Pengganti Cinta โœ“

By shazandrah

379K 19.8K 1.2K

[ ๐“›๐“ธ๐“ฟ๐“ฎ ๐“ผ๐“ฎ๐“ป๐“ฒ๐“ฎ๐“ผ ๐“ฟ๐“ธ๐“ต 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama se... More

bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31
bab 32
bab 33
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42
bab 43
bab 44
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
bab 58
bab 59
bab 60
bab 61
bab 62
bab 63
bab 64
bab 66
bab 67
bab 68
bab 69
bab 70
bab 71
epilog
qyue's talk
special chapter 1
special chapter 2
special chapter 3
special chapter 4
Emran & Katrina

bab 65

4K 208 3
By shazandrah

Cinta Yang Takkan Terganti

SUASANA di dalam wad itu sedikit ceria dari sebelum ini . Sebelum ini hanya ada Qalisha yang menangis menunggu suaminya sedar namun hari ini ahli keluarga yang lain datang melawat . Bersama makanan dan juga sembang gajah terbang menceriakan wad itu . Qalisha tersenyum nipis . Wajah Rayyan dipandang nya sebelum wajah itu diusap lembut .

" Abang , hari ni semua orang datang melawat abang . Wad yang dulu sunyi nampak ceria . Abang suka tak ? Sayang suka tau , tak ada lah abang keseorangan . Abang boleh dengar gelak tawa kitaorang untuk merubat rindu . Diaorang pun ada cerita macam - macam , kelakar sangat " Cerita Qalisha teruja . Senyuman nya menjadi sedikit lebar . Tangan yang mengusap wajah Rayyan diturunkan memegang tangan Rayyan . Diusap tangan itu lembut . Dicium tangan itu penuh kasih sayang .

" Ehem , Qalisha "

Panggilan seseorang membuat kan dia mengangkat kan kepalanya . Mata nya tertunak pada wajah seorang lelaki nampak agak tampan itu yang berdiri di hujung katil Rayyan .

" Ikmal " Kata Qalisha perlahan . Senyuman nipis diberikan pada lelaki yang bernama Ikmal itu . Ikmal Syamil , sepupu kepada Rayyan . Sepupu paling rapat . Dia pun tak pernah tahu Rayyan ada sepupu rapat . Nasib baik lelaki you all , kalau perempuan ni dah lama mati agaknya aku bunuh . Hahaha . Ikmal juga seorang inspektor dan semestinya dia yang ambil alih dalam kes Rayyan ini . Banyak yang dia tahu melalui Ikmal sahaja .

" Kau okay ? Nampak sedih je ? " Tanya Ikmal prihatin . Katil Rayyan dia labuhkan duduk nya . Wajah Rayyan dipandang . Tersenyum kelat dia ukir . Sakit . Itu yang dia boleh katakan . Sakit melihat sepupu nya terlantar sakit di hospital ini . Ditambahkan lagi dengan koma . Orang kata koma itu berbahaya sebab kita akan ada di sempadan antara alam hidup dan alam mati . Dan kemungkinan untuk hidup tipis .

" Saya okay , cuma saya tengok awak yang macam tak okay " Kata Qalisha . Wajah Ikmal dipandang . Nampak diraut wajah itu bahawa Ikmal sedih . Namun tak pernah ditunjukkan pada orang sahaja .

Ikmal memandang wajah Qalisha . Senyuman nipis diukir . " Siapa saja okay tengok kawan sepermainan , kawan buat hal dan sepupu rapat terlantar sakit macam ni "

Mata memandang wajah Rayyan kembali . Qalisha turut buat begitu . Tangan Rayyan yang berada di genggaman nya diusap memberi kekuatan dalam diam kepada Rayyan .

" Bila kau nak bangun Rayyan ? Dah lebih seminggu kau tak sedar kan diri . Kau tak kesian kan isteri dengan bakal anak kau ke ? " Tanya Ikmal pada Rayyan yang membisu itu .

" Ke kau nak aku kahwin dengan bini kau ? " Tersentak Qalisha saat pertanyaan itu terkeluar dari mulut Ikmal . Membulat matanya melihat Ikmal . Ya Allah apa yang di mengarut ni ?

Ikmal tersenyum manis . " Aku okay je Rayyan kalau kau izinkan . Qalisha pun lawa apa , sesuai dengan aku yang hesmes ni . Anak kau jangan risau , aku akan jaga dan sayang dia macam anak aku sendiri " Sambung Ikmal lagi . Tertawa kecil dia saat terpandang wajah tak percaya Qalisha . Matanya dikenyitkan . Semakin meluas mata Qalisha . Ya Allah , sepupu Rayyan ada penyakit barah otak ni . Dah tak betul ke ? Ada ke patut dia minta izin suami aku nak kahwin dengan aku ? Nampak macam nak suami aku mati je ni ? Heh !

Semakin galak Ikmal tertawa . Terhibur dengan Qalisha . Terhibur juga dengan apa dia kata kan tadi . Tapi bab cantik tu dia tak tipu . Qalisha memang cantik patut lah sepupu dia ni tak pernah putus asa untuk bersama dengan Qalisha kembali . Cantik , manis je orang nya .

Qalisha menggelengkan kepalanya . Dia tahu Ikmal bergurau . Walaupun tak sampai satu hari melepak bersama namun dia dah hafal perangai Ikmal ni . Kuat mengusik , kepala masuk air , macam - macam lah . Sampai dia pening nak melayan . Boleh pula tadi Ikmal pergi mengusik seorang pakcik ni . Pak cik tu tak tahu jalan , and then Ikmal beritahu arah , tengok - tengok sampai ke tandas perempuan ! Kesian pakcik tu kena cop gatal . Ikmal pula tak habis ; habis ketawa . Tak rasa bersalah langsung . Haih .

" Heh Ikmal , saya ada nak cakap something dengan awak . Boleh ? " Tanya Qalisha meminta izin . Wajah Ikmal dipandang . Ikmal mengalihkan pandangan nya kepada Qalisha . Kening dijongketkan  .

" Nak cakap apa ? "

" Kita cakap kat luar boleh ? Cafe bawah hospital ni ? "

Ikmal mengangguk kan kepalanya . Boleh juga tu . Dia pun rasa anak minum air sekarang ni . Dia turun dari katil . Begitu juga Qalisha , dia bangun dari duduk nya . Kakinya melangkah dekat sedikit ke arah Rayyan . Kepala ditundukkan sedikit ke arah telinga Rayyan .

" Sayang pergi cafe kejap , nanti sayang datang balik . Assalamualaikum , my Mikael " Ucap Qalisha sambil tersenyum manis . Kepala diangkat kembali . Wajah Ikmal dipandang dan dia menganggukkan kepalanya . Ikmal tersenyum . Qalisha memandang ke arah ahli keluarga nya .

" Mama , Sha nak turun bawah kejap dengan Ikmal " Kata Qalisha . Datin v . Tanda dia izinkan . Dia percaya kan Ikmal . Tak mungkin Ikmal akan buat bukan - bukan pada anaknya . Semestinya Ikmal akan menjaga anaknya . Dia percaya .

Qalisha tersenyum terus dia keluar dari bilik wad itu diikuti dengan Ikmal di belakang .

Tanpa sedar oleh mereka air mata Rayyan mengalir keluar dari hujung matanya yang tertutup itu . Jarinya juga sedikit bergerak sebelum jari itu kembali kaku seperti biasa .








































QALISHA menghirup air yang berada di dalam gelas nya . Keadaan sedari tadi lagi sunyi . Langsung tak ada yang mulakan bicara dulu antara mereka berdua . Ikmal pula sibuk menghirup sambil melihat sekeliling . Qalisha memandang wajah Ikmal . Perlu ke dia beritahu ? Atau diam kan diri dulu ? Nanti sampai bila - bila lah kes ni tak selesai kan . Ini semua untuk suaminya juga . Qalisha menarik nafasnya dan hembus perlahan . Wajah Ikmal dipandang lagi .

" Ikmal " panggil Qalisha . Ikmal yang sedang memerhatikan seseorang budak bermain di taman mengalih kan pandangan nya kepada Qalisha saat namanya disebut . Kening dijongketkan .

" Saya nak cakap something ni " Kata Qalisha lagi . Wajah Ikmal ditatap serious . Ikmal yang mendengar terus meletakkan gelas miliknya ke atas meja . Kerusi ditarik kan ke dalam meja sedikit .

" Apa yang kau nak cakap ? Macam serious je ? " Tanya Ikmal . Wajah nya juga sudah bertukar serious apabila wajah Qalisha serious . Dia tahu ni bukan masa bermain - main .

" Saya nak cakap pasal kes Rayyan ni "

Terus menegak Ikmal . Matanya tunak memandang wajah Qalisha . 

" Kenapa ? Kau ada petunjuk ke ? " Tanya Ikmal tak sabar . Qalisha menggigit bibir nya . Hm perlu ke dia beritahu sekarang ? Ikmal setia menunggu akan balasan wanita di hadapannya ini . Qalisha memandang wajah Ikmal yang berharap itu . Tanpa sedar dia mengeluh . Dia perlu ke juga beritahu .

" Saya tahu siapa dalang disebalik langgar lari ni " Kata Qalisha jujur . Membulat mata Ikmal . Tak disangka Qalisha boleh dapat tahu dulu dari dia yang polis ni . Hebat betul !

" Siapa Sha ? Beritahu aku , cepat " Gesa Ikmal . Tak senang duduk dibuat nya . Dia nak tahu siapa dan kenapa buat Rayyan macam tu ?

" Iye kejap lah . Hm dalang disebalik semua ini adalah..." Qalisha menggantungkan ayat nya . Matanya terpejam mengambil kekuatan dan keberanian untuk menyuarakan benda yang benar . Detak jantung nya berdegup kencang . Berdebar !

Mata dibuka kembali . Wajah Ikmal yang masih tunak ke arahnya sedikit sebanyak memberi dia keberanian untuk bersuara .

" Emran . Emran Iskandar "

Dengar saja nama itu , Ikmal tergamam , terkejut , terkaku dan semua ter lah . Tak disangka ! Orang yang plan semua ini adalah suspek utama nya . Ya Allah . Dia cuba nak tangkap dan bukti kan Emran bersalah namun satu habuk pun tak menunjukkan Emran yang buat . Sungguh teliti sekali Emran buat kerja sampai kan polis pun tak dapat cari bukti .

" Macam mana kau tahu ? Kau yakin ? " Tanya Ikmal lagi . Hairan macam mana Qalisha boleh tahu ? Takkan Emran beritahu kot . Gila !

Qalisha tersenyum . Kejadian 5 hari lepas mula berputar kembali di dalam kotak fikirannya .

Katrina yang sedang duduk di taman hospital tu dekati . Dia keluar dari wad sekejap sebab tak selesa berdua dengan Emran . Jadi dia keluar nak ambil angin tapi nampak pulak Katrina yang sedang duduk di taman itu .

" Kat " Sapa Qalisha lembut . Senyuman diberikan kepada Katrina . Katrina tersentak dan laju kepala dipusing kan ke sebelah . Figura Qalisha menyapa retina matanya .

" Boleh aku duduk ? " Tanya Qalisha lagi . Katrina mengangguk kan kepalanya sambil diri dikesot ke arah tepi sedikit , memberi ruang untuk Qalisha duduk .

" Kenapa duduk kat sini ? Kenapa tak masuk dalam wad ? " Tanya Qalisha bila tiada tanda - tanda Katrina mahu memulakan perbualan dengan nya . Tepi wajah Katrina dipandang . Katrina melihat ke arah Qalisha . Lama dia merenung Qalisha . Qalisha masih lagi senyum .

" Tak ada apa . Saja duduk melepak kat sini " Balas Katrina setelah lama dia mendiamkan diri . Qalisha mengangguk kan kepalanya . Matanya dihala kan ke depan . Budak - budak berumur 4 hingga 7 tahun sibuk bermain di taman di pandang suka . Begitu kah anaknya nanti ? Bermain dengan kawan - kawan . Saling mengejar , bersuka ria dan selalu ceria . Yang paling penting hensem macam papa dia . Ahaks .

Katrina yang perasan Qalisha asyik melihat budak - budak itu terdetik ingin bertanya sesuatu .

" Kau mengandung ke Qalisha ? "

Kepala nya menoleh ke arah Katrina . Wajah Katrina dipandang . " Macam mana kau tahu ? "

Katrina tersenyum . " Sebab kau ralit sangat tengok budak - budak tu . Biasanya orang yang mengandung lah akan teruja tengok budak - budak sebab fikir kan anak sendiri bila besar "

Siapa saja tak perasan . Qalisha terlalu asyik melihat permandangan itu . Seperti melihat anak nya sendiri .

Qalisha tersenyum manis . Budak - budak tadi dipandang kembali . Katrina yang melihat Qalisha membisu tahu lah dia jawapannya .

" Jaga kandungan kau Sha " Nasihat Katrina . Qalisha hanya membisu . Dah biasa dapat pesanan macam tu .

" Sha... " Panggil Katrina perlahan . Qalisha mengjongketkan keningnya .

" Aku nak minta maaf dengan apa yang jadi . Aku tahu salah aku . Aku minta maaf sangat - sangat " Kata Katrina sayu . Sungguh dia berasa berdosa dengan Qalisha . Dengan apa yang dia buat dan apa yang terjadi lagi , buatkan dia semakin rasa bersalah . Mampukah Qalisha memaafkan nya ?

Tersentak Katrina saat tangannya terasa digenggam . Matanya melirik ke arah tangannya sebelum melihat Qalisha kembali . Qalisha tersenyum sambil menggelengkan kepalanya .

" Bukan salah kau , Kat . Dah takdir macam tu kita tak boleh nak halang . Allah dan aturkan segalanya . Mungkin ada hikmah dengan semua yang terjadi ni . Kau tak salah " Kata Qalisha lembut . Tangan Katrina diulus lembut .

Mata Katrina mula memerah menahan air mata nya . Tak dia sangka Qalisha sebaik ini . Terlalu baik . Dengan senangnya maafkan orang yang dah buat taik dengannya . Dengan senang maafkan dirinya . Tak perlu dia kata kan lagi , patut lah ramai yang menyayangi Qalisha . Dia seperti cahaya yang membawa beribu kebahagiaan dalam hidup mereka yang lain . Kegelapan yang menyelubungi hidup selama ini seperti hilang dibawa angin setelah hadirnya insan bernama Ariana Qalisha .

Terus di peluk Qalisha sekuatnya . Teresak - esak dia menangis dalam pelukan Qalisha .

" Aaa...aku minta ma...maaf . Min...minta maaf " Ulang Katrina berulang kali . Qalisha menepuk lembut belakang badan Katrina . Menenangkan gadis itu . Setelah puas dia gemburkan tangis nya , pelukan dileraikan . Air mata nya tersisa di wajahnya dilap menggunakan tisu yang berada di dalam handbag miliknya .

" Dah jangan lah nangis . Dah buruk dah muka tuu " Kata Qalisha sengaja mahu mengusik Katrina . Dah lama dia tak bergurau dengan kawan dia yang sorang ni . Katrina ketawa kecil .

Wajah Qalisha dipandang sebelum tangan Qalisha dia ambil dan genggam . Terbaik kening Qalisha dengan perilaku Katrina . Nak minta maaf lagi ke ?

" Sha , aku ada benda nak beritahu kau ni . Penting sangat " Kata Katrina . Wajahnya mula berubah serious . Qalisha mengerutkan dahinya .

" Apa ? Cakap lah "

" Aku harap sangat kau tak marah atau benci aku . Aku beritahu ni pun sebab kau . Demi kau dengan Rayyan " Kata Katrina lagi . Semakin berkerut kening Qalisha .

" Apa dia ? Beritahu lah , jangan buat aku macam ni " Gesa Qalisha . Wajah Katrina dipandang .

" Sebenarnya kan , Emran ... " Ayat nya tergantung . Bibir nya digigit . Betul ke apa yang dia buat ? Macam mana kalau Emran tahu ? Lepas tu dia pukul aku lagi ? Wajah Qalisha dipandang . Tapi ini semua untuk Qalisha . Demi orang sekeliling nya juga . Demi keselamatan mereka semua . Qalisha masih lagi setia menunggu apa yang Katrina ingin katakan .

" Emran , dia dalang disebalik kes langgar lari Rayyan " Ujar Katrina senafas . Lega . Itu yang dia dapat katakan dengan perasaannya sekarang . Akhirnya , dia jujur juga dengan Qalisha .

Qalisha terkaku . Matanya memandang Katrina tidak percaya . Ya Allah .

" Betul ke ? Kau tak tipu kan ? " Tanya Qalisha ingin kepastian . Katrina menganggukkan kepalanya .

" Betul , aku tak tipu , Sha . Buat apa aku tipu benda penting macam ni ? "

Qalisha terdiam . Tak dia sangka , semua yang terjadi pada suaminya disebabkan oleh orang yang dekat dengannya . Bekas kekasih nya sendiri ! Ya Allah .

Perlahan air mata nya gugur . Katrina pula yang membawa Qalisha ke dalam pelukan nya . Diusap lembut belakang Qalisha . Kata - kata semangat dan maaf menyusur keluar dari mulut Katrina .

" Macam itu lah ceritanya " Kata Qalisha apabila cerita nya mula tamat . Ikmal menganggukkan kepalanya . Faham dengan cerita yang di sampai kan oleh Qalisha . Dan dia percaya .

Takkan lah kawan Qalisha ingin menipu kan . Ini soal hidup dan mati seseorang . Tak boleh buat main dengan semua ini . Sekarang sudah jelas siapa pelakunya . Hanya perlu ada bukti sahaja untuk menangkap pesalah nya . Dan dia akan cari bukti itu sampai ke lubang cacing !








































wah Katrina dah beritahu Qalisha ! agak - agak apa jadi lepas ni ?

jangan lupa vote ! thank you 🤍 .





Continue Reading

You'll Also Like

495K 19.9K 55
Naura Melyssa | Haris Zufran Naura Melyssa seorang wanita yang kaya dan agak sombong. Di kala umurnya mencecah 24 tahun dia dipaksa berkahwin dengan...
76.9K 8K 46
โ™ก7 Realitiku terlalu indah selepas kehadiranmu Modern Cinderella! *** "One day, Allah akan kirimkan orang yang mampu merawat luka kat hati kau ni. An...
212K 8.3K 53
SYED EIJAZ HAIDER. Dingin, beku. Itu semua sudah sebati dengan orang sekeliling yang mengenalinya. Seorang yang bekerjaya dan amat meminati dunia per...
426K 17.1K 69
[ C O M P L E T E D ] โ—Read School : Musical World firstโ— + No sinopsis. Aku tak reti nak buat sinopsis bagai ni. Nanti sinopsis ke mana, plot story...