Bab 4

5K 99 1
                                    

AKU sampai rumah dalam pukul 10.00 malam. Sebaik sahaja masuk ruang tamu, aku letak tiga bungkus strawberry kering atas meja sofa. Kemudian menyandar di sofa. Kepenatan. Kata Hairiz, mahu makan aiskrim strawberry sahaja, sudahnya habis satu Cameron Highlands kami jelajah.

Walaupun penat, tetapi masa-masa bersama Hairiz adalah masa yang sangat menggembirakan. Terlupa dengan semua masalah. Seolah-olah hanya ada aku dan Hairiz sahaja di dalam dunia ini. Gelak tawanya, senda guraunya dan apa saja yang Hairiz lakukan sangat menyenangkan. Takutnya kalau aku benar-benar terjatuh cinta dengan Hairiz tanpa sengaja. Memang parah nanti.

"La, mana datangnya strawberry kering ni?" Ekin, selaku anak tuan rumah dan juga merangkap tuan punya butik tempat aku mencari rezeki hampir enam tahun muncul dengan tali pengukur di lehernya. Dia yang bertubuh tinggi lampai berambut pendek dan hitam manis orangnya, nampak terkejut bila melihat bungkusan strawberry kering siap tersusun.

"Aku dengan Hairiz singgah Cameron Highlands." Tiada apa yang hendak aku rahsiakan daripada Ekin. Dia tahu segalanya tentang aku dan tentu saja aku tahu tentang Ekin. Memang tiada rahsia di antara kami. Sebab itu kami kekal sebagai sahabat walaupun dia sudah bergelar bos aku.

"Sempat lagi tu."

"Panjang ceritanya." Bila aku kenang semula apa berlaku semalam, rasa sakit sangat hati. Rasa tak mahu mengaku saudara pun ada. Tapi bila ingat betapa manisnya kenangan bersama Hairiz, rasa berbaloi pula. Ada hikmah rupanya di atas apa yang berlaku.

"Aku dah agak. Kau pergi rumah mak long kau tu sekadar cari bala saja. Aku dah cuba halang kau, tapi kau degil. Sekarang padanlah muka kau. Cakap aku langsung tak nak dengar." Selesai berkata-kata, Ekin duduk bersebelahan denganku. Kemudian dia ambil sebungkus strawberry kering. Dia buka dan mula masukkan strawberry kering ke dalam mulut. Dia kunyah satu demi satu.

Sebenarnya aku langsung tidak terasa hati dengan kata-kata Ekin. Sudah terbiasa. Dialah sahabat paling baik yang pernah aku ada. Walaupun mulutnya sedikit kurang ajar, tapi apa yang dia cakap selalu betul. Bersungguh dia menghalang aku pergi, tapi aku tetap pujuk hati. Mahu diberi peluang untuk bertempat di dalam keluarga sendiri. Tapi sayang, memang tak bermakna. Sia-sia belaka.

Aku mengenali Ekin ketika sama-sama ambil kursus menjahit anjuran Giatmara. Walaupun ayah Ekin mampu untuk menghantar Ekin ke tempat lain, namun Ekin tetap memilih untuk menyertai kursus yang dianjurkan oleh Giatmara memandangkan kos yang perlu kami tanggung sangat berbaloi. Kata Ekin, duit yang ada dia boleh buat modal untuk membuka kedai jahitan.

Perancangan Ekin terlaksana bila dia menjadikan impiannya satu kenyataan. Dalam tempoh 6 tahun ini, Ekin atau pemilik nama sebenarnya Nurasyikin binti Hambali, tua dua tahun daripada aku, mampu memiliki sebuah butik yang boleh membanggakan keluarganya. Kalau dulu dia adalah antara anak yang tercicir di dalam pelajaran, namun sekarang Ekin tidak malu untuk berdiri sama tinggi dengan kakak-kakak dan abang-abangnya yang lebih berjaya di dalam bidang akademik. Dalam usia semuda ini, Ekin sudah bergelar bos.

"Aku cuma nak berbaik dengan mereka saja, tak sangka dapat layanan macam ni." Satu keluhan akhirnya terluah juga. Aku cuba untuk tidak rasa menyesal, tetapi seakan ada suara-suara halus yang menjadi batu api agar aku rasa menyesal kerana ke rumah mak long.

"Tak guna kau nak berbaik-baik dengan mereka, Mai. Kaum keluarga kau tu memang jenis tak boleh dibuat baik. Masing-masing tak ada akal." Kerap benar menjadi pembela aku, membuatkan Ekin tambah meluat dengan kerenah sanak saudaraku.

"Selepas ni memang aku fikir dua tiga kali juga nak datang rumah mereka."

"Kali ni apa kes pula?"

Saya Kan AdaWhere stories live. Discover now