Kindergarden

232 34 2
                                    

"Appaaaaa", Momo berlari anak kearah aku. Aku seakan terpaku, suasana apakah ini?

Tempat yang penuh dengan kanak-kanak, taman permainan, Momo dengan beg bercorak Kumamon di belakang, dan badannya yang lengkap berpakaian sekolah.

Sejak bila aku masukkan Momo ke tadika?

"Appa, tadi Hwayoung pukul Momo", ujar Momo sambil menyuakan tapak tangannya yang sedikit bercalar.

Hm, teruk juga calar itu.

"Bawak aku pergi jumpa dia", Momo mengangguk. Aku mendukung dia lalu dia menunjukkan aku di mana rakannya berada. Sampai sahaja di satu kelas, dia menepuk bahu aku kuat.

"Appa, itu Hwayoung", aku menoleh kearah wajah yang ditunjuk oleh Momo. Dari jauh, dapat aku perhatikan anak kecil itu bersama dengan seorang wanita, namun wanita itu membelakangi aku. Aku pasti itu ibu kepada Hwayoung. Aku menghampiri mereka.

"Maaf puan, anak puan dah buatkan tangan anak saya--", kata-kata aku terhenti tatkala gerangan itu memusingkan badannya.

"Yoongi oppa?"

"Yeonim..", kepalaku tiba-tiba sahaja berpusing. Tanpa aba-aba, aku jatuh pengsan di situ.

*****

"Yoongi, kau okay tak ni?", aku menguap perlahan. Tangan seseorang yang asyik mengusik-usik wajah aku membuatkan aku geram. Pantang aku jika diusik ketika tidur.

"Jangan kacau akulah setan"

"Wow, dah berani panggil aku setan", aku mengabaikan suara itu. Mataku mengerdip beberapa kali, bagi memastikan cahaya dapat menyelinap masuk ke anak mata dengan selamat. Selepas anak mata bersedia untuk menghantarkan isyarat kepada otak, barulah aku tahu siapa yang berada di hadapan aku sekarang.

"Kau nak apa", wajah Hoseok aku pandang malas. Dia hanya tersengih kecil, sebungkus makanan diletakkan di atas meja lampuku.

"Makan, dari tadi kau tak makan", aku mengangguk. Telefon pintar aku capai rakus. Selepas membuka telefon, senyuman aku melebar apabila melihat beberapa mesej daripada Cho.

"Hoi, senyum apa lagi tu", Hoseok menepuk peha aku kuat. Aku hanya memincingkan mata kearahnya.

"Hoseok"

"Apa?"

"Aku bukan gay tau. Tapi aku nak cakap, kau nampak makin kacak"

"Bodohlah perli"

"Aku tak perli sial"

*****

"Momo okay tak ni?", Cho menepuk dada Momo perlahan. Risau dia dibuatnya, daripada tadi lagi Momo tidak berhenti batuk.

"Momo okay..", wajah pucat Momo diusap lembut oleh Cho. Ikutkan dia mahu menelefon Yoongi, namun mengenangkan Yoongi yang masih ada di Jepun. Dibatalkan sahaja niatnya itu, takut Yoongi tidak fokus pada kerjanya kerana risau akan Momo.

"Uncle.. Momo rindu appa.."

"Nanti appa balik ye sayang", ujar Cho lalu memeluk Momo erat.

"Momo.. membesar dengan sihat sayang"

[C] Rain [MYG]Where stories live. Discover now