Mencari Dia

By Jasminelight_

1.3K 27 6

Sangkanya dipatahkan oleh keluarga, disembuhkan oleh seorang lelaki. Tapi silap, dia dihancurkan seperti debu... More

PROLOG
B A B 1
B A B 2
B A B 3
B A B 4
B A B 5
B A B 6
B A B 7
B A B 8
B A B 9
B A B 1 0
B A B 1 1
B A B 12
B A B 1 3
B A B 1 4
B A B 1 6
B A B 17
B A B 1 8
B A B 19

B A B 1 5

47 2 2
By Jasminelight_

Seakan tersedar kembali, laju Ayana Malaika melangkah meninggalkan dua lelaki itu. Dia tidak berkata apa-apa tapi terus dia berjalan keluar daripada bangunan hospital itu.

Langkahnya terhenti apabila lengannya ditarik daripada belakang. Segera dia menepis kuat.

"Apa kau nak lagi Qimy!" bentak Ayana Malaika. Geram dirinya disentuh sesuka hati. Traumanya kembali perlahan-lahan. Namun dia cuba mengendahkannya. Dia harus bangkit meninggalkan masa lalu.

"Mana awak menghilang 2 minggu ini Yana? Setiap hari saya cari awak. Call saya awak tak angkat, awak block saya. Macam mana kita nak selesaikan semuanya kalau awak tak bagi saya peluang betulkan keadaan?"

"Kau bodoh ke Qimy? Kau lupa apa kau dah buat dekat aku? Kau anggap aku macam perempuan sial! Buat apa kau nak cari aku balik?!" tengkingnya kuat. Mujur tiada ramai orang disekeliling.

"Ya saya tahu. Saya tak sengaja. Saya minta maaf sangat-sangat. Kita kembali macam dulu? Hmm?" rayunya bersungguh-sungguh. Wajah Ayana Malaika ditatap sayu meminta simpati.

Ayana Malaika tergelak sinis.

"Tak sengaja? Kau bodoh ke Qimy? Kau ada akal sebelum buat aku macam itu. Tapi kau ikutkan nafsu bodoh kau, kau ikutkan baran kau! Kau yang musnahkan kita. Kau!" dia menolak bahu Aisaar Haqimi kuat. Hatinya bengkak mendengar lelaki itu memohon keampunan dengan begitu mudah.

Aisaar Haqimi tetap berdiri tegak meskipun berkali-kali dia ditolak oleh Ayana.

"Saya tahu silap saya. Saya janji takkan sakitkan awak lagi. I promise!" tangan disatukan tanda janji dan bersumpah.

Tidak betah mendengar rayuan dan harapan palsu itu lagi, Ayana mahu berjalan meninggalkan Aisaar Haqimi namun lengannya ditarik lagi. Dengan kasar.

"Sayang please.." rayunya bersungguh-sungguh. Ayana Malaika terus menarik-narik lengannya daripada cengkaman lelaki itu. Mujur pada saat itu, Firhad Maleeq datang mendekat.

"Lepaskan dia." dua perkataan itu sahaja keluar daripada mulut Firhad Maleeq. Nadanya begitu tegas dan garau.

Serta merta Aisaar Haqimi melepaskan pegangan itu. Dia bertentang empat mata dengan Firhad Maleeq.

"Ini urusan aku dengan dia. Jangan masuk campur." tegas Aisaar Haqimi. Dia ada terserempak dengan Firhad pagi tadi. Itulah lelaki angkuh yang bertembung dengannya.

"Urusan dia urusan aku juga." Firhad kini berdiri dihadapan Aisaar Haqimi. Dia menolak Ayana berdiri dibelakangnya. Ayana hanya mengikut.

"Lantak kau!" balas Aisaar Haqimi. Dia ketepi cuba merapati Ayana Malaika. Namun Firhad seolah-olah mengunci kedudukan Ayana. Dia menjadi geram apabila Firhad membataskan rancangannya.

"Yana saya terpaksa. Ya saya ikutkan baran saya. Tapi percayalah saya terpaksa. Raes paksa saya." luah Aisaar Haqimi bersungguh-sungguh. Dia sudah tidak peduli akan Firhad. Dia mahu bercakap dengan Ayana!

Ayana yang mendengar nama Raes Danial disebut terkejut. Dia sendiri menolak Firhad menjauh lalu berhadapan semula dengan Aisaar Haqimi.

"Apa maksud kau? Apa kena mengena dengan Raes dalam hal ini?" soalnya dengan nada tinggi. Kenapa nama Raes Danial dibangkitkan?

Aisaar Haqimi terdiam. Menyesal dia menyebut perkara itu.

"CAKAP QIMY!" bentaknya lagi.

Aisaar Haqimi berkira-kira jika mahu membuka mulut.

"CAKAP!" sekali lagi Ayana Malaika memetir. Firhad juga terkejut melihat sisi Ayana yang satu ini.

"Raes.. cabar.. saya" lambat-lambat dia berkata. Kepala ditundukkan kebawah. Dia yakin Ayana Malaika akan membencinya jika dia meneruskan cerita.

"Cabar apa?"

"Dia cabar saya, Siapa orang pertama sentuh awak adalah pemenang. Saya tak boleh tahan diri bila awak cakap dia hampir rogol awak. Itu bermakna saya dah kalah dalam pertarungan ini! Saya kekasih awak, saya yang sepatutnya rasa awak dulu!"

"PANG!" kuat pipi Aisaar Haqimi ditampar oleh Ayana. Air mata Ayana mengalir deras mendengar bicara itu.

"Aku jijik dengan kau Qimy! Kau manusia paling iblis pernah aku jumpa!" jerit gadis itu kuat. Tubuhnya hampir melorot kebawah namun digagahkan untuk terus bertahan.

"Jantan dayus!" Firhad menyampuk. Mahu saja dia menumbuk wajah itu namun ditahan.

"Pukullah saya Yana. Yang penting awak maafkan saya." rintih Aisaar Haqimi. Lengan berbalut Ayana cuba diraih, namun kali ini ditepis oleh Firhad.

"Jangan sentuh dia dengan tangan jijik kau!" keras amaran Firhad. Dia menolak Aisaar Haqimi supaya jauh daripada Ayana.

Ayana Malaika masih mengalirkan air mata. Maruahnya seperti sampah dimata orang lain.

"Yana.." Aisaar Haqimi masih mendesak walaupun ditegah berkali-kali oleh Firhad.

Air mata dilap kasar sehingga tiada lagi basahan mengalir dipipi. Nafas panjang ditarik sebelum dia menyambung kata.

"Qimy.. Kau tahukan aku sayang kau macam mana? Kehadiran kau bawa sinar baru dalam hidup aku yang kelam ni. Kau tahu semua susah aku. Kau adalah orang terakhir yang aku jangka akan khianat aku. Tapi kaulah yang paling hina sekarang. Aku silap Qimy. Aku letak harapan yang terlalu tinggi untuk seorang manusia sehingga akhirnya aku yang sakit angkara manusia itu sendiri." Firhad disisi hanya mendengar luahan itu dengan membisu. Pilu hatinya mendengar bicara itu.

"Yana.. saya minta maaf.. Please kita get back."

Ayana Malaika mengelengkan kepala tanda tidak menerima.

"Mati hidup semula pun aku takkan terima kau semula Qimy. Aku bersumpah. Aku takkan kembali dekat orang yang pijak maruah aku seperti pelacur. Benda terbodoh aku pernah buat dalam hidup ini adalah percaya semua janji dan harapan kau beri selama ini."

Aisaar Haqimi terdiam seribu bahasa. Benarkah Ayana sudah membencinya sepenuh jiwa. Dia bungkam.

"Jangan muncul depan aku lagi kalau kau taknak rasa benci ini makin menggunung." sambungnya lagi. Dia menarik lembut beg dipegangan Firhad meminta lelaki itu mengikut langkahnya.

Firhad menjeling tajam Aisaar Haqimi lalu mengikut langkah Ayana. Urusannya dengan Aisaar Haqimi belum selesai. Akan dia cari lelaki itu sehingga jumpa semula.

Tiba di kereta, terus Ayana Malaika menyandarkan tubuhnya pada kerusi itu. Serta merta dia menghamburkan tangisannya. Firhad hanya membiarkan gadis itu melayan perasaan.

Meskipun dia tidak mengetahui cerita menyeluruh, namun mendengar apa yang dikatakan Ayana dan Aisaar tadi membuka matanya tentang kisah pahit seorang Ayana Malaika.

"Awak kuat Malaika." bisiknya dalam hati. Biarlah Ayana tenang dahulu.

"Saya ini hina sangat ke Fir? Kenapa semua orang pandang saya jijik sangat? Saya tak layak dihargai ke?" soal Ayana Malaika dalam linangan air mata. Tiada lagi rasa malu untuk menangis dihadapan Firhad.

"No. Awak sempurna Malaika. Mereka yang hina. Awak berharga dimata orang yang tahu nilai awak."

"Tiada siapa pun yang pernah hargai saya Fir. Sumpah saya dah penat nak hadap semua ini. Saya percaya dia 100% Fir. Sekalipun saya tidak pernah berasa ragu pada dia. Saya sayang dia setulus hati. Tapi dia?" wajah ditekup dengan tapak tangan.

Tidak tahu mahu melakukan apa, Firhad hanya mampu menghulur tisu. Dia tiada pengalaman pujuk golongan hawa. Kali terakhir dia memujuk wanita adalah Adila Qaira, semua ilmunya dalam percintaan turut musnah semusnah hubungan mereka.

Ayana Malaika menyandarkan kepala ditingkap kereta. Dia membiarkan Firhad memandu.

"Awak nak tak singgah makan rojak?" soal Firhad secara tiba-tiba.

Ayana Malaika mengangkat kepala semula. Kini tangisannya sudah berhenti. Dia penat menangis lama. Bazir tenaga.

"Rojak?" soalnya kembali.

Firhad menganggukkan kepala.

"Malaslah saya." kepala disandar kepala.

"Alah Jomlah. Teman saya?"

Serba salah pula mahu menolak jadi Ayana hanya bersetuju. Mana mungkin dia mengatakan tidak kepada Firhad. Firhad banyak berjasa untuknya. Setakat teman mungkin dia mampu.

Kereta diparkir ditepi jalan. Firhad keluar kereta lalu membukakan pintu untuk gadis itu.

"Come.."

Ayana Malaika dengan matanya yang membengkak hanya mengikut. Mereka duduk dikerusi meja disediakan. Terdapat juga pelanggan lain disana. Firhad meninggalkannya sendirian sementara mengambil pesanan. Ikutkan hati dia memang tiada mood ingin keluar sekarang, tapi demi Firhad dia ikutkan.

Selang beberapa minit, Firhad kembali dengan sepinggan rojak dan dua gelas milo ais.

"Satu je ke?" soal Ayana.

"Sharing is caring you." jawab Firhad. Dia menghulurkan sudu garfu kepada Ayana. Pinggan itu ditolak ketengah meja mudah untuk mereka berkongsi.

"Hmm. Nasib saya tak minat rojak sangat." nasib rojak bukan makanan kegemarannya, kalau tidak, memang tidaklah dia mahu berkongsi.

Firhad pula hanya melihat gadis itu memcucuk dan mengunyah. Dia tahu lain yang akan terjadi daripada yang dikata Ayana Malaika sebentar tadi.

Kunyah punya kunyah tanpa sedar Firhad hanya dapat dua suap sahaja. Semuanya ditelan Ayana. Firhad Maleeq mengeleng kepala. Sudah dia kata.

"Tak minat rojak konon." perli Firhad.

"Bukan salah saya. Awak yang kedekut beli satu je." cover malu ler.

"Dahlah makan semua tak ingat orang, gelojoh pula itu." dia menghulurkan tisu kepada Ayana. Ditunjuk ketepi bibir Ayana yang terlekat kuah kacang.

Dengan rasa malu yang menggunung, cepat-cepat Ayana merampas tisu itu lalu mengelap.

Setelah itu dia menghirup milo ais tadi. Firhad juga berbuat demikian. Entah mana silapnya, dia tertolak cawan sendiri. Kelam kabut dia mencapai supaya tidak tumpah. Macam dugong juga lah muka dia tahan gelabah.

Ayana Malaika menghamburkan tawa melihat kekalutan Firhad.

"Awak ini clumsy lah!"

Firhad Maleeq dalam diam bangga melihat tawa Ayana Malaika. Sekurang-kurangnya aksi memalukannya membuatkan gadis itu tertawa.

"Macam ini baru betul. Muka awak ini sesuai untuk senyum dan ketawa je. Nangis tak sesuai. Awak pula selalu nangis."

Serta merta tawa Ayana Malaika terhenti.

"Mana ada saya selalu nangis." nafinya.

"Malaika, jangan bazir air mata untuk mereka yang tak layak. Saya tak suka tengok awak nangis."

"Saya tak minta pun untuk selalu nangis Fir. Saya tak minta."

"I know. Saya nak awak tahu sesuatu. Awak kuat dan hebat. Always remember it. No more turning back. Kejar masa depan lupakan masa lalu. You deserve happiness Malaika."

Ayana Malaika diam. Bagaimana dia mahu melupakan masa lalu?

Continue Reading

You'll Also Like

147K 13.2K 58
Dua pekerjaan yang sangat mencabar. Jika lalai seminit, banyak nyawa yang terkorban. "Tuan ingat muka Tuan kacak sangat?" Gaduh. Gaduh. Gaduh. Ada...
852K 85.2K 73
COMPLETED ✔️ BLURB ❝Maaf maaf, itu je yang kau tahu?❞ - Ziyad Hayder Pertemuan yang tak dijangka. Pertama kali, jejaka itu menyelamatkan dia daripad...
566K 19.4K 69
( In editing process...) 𝐀𝐑 - 𝐑𝐀𝐘𝐘𝐀𝐍 - "I'm looking for the right one, Nadra. Then, I'll straight off to propose her, marry her and treat her...
90.6K 4.6K 57
2.0 ❒ Military Series || Sad Romance Raja Jibran Qayyim- seorang tentera berpangkat Leftenan, seperti biasa dingin, beku, dan kasar sudah sebati deng...