Teruntuk Cinta [C]

By wipkrimo

8.7K 865 148

Teruntuk dia yang bernama Mawar, aku gelarkan dia sebagai cinta. Buat pertama kalinya perasaan ini ku rasa, ... More

prolog
bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22 [akhir]

bab 8

255 34 2
By wipkrimo


Sayup-sayup kedengaran bunyi bising vacuum dari dalam biliknya. Bunyinya bingit di segenap ruang biliknya. Si adik tengah mengemas. Hari Ahad memang hari kemas rumah dan adiknya, Maryam yang akan tolong bersihkan bilik dia. Kemudian Asad akan upah si adik Mekdi.

Bunyi buka tutup laci pula singgah di deria pendengaran Asad. Matanya masih lagi berat untuk dibuka. Tetapi kepalanya sudah bergerak berfikir secara spontan apabila bunyi laci masih kedengaran.

Puisi Mawar!

Asad terbangun dari tidurnya. Laju dia terduduk dari perbaringan.

Bunyi vacuum hilang, bunyi laci lesap, yang tinggal hanyalah bunyi helaian kertas yang dipegang oleh si adik. Puisi yang ditulisnya tentang Mawar.

Hening. Si adik fokus membaca sambil mata melirik si abang yang panik.

"Creepy." Ungkap si adik sepatah, namun berjaya membuat si abang tersentak hebat.

Maryam kembali memulangkan helaian kertas tersebut pada si abang. Tidak ingin berlama, gadis itu terus keluar dari bilik si abang. Semua kerja kemas-kemas tadi ditinggalkan. Dia masih tak boleh nak brain apa yang dia jumpa tadi. Puisi tentang Mawar. Banyak. Sehingga meremang bulu romanya.

Memanglah selama ini dia sokong kalau abang dia suka pada Mawar. Tapi dia tak tahu pula yang abang dia ni tulis puisi banyak-banyak dan asyik tulis tentang rasa cinta dia pada Mawar. Dia tak sangka pula yang si abang dia ni terlalu sukakan Mawar. Adakah abangnya telah obses pada perasaan cinta itu?

Telefon pintarnya yang berada di atas meja kopi di ruang tamu di ambil. Nombor Asad dicari dalam aplikasi chat Whatsapp.

Maryam

Adik minta maaf sebab tak sengaja selongkar barang abang. Tapi adik terkejut dengan apa yang adik jumpa.

Adik minta maaf kalau apa yang adik nak kata ni buat abang terasa.

Selama ni adik fikir abang suka dekat Mawar biasa-biasa je, tapi lepas nampak kertas-kertas tadi, adik rasa macam abang dah obses dengan perasaan cinta abang pada Mawar.

Jujur adik kata kalau ada orang lelaki buat macam tu kat adik, adik akan rasa creepy.

Adik minta maaf tapi adik harap sangat yang abang jangan sampai terlalu suka pada satu makhluk tu sampai lupa pada pencipta dia.

Adik minta maaf sekali lagi.

"Ibu, adik nak keluar kejap." Telefon dimasukkan ke dalam kocek seluar. Tudung yang tersadai atas kerusi diambil dan disarung ke kepala.

Si ibu yang sedang menjemur kain memandang wajah keruh si anak. Meskipun tertanya-tanya kenapa anak bongsunya beriak sebegitu rupa, kepalanya tetap mengangguk memberi keizinan. "Hati-hati keluar tu. Jangan pulang lewat."

Maryam menyalam tangan si ibu sebelum dia memandang bilik si abang sekilas. Dia mahu melapangkan fikiran sebentar.








Sepanjang hari Maryam dan Asad tidak bercakap. Asad merasa malu saat membaca apa yang dihantar oleh Maryam. Perasaan serba-salah menekan dirinya. Dia jadi takut. Sepanjang hari juga dia tidak keluar dari biliknya walaupun telah dipanggil oleh si ibu untuk turun makan.

Malam yang sunyi. Sekadar ditemani remang malam yang sayup-sayup disuluh cahaya bulan.

Seorang lelaki di tikar sejadahnya sedang teresak-esak menangis. Tangannya ditadahkan tinggi menghadap langit. Benar-benar meminta. Benar-benar memohon. Dengan getaran suaranya yang bergema segenap ruang bilik.

"Ya Allah.." luluh ingin menyebut nama Tuhan. Perasaan serba-salah benar-benar membuatkan dia takut.

"Ya Allah, Ya Rabb yang Maha Esa. Aku Asad Irfan," air mata mengalir. Romanya meremang. "Kau yang Maha Mengetahui, Ya Rabb. Aku hamba-Mu yang lalai dan leka." Mata yang basah dengan air mata dikerdipkan. Maka turunlah lagi mutiara jernih membasahi pipi.

"Ya Allah. Perasaan ini terlalu aku puja sehingga melebihi cinta pada Engkau yang Maha Pengasih." Asad tertunduk malu. Bahunya terhinggut-hinggut dengan tangisan yang tidak ingin berhenti. Sesaknya dada memikirkan kelalaiannya.

"Ampunkan aku ya Rabb. Maafkan aku. Jangan biarkan aku terleka lagi aku mohon pada Mu."

"Kembalikanlah aku semula pada jalan yang Engkau reda ya Rabb. Aku mohon pada Mu jangan tinggalkan aku bergelumang dalam kelalaian." Perit untuk dia menelan satu hakikat bahawa dia telah terleka dan melebih-lebih dalam menyukai sekuntum bunga.

"Wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, terima kasih atas perasaan yang kau kurniakan kepada aku, namun aku hamba-Mu yang lemah. Perasaan ini telah aku puja, maka Kau ambillah semula rasa ini Ya Rabb." Air mata dikesat pada bajunya kendatipun sungai air matanya masih mengalir deras. Dadanya terasa perit setiap kali mengucapkan kata-kata.

"Cukuplah Engkau bagiku Ya Allah. Kembalikanlah aku ke jalan Mu. Bimbinglah aku kerana aku tidak kuat untuk menjalani ujian ini tanpa bimbingan Mu Ya Tuhan."

"Aku merayu pada Mu. Lepaskanlah rasa cinta dalam diri aku pada dia sekiranya ini bukan yang Engkau reda. Aku rela Ya Allah." Selawat dan Tahmid dibaca sebelum tangannya diraupkan ke wajah.

Kedua-dua belah tangannya menutupi muka dan dia menangis dengan esakan bagaikan anak kecil.

Malam yang bersaksikan bulan dan bintang, Asad Irfan memohon pada Tuhan agar perasaan yang melekakan itu dibuang jauh dari diri demi rasa cintanya pada Tuhan dapat diutamakan.







Keesokan harinya, Maryam tunggu di depan bilik si abang. Dia ingin meminta maaf. Mungkin apa yang dia katakan semalam melampau. Mungkin dia tersalah sangka pada si abang?

Pintu dibuka dari dalam. Asad yang baru sahaja selesai mandi dan mengemas katilnya keluar dari balik untuk turun bersarapan. Namun kehadiran si adik mengejutkan dirinya.

"Adik."

Maryam pandang si abang lama. Sayu hatinya melihat mata bengkak si abang serta hidung yang memerah. Suara satu-satunya abang dia juga serak. Malu-malu hendak keluar dan berbunyi.

"Abang." Panggil si adik dengan nada prihatin. "Abang okay tak ni?"

Asad merekah senyum. Tangannya naik menepuk-nepuk perlahan kepala si adik. "Okay je."

Asad tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan.

"Abang minta maaf sebab dah buat adik creepy dengan abang. Janji tak buat lagi dah." Jari kelingkingnya di bawak keluar. Senyum kecil tanda ikhlas terhias pada bibir.

Wajah Maryam bertukar sedikit muram. Betullah abangnya berkeadaan sebegini sebab apa yang dia cakap semalam. Bibirnya terjuih sedih. "Adik pun minta maaf sebab cakap melampau. Adik minta maaf sebab buat abang terasa." Tangan Asad diambil dan disalam. Jarang tangan lelaki ini disalam olehnya. Walhal, mereka dua beradik je. Selain dari ibu dan ayah, Asadlah peneman dia dari kecil. Ayah jarang pulang kerana kerja jauh di Iraq sana, jadi Asadlah orang lelaki kuat dalam rumah mereka.

"Adik, abang turun makan!" Panggil si ibu dari bawah. "Kalau kamu berdua buat perangai macam semalam ibu dah tak nak masak dah."

Maryam dan Asad saling berpandangan. Kedua-dua mereka terkekeh-kekeh ketawa. Haa kan ibu dah marah tuuu.

"Jom turun." Ajak Asad sambil menyenggol bahu si adik.

"Jom."

"Ibu nak mengadu kat ayah yang kurang buat perangai semalam. Biar ayah rotan kamu satu-satu. Berani ye kamu tak turun makan semalam. Ibu penat-penat masak. Lepasni ibu nak merajuk lah. Ibu masak untuk ibu sorang je. Kalau kamu nak makan, pandai pandai kamu lah." Bibir Puan Laura memuncung panjang. Acah-acah merajuk.

Pada hakikatnya, si ibu tahu ada pertelingkahan yang berlaku di antara anak-anaknya. Jadi bila dia melihat keadaan yang sudah jernih semula, hatinya kini kembali lapang. Tidaklah resah dan gelisah. Lebih-lebih lagi tatkala dia menyaksikan sendiri anak sulungnya yang bersungguh-sungguh menangis di tikar sejadah semalam tanpa sengaja. Hati tuanya tersentuh.

Senyuman terukir manis pada kedua-dua buah hati pengarang jantungnya.

"Dah, makan." Arah si ibu apabila meja makan mereka sudah lengkap dengan semua penghuni rumah.

Continue Reading

You'll Also Like

850 233 35
'Sukar nak jangka apa di dalam hati kau... ' Suatu pertemuan yang tak disangka antara Nadia Kirana dan Haiqal Zaquan disaat Nadia putus cinta. Haiqal...
237K 15.6K 62
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...
183K 5.9K 49
Blurb Snow White Mr.Millionaire 🍎 Menjadi anak kepada isteri kedua seorang lelaki yang penuh kasih sayang begitu sukar buat Aireen. Dibenci, dicemuh...
428K 30.4K 65
Hidupnya tidak dilimpahi kemewahan dan harta, namun Erina Natasha bersyukur dengan apa yang dia ada. Dia gembira tinggal di Mahligai Zaaba, sebuah ru...