Part 1

62 0 0
                                    

Pagi itu seperti biasa Nadira lincah bekerja di ceruk dapur seperti rutin hari-harinya yang lain. Barang-barang keperluan untuk berniaga sudah disediakan sejak awal pagi tadi sesudah subuh. Hanya menanti waktu untuk dibawa ke tempat yang sepatutnya. Satu bekas yang mengandungi sambal ikan bilis diambil bersama-sama dengan satu bekas lagi yang mengandungi kuih-muih. Langkah diatur dengan cermat meninggalkan ruangan dapur untuk menuju ke pintu utama rumah sambil membawa bekas-bekas tersebut.

"Dah nak keluar, Dira?"

Satu suara serak yang menegur menghentikan langkah Nadira berhampiran di ruang tamu. Kelihatan susuk emaknya yang sedang duduk berehat di sebuah kerusi rotan yang sudah usang di sudut ruang tamu itu.

"Ya, mak. Semua dah siap," balas Nadira sambil tersenyum.

Puan Suhaimah yang sedang duduk itu mengangguk-anggukkan kepala. Nafas diambil dalam-dalam sebelum kembali bersuara.

"Mak tak dapat temankan Dira hari ni. Mak..."

"Mak, tak apalah. Lagipun, bukannya jauh pun. Depan tu aje, kan? Nanti bila mak dah sihat, mak temanlah Dira balik macam selalu tu." Nadira memintas kata-kata emaknya. Segaris senyuman tetap meniti di ulas bibirnya.

"Yalah. Elok-elok jalan tu, ya?" Puan Suhaimah menitipkan pesanan kepada anaknya. Hanya sepasang matanya yang mengekori langkah Nadira sehingga hilang daripada pandangannya. Dari tempat duduknya, dia menjengah ke luar tingkap memandang ke arah gerai kecil yang terletak di depan rumah mereka. Kelihatan payung jualan sederhana besar itu sudah dibuka oleh anaknya untuk menghadang cahaya matahari yang bakal menjengah sebentar lagi.

Tidak lama kemudian, kelihatan susuk Nadira muncul semula di dalam rumah. Langkahnya terus diatur menuju ke dapur untuk mengambil barang-barang yang lain. Puan Suhaimah hanya mampu memerhati. Kalau hendak ditolong pun, sudah pasti akan ditegah oleh Nadira yang berkeras inginkan dia berehat sehingga demamnya kebah.

Tiga kali berulang-alik dari dapur rumah ke gerai jualannya untuk mengangkut barang-barang, Nadira sudah bersedia untuk menjual nasi lemak dan kuih-muihnya. Puan Suhaimah memerhati dari tempat duduknya. Tipu kalau hati ibunya tidak tersentuh melihat keadaan


anaknya begitu. Bangun seawal 4.00 pagi untuk menyediakan nasi lemak dan kuih-muih yang ingin dijual, tapi sedikit pun anaknya tidak pernah merungut dengan apa yang sedang dihadapinya sekarang.

"Kasihan anak, mak..." gumam Puan Suhaimah yang dilanda emosi apabila melihat susuk Nadira di gerai jualan. Kelihatan beberapa orang pelajar sekolah menengah sedang membeli di gerai anaknya itu. Puan Suhaimah tersenyum mengenangkan rezeki yang diterima Nadira pada hari ini.

Lebih dari satu jam berdiri melayan kerenah pelanggan-pelanggannya, Nadira melabuhkan duduk di sebuah kerusi plastik untuk melepaskan lelah. Tudung yang dirasakan senget dibetulkan. Saat mengerling ke arah bekas yang mengandungi kuih-muih dan nasi lemaknya, ulas bibirnya tersenyum. Kuih-muihnya hanya berbaki separuh. Nasi lemaknya hanya tinggal sedikit saja lagi untuk dihabiskan. Syukur masih ada rezekinya pada hari ini. Rata-rata yang datang membeli daripadanya terdiri daripada orang kampung ini juga. Selalunya para pelajar yang hendak ke sekolah dan mereka yang hendak keluar pergi bekerja. Begitulah kebiasaaannya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 17, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

JANJIKAN AKU BAHAGIAWhere stories live. Discover now