10

2K 115 3
                                    

Bab 10

            “Awak.. tolonglah berhenti sekejap.”

            Darul menarik perlahan lenganku bila aku tidak mengendahkan dirinya. Darul mengeluh bila aku tidak melayan dirinya.

            “Kenapa awak dah lama tak datang kelas? Waktu teater pun saya tak nampak awak datang? Awak pergi mana?”

            Aku cuba menarik tanganku dari pegangannya. Namun tidak masih berkeras tidak mahu melepaskan tanganku. Dia menarik fail ditanganku. Wajahnya tegang apabila membaca surat berhenti belajar di dalam fail.

            “Awak berhenti belajar? Dah nak habis pun semester ni. Kenapa nak berhenti. Apa yang mak dan ayah saya cerita waktu awak datang rumah saya hari tu? Sampai saya nampak awak keluar dari rumah saya dengan terburu-buru.”

            Aku mengetap bibir. Aku menguatkan hati untuk menatap wajahnya. Mungkin untuk kali terakhir.

            “Bukan sebab sesiapa. Saya berhenti  dari sini sebab saya tak sanggup lagi nak melihat muka awak.”

            Dahinya berkerut. Tidak memahami apa yang aku sampaikan. Mungkin Din dan Zahra belum menceritakan semuanya kepada Darul.  Selepas aku tahu Putehlah yang selama ini yang memisahkan aku dan dia. Aku sudah berhasrat untuk melupakan terus semua yang berlaku di masa lalu. Aku membina semula hidup aku tanpa bayangan Dahari. Walaupun sudah beratus tahun terlambat. Aku cuba untuk hidup untuk diriku sendiri. Bukan untuk orang lain.

            “ Apa yang awak cakap ni?”

            Dia kelihatan bingung.

            “Saya masuk universiti ni hanya untuk berada dekat dengan awak. Saya benci cerita puteri Gunung Ledang dengan sepenuh hati. Tapi saya sanggup datang ke sesi latihan semata-mata mahu berada dekat dengan awak. Selama ini saya  cuma menganggap awak sebagai pengganti dia. Jadi tolong lepaskan saya. Sebab semakin lama saya melihat wajah awak, hati saya semakin berdarah.”

            Aku sekali lagi cuba menarik tanganku dari pegangannya.

            “Baiklah kalau macam tu. Saya tak kisah kalau awak nak anggap saya ni sesiapa pun. Sebab saya sedar yang saya dah mula sukakan awak Amira. Saya tak mahu awak pergi dari hidup saya.”

            Aku tergelak kecil sambil menggeleng perlahan.

            “Kita tak boleh bersama Darul.”

            Kataku perlahan.

            “Kenapa tidak?”

            Soalnya pula.

            “Awak nak tahu kenapa?”

            “Ya.”

            Aku meminta Darul untuk menghantarku balik ke rumah. Darul mengerut dahi melihat rumahku.

            “Ini rumah awak?”

            Kata Darul menunjuk kepada banglo besar yang sunyi ini.

            “Ya. Pernah suatu ketika dulu, saya mengabaikan keluarga saya. Tapi alhamdulillah keluarga saya tidak pernah mengabaikan saya. Kecuali dalam buku sejarah. Saya pun tak rasa nama saya layak untuk tertulis di dalam sejarah.”

            Aku tersenyum bila mengingati bahawa Sultan Mahmud sanggup menurunkan wasiat kepada Raja Ahmad dan raja-raja yang seterusnya supaya terus menjaga diriku selepas menyedari yang aku langsung tidak dimamah usia. Aku disembunyikan dari orang ramai. Tapi aku berada di sana. Melihat setiap kematian ahli keluargaku. Satu demi satu. Perperangan demi perperangan aku jalani tanpa dapat berbuat apa-apa. Darul semakin hairan dengan setiap kata-kata yang keluar dari mulutku. Aku kemudiannya mengambil kotak besar yang mengandungi buku-buku catatan dan barang peninggalan Dahari. Aku mengeluarkan potret wajahku.

Sumpahan untuk Si PuteriWhere stories live. Discover now