abah

34 5 0
                                    

Abah aku pernah cerita kat kitorang pasal dia dulu.

Dulu waktu sekolah menengah, abah aku macam dapat hidayah gitu yang buat dia berubah to a better Muslim man. Jadi dia rajin untuk dengar ceramah semua. K ni bukan riak eh.

Satu malm tu tak ingat dia dari Mana tapi dah pukul 12 gitu. Dia terfikir nak pergi kubur untuk 'test' keberanian dia sebab dengar ceramah.

Dia pun kuatkan hati dan pergi Jalan sekeliling kubur sambil bacakan alfatihah untuk roh yg bersemadi kt situ. Ok sbnrnya takde apa jadi pun.

Cuma point yg aku nk citer adalah nasihat yg ayh aku bagi.

"Kita sebagai orang Muslim Kita tak patut takut kepada sesuatu selain Tuhan. Tuhan je yg patut kita takut sbb yg selain dari DIA hanyalah makhluk yg dicipta olehNYA. Tapi, Kita pun tak patut terlalu berani klu pasal benda2 mistik sbb boleh bahayakan diri Kita. Jangan takut sgt, jgn berani sgt.

Berani yg salah tu sbnrnya ialah bila Kita berani dgn sandarkan berani tu kt diri Kita. Kita macam bangga yg Kita ni berani padahal Tuhan yg bagi rasa tu. Kita patutnya sandarkan keberanian Kita pada Tuhan sebab Tuhan yang kurniakan rasa berani tu pada Kita. Kita takkan rasa berani kalau Tuhan tak bagi rasa tu.

Jadi kalau abah berani tu bukannya sebab ABAH yang berani tapi TUHAN yang kurniakan rasa berani tu kt abah."

Itu antara kata2 abah aku dan perkara tu buat aku fikir, 'betul juga abah ckp tu'.

Abah aku pun ada share satu doa kalau rasa takut. Kita doa 'ya Allah kau janganlah uji aku dengan apa yang aku tak sanggup tanggung.'

Sambil doa tu, Kita kena yakin dengan Tuhan. Kalau Kita doa tapi goyah, tak yakin memang tak jadi la.

Sejak dari tu, alhamdulillah aku memang dah tak takut dgn benda2 gini.(Form 2 rasanya wkt tu)

Korang pun boleh praktikkan benda ni. Insyaallah, kalau Kita yakin dengan Tuhan kita, DIA akan sentiasa lindungi kita.

Kalau dah yakin, dah praktikkan tapi kena ganggu juga, tu maksudnya Allah nk uji Kita. Waktu diuji tu lah kita tau, yg Kita ni dh cukup yakin dengan DIA atau belum.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 16, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

seram ke?Where stories live. Discover now