Pengganti Cinta ✓

By shazandrah

378K 19.8K 1.2K

[ 𝓛𝓸𝓿𝓮 𝓼𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝓿𝓸𝓵 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama se... More

bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31
bab 32
bab 33
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42
bab 43
bab 44
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
bab 58
bab 59
bab 60
bab 61
bab 62
bab 64
bab 65
bab 66
bab 67
bab 68
bab 69
bab 70
bab 71
epilog
qyue's talk
special chapter 1
special chapter 2
special chapter 3
special chapter 4
Emran & Katrina

bab 63

3.6K 185 16
By shazandrah

Cinta Yang Takkan Terganti

TANGAN Rayyan diusap lembut . Jari jemari Rayyan juga di mainkan . Wajah lena milik Rayyan ditatap lembut . Senyuman kelat terukir di wajahnya . Dah seminggu Rayyan tak sedar kan diri . Dalam seminggu itu jugalah seleranya mati . Bila dia makan mesti makanan itu akan terkeluar balik . Haih , ini alahan ibu mengandung ke ?

Tangan yang tadi berada di atas katil kini turun ke perut kempis nya . Diusap lembut perutnya persis mengusap jasad anaknya .

" Anak mama , anak mama sihat kat dalam tu ? Selesa tak ? " Tanya Qalisha pada anaknya . Tersenyum manis dia . Matanya kembali naik menatap wajah suami .

" Abang , sayang dah mengandung . Sayang bawa anak abang dalam perut sayang . Bukti cinta kita . Mesti abang happy kan ? " Kata Qalisha pada suami nya . Tangannya langsung tidak beralih dari mengusap perut nya . Dia ingin memberi kasih sayang pada anaknya dari dalam rahim lagi , supaya anak nya tidak akan merasa dia keseorangan dalam perut ini . Dan semoga lahir dengan kasih sayang yang cukup .

" Abang kena bangun tau . Sian baby kita rindu papa dia . Papa tak rindu baby ke hm ? " Sambung Qalisha lagi . Namun hanya kesunyian yang menjawab pertanyaan nya . Dia tergelak kecil . Sudah biasa dengan keadaan ini . Dia bercakap , dia juga kadang - kadang yang jawab sendiri . Namun dia tidak kesah sebab dia tahu Rayyan dengar segala luahan dan percakapannya . Doktor pun ada beritahu yang pesakit koma dengar apa orang sekeliling bualkan cuma dia tak mampu nak menjawab . Doktor nasihat kan supaya sentiasa berbual dengan pasakit yang mengalami koma ini . Mungkin dengan mendengar suara tersayang mampu baginya semangat untuk sedar . Who's know right ?

" Sayang rindu abang " Luah Qalisha sayu . Kepala di letakkan di atas katil . Tangan Rayyan diambil dan digenggam rehat olehnya . Mata dipejam , menahan air mata yang ingin keluar . Dia tak mahu menangis di depan Rayyan . Nanti Rayyan risau . Dia tak nak buat suaminya risau tentangnya . Dia cuma nak suaminya sedar . Itu saja .

Bunyi ketukan di pintu wad membuatkan Qalisha membuka matanya kembali . Kepala diangkat dan dia memandang ke arah pintu . Berkerut keningnya . Siapa pulak yang datang melawat ni ? Tanpa buang masa dia terus bangun dan melangkah ke arah pintu . Pintu wad itu dibuka dan terpampar wajah 3 orang yang sangat dia kenalinya . Terus dia tersenyum nipis .

" Korang ! Masuk lah " Jemput Qalisha sopan . 3 orang tadi mula masuk ke dalam . Mereka mengambil tempat di ruang sofa yang berada di dalam wad itu . VIP kan ? Mesti lah mewah .

" Korang buat apa kat sini ? " Tanya Qalisha pada orang di hadapannya ini .

" Aikk , datang melawat pun tak boleh ke ? " Tanya Delisha kembali . Qalisha sudah tersengih .

" Bukan itu lah masuk aku . Korang ni datang tak bagitahu pun . Beritahu lah sepatah ke , ni tidak tiba - tiba datang " Kata Qalisha . Wajah 3 orang di depannya di jeling manja . Saja nak gurau - gurau .

Tergelak kecil mereka . " Ini faktor pembawa budak ke sampai benda macam ni pun kau membebel ? " Tanya Hana pula . Iya lah Qalisha ini mana pernah nya dia tanya macam - macam . Dia terima je kalau datang dengan tiba - tiba . Tapi , hari ni dipersoalkan pulak .

Memuncung Qalisha saat mendengar pertanyaan Hana . Wajah Hana dipandang geram . Mana ada membebel lah , orang cakap je . Hmph ! Dijeling wajah Hana tanpa bersalah . Tergelak Hana dengan telatah Qalisha . Manja betul mak buyung ni . Sensitif !

" Sha , kau sihat ? " Tanya Harith . Menghentikan percakapan 3 sahabat itu . Nanti ada yang gaduh kan , seorang suka mengusik , seorang suka mengejek dan mak buyung ni pulak hati tisu . Semakin tisu lah jawabnya kalau dah mengandung ni . Ada yang banjir wad ni dengan air mata Qalisha .

Qalisha tersenyum . " Sihat je lah . Macam ni lah aku hehe "

Harith mengangguk kan kepalanya . Bibirnya juga menguntum senyuman . Sekilas dia memandang ke arah katil , tempat dimana Rayyan berbaring . Mata nya memandang Qalisha kembali .

" Sha , Rayyan ada tunjuk perkembangan ? "

Qalisha yang mendengar soalan Harith tersenyum kelat . Kepala di gelengkan . Harith yang melihat tersenyum kelat juga .

" Sabar Sha , nanti Rayyan akan bangun . Aku percaya . Kau banyak kan berdoa eh " Kata Delisha . Tangan Qalisha diambil dan genggam . Hana yang melihat turut mengalihkan tempat duduk nya ke sebelah Qalisha . Bahu Qalisha dipeluk dari tepi dan digosok memberi semangat pada kawan baiknya ini . Harith hanya melihat . Tidak mahu terus bertanya mengenai Rayyan , takut Qalisha terluka .

" How's your baby ? Sihat tak ? " Tanya Delisha mengubah topik perbualan . Tidak mahu Qalisha terus bersedih . Takut nanti terjejas pada kandung dia .

Terus lebar senyuman Qalisha . Perutnya yang kempis itu di pegang . " Alhamdulillah sihat . Doktor cuma nasihat jangan buat kerja berat je " Terang Qalisha lagi . Kata - kata doktor yang dia temu janji masih lagi kukuh di ingatan . Nasihat - nasihat doktor itu juga tak dia lupa . Macam mana nak lupa kalau alongnya selalu mengingatkan nya . Siang malam diingat , sampai nak naik berdarah telinga dia mendengar bebelan Along nya . Macam dia pulak yang mengandung .

" Bagus lah kalau macam tu . Jaga kesihatan kau , permakanan kau pun . Jangan melatak sampai tak ingat dunia . Jangan buat kerja berat . Upah je maid suruh buat kerja rumah . Ingat anak kau dalam perut ni " Bebal Hana panjang . Wajah Qalisha dipandang . Melihat Qalisha buat tak tahu terus dia mencubit kuat lengan Qalisha . Mengadu sakit Qalisha . Lengannya yang dicubit itu diusap . Sakit woi !

Wajah Hana dipandang . Memuncung bibirnya . Ish , takkan lah kat sini pun dia kena membebel benda sama . Cukup lah kat rumah je . Dia dah tak sanggup . Dia dah besar okey , pandai lah jaga diri .

" Haaa muncung - muncung . Aku jahit bibir tu kan . Bila orang beri nasihat dengar . Jangan buat tak tahu je " sambung Hana lagi . Wajah Qalisha dipandangnya geram . Haih , nasib mengandung kalau tak dah lama kena dengan aku ni .

" Baby , dah lah tu . Kesian Qalisha dengar awak membebel . Telinga saya pun sakit dengar " Kata Harith pada tunangnya itu . Terus Hana menjeling tajam wajah Harith . Haaa ni sorang lagi , ada yang kena pelekung dengan aku kan . Diam - diam sudah lah .

" Diam . Jangan sampai saya merajuk dengan awak seminggu " Ugut Hana . Jari petunjuk ditunding kan betul - betul di hadapan wajah Harith .

Gulp !

Tertelan air liur Harith mendengar nya . " Heh ye ye saya diam . Awak jangan merajuk ye . Sayang saya kan ? " Pujuk Harith laju . Naya wei kalau merajuk betul - betul . Dia pernah kena tau , Hana merajuk dengan dia sampai 2 minggu . Langsung tak nak jumpa dia . Call tak angkat , whatsapp tak reply . Merajuk teruk woi . Naya , naya , dia juga yang mati merindu .

" Tahu takut . Erghhh ! "

Qalisha dan Delisha yang melihat tergelak . Adoi lah , serious lah Harith takut Hana ? Macam mana kalau dah kahwin nanti ? Mesti kena lebel takut bini . Buat malu je lah Harith ni . Nampak je kasar tapi dengan Hana macam kucing . Pijak semut pun tak mati . Macam - macam betul .

















































ada juga yang dapat buat Qalisha ceria kan ? hm sad ending or happy ending ? HAHAHAHAHAHHAHA .

jangan lupa vote ! thank you 🤍 .

Continue Reading

You'll Also Like

276K 15.9K 52
Adwa Sofea dan Aakiff Muhammad Cliche! Do. Not. Read if you Hate Grammatical Errors and Typos
48.9K 2.3K 62
[Karya kedua adinda_bongsu] "Hati ni kan macam ni...once broken considered sold.!"-Ammara Aisya Pepatah yang dipegang seorang gadis hingga membuatkan...
3.2M 288K 93
"Siapalah engkau agaknya Mr Blue?" Tindakan seorang jejaka misteri yang menyelamatkan nyawanya daripada mati lepas beberapa tahun yang lalu membuatk...
702K 27.1K 71
Book 2 of The Faith. Romance | General Fiction "Kejujuran..Itu penting." "Saya sayangkan awak." "Pilih je lah dia apa masalah kau ?!" "Kalau kau ka...