HER EUSOFF (TERBIT: EBOOK)

By afiadz

32.7K 3.3K 257

BLURB Her Eusoff Akibat tekanan daripada Syarifah Andra, Elvina terdesak untuk mencari calon suami. Bukan sem... More

PROLOG
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
TERBIT (EBOOK)

BAB 8

1.1K 127 8
By afiadz

"YA ALLAH, anak dara... Bangunlah. Matahari dah terpacak atas kepala dah ni. Tak reti bangkit ke?" Suara Sharifah Andra memenuhi ruang bilik.

Elvina yang sedang lena diulit mimpi terganggu dengan suara Sharifah Andra yang nyaring. Tubuhnya mula bergerak-gerak.

"Hani. Bangkit lekas." Comforter yang membaluti tubuh Elvina ditarik. Kemudian langsir yang menutupi birai tingkap dibuka seluas-luasnya. Cahaya matahari yang menerobos masuk membuatkan Elvina silau lantas dia membuka matanya dengan susah payah.

"Ala, mami. Awal lagilah. Bagilah Hani tidur." Elvina menarik muncung.

"Awal apanya. Dah pukul 12.00 tengahari. Kalau orang lain, tengah sibuk siapkan masakan tengahari. Anak mami, sibuk bermimpi lagi," bebel Sharifah Andra.

"Hani mengantuklah, mami." Dalam menahan kantuk, Elvina mengubah posisi kepada duduk. Sharifah Andra berdiri di sebelahnya sambil cekak pinggang.

Hari-hari dia bangun awal kerana perlu bersiap-siap ke tempat kerja. Pada hujung minggu sajalah peluang untuk dia bangun lewat dan bermalas-malasan.

"Dengan rambut serabai serupa mak limah, air liur menceceh-ceceh... Macam mana nak jadi isteri dan mak orang nanti. Risau laki kamu lari je nanti." Sharifah Andra melabuhkan punggung di sebelah anak daranya.

"Mana ada, mami. Tak baik tau cakap macam tu." Risau juga kalau kata-kata maminya menjadi satu kenyataan. Sudahlah susah nak cari bakal suami. Nanti dah kahwin, kena tinggal pula. Minta simpang.

"Kamu ni, umur dah nak masuk 30 tahun. Buat kerja rumah tak reti, masak tak reti. Mami risau betul dengan kamu ni."

Elvina tarik muka malas. Mami dia dah mula dah...

"Hani sibuk kerjalah, mami. Tak sempat nak buat semua tu. Lagipun bibik kita dalam rumah ni ada tiga orang. Buat apa nak susah-susah buat kerja rumah yang mereka boleh buat," balas Hani. Setiap hari dia bekerja dari pagi sehingga petang. Malam adalah waktu rehatnya. Dia tak ada masa untuk perkara-perkara remeh seperti itu.

"Ya, memanglah bibik ada. Tapi nanti kalau kamu dah kahwin, kamu kena belajar juga buat semua tu. Masak untuk suami, ikat perut dia. Barulah suami tak lari pergi cari perempuan lain terutamanya Madam J," sambung Sharifah Andra.

"Madam J?" Elvina kerut kening. Siapa pula yang mami dia petik ni.

"Janda," ujar Sharifah Andra separuh berbisik.

"Mami ni..." Terletus ketawa dari bibir mungil Elvina. Ada-ada je mami dia.

"Kalau dia pergi cari Madam J, Hani carilah Mister D."

"Mister D tu siapa pula?" Kali ini Sharifah Andra pula yang tertanya-tanya.

"Mister Duda."

Pap! Satu tepukan hinggap ke paha Elvina.

Lantas dia menggosok-gosok pahanya. Sudahlah dia cuma pakai pyjamas yang dipasangkan dengan sehelai seluar pendek. Kulitnya yang gebu itu bertukar warna.

"Sakitlah, mami." Elvina cebik bibir. Ini Namanya tak sayang anak.

"Mulut kamu tu... Ada je nak menjawab." Sharifah Andra menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Ke mana tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi." Mulut Elvina pantas membalas.

Sharifah Andra memberikan jelingan tajam.

"Ha, kamu dah jumpa bakal suami ke tak?" Dia masuk topik suami pula...

"Tengah carilah, mami." Elvina menghela nafas berat.

"Masa sebulan yang mami bagi tu, berjalan tau. Kamu jangan buat-buat lupa. Kalau tak, mami kahwinkan je kamu dengan Syed Thaqif," ugut Sharifah Andra.

"Ya, mami. Hani tak lupa." Dalam kepala, Elvina dah rancang banyak perkara untuk dia pikat Syed Eusoff. Dia yakin, pasti Sharifah Andra juga akan turut suka dengan Eusoff.

Masalahnya sekarang macam mana dia hendak pikat Syed Eusoff kalau sedikit pun lelaki itu tidak mahu berbaik-baik dengan dia? Tapi, dia suka! Dia sukakan cabaran. Dia rasa tercabar apabila lelaki itu tidak mahukan dirinya kerana tiada lelaki yang pernah menolak dia sebelum ini.

"Mami tunggu je lah. Satu hari nanti Hani akan bawa dia jumpa mami dengan daddy." Elvina lorek senyum.

"Iyelah. Mami tunggu. Apa yang pasti, lelaki itu kena ikut ciri-ciri yang mami nak. Kalau tak, mami reject." Sharifah Andra memberikan amaran.

"Baik, mamiku sayang. Kali ni Hani yakin yang mami akan sukakan lelaki itu," ujar Elvina.

"Dah la. Mami nak turun. Kamu jangan lupa mandi, lepas tu turun makan." Sharifah Andra bangkit daripada duduknya lantas berjalan ke arah pintu bilik.

"Okey, mami. Jumpa dekat bawah," laung Elvina apabila kelibat Sharifah Andra hilang dari pandangan.


ELVINA melangkah masuk ke dalam pejabat Eusoff. Di tangannya, ada sebuah beg kertas berisi bekas makanan di dalamnya. Memberikan makanan kepada Eusoff hari-hari termasuklah dalam perancangannya. Hari ini merupakan hari pertama dia melakukan misi memikat Tuan Syed.

"Morning, Tuan Syed." Elvina melangkah dengan anggun ke arah meja kerja Eusoff.

"Morning," balas Eusoff sepatah. Sebelum Elvina masuk lagi dia sudah tahu. Maklumlah, minyak wangi yang dipakai pada badannya seperti tumpah satu botol. Naik pening kepalanya.

"I ada hadiah untuk Tuan Syed." Elvina memulakan bicara.

Eusoff memanggung kepala. Hari ini wanita itu nampak lain. Barangkali kerana dia memakai blaus biru laut bercorak floral bersama dipadangkan dengan kain yang mengikut bentuk tubuh separas lutut. Lebih sopan daripada hari kebiasaan.

"I ada makanan untuk you. Nanti you tak payah susah-susah turun makan lunch. Makan je makanan yang I bagi ni." Serentak itu, Elvina menghulurkan beg kertas tersebut di hadapan Eusoff.

"Apa ni?" soal Eusoff.

"Nasi putih, asam pedas ikan pari dan sayur kobis masak lemak." Elvina melorek senyum manis. Dia duduk di atas kerusi berhadapan dengan Eusoff tanpa dipinta.

Eusoff meneguk liur. Dia rasa ingin menolak, tapi makanan yang Elvina sediakan itu sangat membangkitkan seleranya.

"Ambillah, Tuan Syed. Orang kata rezeki jangan ditolak. Penat I bangun pagi-pagi untuk masak tau," kata Elvina. Hentam sajalah cakap dia yang masak. Kata nak pikat hati. Kalau cakap bibik masak, mesti kena reject.

"Okey, terima kasih." Akhirnya, Eusoff memutuskan untuk menerima pelawaan Elvina. Bukan sebab dia dah jatuh suka pada wanita itu. Tapi sebab dia dah lama tak makan lauk kampung.

"Tapi lepas ni tak payah susahkan diri masakkan untuk I. I boleh makan dekat luar." Eusoff menyambung kata-katanya. Dia Kembali menyambung kerja yang tergendala sebentar tadi.

"Tak susah mana pun. Lagipun you kena biasakan diri makan masakan I. Nanti hari-hari you kena makan." Mata dilirik menggoda.

"Ehem." Eusoff berdeham untuk menghilangkan rasa janggal yang terbina antara mereka.

"I ada satu soalan untuk Tuan Syed."

"Ya," balas Eusoff.

"You duda, kan? Maksudnya you single dan available la sekarang?" Terjongket kening Eusoff apabila mendengar soalan yang keluar dari mulut Elvina.

"Kalau soalan peribadi, I rasa kalau I tak jawab pun tak apa." Senada sahaja suaranya.

"Kalau you tak nafi, maksudnya betul. Makin cerahlah peluang I untuk dapatkan you," ujar Elvina berani. Tangan kanan Eusoff yang sedang memegang tetikus dipegang oleh Elvina lantas diusap perlahan.

Segera Eusoff mengalihkan tangannya kerana tidak selesa. Dia mencerlung Elvina tajam, "Kita dekat pejabat. Kalau orang lain nampak, macam-macam mereka akan fikir. Jadi tolong hormat." Tegas Eusoff berbicara dalam masa yang sama memberi peringatan.

"Okey la, Tuan Syed. I nak sambung buat kerja dulu. Nanti kirimkan salam I kepada Emiir. Cakap yang Kak Hani rindukan dia." Tidak mempedulikan kata-kata Eusoff, Elvina mengangkat punggungnya.

"Enjoy your lunch, Tuan Syed. Hopefully you will like it." Sempat Elvina menghadiahkan kenyitan mata sebelum dia keluar dari pejabat.


Continue Reading

You'll Also Like

81.7K 8.1K 43
Dua pekerjaan yang sangat mencabar. Jika lalai seminit, banyak nyawa yang terkorban. "Tuan ingat muka Tuan kacak sangat?" Gaduh. Gaduh. Gaduh. Ada...
821K 84.3K 71
⚠️Beware⚠️ : Hiatus (Jika tidak mempunyai kesabaran yang tinggi, tidak digalakkan untuk singgah dan baca. Tunggu status buku ni dah complete baru bac...
17.7K 1.7K 22
Orang kata, perempuan yang masuk bidang ketenteraan adalah manusia paling gila dan berani mati. Dianggap bersifat lemah dan semestinya tingkah laku f...
42.4K 5.1K 19
RAAIF MATEEN | RAIHANA MIKAILA Peluang tak pernah wujud untuk manusia sejelek dia. Peluang tak pernah hadir untuk manusia yang tak sempurna seperti d...