Bab 1

7.7K 128 1
                                    

Sedang aku leka membelek rekod kewangan keluar masuk bulanan, aku dikejutkan dengan bunyi dari komputer riba jenama Acer yang dah berusia lima tahun aku milki. Tertulis Buzz di skrin komputer riba. Aku tersenyum apabila melihat nama pengirim.

<rocketman>: Tak tidur lagi?

Hmmm... Agak-agaknya pukul berapa sekarang di Switzerland, eh? Dalam mengagak kitaran jam di benua lain, jari-jemariku pantas mengetuk papan kekunci komputer riba. Rekod kewangan aku letak ke tepi sebentar.

<ultraviolet>: No! Tak mengantuk lagi... Tengah periksa rekod monthy financial.

<rocketman>: Dah lewat ni. Pergi la tidur.Esok-esok boleh periksa, kan? Tak lari pun rekod tu. Tidur, eh? You must take care of yourself. I am coming back to see you soon.

<ultraviolet>: Serious???

Aku sudah lupa dengan rekod kewangan. Perhatian aku tertumpu pada skrin komputer riba. Berita ini benar-benar mengejutkan aku. Biar betul nak balik ni? Dah empat tahun tak balik, tiba-tiba pula dia nak balik?

<rocketman>: Yes, my sweetheart... Izara Batrisya. Li balik 4 Mac ni sampai la hujung bulan April.

<ultraviolet>: Wow! Syoknya! Akhirnya, selepas empat tahun, Li balik juga. Mesti mak lang dengan pak lang suka sangat. Zara pun suka sangat.

<rocketman>: Li rindu mak dan ayah. Dan Li pun rindu banyak-banyak kat Zara.

<ultraviolet> : Buweeekkk!

<rocketman>: Kita bincang dengan mak dan ayah pasal kita berdua, eh? Kalau boleh, sebelum balik Swiss semula. And kalau diizinkan oleh Allah, kita bertunang dulu sebelum Li balik penghujung bulan April.

Aku gugup seketika dengan rancangannya. Bertunang? Alamak! Mahu menggeletar lutut nak berhadapan dengan mak dan ayah dia. Bukan aku tak kenal mak dan ayah dia. Terlebih kenal ada la. Boleh ke aku nak berhadapan dengan mak dan bapa saudara aku sendiri? Berkasih dengan sepupu sendiri, ni la akibatnya.

<ultraviolet>: Perlu ke? Tak terasa awal lagi ke? Dah habis studi ke nak menggatal sangat ni?

<rocketman>: Dah habis studi tu la yang menggatal ni. Boleh eh, sayang? Dah tak nak tangguh lagi. Dah lama sangat berskandal ni. Kita bertunang, eh?

<ultraviolet>: Itu pun kalau mak lang dengan pak lang tak reject. Kalau reject, sila cari orang lain la.

<rocketman>: No! They won't! Mak dan ayah tak akan menghampakan kita. Nanti kita bincang dengan mak dan ayah secara elok-elok. Insya-Allah... Mak dan ayah akan faham.

<ultraviolet> : Hmmm... Okey!

<rocketman>: Dan... Li ada kejutan untuk Zara. Tapi kena tunggu lepas Li balik dulu, okey?

<ultraviolet>: Arghhh... Baik tak payah bagi tahu kat sini. Buat tertanya-tanya aje. Hampeh!

<rocketman> : Hahaha...

Tidak lama aku berbual dengan gerangan si dia di Yahoo Messenger. Hanya sekadar lima belas minit, kemudian dia telah memaksa aku untuk pergi tidur sementelah malam semakin larut. Arahannya aku akur apabila kelopak mataku juga sudah berat untuk dibuka lagi.

Selesai menggosok gigi, aku mendapatkan katil bersaiz queen yang menjadi tempat aku beradu. Comforter aku tarik sehingga ke paras dada. Tersenyum-senyum aku apabila membayangkan wajah si rocketman setelah empat tahun tidak bersua muka. Hanya sekadar menatap di skrin komputer riba apabila membuat panggilan video bersamanya.

Rocketman... Nickname di Yahoo Messenger. Nama yang tertulis di sijil kelahiran dan juga kad pengenalan ialah Ikmal Bazli bin Aziz. Pelajar jurusan kejuruteraan kimia di salah sebuah universiti terkemuka di Switzerland. Dan juga salah seorang sepupu aku di sebelah keluarga arwah ibu. Sepupu aku yang teramat nakal pada zaman kanak-kanak.

Cinta Si Wedding PlannerWhere stories live. Discover now