سقوط طائرة المجانين

Door moonthequeenofthe

8.7K 461 78

لا احلل السرقة او الاقتباس ❌❌❌❌❌ الحقوق محفوظة✅✅✅✅✅ Meer

ابطال
ابطال 2
بارت 1
بارت 2
بارت 3
بارت 4
بارت 5
بارت 6
بارت 8
بارت 9
بارت 10
بارت 11
بارت 12
بارت 13
بارت 14
بارت 15

بارت 7

339 25 5
Door moonthequeenofthe

نبدا ببركة الله
صلو على نبينا محمد صلى الله عليه وسلم

لا تنسى الفوت قبل القراءة و تعلقوا بين الفقرات حتى تشجعوني و استمر في الكتابة

✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓✓

في الجزيرة

كان ابطالنا المجانين يتجولون بحثا عن شيء يفيدهم في هذه الجزيرة لا يعلمون انهم سيعثرون على شيء فاق كل توقعاتهم ما هو ؟ فلنرا .

- ريم بصراخ و هي تسقط ارضا : خلااااااص هموت ايه ده .

- سماح و قد فاض بها الكيل من المشي فجاورت ريم : و مين سمعك يا ختي انا بدأت اذوب من التعب هو الناس دي مصنوعة من ايه .

- سيلا بتعب : اذا كان قصدك عليا فانا بحب اقلك اني مبقتش انفع لحاجة .

- نور بتعب و هي تتربع : اه ياني ياما يا نور بنت ام نور عملوا فيكي ايه تعالى يا عبد العال شوف جرا ايه لبنتك اكمنها يعني صغنونة و كيوتة و لا بتعرف تهش و الا تنش تعالي يا بسمة شوفي مرات ابنك جرالها ايه بهدلوها و مالوا المطبخ يا نور ما كنتي متنعنشة فيه و ريحة البصل و لا اروع مغرقة جسمي كلوا و كنت فرحانة فوسط بلدي و دلوقتي ايه لما قررت اسافر لاول مرة في حياتي وقعت من طيارة و قاعدة في جزيرة مفيهاش صريخة بيومين .

- ندى ببكاء مصطنع : اه تعالي يا ماما و شوفي بنتك اللي كان نفسك تجوزيها و تشوفي عيالها ، اتقل بقيمتي اوي يا جدي اه ياني ياما .

- رهف بشفاه مزمومة : تجوزك ايه بس هو احنا في ايه و لا ايه .

- سليم بهدوء لانهاء تذمرهم : اقعدوا شوية ريحوا .

- ما ان انهى كلامه حتى انهارت نسرين و حنان و ميسان و نانسي و فاطمة و سارة في الارض .

- سارة و هي لا تشعر بقدميها : بقولك في يا نواف .

- نواف بتذمر : نواف حاف كدة مفيش حبيبي و الا بيبي و حاجات الدلع دول .

- سارة بقرف : حبيبي و بيبي ايه يا مقرف انت عارف ان المحن بيموع معدتي اسكت احسنلك و لا اقولك ايه متسكتش و جاوب .

- نواف بتقزز : محن يا بيئة قولي عاوزة ايه يا زفتة الطين انتي .

- سارة بسماجة : سلامتك يا نواف بس انت عارف اني عروسة جديدة يعني التعب دا مش لايق بيا فانا برجوا روح الانسان اللى جواك انك تحملني .

- مارك بغباء : هو انا صرت مخفي هي مش شيفاه حاملني و الا الست اتعمت .

- سارة باعين تطق شرر : ليه هو خلاص خلصوا الرجالة و الستات هنا عشان نواف بس اللي يحملك ايه انا كمان بني آدمة و ليا حقوقي .

- مارك بشر و هو يتمسك في نواف : بقولك ايه يا عسلية اسرحي بعيد يا بابا لو كنتي اتكلمتي بادب كنت نزلت بس بسبب كلامك اللي زي الزفت انا متكلبش في جوزك و يا انا يا انتي .

بعد مرور القليل من الوقت كان الجميع يمشي وسارة تتعلق في ظهر زوجها و مارك في حضنه تحت تذمر نواف من هذا القرار فزوجته ليست ثقيلة لكنه متعب بشدة حتى سمعوا صوت زئير و قد رجحوا انه اسد .

- نانسي و شعرها يكاد يتلون بالابيض من الرعب و الخوف : ايه اللي انا سامعاه دا قولولي انوا مفيش حاجة و انا بخرف من اللي انا عيشاه .

- ميسان و هي تكاد تفقد عقلها : دا صوت اسد دا صوتوا اعملوا حاجة هنموت متاكلين .

- فاطمة بدموع : انا خايفة يا سيف انا خايفة اوي .

- سيف و هو يستعد للمدافعة عن شقيقاته في اي وقت حتى و لو كلف ذلك حياته : متخافيش يا فاطمة انا قدامك و مستحيل يحصلك حاجة .

- سفيان بتاهب للهجوم : كل البنات يرجعوا ورة .

- نفذ الجميع كلامه الا كريمة فنظر لها سليم بحاجب مرفوع و بادلته بسخرية .

- كريمة بسخرية : ايه مفكرني هخاف و هرجع ورة لا يا حبيبي انا من نسل الشيطان فاهم معناها ايه معناها انني من احفاد سلفادور اللي ميعرفش الخوف طريق ليهم .

- نظر لها سليم باعجاب و اومأ بهدوء و هو يحس بشيء يلد داخله ناحيتها : حلو اوي هنشوف .

- نسرين في الوراء : اتقدم يا سليم و اذا جرالك حاجة هتروح لربنا شهيد يا اخويا يا ابن امي و ابويا اعرف كويس اني بحبك اوي هيا روح هتموت راجل و انت بتدافع عن اختك ممكن كمان التاريخ يذكرك يا معفن .

- سليم بقرف و هو يتف في الهواء و يشتمها بالسباب اللاذع : معفنة من يومك يا اشرف يا بلطجي عاوزة تموتيني عشان تعيشي في الدنيا لوحدك يا زبالة اللي ميطمرش فيك الخير تفووووو عليكي .

- نسرين بسماجة : شتيمتك على قلبي زي العسل خش على الحرب الوطن محتاجلك .

- ادم و هو يتقدم لسليم و يهمس له بنميمة كانهم ليسوا في حرب مع اسد لا يعرفون اتجاهه : البنت دي انت مستحملها ازاي .

- سليم بقرف لنسرين : و على قولك يا خويا الحج مات و سبلي بلوة متنقلت هعمل ايه فيها ارميها في الشارع ماطاوعنيش قلبي .

- سماح بعدما سمعتهم ابتسمت بخبث و ذهبت لنسرين لتحكي لها بعد اضافة بعض المقاطع من عندها .

- نسرين بصراخ و ردح لسليم : نععععععم يا عنيا مين دي اللي مستحملها بالعافية لا يا اخويا انا اللي ميتة في دباديبك انا مستحملاك عشان التموين بس و الا كنت يا زمان رميتك برا تشحت يا معفن .

- نظر سليم لادم بمعنى انظر فوجده يبتسم ببلاهة و ينظر لنسرين باعجاب لاحظه .

- سليم بغيرة : عينك يا عسك لا افقعهالك ايه مش مالي عينك .

انتبه ادم لنفسه فنكس رأسه بحرج كبير و بدأ يعتذر بشده و يقول انه لم ينتبه لنفسه و شرد في موضوع تذكره فجاء رأسه بغير وعي ناحية نسرين .

- اومأ سليم بتفهم و مازال بعض الشك يراوده اما ادم فكان يكذب من ناحية الموضوع فهو كان شارد في نسرين فقد اعجب بعفويتها و شخصيتها فهو لم يقابل في حياته فتاة مثلها كل اللذين قابلهم كانوا متصنعات يمثلون الحب و الرقة عليه ليعجب بهم و يتزوجهم طمعا في ماله و نسبه لكن هذه الفتاة ليست كغيرها أيعقل انه اعجب بها و لما لا الفتاة جميلة حقا رغم ملابسها الذكورية و النظارة التي تخفي نصف وجهها الا انها فاتنة من عينيها اللتان تشبهان القهوة تجذبك لتصبح مدمنا عليها و شعرها الاملس الذي فرد بسبب كثرة المغامرات التي واجهوها ما كان يكمل تفكيره حتى رأى نظرة الرعب في الجميع فاستدار لتاتيه المفاجأة .

في القاهرة

في قصر ايجيمان كانت نساء العائلة متجمعين حول روان والدة مارك و مايك يحاولون تهدئتها رغم رعبهم على الصغيرين المسكينين .

- زوجة عم مايك : اهدئي يا اختي روان الرجال جميعهم يبحثون سبجدونهم باذن الله يا عزيزتي .

- روان ببكاء مرير على فلذة كبدها : ان قلبي يؤلمني على صغاري يومين كاملين و هم مختفون ايأكلون ايشربون هل ينامون هل هم خائفون ام يشعرون بالبرد انني اموت في اليوم مئة مرة اشعر ان احد قد نزع قلبي ووضعه عنده يا رب اني استودعك صغاري يا رب لا ترني فيهم سوء انهم صغار جدا لا تعاقبني بهم يالله .

- الجدة ببكاء على حال عائلتها : يا حبيبتي لا تفعلي نفسك هكذا انك تزيدين الوضع سوء .

قاطع كلامهم دخول ايار زوج روان و حالته مبعثرة فاعينه حمراء و شعره مشعتت و ربطة عنقه غير موجودة بالاضافة الى قميصه المقطوع و هذا قد انذر الجميع بوجود مصيبة حلت على الصغار ذهبت اليه روان و هي تترجاه ان يريح قلبها لكن للقدر رأي اخر .

- روان بلهفة : اين اولادي يا ايار ارجوك اجبني لقد اتيت بهم صحيح اين هم مااااااااااارك مااااااااااااايك اين انتم يا روح امكم تعالوا الي اين هم انه مقلب سخيف كالعادة صحيح قل لهم ان يتوقفوا فقلبي غير قادر على الصمود اين اولادي يا ايار .

- ايار بهدوء امسكها و احتضنها بشدة و نزلت دموعه بهدوء و تحولت بعدها لشهقات عالية تلاها بكاء : لقد ذهب اولادنا يا روان لقد سافر بهم ناجد الى اسبانيا لكن الطائرة وقعت .

نزل الخبر كالصاعقة فوق الجميع .

- روان بهيستيريا : انت كداب ولادي عايشين قلبي بيقولي كدة انت كدااااااااااااب يااااااااااا رببببببببب مااااااااااااايك مااااااااااارك اين انتم يا احباء امكم قلبي يحترق يا ايار انا لن استحمل .

- ايار بوعيد انتقام اب مجروح : سوف انتقم لهم لن يذهب دمهم هدر صدقيني .

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في مكان آخر في القاهرة

كان قصر سيف و اخوته يملؤه الحزن و عبلة تبكي بشدة على بنات اعتبرتهم اطفالها فهي من ربتهم بعد موت والدتهم فتزوج بها فاروق للاعتناء بابنتيه بعد انتهاء عدتها فهي تكون خالة سيف تزوجت قبل فاروق سنتين عرفت بهم خبرا زعزع كيانها و هي انها لا تنجب فطلقها زوجها فورا و ذهب باحثا عن امرأة تنجب له و ترك وراءه انثى مجروحة لكن الله لا يترك مؤمنا فهو يبتلينا ليختبر ايماننا و ان نجحنا يرزقنا بالافضل فهي رزقها الله بسماح و فاطمة صحيح انها لم تنجبهم من رحمها لكن والله ان كتب الله لها ان تنجب لم تكن ستحبهم بقدر سماح و فاطمة فقد جعلوها تعيش مشاعر لم يكتب الله لها ان تختبرها و هي مشاعر الامومة فبعض الاعمال البسيطة كالسهر و التدريس و التمريض و التربية تصنفها بعض النساء بالاعمال الشاقة كيف شقت فيها و هي تلبي حاجة ابنها او ابنتها .

- ام سيف ببكاء : اه يا ولادي قلبي انحرق من بعدكم اااااه الناس بيقولولي انكم خلاص رحتوا بس قلبي بيقولي العكس يا رب تطلعوا عايشين عشان انا مش قادرة على فراقكم يا رب يا رب .

- نعم فاحيانا نصرخ باسم خالقنا و نحن نعجز عن الدعاء فالله وحده يعلم ما في قلوبنا يعلم عنا ما لا يعرفه المرء عن نفسه .

- عبلة بحرقة قلب و بكاء : يا رب متحرمنيش من بناتي يا رب مليش غيرك يا رب استودعك روحي يا رب .

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

في قصر ندى و رهف

- كانت والدتهم تنام في غرفة بناتها و تمسك قميصين تشتم رائحتهم بهوس و عدم تصديق : انتم معايا صح يا قلب ماما كلهم بيقولولي انكم متوا خلاص بس انا عارفه انهم كدابين اه مستحيل تسيبوني و دلوقتي هتدخل ندى عليا و تقولي جوعانة يا ماما و تيجي وراها رهف و تقولي غنيلي يا ماما تعالوا بس و انا مش هزعل هعمل كل شيء نفسكم فيه كان نفسكم اني اروح الملاهي معاكم صح حاضر هنروح سوا تعالوا بس يا قلب ماما .

في غرفة اخرى كان الجد يجلس في فراشه و يمسك صورة ابنه الراحل والد ندى و رهف .

- الجد باعين حمراء من البكاء : خدتهم معاك و مشيت يا جواد هعيش لمين بعدهم يا ضنايا بعدك كسرني بس بعدهم حرقني في داخلي نار بتشوي اوي حاسس اني عم بولع و مش قادر اطفي نفسي اعمل ايه يا ضنايا . و اكمل بكاءه .

@@@@@@@@@@@@@@

- في قصر النمر كان الجميع يجلس في الصالة يطالعون بعضهم بصدمة و غصة لقد خسروا اخوتهم و اولاد عمهم عمر و عمار و ادم اخوتهم و سندهم لكن لن يسكتوا و سيذيقون الفاعل ابشع العقاب .

دمتم في رعاية الله
الملكة دعاء القمر

Ga verder met lezen

Dit interesseert je vast

6.5M 247K 45
شاب ملتزم لايرفع عينه في امرأه يخاف الله وضع الله أمامه في كل خطوه حلم حياته ان يرزقه الله بزوجه صالحه ولكن ماذا ان كانت زوجته قد تربت وعاشت حياتها ف...
281K 22K 104
الحرب لسه مستمره و الحقيقه مسيرها فى يوم تظهر النور و كل واحد لازم يختار طريقه
7.3K 743 16
الغرق ليس مجرد السقوط في الأعماق، فالسمكة لا تُعتبر غارقة في الماء، لكنها تختنق في الهواء. هذا هوَ الغرق، أن تتوه في مكان لا يحتضنك. عندما انفصل والد...
13.9M 260K 53
جميع الحقوق محفوظه للكاتبه آية يونس ... ممنوع النشر او الاقتباس الا بإذن الكاتبة آية يونس ... رواية بالعامية المصرية ... عندما يصبح الإنتقام والتحدي...