pula Abang Don memandu hari ni! Selalunya sibuk main smartphone sampai aku kena bising-bising macam Mak tadi.

Abang Don menjeling ke arah aku. Lepas tu dia pandang aku sambil gerak-gerak kepala. Aku tak bercakap, tapi mulut aku dok senget muncung untuk tunjuk susuk dekat belakang tu. Risau jugak kalau seorang je yang boleh nampak kan. Jadi, biar Abang Don nampak sama.

"Apahal kau ni, Fatin? Bisu?" Abang Don tanya aku sebab kelakuan aku yang pelik dan sungguh tidak comel tu. Aku masih muncung-muncung mulut.

"Kat belakang tu la Abang Don! Nampak tak?!" aku akhirnya bersuara selepas kecewa dengan tindak balas Abang Don yang agak slow tu.

"Belakang? Ada apa?"

"Ada orang..."

"Orang?"

"Yelah, orang... la agaknya." aku masih tak mahu toleh belakang. Apa yang aku nampak beberapa saat tadi pun sudah cukup seram untuk melekat di fikiran aku.

"La.. itukan Lela. Tak kenal Lela?" Aku terkejut mendengar nama tu.

"Lela? Maslela binti Bakri?" tanya aku semula. Abang Don angguk saja. Ketika itu, baru aku berani toleh ke belakang. Betul lah itu Lela. Tapi apasal senyap je Lela hari ni? Selalunya dialah manusia paling banyak bercakap walaupun ketika orang tak perlu dia bercakap.

"Mama dia kata Lela tak sihat, tapi dia nak pergi kem motivasi kat sekolah. Dia rindu kawan-kawan dia. Kan seminggu dia  balik kampung sebab nenek dia meninggal." cerita Abang Don.

Minggu lepas Lela langsung tak datang sekolah sebab keluarga dia balik kampung menziarahi nenek dia yang tengah nazak. Khamis lepas, kami dapat tahu nenek dia dah meninggal dunia. Lela rapat dengan nenek dia. Mungkin sebab tu dia diam dan murung saja hari ni. Aku pandang wajah Lela yang pucat tu. Alahai.. kesian betul. Lepas tu tersebar pula cerita yang keluarga Lela ni ada saka. Nenek dia tu dah tiga bulan nazak sebab saka perlu diwarisi untuk badan tuannya dibebebaskan. Aku tak tahu betul ke tidak sebab yang cerita pun budak-budak sekolah tu. Diorang kata, Lela balik kampung hari tu sebab nak ambil saka tu supaya nenek dia boleh 'dilepaskan'.

Abang Don drop kami depan pintu sekolah. Aku terus genggam erat lengan Lela. Aku nak dekat dengan Lela supaya orang tak sibuk tanya dia macam-macam. Dia takde reaksi sangat. Mesti dia terlalu sedih. Rambut dia yang panjang tu menutupi sebahagian wajahnya. Aku rasa mungkin dia segan kalau orang tengok mata dia bengkak sebab sedih. Aku biarkan saja dan ajak Lela untuk terus ke dewan. Dalam perjalanan tu, aku dapat dengar bunyi tangisan yang perlahan. Ya Allah. Memang Lela sedang bersedih lagi. Aku ada tanya beberapa perkara dan kebanyakan soalan dibalas dengan anggukkan dan jawapan yang pendek saja.

Sepanjang hari ini aku asyik berkepit dengan Lela. Aku dah maklumkan kepada cikgu tentang keadaan Lela dan cikgu benarkan untuk aku bantu Lela dua hari ini. Yelah, waktu beginilah Lela perlu sokongan kawan-kawan. Aku kenal Lela pun sejak kami kecil lagi. Aku dan Lela dah macam saudara pun. Jadi, aku nak Lela selesa dan dapat ikut semua aktiviti untuk dua hari ni. Ajaib betul.. tadi bukan main malas aku nak pergi kem ni. Sekarang, kerana Lela aku jadi bersemangat dan aku nak Lela pun ada semangat yang sama.

Selama bersama Lela, aku dapat dengar tangisan kecil dia beberapa kali. Kadang-kadang dia panggil aku, tapi lepas tu dia diam ataupun terus menangis. Beberapa rakan kelas Lela pun datang bertanya khabar dia, tapi Lela sama je, tiada reaksi. Jadi aku yang jelaskan tentang keadaan Lela. 

Malam tu semua pelajar kena tidur dalam kelas masing-masing. Aku dan Lela berlainan kelas, jadi untuk malam ni aku tak dapatlah bersama dia. Aku tinggalkan Lela dengan rakan sekelas dia dan minta diorang untuk tengok-tengokkan dia. Aku pun masuk kelas dan bersiap untuk tidur.

"Fatin... tolong aku. Huuu... huuu..."

Tidur aku dikejutkan dengan suara diselangi tangisan tu. Itu suara Lela. Aku bangun dengan pantas dan dapat lihat Lela sedang berdiri di depan pintu kelas. Cikgu tanya Lela, kenapa dia datang ke sini. Dia kata dia nak aku temankan dia ke tandas dan dia tak nak orang lain. Aku pun bangun dan bawa Lela ke tandas.  

Aku tunggu Lela di luar tandas. Aku tengok jam, dah pukul 11.30 malam. Sekolah ni waktu malam sunyi je. Memang seram betul. Keadaan senyap, gelap dan suram. Kalau bukan kerana Lela, memang aku tak la nak ke tandas waktu macam ni.

"Huuu.. huuuu... Fatin... tolong aku." aku terdegar panggilan Lela. Ya ampun, apa dah jadi dengan Lela dalam tandas tu?

Aku masuk ke tandas. Aku namak Lela sedang menangis depan cermin di sinki. Aku menghampiri Lela. Aku tanya dia, apa yang dia nak aku tolong. Tapi dia menangis. Kali ni lagi kuat dari tangisan waktu siang. Aku dapat lihat kepala dia begerak-gerak. Dia pening kepala ke? Ke tengkuk dia lenguh sebab salah tidur?

"Tolong aku.. Fatin..." kata Lela sekali lagi. Aku jadi konfius.

Lela angkat tangan dia dan dengan menggigil dia tunjuk belakang kepala dia. Aku pun tengoklah belakang kepala dia. Pening ke apa budak ni? Nak aku urutkan bahagian tu ke? Dari kesian boleh jadi geram pula dengan Lela ni.

Aku pun letak tangan aku pada ubun-ubun kepala Lela. Masya-Allah, sebab terkejut aku terus tarik semula tangan aku. Aku dapat rasa sesuatu bergerak di kepala Lela. Aku risau dan takut, tapi bila tangisan Lela semakin kuat, aku pun beranikan diri untuk selak rambut dia. Aku selak-selak rambut Lela dan bila aku dekatkan muka untuk lihat apa yang bergerak-gerak tu....

Fin - Saka Mengurai

Continue Reading

You'll Also Like

2 0 1
Baca aj.
829K 66.1K 110
Pengalaman sebenar penulis. Terpulang mahu percaya atau tidak... 'Rezeki' datang dalam pelbagai bentuk. Wang ringgit... anak.. rakan.. nasihat.. da...
6.2K 106 13
Untuk makluman: cerita ini bukan hasil karya author, author ambil dari novel author asal Tok Unggal. author beri kredit sepenuh nya kepada tuan empun...
23 0 1
Mengisahkan perjalanan hidup Aqil seorang pelajar yang baharu memasuki alam persekolahan sekolah menengah. Aqil lebih memilih asrama walaupun rumah k...