Silent Melody [✔️]

By arniey11

343K 33.3K 1.9K

(Amaran: karya ini mengandungi masalah keluarga, despresi, bunuh diri, bipolar/DID dan beberapa lagi sakit me... More

Prolog
cp 1
cp 2
cp 3
cp 4
cp 5
cp 6
cp 7
cp 8
cp 9
cp 10
cp 11
cp 12
cp 13
cp 14
cp 15
cp 16
cp 17
cp 18
cp 19
cp 20
cp 21
cp 22
cp 23
cp 24
cp 25
cp 26
cp 27
cp 28
cp 29
cp 30
cp 31
cp 32
cp 33
cp 34
cp 35
cp 36
cp 37
cp 38
cp 39
cp 40
cp 41
cp 42
cp 43
cp 44
cp 45
cp 46
cp 47
cp 48
cp 49
cp 50
cp 51
cp 52
cp 53
cp 54
cp 55
cp 56
cp 57
cp 58
cp 59
cp 60
cp 61
cp 62
cp 63
cp 65
cp 66
cp 67
cp 68
cp 69
cp 70
cp 71
cp 72
cp 73
cp 74
cp 75
cp 76
cp 77
cp 78
cp 79
cp 80
cp 81
cp 82
cp 83
cp 84
cp 85
cp 86
cp 87
cp 88
cp 89
cp 90
cp 91
cp 92
cp 93
cp 94
cp 95
cp 96
cp 97
cp 98
cp 99
cp 100
cp 101
Epilog
Author last words
Side Story 1 (Muffin)
Side Story 2 (Jane)
Side Story 3 (Propose)
Funfact
new story (Iris)
New Story
Happy Birthday [Rachel]
Happy Birthday [Ian]

cp 64

3.1K 303 14
By arniey11

"Perlu ke kau ada dekat sini?" Soal aku kepada Mary yang berdiri melihat aku menjamu makan malam aku bilik itu.

Aku tidak faham kenapa dia berbuat begitu. Selama ini, selepas dia hantar dia akan keluar terus dan biarkan aku makan semua ini sendiri.

Dan tiba hari ini pula dia berdiri di dalam bilik ini melihat aku makan sambil tersenyum.

"Ini arahan tuan Shawn, jadi saya kena ikut," balasnya.

Aku mengeluh dan hanya meneruskan makan aku. Aku tahu mesti mereka mahu pastikan bahawa aku makan bukannya membuang makanan tersebut. Jadi Mary ditugaskan untuk memerhati aku selama aku makan. Rancangan yang terbaik untuk paksa aku makan.

Setelah beberapa minit, akhir aku selesai menjamu selera. Mary yang berdiri melihat aku tadi dengan cepat mengambil pinggan makanan tadi lalu mengemas meja ini.

"Cik, ini ubat cik." Wanita itu memberikan aku ubat yang baru aku terima dari hospital tadi. Rasanya ini ubat untuk despresi.

Aku melihat bekas ubat yang dihulurkan Mary itu dan dengan segera aku mengambil ubat tersebut lalu aku terus memakannya.

"Kalau macam tu saya keluar dulu," ujarnya.

Wanita itu terus berjalan keluar dari bilik ini sambil membawa dulang makanan aku tadi.

"Lepas ni, duduk sahaja lihat aku makan. Tak perlu berdiri macam tadi," kata aku sebelum wanita itu membuka pintu bilik ini.

Aku tahu umur Mary itu bukannya muda lagi jadi tidak baik untuk wanita itu berdiri salam jangka waktu yang lama.

Walaupun tugasnya memerhati aku, tapi tidak perlulah berdiri dekat satu tempat sampai sejam. Aku yang dilihat ini pula yang rasa penat.

"Terima kasih cik. Saya akan lakukan semua itu nanti," ujar Mary lalu dia keluar dari bilik ini.

Aku menjeling ke arah pintu bilik ini untuk memastikannya ditutup betul oleh Mary. Setelah aku memastikan semua itu, aku terus bergerak ke arah meja belajar aku.

Tisu di atas meja itu diambil oleh aku lalu aku terus muntahkan ubat yang aku simpan dalam mulut aku tadi.

Kalau diorang fikir makan ubat ini memang salah. Sejak hari pertama aku dapat ubat ni di hospital, aku tidak pernah makan walaupun sekali.

Yang mereka lihat hanyalah lakonan aku memakan ubat tersebut. Sejujurnya aku tidak makan dan simpan di dalam mulut untuk dibuang nanti.

Tisu yang berisi ubat aku tadi dilipat oleh aku lalu aku buang ke dalam tong sampah di tepi meja belajar ini. Menutupi ubat ini dengan tisu ini dapat membuat orang tidak tahu bahawa aku tidak memakan ubat itu kerana bersembunyi di dalam tisu tersebut.

Aku tersenyum nipis melihat tisu tadi di dalam tong sampah. Kaki aku seterusnya melangkah menuju ke katil untuk merebahkan diri. Badan aku perlu direhatkan, namun mata aku tidak akan tidur kerana insomnia yang aku hadapi.

Aku mengeluh dengan keadaan diri ini. Sungguh banyak penyakit sampaikan nak rehat pun sakit. Memang hidup aku ini mesti sakit walaupun aku dalam keadaan rehat. Takdir hidup ini memang sadis.

.
.
.
.
.

"Dia makan ke ubat tu?" Soal Cruz kepada Mary yang baru sahaja keluar dari bilik Rechel.

"Ya tuan," balas Mary sebelum dia dibenarkan pergi.

Mata Cruz melihat ke arah pintu berwarna hitam itu. Sejujurnya dia masih lagi ragu dengan apa yang Mary katakan tadi. Dia tahu Rechel itu banyak rahsia jadi tak mustahil sekarang juga gadis itu sedang menipu terhadap Mary.

Cruz mengeluh sendiri di situ. Kakinya seterusnya melangkah menuju ke bilik kerja milik bapanya.

Tok! Tok!

Pintu diketuk dua kali lalu dia terus membuka pintu tersebut. Dapat dia lihat Arshen dan bapanya sudah tiba di dalam bilik itu.

Satu sofa di hadapan Arshen diduduki olehnya setelag tiba di sana. Matanya memandang dua orang di hadapannya yang seperti sedang memikirkan sesuatu.

Dia dapat rasanya dua orang tersebut sedang memikirkan masalah adiknya iaitu Rechel. Ketika hari dia tahu bahawa Rechel menghidapi despresi dan beberapa lagi sakit, dia terus memberitahu semua itu kepada mereka. Termasuklah sebab kenapa Rechel itu boleh jadi begitu.

Pintu bilik Rechel yang sudah bertukar itu juga adalah ideanya untuk mengelakkan Rechel membuat kerja itu lagi. Mungkin Rechel tidak tahu tapi sebenarnya Cruz ada kunci kedua pintu tersebut. Jadi sekiranya budak itu melakukan kerja itu, dia boleh terus masuk dengan kunci kedua tersebut.

"So, sekarang Rechel sudah membaik. Tapi itu tak beri jaminan dia tidak akan lakukan semua itu sekali lagi," ujar Cruz memulakan perbincangan ini.

"Kau tak ada cara untuk buat budak tu tak lakukan semua tu lagi ke?" Soal Arshen.

"Aku dah buat apa yang aku dapat dan cara paling last kita ialah kita buat dia kembali jadi Rechel yang kita kenal dulu."

"Tapi macam mana? Kau tahukan banyak benda sudah berlaku antara kita dengan dia. Rasanya dia nak suruh dia buka hati dia untuk terima kita pun macam mustahil sahaja."

Arshen mengeluh apabila mengingati semua kesalahannya selama ini. Dia tahu ketika Rechel kecil dulu dia selalu tidak melayan gadis itu walaupun gadis itu cuba menarik perhatiannya.

Ketika dulu dia selalu berfikir gadis itu adalah penyebab ibunya pergi dan kata itu memang tertanam di dalam otaknya dulu. Tapi sekarang tidak.

Dia tidak pernah fikir seperti kanak-kanak yang suka salahkan orang lain. Dia sedar adiknya bukan penyebab ibunya pergi. Adiknya itu tidak bersalah pun tapi disebabkan hasutan ketika dia kecil dulu membuat dia benci akan gadis itu.

Andai sahaja dia tidak terima hasutan itu mesti hubungan antara dia dan Rechel sangatlah rapat.

"Apa kata kita buat dia tak jumpa dengan orang yang dia tak suka," encik Shawn akhirnya bersuara. Arshen dan Cruz terus menoleh ke arah bapa mereka.

"Orang yang dia tak suka? Siapa?"

"Beth dan aunty Melinda," Arshen tolong menjawab soalan Cruz.

Cruz mengangkat kening dia mendengar nama perempuan pembawa masalah itu. Dirinya juga tak nak berjumpa dua manusia itu.

"Rechel hari tu lakukan kerja tu sebab bergaduh dengan mereka. Rasanya kalau dia halang mereka bertemu mungkin boleh kurangkan despresi Rechel. Lagipun dua orang kalau bertemu dengan Rechel memang akan cari gaduh jer," ujar Arshen memberi pendapat.

Cruz mengangguk faham. Cara itu boleh digunakan untuk mengelakkan despresi Rechel walaupun sedikit.

Dia tahu yang sebenarnya tidak patut berjumpa dengan gadis itu adalah dirinya dan keluarga ini. Tapi dari apa yang dia tahu untuk menyembuhkan Rechel adalah dengan membaikkan hubungan mereka.

Jadi sekiranya mereka tidak berjumpa dengan Rechel sakit itu tidak akan hilang. Dia mungkin akan menetap dan membuat mereka susah mahu bersemuka.

"Dan pasal kes keracunan makanan Rechel tu macam mana?" Cruz menyoal.

"Papa dah tanya dekat chef katanya, apa yang dia masak semua sudah dia rasa dahulu. Dia tidak ada sakit apa-apa seperti Rechel lepas cuba makanan tu. Jadi papa fikir ada orang yang letakkan sesuatu dekat makanan Rechel," jelas encik Shawn.

"Orang letakkan racun dalam makanan Rechel? Siapa orang tu?"

Encik Shawn menggelengkan kepalanya bermaksud tidak tahu. Dia sudah bertemh jalan buntu memikirkan siapa yang berani membuat begitu pada anak perempuannya.

"Jane!" Semua mata memandang ke arah Arshen yang menyebut bekas pembantu rumah itu.

"Perempuan tu kan sebelum ni selalu buat salah dekat Rechel, jadi tak mustahil. Dan paling hairan kenapa dia berhenti tepat ketika Rechel jatuh sakit hari tu," pendapat diungkapkan.

Cruz dan encik Shawn berfikir sejenak. Ada betul kata Arshen itu. Perempuan itu memang sangat mencurigakan sejak hati pertama dia datang kerja kerana setiap kali dia buat salah memang akan terkena pada Rechel.

Dan apabila dia berhenti kerja dengan alasan masalah keluarga juga mencurigakan. Perempuan itu seperti cuba larikan diri dari sesuatu.

"Papa, akan minta orang untuk cari perempuan tu nanti. Tapi sebelum tu, kamu berdua cuba jangan buat Rechel despresi ataupun terlibat dalam keadaan tu. Buat dia rasa tenang dulu sebelum kita tahu jalan untuk sembuhkan dia," ujar akhir encik Shawn menamatkan perbincangan itu.

Kalau korang nak tgk Jane tersiksa, korang sabar sahaja. Aku ada buat side story utk perempuan tu.

Continue Reading

You'll Also Like

26.8K 1.1K 57
Seorang gadis bernama luna yg tinggal di bersama keluarganya malah tragedi kematian berlaku di atas ibubapa luna mempunyai 5 orang adik beradik luna...
1M 67.8K 59
Book 1: Annabelle Valiant Book 2: Aydan The Angele Book 3: Aryan The First Prince ********* Mimpi yang menghantuinya sejak kecil. Bisikan yang selalu...
164K 24.1K 57
" yang kamu lihat tak semestinya nyata " - moon 2021.
60.7K 8.1K 35
❲ ་⸙․ nafkaynee's story ▵་⤵ ❳ Bengap. Otak sewel sikit. Hah dialah tu, Erin Qelysa. Gara-gara pencapaian straight E nya di peperiksaan yang lepas, di...