signore , mi manchi !

By nvrcmbae-

74 22 34

" aku rindu dia. salah ke ? aku masih suka dia ? ya. aku ? berharap ? itu pasti." . . . p/s : hai awak , kal... More

smm : 986.

smm : wattpad.

48 14 23
By nvrcmbae-


Ya. Ya hari ini hari ke 943 aku rindukan dia. Dunia ada apa-apa masalah ke dengan tu ? Tak. Mereka tak tahu apa-apa. Sudahlah.

.
.
.

Buku ini ditulis tulus dari jiwa yang ingin bersuara. Yang merindukan dan setia mendambakan seorang insan yang sama. Yang menunggu insan yang entah di mana keberadaannya. Yang menanti jejaka yang aku sendiri tak tahu namanya. Alkisah mana yang tidak rumit kan ? Begitu juga cerita aku.

Kepada awak yang entah akan terbaca atau tidak buku ini , cuma nak bagitahu yang saya rindu ;) !

.
.
.

A book of the true story.

.
.
.

--- !! ---

Aku masuk ke rumah. Sunyi. Hairan. Di luar ada kasut sekolah abang aku tapi tak nampak petanda ada orang pun di rumah. Aku laungkan salam macam orang gila tapi langsung tiada sahutan. Mana abang aku ni?

Aku pandang tv. Aku rasa macam nak terus lepak dan tonton Netflix sebaik sahaja selesai mandi tapi niat tadi aku buang sejauhnya. Malas. Tak ada mood. Mungkin kerana masih marah dengan abang.

Mana tidaknya? Pagi tadi dia kata dia tak mahu ambil aku dari sekolah. Mungkinlah salah aku juga sebab setiap kali balik mesti nak singgah ke sana sini sedangkan yang bawa motor tu dia. Aku tukang arah saja.

Tapi apa pun, salah dialah aku kena siram dengan curahan air hujan harini.

Aku terus menapak ke bilik air. Ya, betul tekaan aku. Dia tengah mandi. Senyap-senyap aku kunci bilik air dari luar dan terus lari naik ke bilik.

Aku terbaring atas katil. Termenung macam selalu. Merenung skrin telefon yang kosong sekali sekala. Mengeluh berat tak henti henti. Mata dipejam dan dicelik beratus ribu kali.

Hujan, ribut dan segala badai di luar aku tak hiraukan. Sudah pukul 3 petang tapi tidak aku bercadang untuk menjadi proaktif pun hari ini.

Oh apapun, mahu dengar satu rahsia?

Jujurnya , hati aku masih berat walaupun sudah beratus hari dia pergi. Beratus. Hampir seribu. Entah apa yang buatkan aku rasa kosong sedang aku sudah lama padam kenangan kami dulu. Aku sudah mulai lupa apa yang terkandung dalam chat kami dulu.

Walaupun hati tak terima hakikat yang otak sudah arahkan aku untuk lupakan saja dia.

"Mana dia agaknya sekarang kan?"

Senyuman segaris terukir. Aku tergelak sendiri. Kemudian tawa tadi hilang begitu sahaja, mungkin dibawa angin kuat di luar. Tangan aku laju menekan butang on pada bahagian tepi telefon lalu terus menekan Google bar.

how many days since 5 august 2021 until now

lalu aku tekan butang search.

Count Days
943 Days.

Oh.
Lamanya.

Dah 943 hari aku tak bercakap dengan dia. Patutlah rindu semacam ya ;)

Kadang aku terasa macam aku akan sentiasa teringatkan apa yang terjadi beberapa tahun dulu. Aku baru tingkatan dua pada tanggal kesayangan aku. Apalah sangat yang aku tahu tentang dunia cintan cintun, kan?

Sampailah aku jumpa dia.

Segalanya bermula dari dunia oren wattpad. Aku aktif, tambahan pula dengan kawan-kawan online yang juga aktif menerbitkan karya itu dan ini. Aku pun tak kurang hebatnya dulu.

Cuma bezanya, aku selalu kena writerblock dan buku aku selalunya mengalami flop era.

Sebuah notifikasi muncul pada ikon loceng di sisi hujung skrin menandakan salah seorang kawan aku mula berkongsi cerita di message board mereka. Panjang dia berceloteh tapi cuma dua perkataan menarik perhatian aku.

'dia sedih.'

Sepanjang-panjang perenggan kawan aku itu, dua perkataan itu hebat menimbulkan macam-macam rasa. Kasihan. Sedih. Empati. Segalanya dalam satu masa.

Apa yang membuatkan aku semakin tertarik, jejaka yang diceritakan bukan sesiapa dalam contact book nya. Bukan seseorang yang dikenali dalam dunia nyata juga. Dia cumalah,

bot telegram.

Yup. Sekadar perkhidmatan bot telegram ciptaan seorang lelaki rawak yang menjadi teman sepanjang waktu PKP itu. Perkara itulah yang menjadi punca aku mengambil langkah seterusnya.

Keyboard telefon aku keluarkan lalu mula menaip membalas cerita kawan aku tadi.

@/usernameaku :: aww, kesiannya dia :( aecha nak username dia boleh tak?

@/usernamedia :: boleh boleh. ni username dia.

Username bot milik lelaki itu dia serahkan lalu aku tak lengah terus mencari nama tersebut di Telegram. Yup. Ternyata jumpa. Aku tak fikir panjang, terus aku tekan butang Start. Butang yang menghubungkan aku dan dia.

Tak pernah aku terfikir besar impaknya di kemudian hari ;)

Sedangkan aku mengelamun, bunyi ketukan di pintu membuatkan aku tersedak dan kembali berpijak di dunia yang nyata. Dunia dengan realiti di mana dia sudah lagi tiada dengan aku.

Hah.

"Dik, barang kau sampai!" suara abang sulung aku memecahkan sunyi. Yang aku kunci dalam bilik air tadi abang kedua.

Haih.Bagusnya abang Poslaju tu. Hujan-hujan pun masih berusaha hantar barang.

Orang cari rezeki kan ?

"Letak jelah depan pintu. Nanti adik ambil!" Aku jerit disebalik pintu kayu itu. Walaupun aku tak dapat lihat muka abang, aku yakin dia mesti buat muka mengejek sebab asyik berkurung di dalam bilik.

"Dik, umi balik lambat harini. Nak abang masak apa?"

"Uh.. Tak payahlah susah-susah. Adik tak lapar."

"Okay abang masakkan mihun goreng!"

Ish. Dia memang tahu macam mana nak pancing aku keluar!

Sebelum aku mengatur langkah keluar, aku capai sebuah buku dari dalam beg. Diari warna kuning pastel yang aku sedaya upaya sorok dari keluarga, lagi-lagi abang-abang aku tu. Kalau dijumpa, memang nahaslah aku.

Aku buka dan mula mencoretkan cerita seharian dalam buku tu.

Bukan apa aku sorokkan. Bukannya ada cerita memalukan ke apa. Cuma, dalam buku ni aku simpankan segala cerita aku. Alah, macam tak faham pula kan ? Nama pun diari. Kalau aku sengaja tayang ke seantero dunia, bukan diarilah namanya kan ?

Aku mula menulis.

Harini aku teringatkan dia lagi. entah dia ingat aku entah tidak. hm. agaknya kalau aku post macam-macam dekat tiktok untuk bagitau yang aku rindu dia, masuk fyp tak? kalau ye pun, dia ingat aku ke? kalau ya ingat, belum tentu dia peduli kan? mesti orang kata macam-macam nanti. takpelah. mungkin aku patut biarkan saja benda berlalu ye tak? haih.

apapun, aku harap hari kau baik-baik je wahai pemilik jiwa! P/s: rindulah aku jugaaaaaak hm ;(

username di atas sengaja tidak dituliskan bagi menjaga sensitiviti segala pihak. aku taknak la ada kontroversi pulak kan. aku malas layan. and , buku ni memang ada kena mengena dengan yang hidup, takde yang meninggal dunia.

Continue Reading

You'll Also Like

50K 5.7K 19
RAAIF MATEEN | RAIHANA MIKAILA Peluang tak pernah wujud untuk manusia sejelek dia. Peluang tak pernah hadir untuk manusia yang tak sempurna seperti d...
3.4M 299K 95
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
379K 13.6K 80
1𝓼𝓽 𝓼𝓽𝓸𝓻𝔂 𝓫𝔂 𝓯𝓵𝓸𝓵𝓮𝓼𝔂𝓪 𝐀𝐋𝐄𝐄𝐒𝐀 𝐙𝐔𝐋𝐀𝐈𝐊𝐇𝐀 Mempunyai masa silam yang teruk. Dia seumpama iblis bertopengkan malaikat. Namu...
927K 30.1K 62
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...