Persona

By qeesyaq

26 6 0

Eros! Cinta yang gila... Jika ditanya apa itu Eros, Emmaralle adalah Erosnya. Dia pegun. Seluruh tubuhnya bag... More

Epilog

Bab 1

10 2 0
By qeesyaq


Hotel Royal De' Conjugatte.

Sinar kamera yang tidak putus-putus dengan golongan aristokrat semakin ramai memenuhi dewan. Sibuk mengagumi keindahan dan kesenian susun atur dewan mewah tersebut. Diatas pelamin, kedua-dua wajah mempelai tersenyum bahagia diterangi cahaya dari chandelier yang bergemerlapan indah.

Namun disebalik wajah yang tersenyum itu ada rahsia gelap tersingkap kemas daripada pengetahuan para tetamu.

7.00 p.m. - Bridal Waiting Room

Bang! Bang! Bang!

Senyap.

"Die already? I only use 3 bullets, though..."

Tubuh tinggi lampai itu tunduk. Merenung tajam seorang lelaki dihadapannya yang sudah diam tidak berkutik. Mukanya menggambarkan riak bosan.

"You killed him...?"

Jemarinya terketar. Bibir merahnya sudah bertukar kepucatan dengan situasi yang disaksikannya baru tadi. Ngeri.

Percikan darah mencemari wajah gadis yang sudah bersolek indah itu tidak mampu untuk dilap apatah lagi dibasuh. Bau hanyir darah sudah menusuk hidung.

Viel pengantinnya yang tadi putih berkilauan juga sudah berlumuran darah. Tapi, bukan darah miliknya. Bukan! Sebaliknya milik lelaki yang bakal bergelar suaminya tidak kurang 2 jam lagi.

Fariel!

Tubuhnya yang masih bersalut busana pengantin itu tegak berdiri dihadapan balkoni bilik. Mengharapkan sinar bulan untuk menerangi kamar itu sudah cukup untuk dirinya melihat sepasang mata.

Seperti emas baru disepuh bersinar galak dengan rona dingin. Ambar...

Tubuh lampai itu tegak. Kemeja putih yang dipakainya sudah dicemari percikan-percikan darah kesan tembakan keatas Fariel tadi. Dia kalih.

"My little one..." Dingin.

Emmaralle tersentak. Automatik tubuhnya terundur kebelakang sekaligus melanggar tembok balkoni yang menghalangnya daripada jatuh 7 tingkat kebawah. 

Manakan tidak! Kulit putih pucat itu kelihatan segar dengan percikan merah darah yang menghiasi wajah sempurnanya. Emas yang disepuh itu berkilauan dengan cahaya bulan memandang kearahnya.

Tersenyum lebar! Seperti tidak sedar akan apa yang baru sahaja dilakukannya sebentar tadi. Tumpuannya sudah 100 peratus dialihkan kepada Emmaralle.

Erosnya..Cinta gilanya!

"Well-well...What do we get here?" Kasut hitam berkilat itu melangkah setapak kehadapan. Terus kearah si gadis yang masih pegun di balkoni. 

Kamar yang indah dihias itu sangat luas. Cukup mewah.

Namun, lampu chandelier yang menjadi hiasan itu tidak pula dipasang sigadis. Mungkin terlalu asyik merenung bulan sehingga tidak sedar kehadiran 2 orang lelaki kedalam kamar itu.

"Don't..Don't come! Kalau awak dekat juga...saya terjun!"

Bibir merah itu akhirnya membuka mulut sebaik melihat lelaki itu merapatkan jarak mereka. Dia takut. Sungguh! Dia tidak pernah melihat sisi ini daripada lelaki itu.

Air liurnya ditelan sambil ekor mata mengerling kebawah. Yakin! Sekali dia jatuh, patah kaki didalam tangan, maut memang tidak boleh dielakkan.

Langkah itu terhenti. Iris ambarnya dihalakan tepat kearah iris hitam pekat yang jernih bersinar itu. Jarak mereka hanya dipisahkan satu depa. Dekat sekali jika dia ingin menggapai jemari halus yang indah dihiasi hena putih itu.

Revolver dipusing pantas. Dia berkerut. Lantas menghadirkan debar dihati si gadis.

"What? I just save your life, though. You should be hugging me right now instead of shouting those nonsense." 

Rambut dark choconya diraup sambil bibir merahnya mengukir senyuman nakal. Dia kembali menapak.

"I said stop..."

 "Denniz!"

Dupp! Emmaralle gigit bibir. Tahu yang dia sudah terlepas kata. Selama 2 tahun ini, sedaya upaya dia hendak menyembunyikan daripada lelaki itu akan ingatannya yang sudah kembali. 

Bukan dia tidak sayang! Tetapi janji yang sudah ditabur kepada ayahanda dan nenda sudah mengikat dan menjerut lehernya sendiri.

Jelas di matanya iris ambar itu terkejut. Sesaat...sebelum sinar itu memalap dan digantikan dengan aura beku.

"So, awak memang dah ingat. Tapi awak stick to your decision untuk kahwin dengan Devil tu, hurm?" 

Tiupan angin malam menambahkan kesejukan yang menggigit ke tulang hitam. Wajah si gadis sudah memerah mendengarkan betapa kelatnya suara itu.

Dia cuba menguatkan hati. Viel putihnya digenggam erat sebelum dia melontarkan suara sekuat mungkin. 

"Fariel! Wake up...Jangan buat saya macam ini. Please..."

Matanya difokuskan kepada tubuh yang tidak berkutik itu. Terlantar kesakitan diatas permaidani putih mewah yang sudah dicemari kolam darah. Menghadiahkan pemandangan ngeri pada siapa yang melihat.

"Aku benci kau! I should have never met you in the first place,"

Mata itu ditentang berani. 

"Fariel is the best choice for me. Tapi awak...awak bunuh dia! You are the devil...Not him!"

Emmaralle berkata dengan rahang yang diketap kuat. Menggambarkan amarahnya yang bukan sedikit. 

"Woah..! You do really look like her..." 

Dalam sekelip mata, tanpa dia sempat berbuat apa-apa tubuhnya sudah terangkat dan terduduk diatas tiang balkoni. Degupan jantungnya sudah buat hal.

Dekat sekali wajah mereka. Perbuatan yang tidak disangka Denniz itu menghadiahkannya seduan yang tak henti.

Yang pasti tangannya sudah dipautkan erat pada leher lelaki itu manakala tangan kekar itu melekap erat pada pinggangnya.  Hanya itu sahaja yang mengikatnya daripada jatuh kebawah.

Oh Mama! Wajahnya semakin memerah, kalah udang dipanggang. Acah je awak Emmaralle! Nak ugut-ugut terjun tadi.

Jelas dihadapan matanya, iris ambar itu takjub. Lebih kepada teruja.

Bagaimana dia tahu? Lihatlah kepada bersinarnya iris ambar itu! Tunak memandangnya dengan tiupan angin malam yang mengelus lemput pipi mulusnya. 

"Lufya yang saya kenal...Saya ingat dah tak ada peluang untuk kita jumpa lagi,but now you are here.." 

Emmaralle yang marahnya begitu dingin. Mengalir beku bagai air yang tenang tetapi cukup untuk menumbangkan sebatang pokok.

Kepalanya didongakkan kearah wajah indah berlitup dihadapan mata. Menjamah setiap inci wajah itu yang sudah didandan rapi. 

Pegangannya dipinggang ramping itu dilonggarkan dengan senyum senget. Ingin melihat reaksi si gadis yang bukan main ketat melingkar di leher dia.

"Please, don't do this to me. Ini bukan awak...Denniz yang saya kenal bukan macam ni, hurm?" Perlahan suara itu menerjah gegendangnya. Melebarkan lagi senyuman yang sedia lebar.

Tanpa dia sedar tangannya kembali dieratkan pada pinggang itu. Merelakan tubuh tegapnya dijadikan tiang untuk si kucing bergayut. 

Senang dengan haruman yang sudah lama dia tidak hidu. Kembali menyegarkan dirinya yang tidak bermaya sejak mendengar berita perkahwinan daripada sahabat si gadis, Mareesa.

"Awak dah balik.."

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>

Gaun rona peach daripada kain satin itu mengembang indah bagai bunga ros yang mekar sebaik aksi twisting yang dilakukan sepasang kekasih itu.

3 saat...5 saat...10 saat.

Emmaralle kembali ke dakapan Daniel. Pusingan sebentar tadi tidak langsung berjaya membuatnya pinar. Sebalikya, dia dapat merasakan pedih daripada tusukan berpasang-pasang mata yang melekap mereka berdua yang kini berdansa ditengah-tengah dewan tari.

"You seem tired. Already at your limit, sir?" 

Mata kucingnya membundar. Tidak melepaskan peluang, bahu yang sedang dipegangnya ditekan kuat dengan kuku yang sememang panjang.

Daniel kunci mulut. Sedaya upaya dia menahan riak muka untuk tidak meperlihatkan kesakitan dicengkam kucing liar dihadapan.

Sebagai balasan, dia senyum angel.

Emmaralle sudah tidak sedap hati.

Dan, jelas lagi terbukti apabila si jejaka yang lengkap bertuksedo putih itu memaut lembut jemari dan pinggangya erat. Memasakkan segala kekuatan pada kaki sebelum dia mengangkat tubuh ramping itu.

Dasar Mafia! Emmaralle segera melingkarkan tangannya pada leher itu buat kali keduanya untuk malam itu.

Dia ulang semula ya..

Kali kedua!

360 darjah tepat. Serasa seluruh dunianya berpusing diatas udara. Terasa lebih lama dan memenatkan daripada pusingan selama 10 saat tadi.

Gesekan biola yang memenuhi ruang tarian tadi sudah tidak mampu didengar. Hanya iris ambar itu sahaja asyik ditatapnya sebelum dia sedar tubuhnya sudah kembali berpijak ke lantai dewan tarian.

Tidak cukup itu, dengan tersangatlah romeo, Denniz merungkai pelukan si gadis dan menjatuhkannya hampir rapat kelantai. Tangan kekarnya setia dipinggang yang berbalut gaun peach itu.

Voila!

Lembut tetapi penuh autoriti. Cukup untuk mengelakkan si gadis daripada tumbang menyembah langit. 

Serentak gesekan biola terakhir tamat sebelum diikuti dengan tepukan gemuruh daripada kerumunan aristokrat yang kelihatan sungguh kagum dengan bakat tarian yang dimilliki kedua-duanya.

Emmaralle bangkit. Cuba stabilkan posisi. Tweet! Expression muka sekali. Hatinya sudah bergolek ke lantai. Sikit lagi mahu berkecai, nasib dia sempat kutip dan sumbat kembali dengan pantas.

"Mrs. Denniz..?" Satu tangan bersarung putih larat keemasan terhulur dihadapan hidungnya.

Panggung wajah. Emmaralle jeling tajam wajah yang tersenyum senget di sebelah. Lagak profesional cuba ditampal sambil tangan itu dipaut kemas. 

Belum sempat Emmaralle ingin melontarkan 'pujian' mereka sudah dihampiri kerumunan anak-anak kerabat yang sudah lama menunggu masa untuk melobi jiwa mereka.




Continue Reading

You'll Also Like

40.8M 1.1M 42
When Arianna marries billionaire Zach Price to save her family, she doesn't expect to fall in love with a man who'd always consider her a second choi...