6.

636 13 0
                                    

Sebulan kemudian...

"Ira nak tahu tak?"Qaira ragu-ragu.''Apa bendanya?Qaira menyoal lagi."Tadi aku terserempak ngan Ammar dia boleh tanya umur kau bape kot.''jawab Dini."Habis tu kau cakap apa."Qaira mengeluh."Aku cakaplah  hari ini."Qaira tersenyum sendirian."Kau ni dah kenapa?"Dini bertanya kepada sahabatnya sambil mengangkat kening sebelah."Eh,takde apalah."jawab Qaira selamba.Dini memuncungkan mulutnya.

"Jom,masuk kelas."Dini menarik tangan Qaira."Apa ni?soal Qaira sendirian."Surat dan coklat Cadbury.Sapa yang kasi ni."soal Qaira dalam hati.

"Qaira,saya nak berterima kasih kata awak.Now,i'm not alone.Thanks for  everthing."Qaira tersenyum setelah baca isi kandungan surat itu dan dia tahu ini pasti Ammar.

"Am!!!"jerit Qaira.Ammar berpaling ke belakang dan terus menuju ke arah Qaira."Hai,Assalamualaikum."Qaira melambai tangannya ke arah Ammar."Waalaikumusallam."jawab Ammar terus memasukkan tangannya dalam poket seluarnya."Apa pun terima kasih sebab bagi saya coklat favourite saya dengan surat ni."Ammar menggaru kepalanya yg tidak gatal itu."Macam mana awak tahu yang saya suka coklat  Cadbury."hairan Qaira."Alah,sapa lg yg kasi tahu kalau bukan Dini."selamba Ammar.Qaira hanya mengangguk."Takpelah saya balik dulu."serentak mereka berkata.Mereka terus ketawa kecil.

9 Tahun kemudian...

"Boss,kalau pasal assigment tu nanti saya hantar."kata pekerja tersebut.Korang pasti nak tahu dimana diorang kan.Diorang semua dah tercapai dah cita2 diorang dan masing2 dah keje.

Di rumah Qaira...

Qaira berada di dalam bilik keseorangan dia pun mengambil gambar kenangannya semasa di sekolah.Mereka semua bersama waktu persekolahan di sekolah rendah sehingga SPM dan berpisah sewaktu bekerja.Gambar kenangannya bersama DINI,AMMAR DAN FAKHRUL.Dia berasa ingin mencari AMMAR DAN FAKHRUL kerana Dini menjadi penolongnya di pejabat.

"Qaira..ira..Hoi Ira!!"jerit Dini kerana tidak tahan dengan sikap Qaira yg selalu termenung.Qaira tersentak."Apalah kau ni,Dini."Qaira memuncungkan mulutnya.''Aku panggil kau tak dengar.Kau ni termenungkan sapa sebenarnya."Dini mengusap tangan Qaira."Alah kenangan dulu2 la."jawab Qaira."Jadi kau rindukan dioranglah."tanya Dini.Qaira tidak menjawab.Dini hanya menggelengkan kepalanya.

"Ira,jom keluar makan rasa laparlah."Dini mengusap perutnya.Sewaktu dalam perjalanan nak ke restoran,Qaira terjatuh"Adoi!!kau mata kat mana..."pemuda itu berpaling ke arah Qaira."Encik,saya minta maaf."sambil Qaira menghulurkan tangannya.Pemuda itu membalas huluran Qaira."Nama saya Qaira."Qaira tersenyum."Ammar..call me Am..Oh ya awak Qaira yang dibenci saya dulukan.Eh,maaf.Awak semakin cantik."Qaira hanya menggangguk apabila ditegur oleh Ammar rakan sekelasnya dulu."Jom gi makanlah,Ira"Dini menyampuk."Jomlah lunch sama2.Lagipun saya pun nk gi makan."mereka hanya mengganguk.

"Awak dah kahwin."serentak mereka bercakap dan Dini terkedu."Belum masih free kalau nk try masih  ada ruang."Dini menyampuk perbualan Ammar dan Qaira.Qaira terus mencubit perut Dini."Sakitlah,Ira."Dini mengusap tempat yg dcubit Qaira.Tiba2 tangan Ammar dan Qaira tersentuh kerana Qaira tertawa dengan kerenah Dini.Mata Dini terbeliak dan tersenyum.Qaira terus mengalih tangannya.

"Terima kasih,Am sebab awak sudi hantar sy dan Dini sampai rumah."Ammar hanya tersenyum.Ammar pun terus pergi."Dahlah,Ira jomlah masuk kata nk tunjuk kat aku drama yg dilakonkan oleh Taylor Lautner."Dini memuncungkan mulutnya."Kau ni,Dini bnyk lyn citer dramalah..mama Qaira menyampuk.Mereka pun terus masuk dan tersengih.

"Hah dari korng berdua lyn drama ni lebih baik minum air yg aunty buat.Especially for you,Dini."Qaira memucungkan mulutnya."What better her than me,mum."Qaira berkata kpd mamanya."Nothing special lah,Ira."Dini menyampuk.''Amboi sembang mcm monyet kelaparan ni pasal."papa Qaira menyampuk.Mereka semua ketawa.

Ammar terlentang di atas katil.Dia teringatkan kejadian tgh hari td.Dia pun menelefon Qaira."Hello,Ira.Kau dah tidur."soalan ajuan Ammar.Not yet,sy kan tgh borak ngan awak."Ammar ketawa."Eh,nape kau ketawa."Qaira pelik."Kau ni kan pandai buat lawak kan."Qaira hanya mengeluh."Besok kau free."Ammar bertanya."Saya..."tanpa berkata apa2 Dini menyebelahinya."Dia free jer..."Qaira cuak.Tanpa membuang masa,Qaira terus merampas telefonnya dari Dini."Eh,Ira mcm mana Dini ada kat umah awak."Qaira berjalan ke hulur hilir drpd henfon itu dirampas Dini."Oh,parent dia ada di Canberra. bye,Am."sambil itu Qaira meneps tgn Dini.Qaira meletakkan henfonnya dan ketawa.melihat muka Dini yg merajuk itu.

QAIRA DAN AMMARWhere stories live. Discover now