Ammar Zahrain: The Obsessive...

By nssignature

10.3M 58.2K 12.4K

TERBIT Stand alone series (Completed) Sudah diterbitkan di bawah rumah penerbitan Idea Kreatif Start: 16 Ogos... More

Ammar Zahrain (TERBIT)
Ammar Zahrain: The Obsessive Husband
The Obsessive Husband: 1
The Obsessive Husband: 2
The Obsessive Husband: 3
The Obsessive Husband: 5
The Obsessive Husband: 6
The Obsessive Husband: 7
The Obsessive Husband: 8

The Obsessive Husband: 4

163K 7.6K 2.5K
By nssignature

"Minum dulu, Am. Nanti ais mencair dah tak sedap." Mama mengunjukkan ibu jarinya ke arah gelas kaca yang terisi dengan milo ais.

"Terima kasih kak." Ammar menganggukkan kepalanya sedikit sebelum dia menarik gelas kaca. Diletakkan pada bibir lalu dia meneguk seteguk demi seteguk jus tersebut.

"Am stay dekat KL kan? Dekat mana dah? Abang lupa." Suara abah mengambil alih suasana yang hening sebentar tadi.

"Ya kak. Area Putrajaya."

"Oh. Tak jauhlah dengan tempat study Aisy. Nanti bolehlah tengok-tengokkan anak akak ni."

"Ma!" Aisya menjegilkan matanya. Apa pula mama cakap macam ni dekat uncle Ammar!

Ammar tergelak kecil. Sopan betullah mamat sorang ni.

"InsyaAllah boleh kak. Saya dah anggap Aisy macam keluarga saya sendiri." Ammar membalas sopan kata kata mama. Setelah itu, dia menjeling ke arah Aisya yang masih memandang ke arahnya.

"Abang Ziyad kan ada dekat sana. Kenapa nak minta tolong orang lain pula?" Aisya berbisik perlahan di telinga mamanya.

Mama menjeling lembut ke arah Aisya.

"Oh mama lupa. Tadi, uncle Ammar ada belikan KFC. Bawa ke sini."

"Eh?" Mata Aisya automatik membulat. Uncle Ammar macam tahu-tahu je yang dia craving KFC.

"Macam mana-..."

"Tadi saya ada terdengar perbualan Aisy dengan abah Aisy. Maaf, kalau saya berkelakuan kurang sopan." Ammar memohon maaf terlebih dahulu. Kata-kata Aisya dipintas laju.

"Takde apalah Am. Nasib baik juga Am tolong belikan. Abang dah lupa dah tadi. Maklumlah, excited nak bawa Am ke sini. Sebelum ini kan kita jumpa dekat masjid je." Abah tersenyum penuh ketenangan.

"Pergi ambilkan. Letak dalam pinggan." Mama mengarah lagi anak bongsunya.

"Hmm yelah." Aisya bangun jua pada akhirnya. Takkanlah dia ingin menunjukkan sifat malasnya? Aigooo.

••••

"Saya nak pergi tandas kejap."

"Sila sila. Am ingat lagi kan tandas rumah kami."

"InsyaAllah ingat kalau lokasi dia tak berubah."

Terletus tawa di celah bibir abah, mama dan juga Zain. Ada ada sahaja Ammar ini.

"Saya pergi dulu ya."

Abah menganggukkan kepala. Ammar terus saja bangun dari duduknya. Kaki dilangkah ke arah dapur yang berada ke belakang sikit. Dia sebenarnya bukan ingin ke tandas. Dia ingin berjumpa dengan Aisya sahaja.

Dari belakang, Ammar nampak badan Aisya yang bergerak-gerak ke kiri dan ke kanan.

Aisya sedang meletakkan ketulan ayam-ayam goreng ke dalam pinggan kaca yang bersaiz sederhana besar. Sambil itu, bibirnya tak sudah melagukan lirik Butterfly dendangan Melly & Andika.

Suara nyanyian Aisya menyapa pupuk pendengaran Ammar. Ammar tersenyum kecil.

"Nak saya tolong?"

Hampir terpelanting ayam yang berada pada tangan Aisya. Aisya segera mengalihkan kepalanya menghadap Ammar. Matanya agak membulat apabila melihat wajah Ammar.

"Eh tak apa tak apa." Aisya menggawangkan tangannya ke atas. Panik dan gemuruh dengan tiba-tiba. Ammar menaikkan sebelah keningnya ke atas. Agak terhibur dengan tingkah laku Aisya.

Aisya meletakkan ketulan ayam yang terakhir pada  pinggan sebelum dia mengempiskan kotak KFC itu.

Ammar yang sedang duduk bersandar di kabinet hanya memerhatikan perlakuan Aisya dengan tangan yang bersilang di dada. Degup jantungnya sentiasa berlari dalam tempo yang tidak normal semenjak tadi. Kuat betul degupan jantungnya buat Aisya.

"Aisya cantik."

Terhenti terus gerakan tangan Aisya pada kotak KFC itu. Ammar memujinya? Dia tak silap dengar kan?

"Tak adalah. Biasa je uncle. "nafi Aisya lembut. Badan dipusing. Kini, dia sudah berdiri menghadap Ammar. Rasa tidak selesa kerana mata lelaki itu dari tadi lagi memandang ke arahnya. Bimbang pula sekiranya bentuk tubuhnya terlihat pada ruang mata Ammar.

"Awak cantik. Kalau tak, tak adalah dari tadi lagi saya puji." Ammar berkata-kata. Buat apa diselindung jika memang benar bahawa Aisya itu cantik.

Pipi Aisya terasa memerah. Ah, jika benar ingin memuji pun, janganlah direct begini. Malulah dia.

"Janganlah, malulah Aisy." Aisya merengek manja. Gaya spontan yang dia lakukan setiap kali dia disakat oleh ahli keluarganya sendiri.

Ammar menahan rasa di dalam hati. Suara manja. Aisya. Arghh! Boleh gila dia dibuatnya. Agaknya, Aisya lupa yang di hadapannya ini ialah seorang ajnabi padanya. Dan agama menghalalkan mereka untuk berkahwin.

Bagi menutup rasa yang kian mengganas di dalam jiwa, Ammar sengaja tertawa kecil.

"Abang Amin ada cakap yang Aisya sekarang belajar dalam bidang ijazah pendidikan kan? Sekarang dah tahun ke berapa?" tanya Ammar lagi. Dia tidak mahu merosakkan suasana yang baru bermula. Jadi, biarlah dia bertanya soalan yang tidak melibatkan soal hati.

"Baru tahun dua. Lagi dua tahun, habislah." Aisya senyum segaris. Matanya sudah beralih ke arah wajah tampan Ammar.

"Oh! Dah tak lama. Nanti habis study bolehlah kahwin kan?" usik Ammar.

Aisya tergelak kecil. Dia menggeleng-gelengkan kepala. Kahwin?

Insya-Allah jika Fathi masuk meminang.

Dia makin selesa berborak dengan Ammar. Lelaki itu nampak matang dan bersifat terbuka.

"Uncle umur berapa sekarang ni?"

"38. Aisya 21 kan?"

Aisya mengangguk. Oh, Ammar ternyata sudah ingin memasuki empat siri. Namun, wajah itu tampak muda. Badan Ammar juga tegap. Otot-otot badannya jelas kelihatan di sebalik baju Melayunya.

"You're still young. Pasti sekarang ni Aisya dah ada kekasih." Sengaja Ammar bertanya. Entah kenapa, terasa ingin dicungkil perihal peribadi Aisya.

Aisya naik segan. Boleh ke dia bercerita kepada Ammar? Bimbang pula sekiranya Ammar membocorkan rahsianya kepada abah. Tentu teruk dia kena nanti. Tapi tentu Ammar boleh simpan rahsia kan?

"Hmm boleh ke tak, eh cerita dekat uncle ni?" Aisya bermain-main dengan pipi sendiri.

Ammar tersenyum melihat perlakuan comel Aisya itu.

"You can count on me."

"Hmm, ada. Insya-Allah kalau ada jodoh, adalah," jawab Aisya. Senyumannya terus melebar. Terus saja wajah Fathi bergentayangan di ruang mata.

Tanpa sedar, Ammar mengepal penumbuk sendiri. Entah mengapa, rasa sakit memalu di dada. Badan turut berasa tegang. Dia cemburu. Ya, dia cemburu!

"Uncle kerja dekat mana sekarang ini?" Giliran Aisya pula bertanya.

Ammar kembali merelakskan badannya. Senyuman kembali diukir.

"I own companies."

"Oh, wow!" Aisya tidak dapat menyembunyikan rasa terkejutnya. Ternyata, Ammar bukan calang-calang orang.

Tapi bagaimana ya, lelaki ini boleh menjadi adik angkat abah? Bagaimana mereka dapat mengenali antara satu sama lain? Haih, hairan dia dibuatnya. Mungkin ada sejarah lampau yang dia tidak tahu.

"Uncle sangat berjaya. Aisy tumpang bangga." Aisya turut berbangga akan kejayaan yang telah dikecapi oleh Ammar.

"Masih belum sampai tahap sangat berjaya, Aisy. Saya masih lagi perlu kerja keras. Tapi setakat untuk senangkan anak bini itu, insya-Allah boleh. Semua yang saya ada sekarang ini pun untuk dikongsi kepada keluarga saya juga nanti," balas Ammar tenang. Matanya masih melirik ke arah Aisya.

Aisya diam sambil tersenyum

"Uncle dah kahwin ke?"

Badan Ammar agak tegang apabila soalan itu diajukan kepadanya.

"Kenapa tanya?" balasnya kembali.

Aisya memandang sesaat ke arah Ammar sebelum dia kembali memandang ke arah kentang putar di atas meja.

"Saja. Sebab uncle kan dah 38 tahun kan. Mesti uncle dah jumpa bidadari uncle." Aisya menunduk. Jantungnya berlari dalam tempo yang agak laju apabila terasa Ammar mendekat dengannya. Wangian Ammar serta-merta menyengat masuk ke hidungnya.

"Saya duda, Aisy. Dah hampir tujuh tahun saya bercerai," jelas Ammar perlahan.

"Eh?" Angkara terkejut dengan jawapan yang diberikan oleh Ammar itu, Aisya segera mengalihkan kepalanya untuk memandang ke arah Ammar.

Dan sumpah dia tidak tahu yang Ammar berdiri betul- betul di belakangnya. Cuma satu inci jarak yang memisahkan badan mereka berdua daripada bercantum. Disebabkan itulah, wajahnya mendarat pada dada Ammar. Semuanya berada di luar jangkaannya. Wajahnya tersembam ke dada Ammar.

Ammar turut terkejut. Nafas lelaki itu spontan mengganas.

Aisya yang tersedar ingin bergerak segera ke belakang. Dia tidak perasan bahawa kakinya tersauk dengan kaki kerusi. Dia sudah bersedia untuk mencium lantai, tetapi hairan apabila dia tidak merasa sebarang kesakitan. Malah seperti terasa ada gerakan di pinggangnya. Apabila dia membuka mata, dia perhatikan wajah Ammar betul-betul berada didepan wajahnya hingga dia dapat merasai deruan nafas Ammar yang menampar wajahnya. Ammar sedang menundukkan wajah dan kerana itulah dia dapat merasai nafas hangat lelaki itu.

"Careful, Aisya." Ammar berbisik perlahan. Matanya tetap terpejam. Dahinya dan Aisya bersatu seketika dengan tangannya yang masih memeluk pinggang Aisya. 'Be careful, dear. You do not know that you already turn on the Zahrain,' bisiknya di dalam hati. Jiwa lelakinya mulai mengganas.

Aisya ini mampu membuatkan dia jadi gila!

Continue Reading

You'll Also Like

108K 10.1K 50
Dua pekerjaan yang sangat mencabar. Jika lalai seminit, banyak nyawa yang terkorban. "Tuan ingat muka Tuan kacak sangat?" Gaduh. Gaduh. Gaduh. Ada...
3.3M 294K 95
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
29.9K 645 189
Oleh kerana dinding Independent sudah penuh dengan 200 artikel dan perkongsian, hal hal menulis akan mula di kongsikan di sini. Seperti biasa hal hal...
41.7K 2.7K 43
STRAY KIDS AF: ✔ "Kau jangan sesekali fall dengan aku. sebab aku kahwin paksa dengan kau." -l.i "Kau ingat aku hingin sangat ke nak fall dengan kau...