03 - marah atau suka?

59 6 1
                                    

Aku kacau air oren di dalam jug dengan muka masam. Ketang keting bunyi sudu bila bertemu dengan dinding jug kaca. Tanda aku marah dan protes!

"Kakak oi, kalau ye pun marah janganlah buat jug ibu macam tu." Tegur Husna yang turut berada di dapur membantu aku apa yang patut untuk dihidangkan pada tetamu. Aku dengar dia ketawa kecil.

Ceit, tak guna punya adik!

Makin kuat bunyi sudu tu aku buat. Sakit hati ni tahu tak. Sakit. Geram, bengang, semuanya ada lah. 

"Relax ah kak. Dia bukannya buat apa pun. Datang nak merisik je kot."

Aku menjeling tajam pada Husna. Dia tak tahu apa yang aku rasa. Langsung tak. Lelaki bernama Zakhri itu benar-benar buat aku tertekan.

Mana taknya kalau dia kata haritu nak hantar rombongan minggu depan. Aku ulang, minggu depan. Tapi dia datang selang dua hari lepas tu. Kelam kabut aku dibuatnya. Ibu dengan abah pulak tak henti-henti tanya aku kenapa tak beritahu awal tentang kehadiran mereka. Macam nak pecah kepala ni.

Aku agak mamat ni dah gila. Tak pandai nak kira hari agaknya. Tak menyabar betul. Gelojoh nak mati.

Geram ni geram.

"Diam ah kau." Aku bersuara tegas.

Gelas-gelas yang disediakan tadi oleh Husna aku susun di atas dulang bersama dengan jug. Perlahan-lahan aku angkat dulang untuk dibawa ke depan. Aku paksa bibir untuk senyum. Senyuman tak ikhlas.

Huh!

"Haa.. duduk kakak." Tegur abah bila nampak kehadiran aku.

Aku letak dulang di atas meja kopi lalu menyusun gelas-gelas. Kemudian aku duduk di sebelah ibu. Dari hujung mata, aku nampak Zakhri hanya tersenyum. Aku tak pasti senyuman apa. Tapi, aku benci dia senyum sekarang. Orang tengah sakit hati, dia boleh pulak sengih-sengih.

Tumbuk muka tu karang baru tahu. Mulut tu rasa nak robek-robek je sampai berdarah. Biar tak boleh senyum sampai bila-bila.

"Ayie dengan Humaira duduk luar dulu lah. Kenal-kenal dulu. Kami nak bincang pasal kamu berdua."

Mama Zakhri senyum kepada aku. Aku nampak mama Zakhri dah tolak-tolak badan anaknya. Aku tersenyum kekok. Ibu pun lebih kurang jugak. Dari tadi duk tolak-tolak badan aku. Ada jugak aku jatuh tersembam atas karpet ni karang.

"Kakak pergilah. Ibu nak bincang ni." Bisik ibu perlahan pada aku. Aku mengeluh.

"Yelah. Yelah. Nak bangun lah ni."

Lambat-lambat aku bangun dari sofa. Zakhri juga turut bangun dari sofa bila dia lihat aku bangun. Kemudian, kaki dia melangkah dulu keluar. Aku hanya turut dari belakang. Sebelum keluar, sempat aku melihat Haris dan Husna yang duduk bertenggek di kaki tangga. Tengah tahan diri dari ketawa melihat muka masam aku.

Aku buat muka herot. Ada je nak kenakan aku budak dua orang tu.

"Aku benci kau." Ujar aku bila aku duduk di atas bangku. Jauh sikit dari Zakhri. Dia hanya pandang aku dengan senyuman sinisnya. Keji. Aku jeling dia tajam.

Serius, tindakan dia ni buat aku jadi benci dengan dia. Buat keputusan tanpa bincang dengan aku dulu. Lain kali nak datang rumah, call atau text lah dulu. Setidak-tidaknya aku tak lah kelam-kabut macam tadi.

"Benci lama-lama suka." Zakhri bersuara. Aku julingkan mata.

"Aku tetap akan benci." Dah tak ada panggilan saya-awak yang aku guna dulu sewaktu pertama kali jumpa dengan dia.

"Nanti jadi sayang. Percayalah." Dia bersuara tenang.

Aku betulkan kedudukan aku. Mata dikecilkan memandang Zakhri yang bersandar pada meja. Nampak kacak dengan memakai baju kemeja putih kosong dan seluar jeans biru gelap. Nak pulak urat lengan yang timbul bila Zakhri sengaja lipat lengan baju hingga ke pangkal siku.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 18, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Lelaki ItuWhere stories live. Discover now