Pengganti Cinta ✓

By shazandrah

378K 19.7K 1.2K

[ 𝓛𝓸𝓿𝓮 𝓼𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝓿𝓸𝓵 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama se... More

bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31
bab 32
bab 33
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42
bab 43
bab 44
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
bab 58
bab 59
bab 61
bab 62
bab 63
bab 64
bab 65
bab 66
bab 67
bab 68
bab 69
bab 70
bab 71
epilog
qyue's talk
special chapter 1
special chapter 2
special chapter 3
special chapter 4
Emran & Katrina

bab 60

3.9K 189 3
By shazandrah

Cinta Yang Tak Terganti

QALISHA berjalan dari satu lorong ke lorong yang lain . Rak - rak makanan yang tinggi ke langit itu dipandang mencari sesuatu . Sesuatu yang sedari tadi lagi dia cari namun tak jumpa - jumpa . Sakit pulak hati dia . Dia baru saja nak masak - masakkan kegemaran suaminya . Tapi bahan satu ni belum lagi dijumpai . Rasa macam nak menangis je kat sini . Meraung - raung .

Qalisha mengeluh lemah . Ada jugak aku jatuhkan semua rak kat sini kan . Jangan sampai aku jadi hulk yang comel okey . Habis semua aku jahanam kan nanti . Sampai mall - mall ni sekali aku robohkan . Erghh !

Kaki dihentak geram sebelum dia melangkah kembali . Matanya lagak meliar ke sana dan ke sini . Takut terlepas pandang . Naya saja .

Buk !

Mengadu sakit Qalisha saat dirinya terlanggar dengan seseorang . Terkumat - kamit mulutnya membebel pada diri sendiri . Itu lah jalan tak pakai mata ! Habis langgar orang . Entah lelaki perempuan lah ni .

" Awak okay ? " Tanya suara itu . Qalisha hanya menganggukkan kepalanya . " Jangan risau , saya okay . Bukan serious sangat pun " Jawab Qalisha tenang .

" I see . By the way , i'm sorry sebab langgar awak " Kata suara itu lagi . Qalisha mula memandang ke arah gerangan itu . Membulat matanya saat wajah yang begitu dia kenal itu menyapa retina matanya .

" Ee...Emran ? "

Emran Iskandar tersenyum lebar saat  wajah si pujaan hati menyapa dirinya . Tak disangkaa . Kuat betul jodohnya dengan Qalisha .

" Shaa ! Tak sangka terserempak kat sini " Kata Emran . Qalisha tersenyum janggal . Aduh lah , asal kena jumpa dengan mamat ni pulak . Dah lah dia benci lelaki dihadapannya ini . Malang betul nasib dia .

" Haa ye , saya pun tak sangka "

" Awak buat apa kat sini ? Suami awak mana ? " Tanya Emran lagi . Matanya melihat ke belakang , takut - takut lah kan Rayyan ada tapi bersembunyi darinya .

" Saya datang sorang . Suami saya kerja " Jawab Qalisha .

" Heh Emran , saya pergi dulu ye . Saya tengah sibuk sebenarnya ni " Sambung Qalisha kembali . Kelakuannya dibuat seperti dia betul - betul dan perlu pergi secepat mungkin . Emran hanya tersenyum .

" Shaa , awak taknak tanya ke pasal kat hospital tu ? "

Qalisha mengerutkan dahinya . Tanya apa ? Dekat hospital ?

" Apa ? Saya tak faham apa awak cakap "

Emran tergelak kecil . Tak sangka Qalisha cepat saja lupa benda penting yang dia ingin beritahu pada Qalisha di hospital . Namun terhalang dek ketibaan Rayyan yang tiba - tiba . Tch , lelaki tak guna itu , menyusah kan ! Hidup lagi ke dia ? Emram tersenyum sinis .

" Heh awak tak tahu lagi ke ? " Tanya Emran berpura - pura terkejut . Matanya galak melihat wajah cantik itu .

" Ta...Tahu apa ? "

" Laa kan Rayyan tu awak dah kenal lama ? Takkan awak tak ingat kot ? "

" Dah kenal lama ? Sejak bi...bila ? " Tanya Qalisa hairan . Wajah Emran dipandang bingung . Apa yang Emran cakap kan ni ?

" Hm awak tak ingat kot . Mungkin sebab awak hilang ingatan kan . But you know , Rayyan tu awak dah kenal lama . Sejak zaman Uni lagi " Kata Emran . Qalisha mengerutkan dahinya .

" Oh ya suami kesayangan awak itu pun dah lama kenal awak , sejak zaman Uni jugak . But i don't know , kenapa dia tak beritahu awak . Mungkin...have a something yang dia nak rahsiakan " Sambung Emran lagi ingin menambah rasa  ingin tahu gadis itu . Emran memandang wajah itu .

Handbag yang di pegang di genggam erat . Tak...tak mungkin Rayyan ada nak sorokkan something dari dia . Kalau betul diaorang dah lama kenal mungkin ada sebeb yang tertentu untuk tidak beritahu nya lagi . Rayyan bukan seorang perahsia . Segalanya Rayyan cerita kepada nya . Termasuk lah apa yang terjadi di tempat kerja dan sesuatu yang penting . Tak mungkin Rayyan akan jadi perahsia . Mesti ada sebab yang munasabah . Dia pasti itu !

" Saya tak faham apa yang awak cuba nak sampai kan tapi saya kenal suami saya . Although , my husband and I know each other in my past memory , i don't even care about that . Mungkin ada sebab dia , kenapa suami saya sembunyikan nya dari saya . Saya kenal suami saya " Panjang lebar Qalisha menerangkannya . Dia tersenyum nipis sebelum berlalu pergi dari situ . Tidak jadi dia ingin membeli belah bahan masakkan kegemaran Rayyan . Mood nya dah hilang serta merta setalah berjumpa dengan Emran .

Emran menggenggam buku limanya kuat . Dia memandang susuk tubuh belakang wanita itu dengan geram . Apa ? Dia cakap benda yang betul ! Dia taknak Qalisha tertipu dengan Rayyan . Shit !

Baru beberapa langkah Qalisha keluar dari tempat membeli belah bahan masakkan itu , kaki nya terhenti . Bunyi deringan telefon menghentikan langkahnya . Telefon yang berada di dalam handbag nya diambil dan di lihat nama yang tertera di skrin telefonnya .

my husband ❤

Tersenyum lebar Qalisha saat suaminya menghubunginya . Mesti Rayyan rindu akan nya . Hihi . Terus saja panggilan telefon itu diangkat .

" Hello abang ! " Sapa Qalisha teruja .

" Hello ? " Berkerut kening Qalisha saat suara lelaki lain menyala hawa telinganya . Dia memeriksa kembali nama panggilan . Heh betul lah suaminya tapi kenapa suara lelaki lain yang dia dengar ni ?

" Hm awak ni siapa ? Suami saya mana ? " Tanya Qalisha pada orang di hujung talian .

" Puan ni isteri kepada Encik Rayyan ke ? "

" Haa ye saya . Kenapa ye ? Ada apa - apa yang buruk ke jadi pada suami saya ? " Tanya Qalisha risau . Hatinya sudah berdebar hebat . Terasa seperti baru saja habis lari marathon . Hati nya rasa lain .

" Macam ni puan , suami Puan berada di hospital sekarang . Dia terlibat dalam kemalangan langgar lari "

Hampir luruh jantung Qalisha saat mendengar kata - kata dari lelaki itu . Ya Allah ! Ujian apakah ini ?

" Di...Dia okay ke ? Ya Allah ! " Mengalir air mata Qalisha . Rasa sedih tidak dapat dibendung lagi . Esak nya cuba ditahan . Tidak mahu menangis di depan khalayak ramai ini .

" Dia ada kat hospital mana sekarang ? "


























TERSEDU - SEDAN dia menangis di depan bilik pembedahan itu . Air mata nya langsung tidak mahu berhenti sedari selepas tahu akan keadaan suaminya . Teruk , keadaan Rayyan teruk sangat . Kehilangan banyak darah , kepala yang terhantuk di jalan tar , tangan nya yang patah . Ya Allah , begitu besar ujian yang kau berikan kepada suami ku . Kenapa suami ku Ya Allah ? Kenapa ?!

Ibubapa dan adik Rayyan yang berada disitu turut sedih dengan apa yang menimpa Rayyan . Puan Sri Azizah dari tadi lagi tidak berhenti menangis sambil menyebut - nyebut nama anaknya . Tan Sri Razif yang berada di sebelah memeluk isterinya dari tepi dengan erat . Bahu isterinya diusap lembut memberi kekuatan dan kesabaran . Hati tua mana yang tak sedih ? Walaupun dia tak menangis , hatinya tetap sedih dan risau . Namun dia perlu tunjuk yang dia kuat supaya dapat memberi kekuatan pada isterinya . Anak gadis nya yang masih memangis di sebelah dikerling sekejap . Berjujuran air mata terkeluar dari mata itu .

Keluarga Qalisha yang berada di situ jua turut sedih . Qalisha yang masih lagi menangis itu di peluk erat oleh Azreen . Kepala Qalisha diusap lembut . Ubun - ubun Qalisha dicium . Kata - kata semangat meniti dibibir nya  . Ariq yang berada di sebelah Qalisha lagi memandang Qalisha sayu . Hati nya sakit melihar air mata yang terkeluar dari mata adiknya . Gigi diketap kuat menahan tangis nya dari terkeluar . Nanti tak macho lah kalau doktor dan nurse cantik kat sini pandang ! Hiks masa macam ni pun masih lagi gatal . Lelaki tak beradap ! HAHAHAHHAHA .

Bunyi pintu bilik bedah dibuka membuat kan semua yang berada disitu berpaling . Keluar saja doktor , laju kaki Qalisha melangkah menghampiri doktor itu .

" Doktor ! Macam mana dengan keadaan suami saya ? Dia okay kan ? " Tanya Qalisha laju tanpa sempat doktor itu ingin bersuara terlebih dahulu . Doktor itu hanya tersenyum kelat . Wajah keluarga besar yang berada di depannya dipandang satu persatu .

" Alhamdulillah , keadaan pesakit sudah stabil . Pembedahan untuk membuang ketulan darah beku di dalam kepalanya juga berjaya . Tangan nya yang patah itu , kami dah simen kan " Terang doktor itu satu persatu . Senyuman yang kelat tadi bertukar manis .

Qalisha yang mendengar sudah tersenyum bahagia . Alhamdulillah Ya Allah ! Suaminya , Rayyan berjaya melepasi tahap kritika nya . Dia bersyukur sangat - sangat . Yang lain turut tersenyum gembira . Ucapan syukur tidak berhenti di sebut oleh mereka . Gembira sangat bila Rayyan tidak kritika seperti awal sampai hospital tadi .

" Tapii ... "

Semua mata memandang ke arah doktor itu kembali bila doktor itu mula bersuara lagi . Mereka menunggu dengan sabar .

" Encik Rayyan dia koma . Hentakkan pada kepalanya sedikit kuat . Bila dia sedar saya belum pasti , mungkin hanya akan ambil sebulan atau lebih . Saya tak dapat jamin . Keadaan Encik Rayyan , kami akan pantau dari masa ke semasa " Terang doktor itu lagi . Qalisha sudah menekup mulutnya . Dia terkejut . Air mata yang baru ingin kering kembali mangalir . Dia memeluk Azreen kemas . Wajah nya di sorokkan di bidang Azreen . Tangisan nya terhambur disitu . Tak disangka Rayyan akan koma . Dan tidak pasti bila akan sedar !

Nanti dia rindu macam mana ? Rindu suara Rayyan , senyuman Rayyan , ketawa Rayyan , manja Rayyan , gedik Rayyan dan segalanya tentang Rayyan ! Macam mana ? Dia tak kuat !

Kepalanya mula berpinar . Wajah nya dikerutkan menahan sakit di kepalanya yang semakin mencucuk itu . Ya Allah kenapa ni ? Tangan diambil dan di bawa ke pelipis nya . Diurut sedikit . Azreen yang perasan memandang Qalisha pelik .

" Adik , kenapa ni ? " Tanya Azreen risau . Adiknya yang berada di dalam pelukkannya dibawa ke belakang sedikit . Terlepas pelukan itu . Wajah Qalisha yang berkerut menahan sakit itu dipandang .

" Adik ! Hey , kenapa ni ? "

Tiada sahutan . Kepalanya semakin berpinar . Mata nya yang sudah mulai kabur itu ditahan supaya tidak tertutup . Namun dia tak berdaya , dia penat . Perlahan - lahan matanya mulai tertutup . Pertanyaan dan panggilan orang sekeliling nya tidak dihiraukan . Dia tidak mampu bersuara . Dia rasa terlalu penat . Badannya yang mula terkulai layu di sambut kemas oleh Azreen . Matanya mula tertutup rapat . Keadaan mula menjadi gelap gelita tanpa cahaya .

Qalisha pengsan .



























maaf saya tak pandai nak buat scene sedih ni . sorry hehe .

jangan lupa vote . thank you :)

Continue Reading

You'll Also Like

26.7K 2.1K 41
♡1 izinkan aku melakar masa depan kita Hope you guys will enjoy this story!!! Jangan lupa vote + comment and follow me😘 ZARA FARHANA - selepas kemat...
231K 12.1K 57
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...
323K 15.2K 63
Cover by: seosoojin_ Start : 6 July 2019 End : 29 Disember 2019 *** "Apa benda yang kau cuba sorokkan daripada aku ?" -Faqira. "Tak penting untuk kau...
1.9K 156 9
❕Slow update Redamancy : A love returned in full Kisah ini menceritakan tentang perjuangan seorang gadis bernama Aurora Zahra untuk mendapatkan cinta...