ADRIAN : MAINAN MIMPI

By nurvihara

5.7K 1.5K 119

[ Karya Kedua : Hara ] ✔️ •Adrian Hayqal × Eiyra Natasya• Pertemuan tidak sengaja diantara mereka telah membu... More

Notesシ︎
Blurb
Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Announcement
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 40
Bab 41
ANNOUNCEMENT
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Epilog

Bab 39

60 17 1
By nurvihara

"I miss you, Natte!"

"Meow." Suara kucing yang memanggil tuannya menjentik hati Adrian. Dia terlalu rindukan kucing kesayangannya.

   "Mama kata Natte dah lupakan Adrian? Tapi nampaknya mama yang tipu kan? Natte masih kenal dengan tuan sendiri," ujar Adrian.

Puan Naura yang baru masuk ke dalam rumah itu hanya mencebik bibir. Buat apa dia nak tipu? Natte tu yang tiba-tiba saja buat perangai. Sebelum ni, kucing tu lah langsung tak rindukan Adrian.

"Layan lah si Natte tu. Lepas mandi, pergi makan tau," ujar Puan Naura.

"Okey mama." Adrian mengangguk.

Bulu Natte dibelai lembut. Dia sangat rindukan kucing parsi itu. Comel saja, seperti seseorang yang dia pernah kenali.

   "Natte comel macam orang tu," katanya.

"Meow." Kucing yang berbulu lebat itu sepatah pun, dia tidak mengerti apa yang dikatakan oleh lelaki itu.

"Kalau ada masa, nanti Adrian kenalkan Natte dengan dia ya? Dia comel macam Natte," sambungnya lagi.

Kucing itu tidak angguk. Namun dia terus menggeselkan kepalanya di kaki Adrian. Tanda meminta dibelai lagi.

   "Alololo Natasya sayang." Tanpa sedar, lelaki itu tersebut nama Eiyra. Dia sendiri tidak perasan tentang hal itu.

"Jom makan," ajak Adrian lalu membawa kucing tersebut menuju ke arah dapur.

Dia berpura-pura bahagia apabila bertemu dengan Natte untuk menutupi kesedihannya. Tipulah kalau dia merelakan perpisahannya. Ini cuma terpaksa.

シ︎

"Patut ke kita cakap kat dia?"

Encik Erfan menggeleng. Dia yakin dengan jawapannya. Lagipun, anak sulungnya itu tidak peduli dengan orang lain.

    "Dia bukannya kisah kalau Adrian flight pun. Tengok tadi, Adrian pulang, dia jenguk sekejap je. Lepas salam dengan Hanis, dia terus masuk rumah. Macam-macam saja alasan dia," jawab Encik Erfan.

"Tapi, nanti budak tu tanya, nak jawab apa?" soal Puan Naura.

    "Jangan lah bagitahu. Dia takkan tanya pun. Kalau dia tanya juga, cakap jelah tak tahu. Adrian sendiri juga yang suruh, jangan bagitahu hal ni dekat dia," jawab Encik Erfan.

Puan Naura mengangguk faham. Adrian juga yang memberi arahan agar Eiyra tidak tahu tentang hal ini sebelum dia pergi. Dia tidak mahu membebankan fikiran gadis itu.

"Lagipun dia sendiri tak nak tahu," kata Puan Naura.

"Ibu."

Lantas Puan Naura dan Encik Erfan menoleh. Kelihatan Eiyra berjalan mendekati mereka berdua. Bingung saja riak gadis itu sekarang.

    "Buku nota lama Ira kat mana?" soal Eiyra.

"Mana ibu tahu. Ibu rasa mesti ada dekat dalam almari lama kot. Cubalah, Ira cari," jawab Puan Naura.

Eiyra mengangguk. Dia terus melangkah menuju ke arah bilik stor yang terletak tidak jauh dari biliknya. Banyak barang sekolah lama yang tersimpan di situ.

Gadis itu berjalan sehingga terhenti di hadapan bilik stor. Dia mengeluh panjang. Dia mengingat balik apa yang dikatakan oleh ibunya.

"Siapa yang tak nak tahu? Kenapa aku rasa tak sedap hati ni?" soal Eiyra.

Semasa dia ingin mencari buku nota, dia terdengar ayat itu saja. Ayat mungkin datang dari topik orang dewasa tapi kenapa dia rasakan ada kaitan dengan Adrian?

"Oi akak buat apa?"

Eiyra menoleh ke belakang. Eydan baru saja keluar dari tandas sambil membawa cawan minumannya. Dia merenung gelagat Eiyra.

   "Takde apa," nafi Eiyra.

"Akak macam pencuri," tuduh Eydan.

"Curi apa?" soal Eiyra.

"Spender aku," kata Eydan.

Eiyra memberikannya pandangan jengkel. Dari atas sampai bawah dia melihat Eydan. Kecil besar kecik besar saja dia melihat Eydan.

   "Kau agak-agak lah. Buat apa aku nak ambik spender kau? Dah lah pengotor. Jangan cakap benda bukan-bukan lah!" balas Eiyra.

Eiyra terus melangkah pergi. Tak jadi nak ambik buku notanya. Pelik saja perangai Eydan sekarang ini. Eydan pula terus mengekori kakaknya.

   "Siapa lagi kalau bukan akak? Akak jangan buat lupa eh. Time kecil, akak pernah pakai spender Eydan sebab nak acah jadi lelaki. Banyak kali pula tu," kata Eydan.

Eiyra tersentak. Macam mana budak tu tahu? Ini kisah lama, tolonglah jangan ungkit. Dia masih budak masa tu. Mana dia tahu.

Gadis itu berpaling. "Itu kisah budak-budak. Aku mana tahu tu spender kau. Agak ye lah pun, kau punya dulu tu corak power ranger pink. Mestilah aku fikir tu perempuan punya." Eiyra memberi alasan.

Eydan mencebik bibirnya.

    "Alasan. Dah terang-terang ibu cerita yang dia dah bagitahu banyak kali kat akak. Akak saja yang keras kepala, sampai sekarang," balas Eydan.

Eiyra menjuihkan bibirnya. Malas mahu bergaduh mulut dengan Eydan. Rumah ni terasa sunyi sejak Adrian pulang. Eydan tiada teman untuk berbual.

"Jadi, aku kisah ke? Dah lah kau, pergi belajar sana. Tak lama lagi kau SPM," balas Eiyra untuk menutup topik perbualan.

    "Habis tu, spender aku mana?" soal Eydan.

Eiyra tidak mengendahkannya. Dia terus melangkah meninggalkan Eydan di situ. Macam lah orang guna seluar dalam dia tu. Pengotor!

   "Tak guna," gumam Eydan.

Eydan terus berpatah balik ke arah biliknya. Itu seluar dalam kegemarannya. Mana mungkin dia biarkan ia hilang begitu saja.

Semasa dalam perjalanan, Eydan terdengar sesuatu di bilik ibu bapanya. Kedengaran ada suara yang berbual dengan nada yang serius.

"Nanti esok, ibu pergi ya?" Ayat Puan Naura membuatkan remaja itu terdiam.

   "Ibu nak pergi mana?" soal Eydan sendirian.

Kemudian dia menjongketkan bahunya. Malas untuk dia ambil tahu. Mungkin hal dewasa. Dia tidak patut curi-curi dengar perbualan orang dewasa.

Eydan terus menyambung langkahnya sehingga sampai ke bilik. Pintu dikunci. Dia takut kalau Eiyra pecah masuk ke dalam biliknya lagi.

Di sudut Puan Naura, wanita itu tersenyum sambil berbual dengan Adrian. Dia tak sangka Adrian buat keputusan dengan terburu-buru. Awal pagi pula tu.

   "Adrian kat sana jangan nakal-nakal. Belajar elok-elok tau," kata Puan Naura.

"Ye ibu. Jaga adik-adik tau. Tiba-tiba rindu pula dengan dorang," balas Adrian.

"Dah besar dorang tu. Adrian lah yang kena hati-hati kat negara orang. Nanti bawakan ibu, jodoh ya?" Puan Naura bergurau.

Adrian tersenyum saja di dalam talian. Mana mungkin dia boleh bawa jodoh sedangkan orang yang dia cinta, masih ada dekat sini.

"Insya Allah."

"Hmm yelah. Adrian tidur awal tau. Nanti esok pagi nak berangkat awal. Jaga kesihatan," ujar wanita berumur itu.

  "Okey ibu. Ibu jaga kesihatan juga. Nanti salam kat ayah dan adik-adik ye? Assalamualaikum." ucap Adrian sebelum mematikan panggilan.

"Waalaikumussalam."

Di sudut lelaki itu, dia mengeluh kecil. Kenapa nak tinggalkan tanah air sendiri? Kenapa perlu tinggalkan orang tersayang di sini?

"Heh dah lah Adrian. Kau kena move on. Jadi yang lebih baik dan kau perlu ambilkan ini sebagai pengajaran," kata lelaki itu kepada dirinya sendiri.

Tak guna lagi untuk dia undur balik.

Continue Reading

You'll Also Like

5.6M 302K 71
[Complete] 1st romance Known as I N A R A INARA - Satu-satunya anak perempuan Tan Sri Irshad. Shopping? Ratu Gossip? Mulut lepas? Ya, itulah...
942K 30.4K 62
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...
34.4K 1.2K 25
Kehidupan QASEH QAISARAH sepi lagikan sunyi setelah dia kehilangan suaminya pada 3bulan yang lepas. Dengan itu, PUAN MARINA ibu kepada Qaseh tidak ma...
8.4K 451 23
Bismillah (Syed Thoriq Iqbal ft Afnan Khadijah) Mengisahkan tentang seorang gadis, Afnan Khadijah yang terpaksa bernikah dengan seorang Pengarah yang...