Hate or Love? | C

By ainelaaa

455K 33.8K 2.2K

↳ KARYA PERTAMA YANG PENUH DENGAN CACAT CELA ♡ start : 17 April 2022 ♡ end : 20 May 2022 WARNING ⚠️ ⚠️ ⚠️ ↳ t... More

Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Epilog
SPECIAL CHAPTER
LAST SPECIAL CHAPTER
ANNOUNCEMENT

Bab 1

28.6K 1K 46
By ainelaaa

⚠️ ! DISCLAIMER ! ⚠️

This is my first ever story. So PLEASE KEEP THIS IN MIND that saya ingin memohon maaf jika terdapat kesalahan tatabahasa mahupun dari segi bahasa Melayu ataupun English dan juga saya ingin memohon maaf atas segala kekurangan yang terdapat di dalam cerita yang ditulis oleh saya ini. Due to my inexperience in writing, penulisan saya sangatlah berterabur dan jalan cerita sangatlah cheesy dan cringe. Sebarang review atau kritikan sangat dialu-alukan agar saya dapat memperbaiki lagi penulisan saya untuk karya-karya yang akan mendatang.

***

"CEPATLAH Farah." Tangan rakannya itu ditarik menyebabkan Farah turut terikut akan rentak kakinya itu.

"Slow-slow la. Tak lari manalah board tu," ujar gadis bernama Farah itu.

Kelihatan ramai pelajar sudah berhimpun di hadapan papan kenyataan yang memaparkan kedudukan dalam tingkatan bagi peperiksaan awal tahun.

Dia mencelah di antara himpunan orang ramai itu bersama Farah. Kepala didongakkan. Kedudukam nombor satu dicari dengan perasaan berkobar-kobar di dalam dada. Senyuman masih tidak lekang di bibir.

Namun apabila melihat sebaris nama di sebelah nombor satu itu, senyumannya mati.

"Urm, kalini nampaknya Izaan yang dapat nombor satu dan kau Eliza, nombor dua." Teragak-agak Farah ingin menyebut perkara tersebut. Wajahnya dipandang ke arah Eliza. Hah sudah.

Dari riak gadis tersebut dia sudah dapat tahu yang Eliza sedang menahan geram. Habislah. Perang bakal tercetus.

Papan kenyataan itu dilihat sekali lagi tapi lebih kepada yang nombor 1 dan nombor 2.

1. Izaan Nadhif bin Uzairi
2. Eliza Adreena binti Muhamad Helmi

Dua nama yang sering bersaing mendapatkan tempat pertama. Satu batch dah tahu kalau setiap kali exam, jangan mimpi nak dapat tempat tu dalam tingkatan sebab dalam otak dah tahu dah nama siapa yang akan duduk di tangga tersebut.

Izaan atau Eliza.

Dah tak ada orang lain. Kadang-kadang Eliza nombor satu tapi kadang-kadang, Izaan yang nombor satu manakala Eliza nombor 2. Asyik main nombor 1 dengan nombor 2 je diorang ni.

Sebab kadang-kadang kedudukam turun naik itu lah yang menyebabkan akan ada perang yang meletus. Dan dapat disimpulkan bahawa kejap lagi, munculnya perang yang entah kali keberapa.

"Oh wow. Looks like I'm number one this time."

Farah mengalihkan pandangannya ke arah sisi. Ah sudah Izaan ni! Ni cuma nak tambahkan lagi api kemarahan Eliza ke apa?!

"Well, looks like I won this time right?" Izaan memandang wajah Eliza sinis.

Eliza pula sekarang tak payah cakap la. Kalau dalam kartun ni, dah boleh nampak dah asap keluar dari kedua-dua telinga gadis tersebut.

"Kau-"

"Eh Liza, jom lah kita pergi kantin! Harini, ada menu nasi goreng chicken chop tau! Tu, favourite kau kan! Ah jom lah. Nanti habis." Untuk mengelakkan perang tercetus, baik dia mencelah. Lengan Eliza itu ditarik menjauhi himpunan orang ramai itu.

"Apa ni Farah! Aku tak habis cakap dengan Izaan lagi la!" marah Eliza. Tak sempat nak cakap dengan mamat poyo tu lepastu Farah dah tarik dia.

"Kau tu kalau gaduh dengan si Izaan tu, sampai kesudah tak habis! Dah jom! Jangan nak bukak gelanggang WWE pulak dekat sini." Selamba dia menarik Eliza meninggalkan ruangan tersebut.

Izaan memerhatikan sahaja gelagat dua gadis tersebut.

"Aku ingatkan kau dah habis bergaduh pasal benda ni dengan Eliza. Rupanya tak habis lagi? Rasanya, dari tingkatan 1 lagi macam ni. Kau ni tak bosan ke asyik gaduh dengan dia je?" soal Razif.

Bukannya dia tak tahu yang Izaan dengan Eliza ni menjadi academic rival sejak mereka berdua mula menjejakkan kaki ke dalam sekolah ni. Diorang ni memang akan bergaduh sebab keputusan peperiksaan sampai universiti ke?

"Well, its fun to see her angry face," balas Izaan. Tangan dimasukkan ke kocek seluar.

"Jangan fun sangat Izaan. Nanti tak pasal-pasal kau tersuka dia."

"Gila kau? Aku dengan minah tu? Lambat lagi." Cepat-cepat Izaan bangkang. Erh, tak sanggup nak bayang dia dengan Eliza. Dah la tak sebulu!

"Okay. Kita tengok nanti," ujar Razif pula. Langkah kaki menyaingi Izaan.

"Dia ni macam mendoakan aku je. Dasar punya member." Dia berjalan mengikuti langkah Razif itu tanpa banyak berkata.

***

"TAHNIAH diucapkan kepada semua pelajar kerana sudah selesai ujian awal tahun. Kamu semua dah tengok ke kedudukan dalam tingkatan tu?" Anak muridnya satu-persatu diperhatikan.

"Dah." Satu kelas bergema dengan jawapan dari pelajar.

Miss Rania tersenyum mendengar jawapan tersebut. Matanya melilau mencari seseorang.

"Tahniah kepada Izaan kerana berjaya dapat nombor 1 dalam kelas dan juga tingkatan. Give him a round of applause." Tepukan gemuruh diberikan tapi tidak bagi Eliza. Tak ingin nak tepuk untuk lelaki tu!

"And for Eliza.."

Badan Eliza terus menjadi tegak apabila namanya diseru. Wajah guru kelasnya itu dipandang.

"Don't be sad. Nombor 2 pun okay. Next ujian ada lagi jadi jangan sedih sangat ye," pujuk Miss Rania lembut.

Dia tahu yang kedua-dua anak muridnya itu sering bersaing di antara satu sama lain. Jadi, sokongan perlu diberikan kepada mereka apabila kedudukan mereka jatuh agar mereka tidak merasa terlalu sedih.

Selalu jugak dia ingatkan bahawa hidup ini seperti roda. Tak selalu kita berada di atas. Ada kalanya, kita dibawah dan ada kalanya kita berada di atas. Pesanan itu selalu disisipkan buat anak muridnya agar tidak hilang semangat dalam melalukan apa jua perkara.

"Baik miss. Saya akan usaha lagi. Lebih dari apa yang patut." Wajah Izaan yang duduk tidak jauh darinya itu dipandang dengan pandangan tajam. Kau tunggu Izaan!

Izaan yang merasakan dirinya diperhatikan itu menoleh memandang ke arah Eliza. Senyumam terukir di bibirnya.

Eliza yang melihatkan senyuman itu terasa macam nak ketuk je kepala mamat tu. Menjengkelkan! Sakit hati tengok muka lelaki tu! Muka yang menjadi penyumbang stress terbesar dalam hidup dia. Rasa macam nak pergi lunyaikan saja muka tu. Aman hidup.

Entah dah kenapa ramai sangat perempuan minat dia. Muka macam beruk dekat rumah dia. Tapi rasanya, beruk lagi elok dari muka si Izaan ni. Ah! Sakit hati!

"Kau nak ronyokkan buku tu sampai terkoyak ke Liza? Hampir nazak dah aku tengok buku tu," tegur Farah apabila melihat kertas yang digenggam oleh Eliza itu sudah hampir mahu koyak. Geram sangat Eliza ni.

Eliza mengalihkan pandangannya ke arah buku yang berada di hadapannya itu. Kertas yang digenggam terus dilepaskan. Haih, nasib kau la wahai buku oi dapat tuan macam aku ni, huhu.

***

"I win this time so you better treat me like what you promise me last year," ujar Izaan yang sedang berdiri tegak di hadapannya itu. Izaan meletakkan tangan kanannya di atas meja gadis tersebut.

Dengan pantas Eliza menolak tangan lelaki tersebut dengan kotak pensilnya. "Eh jangan letak tangan kau atas meja aku! Tak pasal-pasal aku kena letak Clorox dekat tempat yang kau pegang tu!"

Izaan menggulingkan bebola matanya. Macam lah jijik sangat tangan dia tu.

"A promise were not meant to be broken Eliza. Remember that?"

"Ish, ye lah! Sakit telinga aku dengar suara kau tu. Hah cepat, aku beli benda yang dekat koperasi je eh? Lebih-lebih memang aku sepak kau," kata Eliza geram. Beg digalas.

Benda tahun lepas pun nak kait lagi ke dengan sekarang ni? Kata new year,new me. Buang lah benda benda dari tahun lepas tu.

"Farah kau ikut aku! Jangan nak biarkan aku sorang-sorang dengan mamat gila ni. Razif, kau pun ikut sekali." Eliza memberikan arahan lalu dia berjalan keluar dari kelas dulu.

"Tunggu lah aku!" jerit Izaan.

Farah memandang Razif manakala Razif memandang Farah.

Razif menjongketkan kedua-dua bahunya. "Ikut je lah diorang tu. Tak ikut kang, mengamuk."

Continue Reading

You'll Also Like

62.4K 2.2K 4
Himpunan E-Book berbayar dan percuma karya Hazen. Jika pembaca berminat mahu membelinya, saya telah sertakan maklumat terperinci, keratan ringkas cer...
1.1M 40.3K 57
𝐔𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬 𝐕𝐨𝐥 𝟐 𝐊𝐧𝐨𝐰𝐧 𝐀𝐬 𝐇𝐢𝐬 𝐏𝐫𝐞𝐜𝐢𝐨𝐮𝐬 𝐖𝐢𝐟𝐞 𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐇𝐚𝐟𝐟𝐚𝐳 𝐃𝐚𝐢𝐲𝐚𝐧 | 𝐃𝐚𝐫𝐢𝐬𝐚...
3.3M 292K 94
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
176K 1.1K 11
🏆 Winner of Anugerah Bintang Wattpad 2020 ( ABW ) Aura Iman Thania. Orangnya bertubuh genit, gadis kacukan Melayu dan Russian. Terperangkap di dala...