Pengganti Cinta ✓

By shazandrah

378K 19.8K 1.2K

[ 𝓛𝓸đ“ŋ𝓮 đ“ŧ𝓮đ“ģ𝓲𝓮đ“ŧ đ“ŋ𝓸đ“ĩ 1 ] "We're getting older and the love is still here." Ariana Qalisha , nama se... More

bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31
bab 32
bab 33
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42
bab 43
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
bab 58
bab 59
bab 60
bab 61
bab 62
bab 63
bab 64
bab 65
bab 66
bab 67
bab 68
bab 69
bab 70
bab 71
epilog
qyue's talk
special chapter 1
special chapter 2
special chapter 3
special chapter 4
Emran & Katrina

bab 44

4.6K 256 8
By shazandrah

Cinta Yang Tak Terganti

REMOTE televisyen ditekan berkali - kali untuk menukar siaran televisyen . Langsung tak ada cerita yang menarik perhatian nya  . huh ! Dia mendengus geram . Dilemparnya remote televisyen ke tepi dengan kasar .

Geram ! Bosan ! Nak menjerit !

" Aaargghhhh ! " Jerit Qalisha kuat . Diramas geram rambutnya . Habis serabai dibuat . Dah macam mak limah versi moden .

Rayyan yang berada di ruang kerja nya terkejut bila mendengar suara Qalisha menjerit . Gelas yang berada di tangan tadi sudah selamat berdarat di lantai . Habis pecah berderai . Astaghfirullah ! Kenapa Qalisha menjerit ?  Malas memikirkan nya , dia terus memecut laju keluar dari bilik . Isterinya lebih penting .

Terdengar bunyi tapak kaki seseorang menuruni tangga dengan tergesa - gesa .

" Sayang ! Sayang ! Kenapa ni ? Kenapa menjerit ?! " Tanya Rayyan cemas . Kaki laju di bawa melangkah ke arah Qalisha yang sedang duduk memeluk lutut di sofa . Dah macam orang sakit jiwa saja lagak isterinya .

Mata liar memandang sekeliling . Takut - takut bahaya tiba - tiba datang . Mana tahu ada perompak ke ? Sebab itu isterinya menjerit .

" Sayang ! Sayang ? " Panggil Rayyan lagi bila tiada sahutan dari Qalisha . Dia duduk di sebelah isterinya . Tangan naik memegang bahu Qalisha dengan lembut .

" Sayang , kenapa ni ? Ada perompak ke ? Dia buat apa pada sayang ? "

Qalisha tidak membalas tapi kepala nya diangkat perlahan - lahan . Dia memandang wajah suaminya disisi . Penuh dengan kerisauan . Rayyan risaukan aku ? heh ! Mesti lah dia risau , aku kan isteri dia .

Qalisha menggelengkan kepalanya sedikit . Menjawab soalan Rayyan tentang perompak . Rayyan pula mengerutkan dahinya . Kalau tak ada bahaya , kenapa Qalisha menjerit ? Belum sempat Rayyan bertanya lebih lanjut , Qalisha sudah berkata dahulu . 

" Saya bosannnnn " Adu Qalisha manja . Kepala direbahkan di bahu Rayyan . Terletus tawa kecil Rayyan dengan aduan Qalisha . Ya allah isteri aku , sebab bosan menjerit macam ada perompak saja . Haih , pening dibuatnya .

Rayyan selesakan kedudukannya di sofa . Badan disandar santai pada sofa . Huh sedapnya . Boleh juga rehat , renggangkan badan . Nasib baik Qalisha menjerit tak ada lah nak mengadap kertas kerja  setiap jam . Gelas tadi tuu ... hm biarkan lah dulu . Nak bermanja dengan isteri dulu .

Tangan naik mengusap lembut rambut Qalisha . " Kenapa tak tengok TV ? " Tanya Rayyan setelah berdiam diri . Selalunya , Qalisha akan terperap depan TV . Nak tengok cerita dia lah . Setiap jam ada saja cerita dia . Kita nak bermanja - manja pun kena marah . umph !

" Tak ada cerita best pun . Habis satu TV tu saya terokai tapi tetap tak ada cerita yang berkenang di hati "

" Aik , biasanya setiap jam ada je cerita awak nak tengok . Sampai saya nak bermanja pun tak leh " Ungkit Rayyan . Bibir dimuncungkan . Merajuk !

Qalisha tergelak . Dah pandai main ungkit - ungkit dah suami saya ni ye . " Alaaaa sorry lah . Dah awak nak bermanja masa time tak tepat . Kenalah awak "

" Tapikannnn ... hari ini tak ada cerita yang saya nak tengok . Mungkin TV berkerjasama kot nak suruh saya manja kan awak hari ni . Layan suami saya je hari ni " Sambung Qalisha lagi .

Rayyan tersengih besar mendengar nya . hihi sukanya ! Alahai TV . Aku betul - betul sayang kau kali ni . Terima kasih bagi kerjasama . Terharu woi !

" Betul jugakkan . Dapat lah merasa dimanja oleh isteri sendiri hari ni " Kata Rayyan . Tangan pula sudah menggatal . Dari rambut ke bahu . Dari bahu ke pinggan . Dari pinggan ke pung ...

Pak !

" Aduh sayang ! " Menjerit kecil Rayyan bila Qalisha memukul kuat tangannya .

" Haaaa gatal lagi tangan tu . Kerat ni kang tangan tu . Menggatal aje kerjanya "

" Alaaa sayangggg . Bukannya selalu pun . Kata nak manjakan suami "

" Bukannya nak manjakan macam tu . Manja biasa - biasa sudah lah ! Otak tu kotor sangat ni . Nanti keluarkan otak tu " Pesan Qalisha pada Rayyan . Rayyan pula sudah menayang wajah blur . Keluarkan otak ? Nak keluarkan macam mana  ?

" Kenapa kena keluarkan ? "

" Saya nak clorox kan otak awak tu . Biar bersih maha suci . Tak ada lah nak fikir benda tak senonoh je " Bebel Qalisha . Kepala diangkat dari bahu Rayyan . Mulut terkumat - kamit membebel .

Rayyan masih lagi ligat memikir tentang keluarkan otak . Hah hiraukan lah ! Buat pening kepala je . Rayyan melihat ke sebelah . Qalisha sudah berhenti membebel . Dah penat mungkin .  Alhamdulillah !

Tanpa memberi signal , Rayyan terus merebahkan kepalanya di peha Qalisha . Terkejut Qalisha . Nasib baik tak melatah . hish ! Nasib baik suami je kalau tak dah lama ni .

" Sayangggg " Meleret Rayyan memanggil . Qalisha hanya menghm kan saja . Malas nak bercakap . penat !

" I miss you " Luah Rayyan sedih . Wajahnya mula bertukar mendung . Mata nya memancarkan kesedihan . Qalisha pula sudah terkedu mendengar . Rindu ?  Dia melihat wajah Rayyan .

" Kenapa cakap i miss you tiba - tiba ni ? Bukannya kita berjauhan pun . Saya ada je dengan awak " Kata Qalisha pelik . Kenapa tiba - tiba je ni ? Diaorang pernah jauh ke ? Rasa nya Rayyan selalu berkepit dengan dia . Tak faham lah dia ni .

" Betul . Memang sayang selalu ada dengan saya . Selalu disisi saya , tak pernah berjauh tapi ... " Rayyan menggantungkan ayatnya . Kepala didongakkan sedikit melihat ke mata Qalisha .

" Aku tetap rindu kau . Rindu yang aku pendam selama aku menghilang . Rindu yang tak mampu aku luahkan " Sambung Rayyan di dalam hati . Air mata mula bergenang sedikit . Wajah pula masih mendung .

" Tapi apa ? " Tanya Qalisha bila melihat Rayyan lama mendiamkan diri . Tersentak Rayyan dari lamunan pendek nya . Dikesat air mata yang hampir mengalir di hujung mata . Dia mula melihat kembali ke arah Qalisha . Senyuman kecil dihadiahkan menutup rasa di hati . Semoga Qalisha tak perasan akan air mata nya tadi .

" Tapi ... aku tetap rindu budak kecik ni ! " Jerit Rayyan dengan wajah gembira sambil mula mengeletek pinggan Qalisha . Terkejut Qalisha dibuatnya .Tak bagi signal langsung ! Nasib tak ada penyakit berbahaya . kalau tak dah lama pergi ni .

Berdekah - dekah tawa yang keluar dari mulut Qalisha . Tanganya tidak berhenti menolak tangan Rayyan di pinggan . Geli nya ya tuhan ! Rayyan ikut ketawa bersama Qalisha .

Berguling - guling mereka di sofa itu . Rayyan pula langsung tak bagi Qalisha peluang melepaskan diri . Lagi lagak dia menggeletek Qalisha .

Ketawa mereka mula bergema di ruang tamu itu . Gurauan mereka menghiasi rumah kosong itu dengan indah sekali . Setiap ruang rumah itu mempunyai diri mereka bersama senyuman bahagia . Di setiap pelosok rumah itu mempunyai pelbagai memori yang indah . Bahagia sungguh pasangan itu rasakan kini sehingga tidak sedar yang setiap rumah tangga mesti ada turun naik nya . Setiap rumah tangga mesti akan berlaku pergaduhan . Dan setiap rumah tangga mesti ada ujian yang tersendiri . Ujian yang berat mahupun ringgan .

Semua nya atas kehendak sendiri . Mahu menyelesaikan macam mana dan mula kan dari mana . Mahu menerima dengan hati macam mana ? Tenang dan redha ataupun marah dan benci ? Semua itu terletak pada diri sendiri . Orang yang betul - betul bijak akan menyelesaikan masalah dengan otak dan hati . Dan orang yang bodoh akan menyelesaikan dengan emosi dan perasaan .



























sorry sebab lama dah tak update :(  saya busy sangat dengan hal sekolah sampai tak sempat nk buka wattpad . im so sorry 😭 .

Jangan lupa vote and comment !


Continue Reading

You'll Also Like

278K 7.1K 61
[ Known as Dia Encik Monyet ] PERINGATAN : PLAGIAT & COPY PASTE DILARANG SAMA SEKALI . TERIMA KASIH KEPADA YANG SUDI MEMBACA Khairil dan Aira tidak s...
23.4K 985 60
Athalia Ayris, gadis yang hidupnya serba-serbi biasa tetapi sempurna namun segalanya berubah hanya disebabkan kehadiran seorang lelaki yang sangat mi...
1.3M 55.2K 50
Dia sentiasa mengejar cinta lelaki itu. Baginya lelaki itu adalah anugerah cinta yang sangat berharga untuknya. Tapi sampai bila? Hati lelaki itu ter...
262K 17.2K 42
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...